Import af kat - TICA/FIFe

Jeg har fået katte hjem med GCCF stamtavler - der står heller ikke farver på, men det gik fint med at få Fife stamtavler. :slight_smile:

[QUOTE=GitteS;696751]Jamen jeg må tage chancen, der er endnu ikke søgt stamtavle på kuldet - da den ene driller lidt med pelslængden og opdrætter vil naturligvis geren vide sig sikker på om jeg vil købe, da der er et hold mere der er interesseret i lige hende.

Men har søgt div. steder og de TICA stamtavler jeg umiddelbart kan se, indeholder godt nok registreringsnumre, men ikke EMS koder, kun farvebetegnelserne på hvad kattene er, så er da nervøs for om det bliver et problem ?

[/QUOTE]

EMS koder er FIFe-sprog, og tro mig, du er ikke den første der importerer en TICA tavle. Så go for it :slight_smile:

4… i Felis Danica bruger vi 4 generationers stamtavler (prøv at tælle efter :slight_smile: )
VH
Susanne

Okay, vil forsøge om jeg kan få kopi af forældrenes stamtavler, ellers må jeg tage chancen ss

Lyder trods alt til det ikke er helt umuligt

MVH
Gitte

[QUOTE=Susanne W;696832]4… i Felis Danica bruger vi 4 generationers stamtavler (prøv at tælle efter :slight_smile: )
[/QUOTE]

Jeps,men det ændrer jo ikke på at andre forbund kører med enten 3 eller 5, så vil man have en ikke hullet FD-tavle så må man komme med en 5´er :slight_smile:

Jeg ved opdrætter har bestilt transfer/green slip samt 5 generations stamtavle til killingen

MVH
Gitte

[QUOTE=GitteS;696856]Jeg ved opdrætter har bestilt transfer/green slip samt 5 generations stamtavle til killingen
[/QUOTE]

Hvad skulle problemet være ved katten, siden du ikke ved om du tør :?
Har du set stamtavler på forældrene :?

Der overføres jo massevis af TICA stamtavler til FD, hvert år, så medmindre du er usikker på om katten har blandet andre racer i, farver der ikke er godkendte eller noget i den stil, kan jeg ikke se, hvad problemet skulle være.

Nej det jeg var nervøs for var om når der ikke er korrekt emskoder på om jeg så kunne risikere at stamtavlen egentlig endte helt blank ?
For kan som sagt se på de TICA stamtavler jeg lige har set på racen, der står ikke ems-koder, men kun farve betegnelse. eks. rødtabby/hvid. Der kan katten jo være alle slags tabby samt både bicolor, harlekin eller van.

Sakset fra Felisdanica:
At der er korrekte EMS-koder på alle kattene der optræder på originalstamtavlen. Det betyder bl.a. komplette tabby koder, øjenfarver, mængden af hvidt etc. hvis det er et krav i racen

MVH
Gitte

[QUOTE=GitteS;696866]Nej det jeg var nervøs for var om når der ikke er korrekt emskoder på om jeg så kunne risikere at stamtavlen egentlig endte helt blank ?
For kan som sagt se på de TICA stamtavler jeg lige har set på racen, der står ikke ems-koder, men kun farve betegnelse. eks. rødtabby/hvid. Der kan katten jo være alle slags tabby samt både bicolor, harlekin eller van.

Sakset fra Felisdanica:
At der er korrekte EMS-koder på alle kattene der optræder på originalstamtavlen. Det betyder bl.a. komplette tabby koder, øjenfarver, mængden af hvidt etc. hvis det er et krav i racen

MVH
Gitte[/QUOTE]

Det er så en formuleringsfejl på FDs side, for EMS-systemet kendes kun i FIFe regi, så det må være den slags importer, der er tænkt på der.
De øvrige forbund har andre måder at skrive farver på. Nogle har koder og andre skriver farven.

Men som sagt … send kopi af forældrenes stamtavler til avlsrådet, hvis du er i tvivl :slight_smile:

Tusind tak for hjælpen.

Opdrætter rejser til Rusland i morgen og tror gemalen har nok at gøre med kattepasning, så tager chancen ss Må indrømme jeg slet ikke kan slippe hende igen nu. Men dejligt at det så er en formuleringsfejl, kan jo se der er flere andre opdrættere af perser/exotic, som opdrætter under FIFE og alligevel har importkatte fra det forbund, så mon ikke det går, ved der ikke ligger andre racer eller ikke godkendte farver bag hende

MVH
Gitte

Yesser - men så vidt jeg husker kunne man (i hvert fald i ret gamle dage) også købe en 4 generationers i CFA. Men selv om sidste generation i en FD stamtavle er blank, så udfyldes den jo på afkommets stamtavle, så problemet er ret hurtigt overstået. Hvis man ellers synes det er et problem :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Vivi_Fletcher;696870]Det er så en formuleringsfejl på FDs side, for EMS-systemet kendes kun i FIFe regi, så det må være den slags importer, der er tænkt på der.
De øvrige forbund har andre måder at skrive farver på. Nogle har koder og andre skriver farven.

Men som sagt … send kopi af forældrenes stamtavler til avlsrådet, hvis du er i tvivl :-)[/QUOTE]
Enig med Vivi - det er kun muligt at få EMS koder på FIFe stamtavler (og tilsvarende koder findes på WCF) - kardinalpunktet er i virkeligheden, at der skal være stambogsnumre på alle forfædre! Mangler der stambogsnumre i stamtavlen og kan det ikke fremskaffes fra et forbund, så bliver rubrikken blank på FD stamtavlen.
VH
Susanne

Okay, så er jeg mere roligt, for det har opdrætter netop lige fortalt at der er registreringsnumre på alle forfædre på stamtavlen :slight_smile:

MVH
Gitte

[QUOTE=GitteS;696950]Okay, så er jeg mere roligt, for det har opdrætter netop lige fortalt at der er registreringsnumre på alle forfædre på stamtavlen :slight_smile:

MVH
Gitte[/QUOTE]
Så er der intet at være nervøs for - held og lykke med det :slight_smile:
VH
Susanne

Gitte, hvordan er det gået med din stamtavle? Har du fået en FD LO tavle?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg lige har fået en RIEX tavle retur på en kat, som havde en Fife tavle fra Kroatien.

Og jeg skal have sendt min TICA tavle ind på min OE dreng, men jeg gider ikke modtage en RIEX på ham også og samtidig betale en herregård for den.

Hejsa

Har desværre ikke fået taget mig sammen til og få den sendt ind endnu, da der har været så mange ting på hjemmefronten, så må være dig svar skyldig, men det lyder da rigtig øv.

Har du kunne få nogen begrundelse på hvorfor den er blevet til en RIEX ?

MVH
Gitte

[QUOTE=Gidahmir;808450]Gitte, hvordan er det gået med din stamtavle? Har du fået en FD LO tavle?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg lige har fået en RIEX tavle retur på en kat, som havde en Fife tavle fra Kroatien.

Og jeg skal have sendt min TICA tavle ind på min OE dreng, men jeg gider ikke modtage en RIEX på ham også og samtidig betale en herregård for den.[/QUOTE]

Hvad er der da galt med en RIEX stamtavle? Den er da lige så valid som en LO…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;808624]Hvad er der da galt med en RIEX stamtavle? Den er da lige så valid som en LO…
VH
Susanne[/QUOTE]

For mig - og kald mig bare gammeldags - er det ikke en “rigtig” stamtavle.

Det symboliserer enten en testparring eller manglende/ikke certificerede oplysninger i mine øjne. Det vil jeg bare ikke have på mine katte :slight_smile:
Og slet ikke når jeg skal betale 400,- for den.

Så mangler der et aller andet i den stamtavle Gitte, jeg fik også på Roksana kun en halv stamtavle og så i RIEX fordi der manglede et forbund - du skal i gang med at lede efter manglende del…jeg fik dog fundet ud af hvilken forbund og fik kopistamtavler af opdrætter så hun kom i fuld tavle og på FD LO, jeg har det lige som dig jeg vil heller ikke have RIEX

Ja, der mangler så forbund på nogle af kattene i 4. generation, og det bliver noget af et arbejde at skulle kontakte Party Wai - Revillion osv. - jeg tror ikke lige, at de vil være behjælpelig.

Jeg havde faktisk regnet med, at når katten nu kommer med en Fife stamtavle, at så den bliver anerkendt af FD. Og så ville jeg måske være knap så irriteret, at hvis jeg havde fået oplysningen INDEN stamtavlen blev lavet, at den kom på en RIEX - og jeg så havde valget om jeg ville have det, for jeg synes immer væk at 400,- kr er en slags penge.
Ydermere har jeg en killing, hvis stamtavle bliver dyrere fordi jeg jeg så må vente til jeg får samlet oplysningerne til FD, fordi han bliver ældre.

Og så kan jeg se, at jeg vil få samme problemer med Zeus’ stamtavle, for der skal jeg ud og finde oplysninger på nærmest alle. Og det på trods af, at FD anerkender TICAs stamtavler.

Jeg synes godt nok, at det bliver for dyrt.