Ísland juni '26

Lidt billeder fra min gåtur i dag …
Min søster jeg bor hos resten af turen, bor i den by jeg boede i som teenager … så det er mit gamle “hood” :sunglasses:

I denne høj bor huldufólk (alfer)

Der er store breder af lupin alle vegne …

Den uld-fabrik min mor arbejdede i … Álafoss

Åen ved siden af fabrikken …

Og selve Álafoss (foss= vandfald)

Nok for i dag … :cool:

24 Synes om

Der ser virkelig skønt ud :clap:t2::slightly_smiling_face:

7 Synes om

Sikke vidunderligt det ser ud! :heart_eyes:

7 Synes om

Nu kender jeg garnet Alafoss temmelig godt - en tyk version af LettLopi.
Er det det garn hun var med til at lave?

Flotte billeder i øvrigt.

7 Synes om

Det er et smukt område :smiley: Jeg tror faktisk aldrig, jeg har oplevet et vandfald i virkeligheden.

4 Synes om

Hvor er det smukt :blush:

Tak fordi du deler

5 Synes om

Nej, den del af fabrikken hun arbejdede i, reparerede de ruller stof der et andet sted i fabrikken blev strikket og vævet af uldgarn, før det blev sendt videre til systuen, der forvandlede det til det endelige produkt.

8 Synes om

Men stadig under Istéx?

Ud over garn har jeg en lækker plaid deroppe fra.

5 Synes om

Jeg er jo opvokset på en bondegård, som vi desværre blev nødt til at sælge og flytte fra, da min far blev syg … jeg var 12 år gammel, da vi flyttede til Mosfellsbær … den by min søster nu bor i.
Bondegården hed (og hedder stadig) Hvammsvík … det er mange år siden der sidst blev drevet landbrug på stedet, nu er det ejet af en rigmand (som var direktør for det fallerede WOW AIR discount-flyselskab) som er ved at forvandle det til et udflugtssted med bl.a. varme havbade.
Jeg har hadet tanken om alt det han laver om … at han er i gang med at ødelægge mit barndomshjem og har bevidst undgået al omtale om stedet på nettet :doh: … men så lokkede min søster to af vores andre søstre med en tur i de varme bade og jeg blev tvunget til at komme med :surrender:
Hvammsvík
Det var fantastisk!

Der er SÅ smukt i Hvammsvík, men dengang jeg boede der som barn, tænkte jeg ikke så meget over det … det var bare hjemme.
Dette er den natur jeg er rundet af …

Alle huse på stedet er blevet malet sorte nu, det var de ikke dengang … jeg boede i huset som pilen peger på og huset til højre, er vores gamle hølade, der dengang stod bag ved fårestalden … den er revet ned forlængst.

Alle disse holme tilhørte os og her høstede vi både æg og dun fra edderfugle …

Over hele området …

Denne sten hedder Staupasteinn (staup = vínglas) og står på jord tilhørende Hvammsvík

Bjergsiden ved Staupasteinn … den gamle hovedvej lå engang forbi stenen (den blev flyttet mens vi boede der) og var et populært sted for tissepauser og madpakker

21 Synes om

Her er mine søstre i et af de varme bade …

Og jeg med dem … fra venstre mod højre - jeg, Bára (som boede i Jylland), Margrét (hende jeg boede hos) og Þorbjörg …

Jeg i selve havet … overraskende “varmt”

19 Synes om

Nej, under Álafoss-navnet … det var først senere, det blev til Ístéx

4 Synes om

Den gamle hølade er nu gildesal, som bliver udlejet til fester.

De andre huse man ser på billedet, er faktisk en anden matrikel - Hvammur - men det hele tilhører nu den samme rigmand (eller rettere … en fond, der ejer det hele) og der står kun Hvammsvík på skiltet oppe ved hovedvejen.

9 Synes om

Fantastiskr billeder - skal ha’ dem nærstuderet, når jeg rammer en PC! :heart_eyes:

6 Synes om

Jeg er vokset op med edderdundyner som standard … det var først mange år senere jeg fandt ud af, det var en luksus, kun få havde råd til :flushed:

14 Synes om

Flotte billeder fra dit smukke barndomsland :heart:

5 Synes om

Endnu engang tak for du deler :heart:

Jeg kommer ikke til Island
Og nu oplever jeg den alligevel
Jo kunne se foto på nettet
Men det er ikke det samme
Nogle en person tager med fortælling er noget andet :heart:

6 Synes om

Bára, Þorbjörg (altid kaldt Dobba) og jeg er de tre yngste af os 10 søskende … Bára er født 1960, Dobba er fra 1961 og jeg er model 1965. Margrét (kaldt Magga af familie og venner) er 10 år ældre end jeg, model 1955.

8 Synes om

Hold op…. Det ser fantastisk ud :clap:t2::heart:

3 Synes om

En video, der viser området sammenhængende Hvammsvík … starter og slutter med min søster Magga :tihi:

4 Synes om

Kan det passe at jeg ahr hørt om Hvammsvik som noget spa-resort?

3 Synes om