Fb gruppen den glade surdej er en guldgrube af info. Både om lys og mørk surdej.
Vi har Frej og Nohr til overnatning, de har bestilt pasta og pølser ![]()
Børn er sådan nogle nøjsomme væsener, hvad mad angår ![]()
Åh ja, Nohr valgte dog at få rygbrød med makrelsalat i stedet for.
Til dessert fik de en risifruti
Kom temmelig sent hjem idag, så det blev fyldt pasta (burrata og nduja) med pesto.
I morgen står menuen på en af mine yndlingsresteretter - to æg rørt op med (i dette tilfælde) lidt asparges og rejer, toppet med varmrøget laks.
Søndag bliver det indbagt fisk med brasekartofler og hollandaisesovs
I forgårs fik vi nudelsuppe med kylling og div grønt (pak choi, edamame, gulerod og porre)
I går en beskidt bøf
I dag skal vi have luksus grød. Grød med muesli i og toppet med æbletern
I morgen “fiske platte”. Har en rest rgt laks i fryseren og der var rejer på tilbud. Fiske filet og æg også fra gemmerne.
I går og i dag. Karbonader med grønærter
Så fik jeg lige lavet et par leverspostejer, så her til frokost skal jeg have hjemmebagt rugbrød med lun hjemmelavet leverpostej ![]()
Elg-ragout med kartofler og spidskålssalat, lavet af Lars. Rødvin til, som jeg ellers aldrig drikker (jeg bliver dårlig af det) Lige nu er jeg klar til at gå til køjs, jeg er seriøst forædt ![]()
Det ser godt nok også lækkert ud!
Jeg har noget skært hjortekød i fryseren, jeg skal finde et formål til - men det kan jo næsten ikke gå galt ![]()
Ide har lige fået 1 .5 kg løse ris som er kogt og skulle smiddes ud
Kogt fredag
Hvad kan jeg lave i morgen med det
Jeg er mest til noget okse grise fars (har i frysen)
Stegt med noget krydder tænker taco
Lidt grøntsager men hvad
Ris i det og i ovnen
Nogle gode ideer
Gerne så der er to eller 3 dage
Prøv at søge på stegte ris eller Nasi Goreng, der er den indonesiske version - “biksemad med ris”, det er også en ret genial måde af få brugt diverse rester af kød på, og risene bliver, i modsætning til hvis de genopvarmes i ovn, ikke tørre.
Jeg bruger bare de grønsager jeg har i huset - bla. løg, hvidløg, gulerod, peberfrugt, porre, svampe, kål… - og ja, det kan fint genopvarmes.
Kogte ris kan også sagtens fryses og bruges på et senere tidspunkt
Ligesom Dorte bruger jeg dem til stegte ris, nogle gange tilsat et æg for variationens skyld og ellers med forskellige grøntsager/rejer/fisk/kød
Jeg laver oftest helt tynde omeletter til - det kan også anbefales… ![]()
Tro ikke der kan komme så meget som en ris korn i
Det var nogle der holdt noget kom sammen fredag aften
Der var 65 stegte grill pølser 5 kg kartofler
1,5 kg kogte ris
40 hjemmelavet forårsruller rå
10 hele rugbrød
200 pølsebrød
Ved ikke hvor meget rå løg
Tomater
Agurk der var skåret i skiver
Alt det er var de på vej til og smide ud
Jeg fik travlet med og få pakket i fryseren
Men risene er der ikke plads til
Tomat ryger i når jeg tager farsen op
Det var godt nok også meget potentielt madspild - godt reddet!!! ![]()
Så er det variationer af stegte ris, der er på menuen de næste dage, kan jeg godt regne ud.