Indhegning af have

Hej alle
Jeg er ny her på siden og har netop købt den herligste lille hankilling Robin :heart:
Jeg har haft flere katte, og den sidste blev desværre kørt over. Derfor vil jeg meget gerne finde en løsning til indhegning af min have - dog uden at skulle indhegne med et 180 cm højt hegn, da jeg dels har 1200 kvm have, dels har havudsigt, som jeg nødig vil have spoleret af et højt grimt hegn (undskyld hvis jeg lyder lidt snobbet :see_no_evil:). Jeg har kigget på dette Komplet Med 25M Hegn 5X5Cm, Ekstra Høje 110Cm. - Komplette el-hegnssæt til hunde og katte - El og Vvs Materialer - Elmaterial A/S. Er der nogen af jer, som har erfaring med dette eller noget lignende?
Jeg håber, at I kan hjælpe/inspirere mig til en løsning :blush:
Mange hilsner Karina

Hej Karina.

Velkommen til og super at du vil indhegne din have.
Jeg har ikke selv de store erfaringer, men jeg kan anbefale dig at kigge lidt på denne side

Den administreres af @HolmeInc herinde

Velkommen til og hvor dejligt du vil sikre dine katte.

Jeg syntes ikke du er snobbet fordi du ikke har lyst til at bo i noget som bliver for dominerende.
Du er velkommen til at tage nogle billeder, så kan det nogen gange være nemmere at komme med forslag til gode løsninger.

Tænker du på at bygge noget selv eller?

1 Synes om

Spøjst, du er nr. 2, der har kig på det. Tror konklusionen ved forrige bruger, der spurgte, var at der ikke var gode anmeldelser af sælger på Trustpilot.

Edit: Du kan se den anden tråd her Elektrisk hegn "PetControl - noget værd?

Du lyder ikke spor snobbet. Jeg havde samme tanker ved første indhegning. Men jeg synes faktisk, at jo større indhegningen er, des mindre dominerer hegnet - hvis det giver mening? Hegnet kan selvfølgelig ses, men det fylder ikke i den grad, jeg have frygtet - og man vænner sig selvfølgelig til det. :slightly_smiling_face:

Lidt fotos fra min gamle have:
På første billede er hegnet nyt. Pælene bliver mørkere og mindre tydelige med alderen:

Her er et fra min nuværende have

I kan jo prøve at sætte nogle pæle for at få en fornemmelse af, hvor højt det egtl. vil rage op i landskabet, når man ser det på afstand :slightly_smiling_face:

6 Synes om

Mange tak :blush:

Her er udsigten fra min stue og terrasse, hvor jeg er bange for, at et hegn på 180 cm vil komme til at dominere for meget. Om resten af haven er der høj hæk.

Ja jeg vil bygge noget selv :muscle:

Tusind tak for dit udførlige svare og dine skønne billeder. Det ser ud til at være et skønt sted, I bor :blush::+1:

Jeg kan godt se, at det er blevet mindre dominerende, end jeg umiddelbart havde forventet, men jeg er godt nok stadig i tvivl :see_no_evil:

Jeg kunne godt tænke mig en noget lavere løsning…

Pyha… det kan jeg godt se. Tak for info - det virker som et firma, jeg skal holde mig fra

Hvor højt er jeres hegn og hvad er det bygget af? Hvor stort et areal har i indhegnet?

Jeg tror ikke på hegn under 180 cm - de fleste katte vil kunne komme over med lethed.
Men du kunne jo også overveje at nøjes med at indhegne en del af haven… :slight_smile:

Jeg har overvejet kun at indhegne en del af haven, men jeg vil gerne kunne åbne min terrassedør uden at skulle være nervøs for, at katten løber ud, og så kommer indhegningen jo alligevel imellem mig og min udsigt :roll_eyes:

I begge haver var/er indhegningerne omkring 1000 m2. Hegnet er 180 cm. højt galvaniseret havehegn, som er gravet ca 10 cm ned i jorden - både for sikkerhed og for jordforbindelse (der er el-tråd i toppen). Så det færdige hegn er omkring 170 cm. højt Maskestørrelsen er 5x10 cm. Nogle vælger mindre masker, men jeg har haft både en lille burmeser og huskattekillinger på 15 uger, som ikke har været i stand til komme igennem maskerne :slight_smile:

1 Synes om

Lyder godt :+1: Kan du huske, hvad omkostningen ca. blev?

Skøn udsigt! :heart_eyes:
Jeg tror så faktisk ikke, at et hegn vil skæmme - det nuværende trådhegn ser man jo stort set ikke, og dobbelt højde vil stadig primært “skygge” for vejen.
Og hvis du giver pælene en gang mørk træolie fra starten, falder de endnu mere sammen med baggrunden…

Jeg kan sagtens følge dig i forhold til delvis indhegning - ideen med indhegning går i min optik lidt fløjten, hvis man alligevel står med en logistisk udfordring, og at placere hegnet tættere på huset gør det bare mere synligt.

3 Synes om

Hvor langt er der imellem hver af jeres stolper?

Det kommer lidt anpå hvilken type net du ender med. Jo kraftigere net jo tættere skal stolperne stå for at du kan stramme nettet pænt op. Et par meter er nok det der ofre er afstanden.

Hvis du ikke har fundet Ninas projekt, så prøv at se det her Indhegning af haven - Generel snak om katte - Kattegale

Det er, efter min mening, meget velbeskrevet og måske du kunne blive inspireret af deres løsning

2 Synes om

NJeg har sat 5*5 cm net op. Var på besøg ved min moster, som har indhegnet sin villa have i det og ud fra deres eksempel står mine stolper også ca med 2-2,2 meter mellemrum. Et enkelt sted står det med 3,1, men det må jeg jo så faktisk indrømme ikke er optimalt. Der skal jeg have sat en lægte mellem stolperne, da hæk og net kan trække stolperne sammen …

Men her har jeg indhegnet en lille have - og jo mindre haven er, jo mere dominerende er hegnet helt sikkert.
Jeg har dog allerede lært at “se igennem” hegnet :slight_smile: det gik faktisk ret hurtigt - frygtede lidt om jeg ville blive træt af det ud mod marken, men jeg ser det faktisk ikke mere i hverdagen.

Det er jo bare en lille rækkehus-have :slight_smile: så hegnet er “tæt på”.
Flere steder vil hegn og stolper jo forsvinde ind i hækken, men ud mod marken vil det altid være synligt. Lige i år har vi majs, så udsigten er lidt derefter alligevel :tihi:
Men de år der skal være græs på marken bliver udsigten jo noget sjovere :slight_smile: og fordelene ved hegnet gør helt sikkert, at jeg kan “overse” hegn og stolper til dagligt :slight_smile:

4 Synes om