Irettesættelse af forkælet kat

Jeg fik her for 14 dage siden en 2½ år gammel kastrat (en af mine egne killinger fra 2009)…

Og GUD hvor er han “spoleret” - simpelthen SNOT HAMRENDE forkælet…
Han har hele vejen igennem fået sin vilje, og lapper ud efter en, når det passer ham…
Hvis han sidder på håndvasken når man har været på toilettet skælder han ud og bider en i hånden, så snart man nærmer sig vandhanen…
Når man så vil tørre hænder, skælder han endnu engang ud og sætter klørene i armen på en…
Jeg har prøvet at irettesætte ham med et meget bestemt NEJ eller HM!
Jeg har også prøvet at tage ham i nakken mens jeg retter på ham, men det blev han bare endnu mere gal over, så det er jeg gået fra igen…

Men jeg har rettet på ham fra dag 1, men ser ingen fremskridt.
Er det slet ikke muligt at pille hans “forkælethed” af ham?
Eller skal jeg bare være tålmodig og fortsætte som hidtil?

Gode råd modtages med kyshånd!!!

Nu går jeg ud fra, det bare er et eksempel - det med badeværelset og håndvasken. For det synes jeg jo, man må kunne løse ved ganske enkelt ikke at lade ham komme med derind.

Kan det tænkes han er bange for vandet - måske har fået det kastet efter sig.

Jeg tror ikke der er andet for en at blive ved med at sige betemt nej og/eller ignorere ham. Også sørge for han ikke kommer med på toilettet når du/gæster er der ude.

Det kunne jo være katten ikke var forkælet - men utilfreds med den ændring dens liv har taget.

Man opdrager ikke en voksen kat ved at tage den i nakkeskindet- man “dunker” præcist i panden med en finger, eller blæser katten i hovedet - og siger ikke noget

Det er ligegyldigt hvor man befinder sig, så gør han disse ting…
Og han gjorde det også hos tidligere ejer…

Og han er bestemt ikke bange for vandet/vandhanen…
Han sover ofte i vasken og elsker at drikke fra hanen…

Men som sagt - det kan også bare være at han sidder på kradsetræet, så lapper han ud efter en når man går forbi…

Jeg tror missedrengen er snot-forvirret, og føler sig usikker.

Jeg tror altså ikke at katte kan udvikle dårlig adfærd af forkælelse …Enten har man ikke grebet ind og forsøgt at rette på en dårlig adfærd, som er skabt af et eller andet, men ikke forkælelse. Hvis det skulle være tilfældet så ville mine konstant vise denne adfærd, for mine katte er dælme forkælede :slight_smile:

Hvis dårlig opførsel belønnes så vil den jo opføre sig “forkælet” fordi den ved den får sin vilje ved at opføre sig sådan. Hvordan virker han til at have det psykisk foruden hans “rykker”. Bare for at få en fornemmelse af hvorfor han gør det. I hvilke situationer gør han hvilke ting.

Jeg har kun set den adfærd ved

1. Katte med smerter eller anden sygdom/irritation
  2. Katte der er råbt af, straffet, slået eller på anden vis har lært, at det er den eneste måde at henvende sig til mennesker, fordi de er ubehagelige at pleje omgang med

Jeg ville gribe det helt anderledes an end at straffe sådan en kat. I stedet ville jeg øge kattens tillid til mennesker igen.

Hvorfor valgte du denne kat?

[QUOTE=lenschow;649332]Jeg har kun set den adfærd ved

2. Katte der er råbt af, straffet, slået eller på anden vis har lært, at det er den eneste måde at henvende sig til mennesker, fordi de er ubehagelige at pleje omgang med

Jeg ville gribe det helt anderledes an end at straffe sådan en kat. I stedet ville jeg øge kattens tillid til mennesker igen.

Hvorfor valgte du denne kat?[/QUOTE]
Ja jeg ville måske også prøve en anden vej… hvad hvis du går hen til ham i vasken og snakker sødt til ham og kæler ham, hvad gør han så…? kan du så ikke bare løfte ham ned af vasken…? jeg ville aldrig straffe ham fysisk, det ville gøre ham endnu mere stresset…

Forkælelse er nok ikke det rigtige ord.
Manglende opdragelse kan være årsagen, men jeg tror det umiddelbart ikke.

På mig virker det som om han er usikker på alt det nye, men du skriver han også gjorde det hos tidligere ejer?
I samme situationer?

De katte jeg har set det, har alle været katte, der ikke har været præget ordenligt fra killinger.

[QUOTE=Alice;649311]Jeg tror missedrengen er snot-forvirret, og føler sig usikker.

Jeg tror altså ikke at katte kan udvikle dårlig adfærd af forkælelse …Enten har man ikke grebet ind og forsøgt at rette på en dårlig adfærd, som er skabt af et eller andet, men ikke forkælelse. Hvis det skulle være tilfældet så ville mine konstant vise denne adfærd, for mine katte er dælme forkælede :-)[/QUOTE]

Jeg udtrykte mig måske forkert...
Men med "forkælet" mente jeg at han har styret ejeren fra dag 1 af!
Hun har givet ham lov til at være sådan, og har ikke rettet på det, men bare fundet sig i det...

Jamen udover at han gør dette, så er han bare en kælegris (når han selv vil det - han vender hurtigt, og har altid været sådan ifølge tidligere ejer).
Om aftenen/morgenen kommer han snigende op i sengen, og slynger sig nærmest rundt om halsen på en, ligger bare dér og spinder og ælter, mens han bliver nusset/kløet…

[QUOTE=lenschow;649332]Jeg har kun set den adfærd ved

Hvorfor valgte du denne kat?[/QUOTE]

Nu kender jeg tidligere ejer, og hun har aldrig i sit liv straffet katten…
Hun har bare ladet ham gøre hvad der passede ham, også selvom det indbefattede at bide og kradse…
Og jeg valgte at få ham tilbage, da han ellers skulle have været aflivet…

Man kan ikke løfte på ham, så ser han rødt - mildest talt…
Men nogle gange kan man sagtens bare puffe ham væk, så brokker han sig lidt og lægger sig ved siden af vasken i stedet…
Og ofte kan man sagtens kæle med ham, når han ligger i vasken… Det kommer lidt an på hans humør, han har gode dage og knap så gode dage!

[QUOTE=Vivi_Fletcher;649356]Forkælelse er nok ikke det rigtige ord.
Manglende opdragelse kan være årsagen, men jeg tror det umiddelbart ikke.

På mig virker det som om han er usikker på alt det nye, men du skriver han også gjorde det hos tidligere ejer?
I samme situationer?

De katte jeg har set det, har alle været katte, der ikke har været præget ordenligt fra killinger.[/QUOTE]

Han var præcis lige sådan hos tidligere ejer…
Og han er en af mine egne killinger, han er ikke blevet behandlet anderledes end de 4 andre fra samme kuld, og de er alle velfungerende katte, som finder sig i ALT!
Så jeg tror simpelthen bare at han har løbet om hjørner med hende fra dag 1 hun fik ham, og nu prøver han at fortsætte med det ved mig, og da jeg ikke bare finder mig i det, bliver han jo så sippet…

[QUOTE=Lotte F;649424]Han var præcis lige sådan hos tidligere ejer…
Og han er en af mine egne killinger, han er ikke blevet behandlet anderledes end de 4 andre fra samme kuld, og de er alle velfungerende katte, som finder sig i ALT!
Så jeg tror simpelthen bare at han har løbet om hjørner med hende fra dag 1 hun fik ham…[/QUOTE]

Samtlige killinger i et kuld er ikke ens - der er altid nogen, man især i prægeperioden, der skal gøre en ekstra indsats med.

Jeg ved ikke hvornår han flyttede fra dig - men han kunne jo være en af dem der havde brug for mere end 12 uger?

læste en gang for længe siden (husker ikke hvor mere) om en kat der hver nat angreb sin ejers ben og BED sig fast med kløerne ude. Hun kunne ikke finde ud af hvorfor. Viste sig så hun havde lært katten denne adfærd ubevist. Den havde måske gjort det engang den virkelig var sulten og så opdaget denne adfærd kunne betale sig. Hun gav den tit mad så hun kunne gå i fred på wc om natten. Husker ikke hvordan hun fik den fra denne fikse ide. Men der var det indlært aggression da katten fik mad ud af det. Derfor jeg siger det kan være indlært.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;649426]Samtlige killinger i et kuld er ikke ens - der er altid nogen, man især i prægeperioden, der skal gøre en ekstra indsats med.

Jeg ved ikke hvornår han flyttede fra dig - men han kunne jo være en af dem der havde brug for mere end 12 uger?[/QUOTE]

Han var lige blevet 12 uger dagen før mener jeg…
Kan det have noget at gøre med at han er kommet afsted alene?
De 4 andre er jo kommet ud 2 og 2…

Interessant alligevel…
Men mon ikke det bare er et spørgsmål om tid?
Jeg behandler ham ikke anderledes end mine andre katte, så før eller siden finder han vel ud af hvordan livet fungerer hjemme hos mig…

[QUOTE=Lotte F;649470]Han var lige blevet 12 uger dagen før mener jeg…
Kan det have noget at gøre med at han er kommet afsted alene?
De 4 andre er jo kommet ud 2 og 2…
[/QUOTE]

Det kan have stor betydning.Specielt hankillinger holder af brydelege og er der ikke anden kat i huset til den slags, prøver man nok med mennesket.
Jeg så det med en killing fra mit første kuld, som jeg besøgte et par uger efter leveringen. Han angreb mig - i leg.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;649475]Det kan have stor betydning.Specielt hankillinger holder af brydelege og er der ikke anden kat i huset til den slags, prøver man nok med mennesket.
Jeg så det med en killing fra mit første kuld, som jeg besøgte et par uger efter leveringen. Han angreb mig - i leg.[/QUOTE]

Jeg tænker lidt om ikke det er deri det ligger så…
For man ser det også ofte ved katte:
De ligger og hygger og nusser, vasker hinanden…
Og i næste sekund ligger de og bider og “cykler” hinanden…

Og det er det samme med Lion, man nusser ham og pludselig sætter han tænderne og klørene i en…

Så er det en kæleaggression. Kedsomhed er ofte årsagen.

Fejlindlæring kan også være det så Vivian skriver. De katte jeg har flest af i behandling er katte, der angriber ejerne - pga fejlindlæring.
Men det straffer man ikke væk. Det træner man væk - ved at træne ejeren.

Et dyr bør ikke straffes for

1. noget mennesker har lært dyret
  2. noget dyret ikke har lært endnu

I min optik bryder en straf af denne kat begge disse punkter.

MVH

Hmm, er det altid i situationer hvor han forventer at blive løftet? Eller flyttet på på anden måde?
Jeg tænker også over i at smerte kan være en mulighed…
Det kan så også sagtens være tillært agression, både sammen med og derudover…

Det er ikke kun i forbindelse med flytning/løftning…

Det kan også bare være at man går forbi, stopper op for at kæle…
Det er også rart nok i lidt tid, hvorefter han vender 180 grader og bider en i hånden…

Han er svær at blive klog på :confused:

tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed.

jeg har også en “snapper”, og til trods for at han ikke var mere end 4½ måned da jeg fik ham, havde han allerede lært sig at snappede han ud efter mig så stoppede jeg nok - men den gik ikke her :stuck_out_tongue:

hver gang der var noget der ikke passede han bed han ud efter mig; hvis jeg kælede for længe, hvis jeg forsøgte at redde ham, klippede klør, eller hvis han ikke fik opmærksomhed når det passede ham, osv

det har nu taget mig ca 3/4 år at lære ham at blive redt, med oceaner af tålmodighed og uanede mængder af guf - ikke i voldsom lang tid men nok til at jeg kan holde pelsen på ham.

nu regner jeg så med at bruge det næste år på at lære ham at få klippet klør :høhø:

men det vigtigste er at han har lært ikke at snappe ud efter mig eller andre, hver gang der er et eller andet der ikke passer ham.

men det jeg vil frem til er masser af tålmodighed og belønning af god adfærd. nu har jeg aldrig selv haft tålmodigheden til at gå igang med klikkertræning, men det var måske også en mulighed…