Information fra Viking Cats vedrørende udstilling af declawed katte

Dette er kopieret med tilladelse fra Pil Refstrups FBstatus.
Det findes også som opslag på www.viking-cats.dk

Der er opstået en gruppe her på Facebook, som har det kedelige formål at ville “stoppe TICA i Danmark”, fordi disse mennesker har læst sig frem til, at katte, som kirurgisk har fået fjernet deres kløer (“declawing”), gerne må udstilles på TICA’s udstillinger. Nogle facts er måske derfor på sin plads:

  1. Declawing er ulovligt i Danmark og en række andre europæiske lande, så indgrebet er gudskelov ukendt her. Vi betragter det som lemlæstelse. Det er et altovervejende nordamerikansk fænomen, som rigtig mange amerikanske kattevenner også er arge modstandere af.

  2. Eftersom declawing er i strid med gældende dansk dyreværnslovgivning, giver det sig selv, at declawede katte ikke er velkomne på danske katteudstillinger. Lige så lidt som andre katte, som har fået udført kosmetisk, overflødig eller inhuman kirurgi i strid med gældende dyreværnslovgivning.

  3. TICA har licenseret europæiske klubber i næsten 20 år, og Viking Cats har eksisteret i Danmark i 5 år. Declawing er i det tidsrum ikke blevet almindeligt, tilladt eller anbefalet i Europa, og der er heller ingen tegn på, at det skulle blive det. Faktisk har ingen af os i Viking Cats’ bestyrelse nogensinde mødt en declawed kat, trods 15+ års erfaring med hundredevis af udstillinger i ind- og udland.

  4. Når TICA i USA tillader declawede katte på udstilling, er det ikke fordi man anbefaler praksissen. Tværtimod. Ingen seriøse kattefolk i verden synes godt om declawing. Tilladelsen skyldes, at rigtig mange af de katte, som ender på internaterne i USA, har været udsat for indgrebet. Holdningen i TICA er, at alle katte er velkomne, også dem, hvis tidligere ejer af uvidenhed eller bekvemmelighed har ladet deres kat mutilere. I USA findes der, ligesom her, en masse mennesker, som gør et stort og uegennyttigt arbejde for at skaffe hjem til uønskede internatskatte. Og en af måderne er altså at tage kattene med på udstillinger. Når en dommer så en sjælden gang i mellem støder på en declawed kat, giver det ham/hende muligheden for at informere publikum om proceduren og om, hvorfor man netop ikke skal vælge declawing. Der findes nemlig desværre rigtig mange mennesker i USA, som ikke rigtig ved, hvad indgrebet går ud på, og som derfor ikke forstår, hvad det i virkeligheden er, de udsætter deres kat for. TICA’s holdning er, at information af nye og kommende katteejere er vejen frem.

  5. Det anslås, både i Danmark og i USA, at registrerede racekatte udgør ca. 5% af den samlede kattebestand. Langt de fleste familiekatte er således ikke racekatte med tilknytning til den etablerede racekatteverden, men huskatte eller blandingskatte. Og problemet med declawing i USA går typisk ud over huskatte og blandingskatte, ikke de registrerede racekatte, som for det meste sælges med en specifik kontraktklausul om, at declawing ikke er tilladt. Det er med andre ord ikke i racekatteklubberne, at man skal finde problemets kerne, men hos de amerikanske dyrlæger, som udfører indgrebet, ofte uden tilstrækkelig information til dyreejeren.

  6. At ville bekæmpe declawing i USA ved at bekrige Viking Cats i Danmark, svarer nøjagtigt til at ville bekæmpe ørekupering af hunde i fx Polen ved at bekrige Dansk Kennel Klub eller Dansk Racehundeunion. Ørekupering er ikke tilladt i Danmark, og hundene må ikke udstilles i Danmark. At ødelægge hundeudstillingsmiljøet i Danmark vil ikke ændre en tøddel på polsk dyrlægepraksis, og situationen med katte og declawing er fuldstændigt parallel. Tværtimod ville man, ved at bekæmpe de etablerede organisationer, miste et værdifuldt talerør, som hver eneste dag deltager i debatten, fremmer interessen for hunde og katte, støtter internatsarbejdet og informerer nye og kommende dyreejere om alt fra anskaffelse og pleje til fodring og adfærd.

  7. Viking Cats vil meget gerne diskutere problematikken og støtte initiativer, som kan hjælpe med at få proceduren forbudt i Nordamerika. Vi har derfor gentagne gange inviteret gruppens initiativtager til at komme til Strib og ved selvsyn konstatere, at der ikke er declawede katte til stede, sådan som hun fejlagtigt hævder i sin gruppe. Desværre ønsker initiativtageren ikke dialog med os.

Tak for delingen, når nu jeg sad 38473294572 andre steder med glødende taster. :wink:

Det gælder alle, at hvis I færdes steder på nettet, hvor informationen kunne være relevant, er I meget velkomne til at dele teksten og/eller linket. :slight_smile:

Gud fader… Hvad skal det nu til for? Altså at påstå der er declaw’ede katte i Danmark? Nogen må godt nok kede sig meget :frowning:

Tak for opslaget, som er så klart og tydeligt, at ingen kan tage fejl.

For år tilbage forstod jeg heller ikke, hvorfor de amerikanske klubber tillod declawede katte på udstillingerne, men - som ovenstående giver udtryk for - er det jo netop ikke en accept af afskyelig kattelemlæstelse, men for ikke at udelukke de declawede internatskatte. At give dem adgang til shows i USA og samtidigt oplyse om det forkerte i declawing er i mine øjne en udmærket fremgangsmåde i kampen mod declawing. Men her til lands er problemet heldigvis ikke-eksisterende.

Tak for opslaget.

Jeg kan huske, at en amerikansk (fra Texas, for at være præcis) mandlig dommer på udstillingen i enten Albertslund eller Give tjekkede poterne på samtlige katte i HHP klassen… Det var noget han gjorde helt rutinemæssigt og som en del af hans almindelige tjek af kattenes kondition…
Til sidst blev det en af HHPudstillerne for meget og spørgsmålet, som vi alle brændte med, blev endelig stillet : Hvorfor i alverden gjorde han sådan??? :slight_smile:
Svaret var simpelt: Han tjekkede om nogen af kattene var declawed, for så havde han et helt lille foredrag klar omkring ulemperne ved denne form for lemlæstelse!
Dommeren var som så mange af TICas dommere dybt involveret i diverse Rescuearbejde, kom regelmæssigt på et patr store shelters, hvor han netop arbejdede med især de declawed katte. Så vidt jeg husker, havde han endda et par stykker hjemme privat - raceopdræt havde han opgivet flere år i forvejen, tiden var der ikke, når det også skule forenes med de mange rejser som dommer.
Indtil denne dommer fortalte om hans reaktion, når han mødte declawed katte på bordet, havde jeg faktisk slet ikke tænkt over at HHPklassen gav mulighed for at udstille den slags katte…
Jeg synes det er en rigtig god måde at udbrede et budskab på… man skal jo huske på at en del tilskuere nyder at se bedømmelserne af netop HHPklassen - fordi det er så let at associere klassens katte med Misser derhjemme :slight_smile:

Dommeren blev for øvrigt så vældigt glad, da han blev fortalt at declawing ikke er tilladt i Danmark :slight_smile:

… men et tænkt eksempel:

Louise har været 2 år i USA med et projekt for sit arbejde, falder for en lille declawed kat på et shelter, tager den til sig, for den er jo nem at få med hjem til DK igen. I USA udstiller hun den et par gange i HHP inden hun tager hjem til DK og har naturligvis katten med sig…
Efter noget tid vil Louise gerne udstille katten i DK og tænker “det kan jeg jo i HHP klassen”!

… eller kan hun?! for det er jo forbudt at declawe katte i Danmark, så er den overhovedet velkommen på en dansk udstilling, når nu det jo ikke er hende der har gjort det?

Jeg ved godt det er et ret tænkt eksempel, men rent teoretisk er det vel et dilemma man kan komme ud i? :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1128395]… men et tænkt eksempel:

Louise har været 2 år i USA med et projekt for sit arbejde, falder for en lille declawed kat på et shelter, tager den til sig, for den er jo nem at få med hjem til DK igen. I USA udstiller hun den et par gange i HHP inden hun tager hjem til DK og har naturligvis katten med sig…
Efter noget tid vil Louise gerne udstille katten i DK og tænker “det kan jeg jo i HHP klassen”!

… eller kan hun?! for det er jo forbudt at declawe katte i Danmark, så er den overhovedet velkommen på en dansk udstilling, når nu det jo ikke er hende der har gjort det?

Jeg ved godt det er et ret tænkt eksempel, men rent teoretisk er det vel et dilemma man kan komme ud i? :)[/QUOTE]
Den kan udstille på enhver TICA udstilling, også i Danmark, men aldrig på en FIFe udstilling uanset land.
VH
Susanne

Den kan IKKE udstille i Viking Cats, vil jeg gerne understrege!

[QUOTE=PiaB;1128395]… men et tænkt eksempel:

Louise har været 2 år i USA med et projekt for sit arbejde, falder for en lille declawed kat på et shelter, tager den til sig, for den er jo nem at få med hjem til DK igen. I USA udstiller hun den et par gange i HHP inden hun tager hjem til DK og har naturligvis katten med sig…
Efter noget tid vil Louise gerne udstille katten i DK og tænker “det kan jeg jo i HHP klassen”!

… eller kan hun?! for det er jo forbudt at declawe katte i Danmark, så er den overhovedet velkommen på en dansk udstilling, når nu det jo ikke er hende der har gjort det?

Jeg ved godt det er et ret tænkt eksempel, men rent teoretisk er det vel et dilemma man kan komme ud i? :)[/QUOTE]

Det er et meget tænkt eksempel… men jeg kan ikke forestille mig, at katten vil blive afvist, med mindre at Viking Cats laver en undtagelse for den sle af TICAs udstillingsreglement - begrundet i dansk dyreværnslovgivning… Lige så lidt som at man afviser katte med lang pels, manglende øje, manglende ben, neurologiske skader etc.
Det vil jo kun give anledning til at diverse dommere kan komme til at aflevere de små foredrag ang declawing, som tydeligvis en stor del af dem allerede har klar lige i baghånden :slight_smile:

HHPklassen er IKKE at sammenligne med huskatteklassen hos FIFe… husk endelig det :slight_smile:

Hende som har startet FBgruppen er fuldstændig rabiat og lettere rablende!
Hun mener i fuldt alvor at mennesker, der i USA har anskaffet sig declawed katte, ikke skal have lov til at indføre dem her til DK… og hendes kæreste mener at fremvisning af disse ikke-eksisterende katte vil danne ny mode, hvor danskere vil støvsuge diverse amerikanske shelters for declawed katte…

(Jeg spurgte flere gange direkt om hun virkelig mente at folk som min kusine, der udelukkende har internatskatte og deriblandt faktisk har to declawed katte, skal lade kattene aflive, når/hvis de påtænker at flytte tilbage til DK - sådan som min kusine og hendes mand planlægger at gøre om nogle år… naturligvis MED deres elskede katte som en helt naturlig del af flyttelæsset :slight_smile: )

Jo Ann, den vil blive afvist :slight_smile:

Og det er netop, hvad der ville ske i denne her meget hypotetiske situation. :slight_smile: (når nu declawing om lidt bliver topmoderne, så folk begynder at importere mutilerede katte i stor stil :tihi: )

hvordan reagere dommerne i usa egentlig på declaw racekatte der stiller op som racekatte ? Er delt på kattegalleri også :slight_smile:

Det er KUN i HHP klassen at declaw katte er tilladt så du vil ikke se dem i de andre klasser

Nu vil jeg gerne forstå dette her: kan viking cats lave deres egen showregler, der er i direkte modstrid med Tica’s showregler? For hvis en fx amerikansk hhp (declaw) bliver tilmeldt et danske show, vil den så blive afvist? Der er jo netop ikke overtrådt nogle lov

Nej, man kan ikke lave sine egne showregler - men jeg er sikker på at der uden problemer gives en dispensation fra enkelte punkter i disse… Især når undtagelsen er begryndet i den danske dyreværnslov, som jeg jo nok vil mene har forrang for en hvilken som helst racekatteklubs regelsæt :wink:

Det er netop ikke en overtrædelse af den danske dyreværnslov at en amerikansk kat komme på besøg i dk, vil den så blive afvist?

Jeg ville da blive ualmindelig sur hvis jeg havde tilmeldt mig et show i fx usa og så blev afvist i døren med en national regel som ikke fremgår ved tilmeldingen :frowning: men som er tilladt i flg showrules. Hvis Viking Cats mener at de vil afvise alle declaw katte burde dette så tydeligt fremgå når man tilmelder sig?

Hvorfor foretager de amerikanske katteinternater “declawing” af kattene :?

Det gør de heller ikke, men nogen gange får de ‘‘problem-katte’’ ind, hvor de tidligere ejere har fået deres klør fjernet :frowning:

Aha, så forstår jeg… Kunne heller ikke forstå, at oplyste mennesker kunne gøre sådan imod kattene.