Indhegning - katten ligeglad med elhegn

Hej
jeg har hegnet min have ind med et 180 cm højt havehegn (kraftigt net i masker 5x5 cm)) og i toppen har jeg to rækker el-hegn. Det meste af hegnet står op mod en lige så høj hæk, mens den ene langside står i det fri mellem vores have og carport. Vores sibiriske skovkat har brugt haven i lidt over en måned og den seneste uge haft fri adgang vha kattelem. Hun har ikke tidligere vist interesse for at kravle i hegnet, men i morges så hun min kæreste på den anden side af hegnet (den der står frit uden hæk) og ville ud til ham, hvorefter hun resolut kravlede op i toppen af hegnet og hang ind over den strømførende tråd. Hun blev pillet ned og lukket inde for dagen, og her til eftermiddag testede vi elhegnet, som virkede, omend ikke perfekt da det stod og afladte på hæk og hegnet bagved. Det rettede vi op på, og slap katten ud igen. Det varede ikke længe før hun kravlede op igen, og da vi fiskede hende ned, fik vi stød igennem hende, flere gange. Katten var fuldstændig upåvirket.
Har I oplevet det? Har I nogen ideer til løsning? Vi har her til aften sat 30 cm lægter op ind i haven, altså et indhæng, om man vil, og vil sætte hønsenet på det, og se om det kan afskrække hende fra at klatre. Hun er jo dybt ulykkelig nu hvor hun ikke kan komme ud :frowning: . Jeg spekulerer på om det er det at hun kan se igennem det, som er problemet.
venlig hilsen Christina

Hvad er jord forbindelsen? Reagerede hun på at få stød da I rørte ved hende? Jeg har hørt om problemet før ved både langhårede katte og heste (især shetlandsonyer) - de har simpelthen for meget pels til at det altid “går igennem”. Hvilken styrke impuls sender jeres strømgiver ud og til hvor stor indhegning? De fleste jeg har kendt med det problem har købt den mindst mulige (under 1 J) og må ty til noget “skrappere” for at de får nok rap.

Jeg tror ikke at det er det, at hun kan se ud, der er problemet.

Mon ikke problemet er, at katten ikke får stød? Hvordan sikrer i jordforbindelsen?

edit…kan se, Eva kom mig i forkøbet. :wink:

I forlængelse af Evas spørgsmål, - er hegnet galvaniseret eller plastbelagt? Hvis galvaniseret, er det gravet lidt ned i jorden?

Tak for hurtige svar :slight_smile:
Hegnet er plastbelagt og sat på træstolper som står med jordspyd.
Elhegnet er den mobile batteridrevne fra Elephant med 0,12 joule. Den står på et metalspyd boret ned i jorden, men der ligger grus oven på jorden (og sikkert blandet i jorden) der hvor den står. Jeg ved ikke om det har noget at sige.
Hun reagerede slet ikke da vi fik stød gennem hende, men klamrede sig til hegn og el-snor. Når vi tester hegnet kan vi mærke det giver et rap over fingrene,

Hmm, nu har jeg siddet og nærstuderet elhegn. Jordpsyddet er det medfølgende, som nok kun er 30 cm… Den tråd vi har brugt er en nylontråd fra Harald Nyborg med 3 metaltråde: https://www.harald-nyborg.dk/p4102/hegnstraad-1-5mm-250m-nylon , og vi har sluttet enderne sammen med en knude. Så allerede her er der vist flere fejl. Men stadig undrer det mig at katten var ligeglad med de stød hun trods alt fik, og som jeg også kunne mærke gennem hende.
Da det er lidt problematisk at finde et sted at føre en ledning, overveje jeg det kraftigere batterihegn Elephant Acu A30 12 v, som støder med 3 joule: https://www.harald-nyborg.dk/p7134/elephant-accu-a30-elhegn-12v . Er der nogen der har erfaring med det? Og hvilken tråd skal man bruge? Kan se at man også kan bruge en metalwire.

  1. I ser ikke ud til at have nogen jordforbindelse overhovedet? I har ikke i selve hegnet da det er plastbelagt, og I har ingen jord-tråd sat op mellem de strømførende tråde, af hvad jeg kan læse. Dvs. at uden jordforbindelse får hun ingen stød - ligesom fuglene kan sidde på el-tråde.
  2. 0,12 J er aaaaalt for lidt - og kan I teste med fingrene og vil frivilligt røre ved hegnet, så er det heller ikke værre end at hun kan ignorere det også. Det skal give et rap så man går rundt og er chokeret et stykke tid efter. Simpelthen for at katten skal få sig sådan et rap at den aldrig igen vil i nærheden af toppen af hegnet. Vi har 1,8 J på vores, og det giver den ønskede effekt. De får stød én gang, og så skal de aldrig risikere noget igen :slight_smile:

[QUOTE=Mysteries;1309618]Hmm, nu har jeg siddet og nærstuderet elhegn. Jordpsyddet er det medfølgende, som nok kun er 30 cm… Den tråd vi har brugt er en nylontråd fra Harald Nyborg med 3 metaltråde: https://www.harald-nyborg.dk/p4102/hegnstraad-1-5mm-250m-nylon , og vi har sluttet enderne sammen med en knude. Så allerede her er der vist flere fejl. Men stadig undrer det mig at katten var ligeglad med de stød hun trods alt fik, og som jeg også kunne mærke gennem hende.
Da det er lidt problematisk at finde et sted at føre en ledning, overveje jeg det kraftigere batterihegn Elephant Acu A30 12 v, som støder med 3 joule: https://www.harald-nyborg.dk/p7134/elephant-accu-a30-elhegn-12v . Er der nogen der har erfaring med det? Og hvilken tråd skal man bruge? Kan se at man også kan bruge en metalwire.[/QUOTE]

Jeg har også den orange tråd fra Harald Nyborg, ikke køn og den skal som regel omtrækkes efter et par år. Men den virker. Men de stød hun fik er bare for små - havde der været rap nok havde du ikke holdt ved hende trods stød, og hun var strøget langt væk :slight_smile:
Hvor mange meter hegn drejer det sig om? Vores ledning går bare ud gennem et vindue, da vi heller ikke har noget strøm udenfor.

Mht stød, så kan det sagtens være hun fik mindre end dig - du var/havde jordforbindelsen, ikke hende, og det er noget blevet afledt på vejen gennem din krop, samt pelsen beskytter som sagt i en eller anden grad, er mit indtryk :slight_smile:

[QUOTE=Mysteries;1309613]Tak for hurtige svar :slight_smile:
Hegnet er plastbelagt og sat på træstolper som står med jordspyd.
Elhegnet er den mobile batteridrevne fra Elephant med 0,12 joule. Den står på et metalspyd boret ned i jorden, men der ligger grus oven på jorden (og sikkert blandet i jorden) der hvor den står. Jeg ved ikke om det har noget at sige.
Hun reagerede slet ikke da vi fik stød gennem hende, men klamrede sig til hegn og el-snor. Når vi tester hegnet kan vi mærke det giver et rap over fingrene,[/QUOTE]

Når i får stød af hegnet har i jordforbindelse, men det har katten ikke, hvis der ikke er gjort noget for det. Så bliver det nemlig lidt ligesom fugle på luftledningerne :slight_smile:

Vi har selv lige bygget hegn hvor vi har gjort to ting for at sikre jordforbindelse til katten:

Hegnet selv er galvaniseret og gravet en smule i jorden for at fungere som jord. Det er ikke rigtigt en løsning for jer, da jeres hegn er plastbelagt. Men vi har også gjort det at vi, på et indhæng, har lavet 3 hegnstråde over hinanden med en afstand på ca. 7 cm. De to yderste forbundet til strøm, og den sidste til samme jordspyd vi bruger til selve strømgiveren. Det kunne jo være det kunne lade sig gøre for jer at trække en hegnstråd mere og få noget jord med rundt.

Som Eva skriver får hun ikke stød uden jordforbindelse. Når du kan mærke strømmen igennem hende er det fordi du danner forbindelsen i det øjeblik du rører hende. Det er det samme der sker, hvis du selv tager fat i tråden. Du kan mærke strømmen, fordi du samtidig har kontakt til jorden. Hun har ikke jordforbindelse når hun hænger i det plastbelagte hegn, da plastic virker isolerende. Jeg har galvaniseret havehegn og ligesom jer 2 eltråde foroven, og her får kattene stød, fordi trådnettet danner jordforbindelsen i sig selv :slight_smile:

Hun har formentlig slet ikke fået et mærkbart stød da i tog hende…hun er elektrisk set kun et stykke ledning, i er det der danner forbindelsen til jord, derfor er det jer der får rappet…
Jeg er enig med alle andre…jordforbindelse, den kan aldrig være god nok…
plast isolerer, så den vej får hun ikke stød…extra jordtråd(e) er nok vejen i første omgang, så kan det vurderes om der skal et kraftigere modul til

Tusind tak for alle jeres svar! Jeg skal vist have fat i et jordspyd mere. Forbinder jeg det bare direkte til tråden? Altså med mere hegnstråd. Snoren vi har trukket er vist max 80 meter i alt. Uanset, så får vi også lavet indhænget, så hun ikke så let kan klatre, og så tråd i to rækker yderst på denne, ligesom Finn Frodes kattehave :slight_smile:
Det er guld værd at kunne trække på jeres erfaring :slight_smile:

Jeg er ikke helt enig i, at hvis man selv (menneske) kan røre ved tråden og kun mærke et svagt rap, at der så ikke er nok styrke i den til at holde katten inde. Jeg har den mindste strømgiver som tidligere kunne købes i Harald Nyborg (Nervus, beregnet til hønsegårde, hundegårde o.lign.). Jeg kan sagtens med sko med gummisåler gå hen og røre ved strømtråden og kun mærke et svagt rap - det gør jeg dagligt for at teste strømmen. Men hvis jeg tager fat i det galvaniserede hegn, delfinhegnet, som er gravet 5 cm ned i jorden, og samtidigt rører ved strømtråden, så får jeg altså et væsentligt større smæk, og det er det smæk som katten kan mærke når den klatrer i hegn med jordforbindelse og samtidigt rører ved strømtråden. Og mit hegn på 120 cm har holdt flokken af langhårskatte inde her i 10 år nu.

Christina (Mysteries), som Eva skriver, så er dit problem den manglende jordforbindelse, som plastbelagt hegn ikke giver. Så du er nødt til at have en tråd med jordforbindelse, som du sagtens kan koble direkte til et andet jordspyd. Men det er vigtigt at tråden(e) er sat, så katten rammer strømførende og jordtråd samtidigt, for ellers virker strømtråden ikke. Deraf vælger nogle også at sætte mere end en jordførende tråd.

Måske skal I justere på afstanden mellem trådene :?
Enkelte af vores skovkatte (de meget nysgerrige) kravlede op på hegnet. De både gik på toppen og sad på toppen uden at få stød :uha: og jeg kan hilse at sige, at vores hegn slår hårdt. Det var først da vi flyttede trådene fra toppen og lavede et indhæng samt fik justeret mellemrummet mellem trådene, at kattene fik stød.

Du kan bare bruge det jordspyd I allerede har, der skal bare trækkes nogle flere tråde skiftevis med strømtrådene, så katten rører begge typer tråde samtidig, da den ellers ikke får stød :slight_smile:

Churchtown - Ja, sko isolerer, jeg har fået rap fra vores i bare tæer, det er endnu værre end med sko på. Dem jeg kender hvor kattene ignorerer stødet har alle haft impulser på omkring 0,1 J kun. Jeg ville ikke investere i en ny nu, når det har vist sig at problemet her er at der slet ingen jordforbindelse er. Mit råd om det var inden det blev afklaret :slight_smile: Men er man helt sikker på at katten får stød når den tager turen over men er ligeglad, så havde jeg meget hurtigt købt en ny med højere impuls der :slight_smile:

Jeg vil sætte ikke-plastbelagt hønsenet på indhænget, føre en metalwire fra det og ned langs to stolper, som alle står i 75 cm metalspyd, og fæstne til de jordspyd. Så tænker jeg at der vil være jordforbindelse hvis hun kravler ud i udhænget og kommer i kontakt med elhegnet.

Vi endte med en lidt anden løsning. Indhænget så simpelthen så grimt ud - det kom til at ligne en fængselsgård. Hun nåede at teste det i den side hvor vi først havde sat det, og kravlede op og kunne se hun ikke kunne komme videre, og hoppede så ned igen. Så det er der som back-up løsning, hvis det vi fandt på ikke virker. I stedet har vi sat 60 cm hønsenet op i en bane hele vejen rundt og lavet ordentlig jordforbindelse 3 steder (hegnet deles af en låge, som i sig selv har jordforbindelse, men det betød at der i hvert fald skulle sikres jordforbindelse på hver side af lågen, og jeg lavede så to på den lange side). Kæresten testede det af ved at røre hønsenet og eltråd og denne gang kan jeg lige love han fik et ordentligt rap over nallerne! Katten er kravlet op et par gange, men stopper halvvejs oppe på hønsenettet. Jeg tror ikke hun kan lide at klatre i det, da hun ikke kan få hele poten igennem men må bruge tæerne (og jeg er så streng at jeg holder hendes negle klippet). Så vi mangler egentlig at se hendes reaktion på elektriciteten, men indtil videre altså ingen kat i toppen af hegnet.

Hvordan har lågen jordforbindelse? :slight_smile: Men dejligt at I fandt en løsning, krydser fingre for at det holder hende inde

Jeg håber det holder hende inde :slight_smile:

Håber det var det, der skulle til :slight_smile:

Og så meget OT… Hvornår må vi se skønheden?