Jeg er allergisk over for min dejlige killing, hjælp mig

:ked:kan i hjælpe mig… er der nogen der ved hvad jeg kan gøre… Min datter elsker også mille så højt, og vi er begge blevet meget knyttet til hende. jeg har fået udslet ved hals og ansigt, og lægen siger det er katten… jeg har inegn andre allergier… I får en masse kærlighed af mig, hvis i kan komme med nogen råd… knus fra en meget ked Killingemor

Sover hun ved dig om natten og kommer ellers i din seng?

Har du skiftet vaskepulver, parfume, creme eller lign. i mellemtiden?

Har du fået lavet en priktest?

Jeg synes, at du skulle få lavet BÅDE en priktest OG en blodprøve, det vil vise, om du giver udslag på kat.

Har du nogen andre symptomer? Fx. stoppet næse, kløende/løbende øjne, nyserianfald?

(P.S. - jeg har selv katteallergi og har haft katte siden 2003…det er ikke altid tvingende nødvendigt at lytte til lægernes ord - som næsten altid er ‘skil dig af med katten’)

Gå for gud skyld ikke i panik. Det er ikke sikkert at det ER katten!
Få lavet en priktest, og hvis det viser sig at du er allergisk så er der stadig råd at hente. Der er flere herinde der har levet med katteallergi OG kat i årevis.
Jeg begik selv den fejl* at stole blindt på en læge der rådede mig til at skille mig af med en kat p.gr.a. min datters astma, og nu har jeg BÅDE to skønne katte OG en datter der ikke er plaget af astma :slight_smile:
*…det var så en fejl der gjorde at min kat fik det bedste hjem man kan tænke sig. Men alligevel…

Det lyder ikke som katteallergi. Det lyder mere som en læge der ikke ved hvad der er galt og så hører der er en kat… AHA! Synderen fundet! Ingen grund til at lede mere!

Det KAN selvfølgelig godt være at lægen har ret, men jeg ville også se mere på om der var andre ting der var nye. vaskepulver, creme, ny deo, ny halskæde - eller soleksem…

Men der er mange ting der kan gøre det muligt at leve med en kat, heldigvis. OGSÅ selvom man har allergi. Der er faktisk en del brugere her (som f. eks. Diana F) som har katteallergi - og alligevel har katte :slight_smile:

Jeg synes ligesom Diana F at du skal få lavet priktest og få taget blodprøve… hvis ikke din læge allerede har gjort det.

Hvis din læge ellers er ordentlig uddannet, bør hn tage disse prøver for at være fuldstændig sikker, før hn slynger en diagnose ud.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;928073]Det lyder ikke som katteallergi. Det lyder mere som en læge der ikke ved hvad der er galt og så hører der er en kat… AHA! Synderen fundet! Ingen grund til at lede mere!

Det KAN selvfølgelig godt være at lægen har ret, men jeg ville også se mere på om der var andre ting der var nye. vaskepulver, creme, ny deo, ny halskæde - eller soleksem

Men der er mange ting der kan gøre det muligt at leve med en kat, heldigvis. OGSÅ selvom man har allergi. Der er faktisk en del brugere her (som f. eks. Diana F) som har katteallergi - og alligevel har katte :)[/QUOTE]
Nåja, den tænkte jeg ikke engang på.
Min soleksem er blevet rigtig slem med alderen. I starten kom den kun
når jeg havde fået alt for meget sol uden solcreme (:ups:). Nu kan jeg
nogle dage dårligt gå ned og handle, uden det begynder. :S
Og hos mig er det netop også ansigt, hals/nakke og bryst.

Få lavet en prik test og en blodprøve. Og lad være med at gå i panik. Jeg lever fint med 6 katte, katteallergi og astma.

De sover i sengen og er alle vegne.

Jeg får nogle super gode indsprøjtninger, som over lang tid gør mig “immun” over for katteallergene.

Så der er masser af håb, bare tag det roligt.

Strøtanke: Er der nogen der ved, om man stadig kan få Sensi-Stop? Det er nogle år siden jeg sidst har hørt om det, men det var åbenbart vældigt effektivt…?
VH
Susanne - katteallergiker og pt. 15 fastboende voksne katte :cool2:

jeg har ikke skiftet noget ud… Jeg har købt en dejlig seng af en herinde, som laver til katte… den bruger min killing om natten nu, så hun ligger ik i sengen (andet end når hun lige skal putte om morgenen og sige jeg skal op)

jeg har ikke fået lavet priktest og blodprøve, men det vil jeg ringe til min læge om i morgen… i er så søde at i hjælper herinde. Min datter har ikke fået udslet hvilken jeg kun er glad for.

det klør og kradser på hals og ansigt, og jeg har kløe i næsen, men ikke forkølet eller øjne i vand. jeg har heller ikke udslet andre steder på kroppen…det er også kommet samtidig med min mestrution, men jeg plejer ikke at få sådanne udfald af det.

jeg kan skrive igen når jeg fået svar på de test… :slight_smile: igen tak for hjælpen

det lyder helt forfærdeligt. jeg bruger ikke solcreme, jeg bruger tyk nivea creme istedet for jeg kan ikke tåle solcreme. og jeg holder mig ikke så længe i solen af gangen…[QUOTE=Tea;928081]Nåja, den tænkte jeg ikke engang på.
Min soleksem er blevet rigtig slem med alderen. I starten kom den kun
når jeg havde fået alt for meget sol uden solcreme (:ups:). Nu kan jeg
nogle dage dårligt gå ned og handle, uden det begynder. :S
Og hos mig er det netop også ansigt, hals/nakke og bryst.[/QUOTE]

Bare lige lidt info vedr. min katteallergi, så du kan se, at det ikke er umuligt :-):

Jeg har været allergisk over for kat siden teenageårene - nu er jeg 41 år. Har haft katte siden 2003. Har pt. en huskat og to ‘siatalere’. Jeg reagerer allergisk på huskatten med høfeber - altså rindende, kløende øjne, nys og løbende næse. HVIS jeg vel at mærke får pels/skæl osv. op i mit ansigt.
Jeg reagerer IKKE på de to ‘siatalere’. (Nej, de er ikke som sådan ‘allergivenlige’, men NOGEN allergikere har åbenbart en tendens til at kunne tåle visse racer bedre end andre…)

Jeg klarer mig stort set uden medikamenter af nogen art. Det er YDERST sjældent, at det bliver så slemt, at jeg er nødt til at tage en antihistamin. Jeg har lært at tænke mig om - så jeg ‘passer på’, når jeg kæler med huskatten - vasker hænder inden jeg rører mig i ansigtet og jeg lader være med at begrave hele ansigtet ned i hendes pels.
Hun må dog være overalt - også på min hovedpude - men det går såmænd helt fint.
Jeg sørger for at støvsuge 2-3 gange om ugen, og sengetøj skiftes en gang om ugen. (Jeg har i øvrigt også støvmideallergi).

Jeg overvejede en overgang at begynde på katteallergi-vaccinen, da den skulle være ret effektiv, men har indtil videre ikke syntes, at min allergi er ‘slem nok’ til at gå igennem en 5-årig vaccine…men skulle det blive nødvendigt, gør jeg det gerne. :slight_smile:
(Har gennemgået græspollenvaccinen for år tilbage, den hjalp en del).

Det er min oplevelse, at min allergi er blevet MINDRE slem gennem de år, jeg har haft katte. Selvom man normalt påstår, at det er det modsatte der sker…

Så - op med humøret - selvom det skulle være allergi, er det ikke NØDVENDIGVIS verdens undergang…:slight_smile:

Jeg synes snarere, det lyder som kontaktallergi (ny creme, halssmykke?).
Allergi over for dyr viser sig hos mennesker i de fleste tilfælde som rendenæse, luftvejsproblemer og kløende øjne.

Held og lykke med testen.

Priktest og blodprøve fås hos øre-, næse-, halslægen… Mere effektivt og nogle gange også mere professionelt end hos ens egen privatpraktiserende læge :slight_smile:
Man skal ikke have henvisning :slight_smile:

Held og lykke med det :slight_smile:

Ellers bed din alm læge om en henvisning hertil : http://www.kpll.dk/

[QUOTE=Mega;928114]Jeg synes snarere, det lyder som kontaktallergi (ny creme, halssmykke?).
Allergi over for dyr viser sig hos mennesker i de fleste tilfælde som rendenæse, luftvejsproblemer og kløende øjne.

Held og lykke med testen.[/QUOTE]
Jeg har en søster og en svigerfar som begge er meget allergiske overfor katte…og ingen af dem får udslet - kun snot og røde øjne.

Katteallergi er uden undtagelse en såkaldt “inhalationsallergi”, dvs. det kun er slimhinderne, der reagerer på allergenet.

Hvis en katteallergiker slår ud andre steder, er personen allergisk over for mere end katte. Det er ikke katte, der giver udslæt på hals eller hænder eller lignende :slight_smile:

Jeg vil helt klart anbefale trådstarter at gå videre til en speciallæge, da den praktiserende læge tydeligvis ikke har ordentligt styr på allergi :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;928152]Katteallergi er uden undtagelse en såkaldt “inhalationsallergi”, dvs. det kun er slimhinderne, der reagerer på allergenet.

Hvis en katteallergiker slår ud andre steder, er personen allergisk over for mere end katte. Det er ikke katte, der giver udslæt på hals eller hænder eller lignende :slight_smile:

Jeg vil helt klart anbefale trådstarter at gå videre til en speciallæge, da den praktiserende læge tydeligvis ikke har ordentligt styr på allergi :)[/QUOTE]

Er du HELT sikker på dét? Min nevø er meget allergisk overfor alle pelsdyr - katte især. Han var sidste år hjemme hos os (vejret var godt, så vi skulle bare være udenfor), men han kunne ikke dy sig og strøg en af kattene over ryggen et par gange. Han havde bare arme, og kort tid efter kunne vi konstatere røde bobler på hånden og på undersiden af armen. Han sagde selv, at det var allergien, der der kom frem. Han blev senere (et par timer) så dårlig, at han måtte tage hjem. Men det skal lige tilføjes, at han bestemt også havde snotnæse og rendende øjne.

jeg har lige snakket med min mor… hun er ekstremt allergisk over for mine katte… men hun får kun hævede øjne, snotnæse og irriterede slimhinder… + vejtrækningsbesvær og hoste…

men ingen bobler eller rødmen eller decideret udslæt…

så jeg vil også mene det må være en speciallæge der skal til for det lyder som en anden form for kontaktallergi du har fået dig