Lørdag fik jeg kold hjemmelavet laksetærte med salat.
Søndag fik jeg “rodsammen/biksemad” med kartofler, medister, champignon og rødkål
I dag skal jeg have svampedeller med pandestegte grøntsager
Tirsdag skal jeg have risotto med hvidfisk og rejer
I går karrykål, i dag stuvet hvidkål og frikadeller. Det er utroligt hvor meget mad man kan få ud af et hvidkålshoved og en pakke fars. Nu er der nemt, lækkert og billigt mad i fryseren til flere dage ![]()
I morgen bliver det hjemmelavet pizza, for jeg fandt en pakke skinkestrimler og en rulle pizzadej i Rema til en 5’er pr. stk pga dato. Der bliver til mindst 2 dage, så igen billig mad
Det er den slags mad, jeg bedst kan lide. I hvert fald til hverdag, så der er plads i budgettet til at skeje ud engang imellem ![]()
Yep. Det er helt sikkert min livret ![]()
Jeg købte et rødkål til jul, havde stadigvæk et 1/2 som jeg skar fint op, på en pande steget jeg lidt oksekød og en rest ris, kom rødkål i og en slat fløde.
Så havde jeg den lækreste ret med lyserød / lilla sovs men godt smagte det.
Nu er lyserød og lilla tilfældigvis mine yndlings farver,så jeg er sikker på at det har været lækkert ![]()
I går lavede Lars dådyrbøffer med hasselback kartofler og ovnbagte rodfrugter til.
I dag skal vi have hakkebøffer med kartofler og resten af den sovs fra i går.
Lasagne i går og i dag. Havde en god parmesan som jeg havde fået af en italiensk leverandør. Den blev revet og drysset over ![]()
Biks af rester fra mandag og tirsdag
Billigt og ryddet op ![]()
Min søn er en ivrig lystfisker og kender mange i det miljø. I aftes var han til et foredrag i klubben og tiltuskede sig en pose ål til mig. Så i morgen skal jeg have stegt ål for første gang i mange mange år
Jeg blev jo nødt til at købe noget rugmel til mine ål, så nu bliver jeg jo nødt til at bage noget rugbrød, så jeg kan få brugt melet. Så derfor har jeg startet en surdej i dag. For mig er det ren magi, at hvis man blander mel og vand, så kommer der en surdej ud af det, helt af sig selv. Det er ren trolderi. Nu håber jeg bare at jeg ikke jinxer det, ved at skrive om det her ![]()
Jeg har altid drømt om at have surdej, men det er aldrig lykkedes ![]()
Når man bare husker at fodre den i starten og stiller den et lunt sted, så skulle den gerne komme af sig selv. Den skal have luft og man skal sørge for der ikke sidder rester op af glasset, som risikere at mugne. Evt. skorpe skal fjernes inden man fodre og så burde det kunne lykkes. Jeg har dog prøvet en enkelt gang hvor det mislykkedes. Det var de forkerte bakterier der fik fodfæste, så den lugtede ikke godt. Men ellers plejer det at lykkes for mig. Når det så er sagt, så er det mange år siden jeg sidst har lavet en, så jeg er ikke sikker på det lykkes, men jeg krydser fingre ![]()
I onsdags vandt vi oksebov til banko, så i aften skal vi have en god gammeldags oksesteg. Den var heldigvis to i pakken, for 2kg kød er lige rigeligt til 2
Det er to utrolig flotte stykker kød, stort set uden sener, så det bliver guf
Første forsøg mislykkedes. Den så ellers fin ud og var begyndt at boble, men den lugtede af fisk
Så nu har jeg startet en ny og håber det kommer til at gå bedre ![]()
Denne gang ser det ud til at lykkes. Der er masser af gang i den og det lugter helt som det skal. Så nu skal den bare fodres de næste par dage og så skulle den være klar til brug torsdag eller fredag ![]()
Til rugbrød skal den være godt sur - dvs ikke ny fodret og i hopla. Gerne en 3 dage. Ellers bliver det typisk klægt, selvom det er færdig bagt (99 grader).
Og ingen panik hvis den bette ny virker død på dag 5. Det skal nok komme. De første dage er aktiviteten primært hurtige ustabile stammer og så skal man lige vente lidt på de mere stabile.
Luise: du kan evt have den på køl og så bare fodre når du har lyst til at bage.
Suppler med en smule gær i opskriften, så er du rimelig sikker på at lykkes, du får den gode smag og det hele står og falder ikke med om du lige får det timet perfekt med fodring, fermentering osv.
Jeg kunne heller med at have en forkælet tamagochi i mit køkken. Alt for meget planlægning.
Nu bor den på køl og giver smag.
Og ser herre klam ud når den er sulten. Tynd sjap med mørk alkohol oven på ![]()
Så længe der ikke er velour på(kham gær - uønsket) og den dufter rigtigt er alt godt.
Og ugens menu
Igår burgere og de næste dage står det på forloren skildpadde (dato vare), Falafler og pastafad
Tak for info. Det var jeg ikke klar over
Jeg forestillede mig at jeg kunne bruge den dagen efter jeg havde fodret den sidste gang
Nu får den da bare lov til at vente et par dage ekstra - hvilket også passer bedre for mig, for så bliver det i weekenden ![]()