Jeg har en kat på 1 år og tre måneder som er halv siameser mener jeg og kunne godt tænke mig en lille en til, som han kan underholde sig med når han er alene…
Jeg ahr kigget på en masse katte men dem jeg ahr kigget på er alle recekatte, og det er ikke lige det man har råd til når man er på SU. Så er der nogen som kender nogle gode hjemmesider / opdrættere som sælger inde-katte???
racekatte kan nu findes i flere pris klasser…
Men efter min mening er de billiste katte dem man får fra enten Kamikaze, internatter eller voksne neutraliserede stamtavle katte…
Britta mener jeg tager 500 eller 800… Jeg har givet 1000 kr for en kat i et internat og kender flere voksne siameser der søger hjem som koster omkring 2500…
En kat du kun giver 50 kr for kan ofte komme til at koste mange penge, før den er neutraliseret, vaccineret mv.
Men er man på Su er det en god ide at lave en fast opsparing for der kan altid komme uventede udgifter…
Selv har jeg orientalsk langhår og anne K har balinesere (langhåret siameser) og de er bestemt ikke så langhåret som en norsk skovkat… så nu bliver jeg nysgerrig efter at vide hvad det er du ønsker…
Hvad ønsker du kendetegner den kat du leder efter?? Har du nogle bestemte krav og forventninger… Der findes jo mange forskellig slags langhårede katte…
Det kunne godt være en mulighed. For jeg har en kat i forvejen, som er halv seameser mener jeg. Og han er meget kælen og putte syg men stadig lege syg og aktiv. Så det er meget de samme kendetegn jeg søger, til min anden kat. Og en som passer til hans temperament så han kan have noget selvskab når jeg ikke er hjemme…
Jeg vil så anbefale dig en killing.
Ofte kan det tage længere tid, at føre to voksne katte sammen. I hvert fald skal du være indstillet på, at det ikke er “bare lige”.
En killing er derimod integreret i løbet af et par dage.
Måske en lidt større killing på et halvt års tid, er en mulighed?
Jeg tror da, der er masser af huskattekillinger, der er indekatte på denne årstid.
Men kig dig rigtig godt for. En huskattekilling vil sandsynligvis hverken være vaccineret, neutraliseret eller i det hele taget tilset af en dyrlæge. Det er de første ca 2000 kr for en racekat.
www.hittekilling.dk - de har killinger til omkring 1000,-. Kattens værn (ihvertfald i Odense) er dygtige til at finde frem til lige netop den killing/ungkat, som ville passe til din ungkats temperament og personlighed Så mon ikke også det gælder Kattens værn andre steder
Mht. den dårlige ånde, så har vi lige haft Freja i behandling for tandkødsbetændelse. Hun havde rigtig rigtig dårlig ånde. Kig på tandkødet. Er det fint lyserødt, eller er det rødt?
Vi fik Pelle på dyreinternatet i Brande til kun 500kr - neutraliseret og vacineret! Det tror jeg er den “billigste” måde at få en fantastisk husmissekat på De har også langhåret katte engang i mellem, de er der bare ikke så længe…
Tænk på at selve købsprisen i det lange løb (men hurtigere end du tror) vil have været en forsvindende lille del af hvad det koster at holde kat. Så måske har du i virkeligheden slet ikke råd til at holde kat? Når man har et kæledyr er der jo altid en risiko for uforudsete dyrlægeregninger. Der er årlige dyrlægetjek og vaccinationer, foderindløb, legetøj, kradsetræer (et must for en indekat), aktivering, tid (tid er penge).
Jeg ville overveje det med en racekat en gang mere, for det er for alvor der hvor man finder de gode indekatte, hvor ophavet og adfærden kendes og den kan forklares af kyndige folk.
Hilsen fra een som har købt flere racekatte på et SU-budget.