Jamen Misse, hvorfor skider du i sengen og i sofaen?

Overskriften siger det. Vores gamle tykke Misse har skidt, først for nogle uger siden i vores seng (på min side) og i nat i sofaen. Det er ikke bare en lille hømhøm, i sengen kunne man se at det var to gange og idag også to gange i sofaen. :øhmm:

Vi har haft hende i næsten 7 måneder, hun er ca 10 år, sandsynligvis fetil (intet ar på maven, men vi har ikke set tegn på løbetid). Hun har en stofskiftesygdom og får medicin hver dag.
Vi er hendes tredje mennesker. Det er første gang hun bor sammen med en mand og hun er meget meget glad for ham -lovelove (det kan jeg jo godt forstå). Hun har altid været indekat og så vidt jeg ved aldrig mødt en anden kat.

I en anden tråd har jeg læst, at det kan være fordi hun er i løbetid. Hvordan kan man se at en kat er i løbetid :?

Eller at det kan være stress på en eller anden måde:?

Jeg vil gerne undgå, at kastrere hende og jeg ved slet ikke om dyrlægen vil gøre det nu, fordi hun er så overvægtig. Grunden til at jeg vil undgå det er, at jeg synes det er synd hun skal narkosen, operationen og helings processen igennem.

I hvert fald har I skønne katte damer (og enkelte herrer), nogle råd til mig hvad vi kan gøre for, at hun ikke skider andre steder en i sin kattebakke?

Mange hilsner Eva M

Eva, efter min mening kan det skylles en af to ting …Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det din missepige, som gentagne gange har haft tilstoppede analkirtler ?? …Kan det være tegn på at hun igen trænger til en tømning ?

Kan hun have dårlig mave og forbinder hun kattebakken med ubehag ? Er hendes afføring normal at se på ?

Det kan osse godt være en reaktion på løbetid. Nogle katte er stille løbere, hvor man ikke bemærker når de er i løb - Viser hun størrer interesse for at holde sig selv ren forneden ?

Jeg ville nok kaste min frygt væk for narkose, og lade hende neutralisere - Homonræs er ikke spændende for katte …Hvis du lader hende neutralisere, så få hende lige scannet først, det ville være dumt at åbne hende, og det så viser sig at indgrebet er foretaget :slight_smile:

[quote=Alice;369696]
Jeg ville nok kaste min frygt væk for narkose, og lade hende neutralisere - Homonræs er ikke spændende for katte …Hvis du lader hende neutralisere, så få hende lige scannet først, det ville være dumt at åbne hende, og det så viser sig at indgrebet er foretaget :-)[/quote]

Jeg er enig med Alice, både mht. frygten og mht. hormonerne. En veninde af mig fik sin 9 år gamle hunkat Johanne steriliseret sidste år i forbindelse med en større operation for kræft i mælkekirtler og livmoder, sandsynligvis forårsaget af p-piller :frowning: Johanne kom fint gennem operationen (faktisk operationerNE da der skulle to til!) og lever i dag i bedste velgående og virker faktisk som en ny og gladere og yngre kat :thumbup:

I det hele taget ville jeg netop også få hende undersøgt for fysiske årsager før man begynder at tale evt. psysiske årsager.

[quote=Alice;369696]Eva, efter min mening kan det skylles en af to ting …Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det din missepige, som gentagne gange har haft tilstoppede analkirtler ?? …Kan det være tegn på at hun igen trænger til en tømning ?

Kan hun have dårlig mave og forbinder hun kattebakken med ubehag ? Er hendes afføring normal at se på ?

Det kan osse godt være en reaktion på løbetid. Nogle katte er stille løbere, hvor man ikke bemærker når de er i løb - Viser hun størrer interesse for at holde sig selv ren forneden ?

Jeg ville nok kaste min frygt væk for narkose, og lade hende neutralisere - Homonræs er ikke spændende for katte …Hvis du lader hende neutralisere, så få hende lige scannet først, det ville være dumt at åbne hende, og det så viser sig at indgrebet er foretaget :-)[/quote]

Rigtig husket Alice :ok: hun har problemer med den ene analkirtel, årsagen er at vævet er blevet blødt. Kirtlen er ikke hævet og jeg vil ikke pille ved den når den ikke er. Dyrlægen har vist os hvordan, så vi gør det selv nu.

Hendes afføring er helt fin og har været det længe. Men hun har relativ meget afføring i forhold til hun kun får 40g foder om dagen, mest tørfoder (en blanding af Orijen og Applaws) og ca 3 gange om ugen råt (kyllinge hjerter og lever eller skaldyrs cocktail eller noget af det kød vi spiser, igår fik hun kalkunbryst). Jeg tror ikke det kan være kattebakken, da det er meget længe siden, at hun har haft dårlig mave.

Det er svært at vurdere om hun vasker sig mere, da hun har lidt svært ved at nå nogle gange. Vi har tit hjulpet hende, enten at vaske med en svamp eller under bruseren.

Vil man kunne se på numsen om hun er i løbetid?

Hun er meget overvægtig hun vejer 6.850kg og hun bør ikke være over 5kg. Vi har handlet i god tro, men hun har fået for meget mad. Da vi var til tjek sidst, aftalte vi med dyrlægen at hun nu skulle ned på 40g om dagen hvor før har han sagt et 70g var fint. Så vi har trappet hende ned de sidste uger. Og så aktiverer vi hende mere, især når hun tigger om mad, for at aflede hende. Hendes stofskifte er jo for lavt og hun får medicin for det.

Hun er en gammel tante, og det er lige så meget forløbet efter kasterationen jeg meget nødigt vil byde hende. Jeg tænker det på være meget smertefuldt.

Mange hilsner Eva M

Man kan ikke se i numsen om en kat er i løb …Mine vasker sig mere forneden end ellers. Hvordan reagerer hun hvis du klør hende over haleroden ? - Bliver halen kastet til side ?

De katte er nu nogle specielle væsner, hun kan godt protestere over foder nedsættelse ved at besørge uheldige steder …Urenlighed er mange gange kattens måde at fortælle på, at et eller andet er uønsket :slight_smile:

Hvad angår forløbet efter en neutralisering, så synes jeg faktisk at katte slipper godt og hurtig over de første dage, og en god dyrlæge vil altid kunne smertedække hende. Sidst jeg fik min ‘gamle’ avlspige neutraliseret var hun frisk allerede samme aften, hvor hun spise og opførte sig som sædvane.

[quote=Ayoe;369699]Jeg er enig med Alice, både mht. frygten og mht. hormonerne. En veninde af mig fik sin 9 år gamle hunkat Johanne steriliseret sidste år i forbindelse med en større operation for kræft i mælkekirtler og livmoder, sandsynligvis forårsaget af p-piller :frowning: Johanne kom fint gennem operationen (faktisk operationerNE da der skulle to til!) og lever i dag i bedste velgående og virker faktisk som en ny og gladere og yngre kat :thumbup:

I det hele taget ville jeg netop også få hende undersøgt for fysiske årsager før man begynder at tale evt. psysiske årsager.[/quote]

Ja, hun skranter lidt fysisk. Efter et liv i meget små boliger og forkert kost. Hende der havde hende før mente, at Misse havde godt af engang imellem at få grønnebønner på glads og kogte ris i en uge! Sån’ en lille kur kan vi kalde det :blegne: Og stort set ingen dyrlægebesøg! Desværre ren og skær uvidenhed.

Når hun er så overvægtig, kan man så operere?

Tak for den historie med Johanne :slight_smile: Jeg det lyder om det jeg ønsker for vores Misse.
Hvor lang tid gik der før hun var frisk?

Mange hilsner Eva M

[quote=Alice;369712]Man kan ikke se i numsen om en kat er i løb …Mine vasker sig mere forneden end ellers. Hvordan reagerer hun hvis du klør hende over haleroden ? - Bliver halen kastet til side ?

De katte er nu nogle specielle væsner, hun kan godt protestere over foder nedsættelse ved at besørge uheldige steder …Urenlighed er mange gange kattens måde at fortælle på, at et eller andet er uønsket :slight_smile:

Hvad angår forløbet efter en neutralisering, så synes jeg faktisk at katte slipper godt og hurtig over de første dage, og en god dyrlæge vil altid kunne smertedække hende. Sidst jeg fik min ‘gamle’ avlspige neutraliseret var hun frisk allerede samme aften, hvor hun spise og opførte sig som sædvane.[/quote]

Da hun sked i sengen var hun kun gået 5g ned i mad reduceringen.

Jeg troede først, at hun forsøger at afmærke sit territorium i forhold til mig, da hun er så glad for Christian (det har hun været fra dag 3 vi havde hende). Måske fordi han dufter så dejligt af mand??

Kasteration er helt sikkert til overvejelse nu. Da det er synd for hende hvis hormonerne spiller hende et puds.

Mange hilsner Eva M

Jeg er nødt til at smutte nu, da jeg skal på arbejde.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil udsætte din lille pige for unødig lidelse. :slight_smile:
Men hvis du ellers har en god dyrlæge, vil han/hun også kunne råde dig fornuftigt, hvad angår operation og narkose. Dermed så også fraråde det, hvis det vurderes at hun ikke er i helbredsmæssig/fysisk stand, til at komme sig ordentlig over en operation. Selvfølgelig er der en risiko i forbindelse med sådan noget - det er der altid. Men det er jo så der, man må opveje fordele og ulemper.
Min Cæsar vejer 10 kg, selvom han nok kun bør veje 8,5 kg. Han er også ved at være en “ældre herre” (:tihi:), på 8 år. Bliver det nødvendigt, ville jeg ikke have bekymringer ved at lade ham operere, da han jo ellers er sund og rask.
Nå… For at komme til urenlighed:
Har I ændret noget derhjemme? Nye rutiner, f.eks.? Evt. nyt kattegrus?

En overvægtig kat kan have flere følgesygdomme pga overvægten, så jeg ville nok tage en snak med en dyrlæge om at få testet for disse sygdomme. Så vidt jeg ved er det blot en alm blodprøve, hvorefter dyrlægen analyser den.
Samtidig kan du så tage snakken omkring neutralisering.

Umiddelbart tror jeg ikke det er pga løbetid, at din kat er urenlig.

Ved at være urenlig fortalte min gamle missepige mig, at hun var syg.

Hun havde altid været 100% renlig, så jeg var klar over, at der var noget galt.

[quote=Tea;369721]Jeg kan godt forstå at du ikke vil udsætte din lille pige for unødig lidelse. :slight_smile:
Men hvis du ellers har en god dyrlæge, vil han/hun også kunne råde dig fornuftigt, hvad angår operation og narkose. Dermed så også fraråde det, hvis det vurderes at hun ikke er i helbredsmæssig/fysisk stand, til at komme sig ordentlig over en operation. Selvfølgelig er der en risiko i forbindelse med sådan noget - det er der altid. Men det er jo så der, man må opveje fordele og ulemper.
Min Cæsar vejer 10 kg, selvom han nok kun bør veje 8,5 kg. Han er også ved at være en “ældre herre” (:tihi:), på 8 år. Bliver det nødvendigt, ville jeg ikke have bekymringer ved at lade ham operere, da han jo ellers er sund og rask.
Nå… For at komme til urenlighed:
Har I ændret noget derhjemme? Nye rutiner, f.eks.? Evt. nyt kattegrus?[/quote]

For ca to måneder siden skiftede vi, til et andet kattegrus, eller det er ikke rigtig grus, men plantedele som klumper og gå direkte i toilettet (super smart). Før brugte vi træpiller, men det kommer hurtigt til at lugte. Inden havde vi også prøvet rigtig grus og der var ingen reaktion. Jeg tror ikke det har noget med kattebakken at gøre.

Vi har ikke så faste rytmer, min mand arbejder hjemmefra og jeg har skiftende arbejdstider. I januar fik den sofa og for 2-3 uger siden fik vi et nyt tæppe i stuen. Vi har kun boet i denne lejlighed et år, så vi har løbende anskaffet nye ting.

Mange hilsner Eva M

[quote=Vivi_Fletcher;369725]En overvægtig kat kan have flere følgesygdomme pga overvægten, så jeg ville nok tage en snak med en dyrlæge om at få testet for disse sygdomme. Så vidt jeg ved er det blot en alm blodprøve, hvorefter dyrlægen analyser den.
Samtidig kan du så tage snakken omkring neutralisering.

Umiddelbart tror jeg ikke det er pga løbetid, at din kat er urenlig.[/quote]

Hvilke sygdomme ville du få tjekket for? Hun har været hos dyrlægen en hel del gange siden hun flyttede hjem til os, pga det med analkirtlerne og andre ting. Det er to uger siden vi var til tjek med hende og der sagde Dr. Dirk at hun var ok og at det kun var vægten.

Hvad tror du det kan være, hvis ikke det er løbetid?

Mange hilsner Eva M

[quote=Missis F;369756]Ved at være urenlig fortalte min gamle missepige mig, at hun var syg.

Hun havde altid været 100% renlig, så jeg var klar over, at der var noget galt.[/quote]

Det kunne godt være, at hun prøver at fortælle os noget. Hun plejer at være 100% renlig, det fortalte hende hun boede hos før også.
Og det kan også være at hun er i løbetid. Det er jo super forår nu (i hvert fald her i Berlin).

Jeg er godt nok i tvivl :øhmm:

Mange hilsner Eva M

[quote=Eva M;369844]Hvilke sygdomme ville du få tjekket for? Hun har været hos dyrlægen en hel del gange siden hun flyttede hjem til os, pga det med analkirtlerne og andre ting. Det er to uger siden vi var til tjek med hende og der sagde Dr. Dirk at hun var ok og at det kun var vægten.

Hvad tror du det kan være, hvis ikke det er løbetid?

Mange hilsner Eva M[/quote]

Hos min dyrlæge har man et “senioreftersyn”:
Citat fra deres folder:
hos ældre hunde og katte ses ned-
sat lever- og nyrefunktion relativt ofte.
Årsagerne til disse lidelser kan være
mange. I mange tilfælde kan disse li-
delser ikke helbredes, men med en tid-
lig diagnose og behandling kan man
gøre meget for at begrænse sygdom-
menes udvikling. det er derfor vigtigt
at opdage disse problemer i god tid,
da symptomer ofte først opstår, når
problemet har stået på i nogen tid.
hormonelle problemer er hyppigt fore-
kommende. det kan være problemer
med stofskiftet, problemer med bi-
nyrerne, eller kønshormonproblemer.
disse lidelser kan ofte helbredes eller
behandles med godt resultat.
tandproblemer er hyppige og bakte-
rier fra dårlige tænder kan spredes
med blodet til vigtige organer som
hjerte, lever og nyrer.
Andre hyppige problemer er gigt-
smerter, hjerteproblemer, overvægt
og knuder, som i de fleste tilfælde
er godartede, men desværre af og til
ondartede.
for at hjælpe din hund eller kat til at
få det bedst mulige seniorliv, bør der
foretages mindst ét årligt sundhedsef-
tersyn. I forbindelse med dette, anbefa-
ler vi en blod- og urinundersøgelse, der
kan afsløre, om der er begyndende
sygdomsproblemer.

Jeg har nu aldrig oplevet en hunkat markere med afføring i forbindelse med løbetid. Hvis du er usikker på om hun er neutraliseret kan hun scannes for at tjekke om der er en livmoder derinde, man kan ikke forvente at der er ar at se efter en gammel operation:)
Du kan jo starte med at skifte grus, for at se om det har en udløsende faktor. Ellers er hendes alder også ved at være deroppe hvor gigt/ledsmerter kan være en årsag, der vil smertestillende kunne påvise om det kan være en årsag.
Marina

[quote=Eva M;369716]Tak for den historie med Johanne :slight_smile: Jeg det lyder om det jeg ønsker for vores Misse.
Hvor lang tid gik der før hun var frisk?

Mange hilsner Eva M[/quote]

Hej igen Eva!

Johanne var nogenlunde frisk efter sin første operation, hvor hun fik fjernet alle mælkekirtler i den ene side, plus livmodren, efter ca. en uge. Og efter den anden operation hun fik en måned senere, hvor hun fik fjernet alle mælkekirtler i den anden side, tog det hende også ca. en uge at blive frisk efter. Hun fik smertebehandling fra dyrlægen, og det virkede fint. Dyrlægerne bliver jo mere og mere obs på smerter og at dyr jo naturligivs også skal behandles for disse.

Der kan være 1000 årsager til at din kat er begyndt at lægge afføring uden for kassen :frowning: Det lyder som om hun har haft en lidt speciel diæt i sit liv, hvilket jo også kan påvirke hendes fordøjelse i dag. Jeg er enig med alle andre i at du skal have lavet et grundig senior eftersyn på hende inkl. ‘den store senior-blodprøve’ så du kan finde ud af om der er fysiske årsager.

Masser af hilsner,

Ayoe

Først 1000 tak for jeres gode råd :tak:

Det er jo svært at vide hvad det er der er galt med Misse, men noget er som det ikke skal være. :confused:
Idag har Christian ringet til en anden dyrlæge, vi vil gerne have en second opinion. Dr. Dirk som vi ellers har brugt, bor lige rundt om hjørnet, og virker ok, men katten har ikke fået det bedre i hans behandling. Han har heller ikke taget blodprøver, hverken for hendes for lave stofskifte eller andre ting. Så vi søger nye råd.
Denne dyrlæge sværger til BARF og det han kan jo have ret. Han er også uddannet vet-homøopat, hvilket jeg synes er fantastisk:thumbup: Vi har tid på mandag og jeg ser frem til, hvad han siger om hendes tilstand.

Jeg har aldrig haft kat før vi fik Misse, for ca 7 måneder siden. Og jeg overraskes igen og igen, over hvor meget jeg kan bekymre mig. Jeg vil ikke mene at jeg bekymrer mig uden grund, da vi på intet tidspunkt har haft en 100% rask kat. Hun er jo en ældre dame, så selvfølgelig er der små skavanker, men der må gøres noget.

Endnu engang mange tak for råd og vejledning.

Mange hilsner Eva M

Velkommen som katteejer - man laver nærmest ikke ANDET end at bekymre sig om de små pus i tide og utide :slight_smile: Specielt når de er ældre og skranter lidt. De kan jo ikke fortælle hvad der er galt, og så bekymrer man sig jo om hvorvidt de har ondt. Og ellers om de får nok kæl, underholdning, den rette mad, er generelt glade… Men det er jo skønt at have nogen der betyder så meget :hjerte:

Held og lykke med den nye dyrlæge!!

Ayoe

Har du egentlig fået undersøgt om hun har gigt? (arthritis)
Hvordan er hun til at soinere sig selv? Har hun ofte forstoppelse? Hopper hun ikke gerne op på borde, sofaer eller stole?

Når hun alligevel skal i narkose, så ville jeg overveje lige at bede dyrlægen tage røntgen af hende for arthritis, hofteledsdysplasi og evt. patella luxation (de to sidste får man med på billedet når man kigger efter arthritis)

[quote=Eife;371802]Har du egentlig fået undersøgt om hun har gigt? (arthritis)
Hvordan er hun til at soinere sig selv? Har hun ofte forstoppelse? Hopper hun ikke gerne op på borde, sofaer eller stole?

Når hun alligevel skal i narkose, så ville jeg overveje lige at bede dyrlægen tage røntgen af hende for arthritis, hofteledsdysplasi og evt. patella luxation (de to sidste får man med på billedet når man kigger efter arthritis)[/quote]

Jeg ved endnu ikke om hun skal kastreres, men vi får dyrlægen til at gi hende et ordenligt tjek + blodprøve(r).

Hun vil gerne hoppe op på borde og stole og i sengen :slight_smile: Hun vil også gerne lege og hoppe efter en “bird” (pind med snor og fjer i enden) eller de små catnip-mus, får en tur hen ad gulvet og en ordenlig omgang. Det er ikke vild leg, men der er jo også noget vægt at flytte rundt på.

Hendes afføring er meget fin, efter vi er gået over til orijen/appalws og råt. Dog synes jeg, selv om hun kun får 40g om dagen, at hun har realtiv meget afføring (2-3 gange i døgnet).
Mht hendes pels er rigtig fin, hun har fældet meget på det sidste og vi har børstet hende. Det nyder hun rigtig meget.
Nogle dage virker det ikke som om hun rigtig kan nå at vaske sig ordenligt i numsen og vi har hjulpet hende.

Så tak Efie :thumbup: endnu en ting til listen vi kan foreslå dyrlægen på mandag.

Mange hilsner Eva M