Nej, den del af fabrikken hun arbejdede i, reparerede de ruller stof der et andet sted i fabrikken blev strikket og vævet af uldgarn, før det blev sendt videre til systuen, der forvandlede det til det endelige produkt.
Jeg er jo opvokset på en bondegård, som vi desværre blev nødt til at sælge og flytte fra, da min far blev syg … jeg var 12 år gammel, da vi flyttede til Mosfellsbær … den by min søster nu bor i.
Bondegården hed (og hedder stadig) Hvammsvík … det er mange år siden der sidst blev drevet landbrug på stedet, nu er det ejet af en rigmand (som var direktør for det fallerede WOW AIR discount-flyselskab) som er ved at forvandle det til et udflugtssted med bl.a. varme havbade.
Jeg har hadet tanken om alt det han laver om … at han er i gang med at ødelægge mit barndomshjem og har bevidst undgået al omtale om stedet på nettet … men så lokkede min søster to af vores andre søstre med en tur i de varme bade og jeg blev tvunget til at komme med Hvammsvík
Det var fantastisk!
Der er SÅ smukt i Hvammsvík, men dengang jeg boede der som barn, tænkte jeg ikke så meget over det … det var bare hjemme.
Dette er den natur jeg er rundet af …
Alle huse på stedet er blevet malet sorte nu, det var de ikke dengang … jeg boede i huset som pilen peger på og huset til højre, er vores gamle hølade, der dengang stod bag ved fårestalden … den er revet ned forlængst.
Bjergsiden ved Staupasteinn … den gamle hovedvej lå engang forbi stenen (den blev flyttet mens vi boede der) og var et populært sted for tissepauser og madpakker
De andre huse man ser på billedet, er faktisk en anden matrikel - Hvammur - men det hele tilhører nu den samme rigmand (eller rettere … en fond, der ejer det hele) og der står kun Hvammsvík på skiltet oppe ved hovedvejen.
Jeg kommer ikke til Island
Og nu oplever jeg den alligevel
Jo kunne se foto på nettet
Men det er ikke det samme
Nogle en person tager med fortælling er noget andet
Bára, Þorbjörg (altid kaldt Dobba) og jeg er de tre yngste af os 10 søskende … Bára er født 1960, Dobba er fra 1961 og jeg er model 1965. Margrét (kaldt Magga af familie og venner) er 10 år ældre end jeg, model 1955.