Indavls %

hej der ude :slight_smile:
er der nogen der kan sige noget om hvornår indavls % bliver for høj. jeg snakker over 10 gen. har selv fået en % på 2,74 på mine killinger og aner intet om det er super godt, godt, alm, eller skidt mvh. janne

Love - Årh, det er så svært at sætte et direkte tal på… Det er også forskelligt hvad der er bedre eller værre end normalen inden for racerne.
Umiddelbart lyder 2,74% over 10 generationer ganske fornuftigt. Hvilken race er der tale om? :slight_smile:
Hvad er den komplette indavl i øvrigt? :slight_smile: (bruger du pawpeds kan du se den ved at trykke på inbreeding)

Ah, Hellig Birma, kunne jeg lige se på din profil :slight_smile:
Der ved jeg ikke hvad normalen er, så det må birma folk kunne fortælle…
For europé ville det være normalt til i den lidt bedre ende med den koefficient…

det er hellig birma. ja bruger pawpeds. er ret ny hvad menes den komplette indavls %

fandt ud af det 31,8 %

Janne - Den komplette indavl er indavlen tilbage i alle de generationer, som stamtavlen kan spores, og ikke bare de 10 generationer som man kan få vist :slight_smile: Og vælger man så foundation, så kan man se hvor komplet stamtavlen er, altså hvor meget der kan spores tilbage til foundation. Det giver en et indtryk af hvor pålideligt den indavlskoefficient man får frem så er :slight_smile: (langt de fleste kattestamtavler er gode, men det er en god ting lige at have i mente om stamtavlen kan spores tilbage med 100% eller 75% f.eks. :))

Er du sikker på det? Det lyder meget højt i forhold til den over 10 generationer :slight_smile: Altså det kan godt være, men synes ikke der plejer at være så stort et spring.
Hvilke to katte er det du har parret? (Så vil jeg lige tjekke om det forholder sig sådan :))

lucky look yvette
plyspus chico

Det er ikke et stort spring for en race som birma, som har mange, mange generationers renavl bag sig i forhold til fx Maine Coon. Det er bl.a. derfor, at jeg ikke mener, at man kan bruge koefficienter til foundation til ret meget, hvis ikke man samtidigt ved, hvor mange generationer der så er tale om til foundation. :wink:

hjælp… der blev jeg bestemt ikke viden af

[QUOTE=Eife;659578]Er du sikker på det? Det lyder meget højt i forhold til den over 10 generationer :slight_smile: Altså det kan godt være, men synes ikke der plejer at være så stort et spring.
Hvilke to katte er det du har parret? (Så vil jeg lige tjekke om det forholder sig sådan :))[/QUOTE]
Det er såmænd ikke spor ualmindeligt for birma. Personligt synes jeg det er for højt (generel betragtning!), når jeg samtidig skeler til hvad vi har af problemer med FIP. Men det er en anden snak.
VH
Susanne

Indavl i sig selv er ikke problemet. Det kommer an på HVAD man indavler på.
Der er masser af situationer hvor udavl har vist sig mere “farligt” end indavl.

Og hvad ER så indavl ? Rent genetisk er indavl et møde af ens gener - i.e. homozygotisering. Vi kunne ikke opdrætte i det hele taget hvis vi ikke bruger
en vis form for homozygotisering - for så ville vi ikke have de forskellige racer.

Det de fleste tænker på som indavl er “familiær avl” - dvs. at man i stamtavlen kan finde gengangere af forfædre.

I praksis BEHØVER familiær avl ikke at være indavl - og indavl være familiær avl -

og nu er du nok forvirret på et højere plan.:klapper:

Jeg vil meget stærkt anbefale dig at melde dig til genetik kurser. Der kan du få svar på mange af dine spørgsmål og lære en masse af de ting du har brug for for at lave et fornuftigt avlsprogram.

Teresa

Over 30 synes jeg lyder højt, men jeg har så ikke den store erfaring.

hvad klubber holder sådan kurser

De fleste af Felis Danica’s klubber afholder kurser omkring forskellige opdrætsrelaterede ting. Du kan finde information om klubberne på Felis Danica’s hjemmeside.
Jeg ved også at flere af specialklubberne afholder kurser/møder - især de store klubber som Maine Coon og Skovkatte. Som regel må man gerne deltage
selv om ikke har den race klubben er specialklub for. Men det er jo også muligt at din egen specialklub afholder møder/kurser.
Jeg ved ikke hvor du har dine avlskatte fra - men det er en god ide at kontakte opdrætteren af dine avlskatte og spørge hende til råds. Hun kender jo både linierne
du arbejder med, racen og er formodentlig medlem af en eller flere klubber og kan dermed henvise dig til kurser du kan have nytte af.
Felis Danica har også et mentorråd hvor man kan få hjælp.

Teresa

har lige snakke men en opdrætter og hun fortalt mig man ikke kan gå ud fra den complette avls procent men kun ud fra de 10 gen.

Nej jeg sagde at du ikke fik så meget ud af at kigge på den komplette % - men at du fint ku nøjes med at kigge på de 10, da dine % alle er under 5 , kan du ikke bruge det til så forfærdelig meget…efter min mening. Jeg syntes man får mere ud af at bruge pawpeds med tilbagevirkende kraft, HVIS der opstår problemer med en linie…så er PP genial til at gå tilbage og rode i tavlerne med.

he he tak ;0) men noget i den stil

Den 20. august holder Maine Coon klubben et genetik kursus i Jylland :slight_smile:

Det bliver holdt i Vejle, på Vejle bibilotek kl 13.00, og det er et super godt kursus :ok:

Læs mere på www.mainecoonklubben.dk under aktiviteter :slight_smile:

Du har helt ret. Antal generationer er også vigtigt at have for øje :slight_smile:
Men det er også stadig vigtigt lige at tage et kig på den komplette, synes jeg… For indavl forsvinder jo ikke bare sådan mirakuløst ved at være mere end 10 generationer væk :slight_smile: