Indskud og istandsættelse

Jeg var lige på posthuset i formiddags efter et rekommanderet brev fra min boligforening.

Det var - som forventet - prisoverslaget på hvad jeg skulle betale for de småposter der gik under mislighold ved istandsættelsen af min gamle lejlighed.

Jeg er målløs -what

Det var faktisk ikke meget jeg endte med at skulle betale, men alligevel er totalen løbet op på 4700 kroner - heraf 2000 kroner alene for ekstra rengøring af køkken og komfur og kalkfjerning på badeværelset :uha: Hvordan kan det da koste så meget?

Nåh…men nu har jeg haft et par timer til lige at køle ned og er blevet enig med mig selv om, at sådan skal det så bare være. Og jeg skal stadig være glad for at jeg ikke kom til at hæfte for det rædsomme gulv og at der rent faktisk stadig er lidt penge tilbage af mit indskud på 6000 kroner.

Og da jeg nåede hjem lå der gudhjælpemig endnu en postseddel på et rekommanderet brev fra boligforeningen…gad vide om det så er en chek på 1300 kroner?

Min bror ringede i øvrigt for at fortælle at de åbenbart mente det med rengøring af komfur seriøst, for han var lige gået forbi og kunne se at komfuret stod oppe på køkkenbordet - og den nye lejer flytter altså ind på mandag :tihi:

Min fars kommentar til det hele: “Det kunne nu have været sjovt at se hvordan de har fået gulvet til at se ud” -høhø

[quote=Gizzemissen;200514]Det var faktisk ikke meget jeg endte med at skulle betale, men alligevel er totalen løbet op på 4700 kroner - heraf 2000 kroner alene for ekstra rengøring af køkken og komfur og kalkfjerning på badeværelset :uha: Hvordan kan det da koste så meget?
[/quote]

Lønninger, såmænd :smiley: Da jeg fraflyttede min lejlighed for 5 år siden gjorde jeg grundigt rent efter min standard, men netop badeværelset måtte jeg give fortabt over for. Gulvet havde i mange år været skævt, så vandet lejrede sig på midten og det kalk havde jeg ikke kræfter/produkter til at få af. Jeg betalte også primært for ekstra rengøring og for 5 år siden blev det 1700 for en lejlighed på ca. 50 m2 - så med lønstigningerne i mellemtiden lyder det meget rigtigt :slight_smile:

Men -man kan faktisk godt brokke sig nok, til at en boligforening giver sig!!!

Min mor fraflyttede sin kommunale lejlighed, hvor hun havde boet i ca 15 år… i begyndelsen boede jeg sammen med hende, og jeg kan udmærket huske lejlighedens stand, da hun fik den!

Det gik hverken værre eller bedre end at min mor dør inden synet af den kommunale lejlighed kommer i stand… og da man valgte at lægge synet på min mors begravelsesdag - uden nogen mulighed for at flytte det blot en dag!!! - var jeg naturligvis heller ikke til stede…
Jeg fik rent ud sagt et chok, da jeg så regningen… det er 16 år siden og den lød på 38.000 kr!!!
Bla havde man på min mors regning afslebet samtlige gulve… anskaffet en ny dør… lagt nyt vinyl i køkkenet… malet stueloftet… gjort ekstra rent… afkalket vandhaner (sic!) på badeværelset… osv osv.
Jeg blev rasende… og ringede omgående til den kommunale boligudejning og gjorde indsigelse! Ikke på vilkår om der skulle betales for gulvafslibing, når det ikke var blevet gjort da vi i sin tid flyttede ind - og da slet ikke eftersom, at min mor altid havde haft gulvtæpper på gulvene… det gamle linolium i køkkenet havde min mor klaget over siden indflytningen!.. vandhaner koster dælme ikke 500 kr stykket at afkalke… og stueloftets grålige striber skyldtes de spær, der lå i loftet - der var blevet malet året før pgr en vandskade! og min mor havde klaget over striberne!.. den manglende dør stod på loftsrummet! Ingen grund til at købe en ny erstatning! … Den ekstra rengøring - no way om jeg ville betale! jeg og en veninde havde rengjort stedet fra A-Z, vi er begge forhenværende gulvterapeuter :wink:
Da man var uforskammet nok til at sige, at jeg jo så bare kunne væe mødt til synet, må jeg indrømme at jeg brugte nogle meget grimme gloser til i detaljer at fortælle, hvad jeg mente om kommunale ejendomsadministratorer og deres mangel på situationsfornemmelse!

Det hjalp… lige pludselig kostede fraflytningen kun ca 3000 kr til udbedring af nogle skader, som jeg fandt helt ok :thumbup:

[quote=Ann K;200712]Men -man kan faktisk godt brokke sig nok, til at en boligforening giver sig!!!

Min mor fraflyttede sin kommunale lejlighed, hvor hun havde boet i ca 15 år… i begyndelsen boede jeg sammen med hende, og jeg kan udmærket huske lejlighedens stand, da hun fik den!

Det gik hverken værre eller bedre end at min mor dør inden synet af den kommunale lejlighed kommer i stand… og da man valgte at lægge synet på min mors begravelsesdag - uden nogen mulighed for at flytte det blot en dag!!! - var jeg naturligvis heller ikke til stede…
Jeg fik rent ud sagt et chok, da jeg så regningen… det er 16 år siden og den lød på 38.000 kr!!!
Bla havde man på min mors regning afslebet samtlige gulve… anskaffet en ny dør… lagt nyt vinyl i køkkenet… malet stueloftet… gjort ekstra rent… afkalket vandhaner (sic!) på badeværelset… osv osv.
Jeg blev rasende… og ringede omgående til den kommunale boligudejning og gjorde indsigelse! Ikke på vilkår om der skulle betales for gulvafslibing, når det ikke var blevet gjort da vi i sin tid flyttede ind - og da slet ikke eftersom, at min mor altid havde haft gulvtæpper på gulvene… det gamle linolium i køkkenet havde min mor klaget over siden indflytningen!.. vandhaner koster dælme ikke 500 kr stykket at afkalke… og stueloftets grålige striber skyldtes de spær, der lå i loftet - der var blevet malet året før pgr en vandskade! og min mor havde klaget over striberne!.. den manglende dør stod på loftsrummet! Ingen grund til at købe en ny erstatning! … Den ekstra rengøring - no way om jeg ville betale! jeg og en veninde havde rengjort stedet fra A-Z, vi er begge forhenværende gulvterapeuter :wink:
Da man var uforskammet nok til at sige, at jeg jo så bare kunne væe mødt til synet, må jeg indrømme at jeg brugte nogle meget grimme gloser til i detaljer at fortælle, hvad jeg mente om kommunale ejendomsadministratorer og deres mangel på situationsfornemmelse!

Det hjalp… lige pludselig kostede fraflytningen kun ca 3000 kr til udbedring af nogle skader, som jeg fandt helt ok :thumbup:[/quote]

DÈT syntes jeg GODT nok var GODT gået :ok:.RESPEKT :thumbup:

ja og det værste er at mange af disse “skader” som man skal betale for kommer iorden aldrig bliver udbedret , men istedet får den nye lejer samme tur når han/hun fraflytter senere.
det er en svinestreg af rang.
heldigvis har jeg/vi aldrig skulle betale ekstra el betale noget som helst når vi er fraflyttet boliger.
min mor fraflyttede for snart 4 år siden en lejlighed som hendes ex-mand havde hærget noget så frygteligt, det kostede kun 56000 kr at udbedre.

jeg fatter ikke hvordan det ka være så dyrt, når sådan noget skal laves koster en håndværker gerne 1500 kr pr time, men hvis man selv ringer til håndværkeren koster han kun 600 kr, hvem scorer så det resterende beløb, mit gæt er bolig-foreningen

Nu sidder jeg jo her med deres prisoverslag, så jeg kan da lige prøve at remse op hvordan posterne er fordelt:

Mellemstryg på træværk (fordi jeg havde klattet udenfor da jeg malede i februar) - kr. 1220,-
Afvaskning af radiatorer og rør (1 radiator) - kr. 150,-
Afvaskning af vinduer/altandøre - kr. 100,-
Indvendige døre: afvask - rep + slib + olie/lak - kr. 450,-
Nyt spejl på badeværelse (fy TineL -høhø) - kr. 597,98
Afrens kontakter for maling (igen mig og mine malerevner) - kr. 200,-
Rengøring af skabs- og køkkeninventar, indv. + udv. + fliser
Rengøring af komfur + udv. + bag
Rengøring/afkalkning af sanitet, badeværelse - disse tre poster i alt kr. 2047,50

I alt kr. 4765,48

Det eneste jeg sådan set studser over er som sagt rengøringen - fatter ikke at rengøring af mit minikøkken og endnu mindre badeværelse kan koste over 2000 kroner. Men det er nok ikke meningen jeg skal forstå det :ups:

Nu er jeg så spændt på at modtage den endelige afregning som i følge boligforeningen kan forventes at komme ca. 1 måned efter lejeperiodens ophør. Jeg har så på fornemmelsen at det er den der ligger og venter nede på posthuset nu, ved ikke lige hvad det ellers skulle være, og den nye lejer flytter som sagt ind i overmorgen.

Og så kan jeg da lige tilføje at boligforeningen i følge samme skrivelse betaler 6205 kroner for normal istandsættelse (maling m.m.) og derudover 9700 kroner til blandt andet gulvafslibning og maling af rør, skabslåger mv. så på et eller andet niveau har jeg vist ikke noget at brokke mig over…jo, det skulle da lige være at der ikke blev gjort en brøkdel af alle de ting da jeg flyttede ind i sin tid -engel

Tror bare jeg vil glæde mig over min lækre nye lejlighed, hvor de største problemer er at få lavet en aftale med elektriker og blikkenslager, så jeg kan få repareret stikket på mit komfur og bruserarmaturet på badeværelset :tihi:

Jeg er helt i chok over deres manglende situationsfornemmelse, almindelig medmenneskelighed, for slet ikke at nævne en smule empati. :uha:

[quote=Ann K;200712]

Det hjalp… lige pludselig kostede fraflytningen kun ca 3000 kr til udbedring af nogle skader, som jeg fandt helt ok :thumbup:[/quote]

:thumbup:

…men kunne de virkelig tvinge jer - de efterladte til at betale regningen? Eller det var måske penge, de ville fratrække et indskud?

Da min mor døde for 4 år siden, var vi ikke forpligtet til at betale noget som helst, hun skyldte væk. Det fik vi at vide i skifteretten, men det kan jo være lavet om i den mellemliggende periode (Hun skyldte så ikke andet end nogle få tusind for fyringsolie, som vi alligevel valgte at betale - fordi jeg flyttede ind i huset og dermed fik olien, der lå i tanken :slight_smile:
(…Men da Equinox Fitness forlangte, at vi betalte 3 måneders medlemskab efter hendes død, fordi så lang var opsigelsen, fik de altså blankt nej…tåber :mad:))

Mine forældre boede i deres lejede hus i 43 år. De havde betalt 1 1/2 mdr. husleje i indskud da de flyttede ind. Huslejen var 80 kr dengang.

Da de så flyttede var der syn og skøn og dimsen der var der mente at de skulle betale for afhøvling af gulve.

Jeg var der heldigvis og fortalte min mor at hun skulle nægte at skrive under hvilket hun gjorde.

Mange samtaler med Kuben senere viste det sig at de istedet for at betale 5000 kr for gulve fik 3500 tilbage af deres indskud.

Man må så tage i betragtning at de har betalt for at få installeret oliefyr, nyt køkken, badeværelse. Det er betalt af deres egne penge og er en forbedring af boligen som kun havde kakkelovne da de flyttede ind.

Igen, hvor smålig kan man blive???

Når man fraflytte en lejlighed er det en rigtig god ide at gøre komfuret rent. Udover det skal komfuret rykkes ud fra vægen så det kan rengøres både bagved og på sidderne.

Det samme gælder for emhætte, og alle skabe.

I badeværelset er det vigtig at toilettet bliver gjort ordentlig rent, det samme med gulvet.

Hvis, efter ordenlig rengøring af gulv at der stadig sidder kalk gør madolie underværker. Det får gulvet til at se rent og skinnende ud.

Alle vandhaner skal også skures godt og grundig og alle vinduer skal pudses ordentlig.

Jeg er enig med Birthe. Og så er det en god idé at tage billeder rundt i den lejede bolig (også af detaljer) FØR man sætter møbler ind. Så har man nemlig bevismateriale den dag man flytter igen.

Da mig og min kæreste flyttede fra huset fik vi en regning på 110.000 kr.

Og ærlig talt… Jeg grinede min røv i laser.

Han havde taget for maling, nyt toilet, nyt komfur, havearbejde, gulvtæpper (som var i stykker da vi flyttede ind) Teresse dør (som os var i stykker da vi flyttede ind) Og alt muligt andet gejl, som slet intet fejlede. Altså… Nyt toilet??? Havearbejde?? Kæft man…

Han fik da os beskeden at han da ku rende os et vis sted. Sjovt nok hørte vi aldrig fra ham igen :wink:

Nu er jeg så spændt på at modtage den endelige afregning som i følge boligforeningen kan forventes at komme ca. 1 måned efter lejeperiodens ophør. Jeg har så på fornemmelsen at det er den der ligger og venter nede på posthuset nu, ved ikke lige hvad det ellers skulle være, og den nye lejer flytter som sagt ind i overmorgen.
[/quote]

Du skal være meget opmærksom på hvor lang tid der går inden de sender regningen.
Hvis den kommer senere end 30 dage efter lejemålets ophør er den kommet for sent, og de kan derfor ikke indkræve regningen. (Jeg er 99,9% sikekr på at det er 30 dage)
De kommer dermed til selv at betale, “som straf for deres smøl”

[QUOTE=Gizzemissen;200778]Mellemstryg på træværk (fordi jeg havde klattet udenfor da jeg malede i februar) - kr. 1220,-
Afvaskning af radiatorer og rør (1 radiator) - kr. 150,-
Afvaskning af vinduer/altandøre - kr. 100,-
Indvendige døre: afvask - rep + slib + olie/lak - kr. 450,-
Nyt spejl på badeværelse (fy TineL -høhø) - kr. 597,98
Afrens kontakter for maling (igen mig og mine malerevner) - kr. 200,-
Rengøring af skabs- og køkkeninventar, indv. + udv. + fliser
Rengøring af komfur + udv. + bag
Rengøring/afkalkning af sanitet, badeværelse - disse tre poster i alt kr. 2047,50[/QUOTE]

Hvis de ting der rent faktisk BLIVER udbedret, så vil jeg godt nok lige sige FEEED boligforening!!! Jeg er så (undskyld mig) PISSE træt af folks misligholdelse af lejemål, når jeg skal overtage deres møg beskidte og slidte lort.
Og så fik jeg lige afløb! :wink:

[quote=louiseogbuster;201308]Du skal være meget opmærksom på hvor lang tid der går inden de sender regningen.
Hvis den kommer senere end 30 dage efter lejemålets ophør er den kommet for sent, og de kan derfor ikke indkræve regningen. (Jeg er 99,9% sikekr på at det er 30 dage)
De kommer dermed til selv at betale, “som straf for deres smøl”[/quote]

Nej, det passer ikke helt. Synet af lejligheden skal ske inden for 30 dage efter lejemålets ophør, men når lejligheden først er synet, så må de gerne vente endnu længere med at sende regningen.

:s:S:S

Jeg ville nu gøre indsigelser, tror jeg.

Jeg stod som bobestyrer af min fars dødsbo og fik en regning på istandsættelse af lejligheden på et temmelig stort beløb… jeg gik den grundigt igennem og fandt adskillige fejl ved den.

:S

Ringede og skrev til boligselskabet og fik reduceret regningens størrelse til under 1/3…

:fin::fin::fin:

[quote=pivnu;201400]Hvis de ting der rent faktisk BLIVER udbedret, så vil jeg godt nok lige sige FEEED boligforening!!! Jeg er så (undskyld mig) PISSE træt af folks misligholdelse af lejemål, når jeg skal overtage deres møg beskidte og slidte lort.
Og så fik jeg lige afløb! ;)[/quote]

Jeg kan kun erklære mig enig - ingen af de poster blev nemlig ordnet inden jeg selv flyttede ind for 10 år siden…sådan mere eller mindre i hvert fald.

Til gengæld er der blevet rigtigt lækkert istandsat i den lejlighed jeg har overtaget, så måske er det nye tider for boligforeningen…meeeen, det er også efterhånden nogle gamle bygninger så istandsættelse er en nødvendighed.

[quote=Gizzemissen;201466]Jeg kan kun erklære mig enig - ingen af de poster blev nemlig ordnet inden jeg selv flyttede ind for 10 år siden…sådan mere eller mindre i hvert fald.

Til gengæld er der blevet rigtigt lækkert istandsat i den lejlighed jeg har overtaget, så måske er det nye tider for boligforeningen…meeeen, det er også efterhånden nogle gamle bygninger så istandsættelse er en nødvendighed.[/quote]

:inlove::inlove:

Hvis du har boet der i over 100 måneder (10 år) - skal boligselskabet stå for al istandsættelse, undtagen hvis den er direkte misligeholdt…det står i lejeloven og burde fremgå af din lejekontrakt…

:fløjte:

Mener det er 8 år ?
8 år er 96 mdr…

Hvis du har boet der i over 100 måneder (10 år) - skal boligselskabet stå for al istandsættelse, undtagen hvis den er direkte misligeholdt…det står i lejeloven og burde fremgå af din lejekontrakt…

:fløjte:[/quote]

Kun hvis man er under A-ordningen uden vedligeholdelseskonto - ikke hvis man er under B-ordningen med vedligeholdelseskonto :slight_smile: