Jeg er begyndt til ridning

[quote=Makenski;265012]Du blander dig bare alt det, du har lyst til. :rock:

Ok, tak for svar. :thumbup:

Mon ikke jeg kunne komme med??:ups: :tihi:

Og wauw - en smuk hest!! :wehuu: Jeg kan egentlig næsten kun lide sorte heste. :smiley: Ok, og pintoer. :wehuu:

Min mor var også dressurrytter. :slight_smile: Cirka 100 rosetter har hun vundet samt redet mod og vundet over Andreas Helgstrand. :rock: Han red godt nok ikke på de der fantastiske heste, han har nu, men alligevel. :tihi:[/quote]

Hihihihi, joooo du kommer da bare :tihi: Hun er godt nok noget af en mundfuld når nu du ikke har redet mere, meeen det skal da komme an på en prøve :thumbup: :stuck_out_tongue:

Åååårh men Belle har charme, selvtillid og lækkert hår så alle simpelthen falder for hende :uha: :høhø: Hun er så kælen, så det er helt vildt… Hun giver gerne kysser til folk hun ikke kender, nusser dem i håret og giver massage! Bare de vil snakke med hende :wehuu: Fjolle pruuuh…

Ej hvor SEJT at din mor har vundet over Andreas Heldstrand! Dét er da en prale faktor, der vil noget :thumbup: :thumbup: :thumbup:

[quote=DK*DeLaCour;265199]Hihihihi, joooo du kommer da bare :tihi: Hun er godt nok noget af en mundfuld når nu du ikke har redet mere, meeen det skal da komme an på en prøve :thumbup: :stuck_out_tongue:

Yir! :rock: Så kan jeg jo også gøre rent i huset, hvis det er. :stuck_out_tongue:

Åååårh men Belle har charme, selvtillid og lækkert hår så alle simpelthen falder for hende :uha: :høhø: Hun er så kælen, så det er helt vildt… Hun giver gerne kysser til folk hun ikke kender, nusser dem i håret og giver massage! Bare de vil snakke med hende :wehuu: Fjolle pruuuh…

Aaaw, hvor kært. :wehuu:

Ej hvor SEJT at din mor har vundet over Andreas Heldstrand! Dét er da en prale faktor, der vil noget :thumbup: :thumbup: :thumbup:[/quote]

Det er også en ting, jeg gerne går rundt og praler med. :ups: Synes virkelig også, det er SÅ blæret. :wehu:

Tja, lang tid siden sidste opdatering, så den kommer her. :slight_smile:

Jeg begyndte for lige omkring fire uger siden at få rideundervisning ude på Skårup Overgård, hvor jeg også var i praktik.
Jeg har “fået” Apollon, en bette krikke på 29, vist nok næsten 30 år, og som kun har én tand. Dog er hans gummer hårde som sten, så dem “tygger” han med i stedet for. :slight_smile: Han er helt fantastisk! En virkelig, virkelig skøn lærehest, og han gør KUN, hvad han får på besked på, og gør man ikke det selv rigtigt - tja, så gør han det heller ikke rigtigt. :slight_smile:

De få gange, jeg har været derude, har jeg lært at sidde korrekt ved forparts- og bagpartsvendinger, lave forskellige volter og slangebuer.
I går var jeg så derude igen, og den her gang var Anne-Dorthe - “ridelærer” - der ikke, men jeg fik lov til at ride alligevel. Så var min mor (forhenværende dressurrytter) min lærer. :slight_smile:
Det gik … HELT fantastisk godt! Apollon var lidt drilsk i venstregalop, men ellers ingen ko på isen - det er kun mig, der dummer mig. :ups:
Fik dog galloperet en hel runde i højregallop! :wehu: :wehu:Og lært at dreje i gallop, blive ved med at skubbe på og sådan.

Eeeej, hvor jeg dog bare synes, det gik godt. :wehuu:

Hvor lyder det bare super, det er altså en dejlig sport. Min datter som kun har redet få mdr. var til klubstævne i lørdag og fik en flot 3 præmie på sin låne pony, som måtte træde til da vores egen havde lidt feber dagen før.

Her er Linea og Bonnie i lørdags til opvarmningen.

Jeg var bare pavestolt af hende og hun nød det bare.

MVH
Gitte

Gitte - Næææh, tillykke! :thumbup: Hvad var det i? :slight_smile:
Håber, jeres egen pony er blevet “rask” igen. Og hvor er de dog fine, begge to. :slight_smile:

Jo vores gamle Lucky er helt frisk igen, Linea fik 3 plads i en LD1 dressur

MVH
Gitte

[quote=DK Sacala;308611]Jo vores gamle Lucky er helt frisk igen, Linea fik 3 plads i en LD1 dressur

MVH
Gitte[/quote]

Det var godt. :slight_smile:
Og endnu en gang tillykke. :thumbup:

Iiih, jeg vil også til stævne! :ups:

Maiken - Lækkert at høre at det går godt og stadig er fedt.

Gitte - Tillykke med den flotte placering af din datter, jeg håber hun fik en fin rosette med hjem så? :slight_smile:

jo en smuk grøn rosette er sat op på et billede af hende og Bonnie taget på dagen.

mvh
Gitte

Er det da forkert at ride sådan? :? Med korte tøjler i trav/letridning, mener jeg?

Haha, ja, selvfølgelig. :tihi: Jeg har altid haft det der billede i hovedet “Bukkespring - så ryger man af”, men det skal jeg jo så have ændret. :tihi:
Tak. :ok:[/quote]

Jeg kom lige til at se at jeg engang glemte at svare på noget :slight_smile: I moderne rridning/dressur ser man næsten ikke andet, og folk bukker typisk nakken på kræene med tøjlerne - har selv redet sådan det meste af mit liv. Indtil jeg for et par år siden begyndte at lære mere om læringsteori. Så giver det ikke mening og jo mere man undersøger jo mere finder man så ud af hvor forkert det var man red hesten :slight_smile:
Jeg har altid let tøjle kontakt, hvilket betyder at jeg har en lille bue på tøjlen. Jeg bruger kun min tøjle til stop, drej og bak. Det betyder at jeg ikke skal korte tøjlerne (trække hænderne en smule bagud eller til siden. Jeg rider dog en rimeligt nytilredet, og der har vi overdrevet bevægelserne, så han bedre kunne fange det.) når jeg vil give hesten et signal til at gøre noget nyt, og ikke hele tiden.
Det med at holde balancen i tøjlerne er noget rigtig skidt. Faktisk burde man i min mening slet ikke få lov til at ride med bid, mens man lærte at ride. Min venindes mor har en rideskole - hendes elever får faktisk slet ikke lov at ride med tøjlerne i bidet, de er i næstebåndet, før de kan gøre en bestemt række ting. Det er en super indgang til læring de har der nede. Bare der var flere af den slags steder.
Men kotymen i dagens DK er stramme tøjler, buk nakken på kræet - det ser godt ud, og tjaeh… :slight_smile:

Hehe, jeg tror også jeg røg af de fleste gange når hesten bukkede da jeg var barn. Men slog mig nu aldrig rigtigt, kravlede bare op igen og så videre -engel

[quote=Eva K;309114]Jeg kom lige til at se at jeg engang glemte at svare på noget :slight_smile: I moderne rridning/dressur ser man næsten ikke andet, og folk bukker typisk nakken på kræene med tøjlerne - har selv redet sådan det meste af mit liv. Indtil jeg for et par år siden begyndte at lære mere om læringsteori. Så giver det ikke mening og jo mere man undersøger jo mere finder man så ud af hvor forkert det var man red hesten :slight_smile:
Jeg har altid let tøjle kontakt, hvilket betyder at jeg har en lille bue på tøjlen. Jeg bruger kun min tøjle til stop, drej og bak. Det betyder at jeg ikke skal korte tøjlerne (trække hænderne en smule bagud eller til siden. Jeg rider dog en rimeligt nytilredet, og der har vi overdrevet bevægelserne, så han bedre kunne fange det.) når jeg vil give hesten et signal til at gøre noget nyt, og ikke hele tiden.
Det med at holde balancen i tøjlerne er noget rigtig skidt. Faktisk burde man i min mening slet ikke få lov til at ride med bid, mens man lærte at ride. Min venindes mor har en rideskole - hendes elever får faktisk slet ikke lov at ride med tøjlerne i bidet, de er i næstebåndet, før de kan gøre en bestemt række ting. Det er en super indgang til læring de har der nede. Bare der var flere af den slags steder.
Men kotymen i dagens DK er stramme tøjler, buk nakken på kræet - det ser godt ud, og tjaeh… :slight_smile:

Hehe, jeg tror også jeg røg af de fleste gange når hesten bukkede da jeg var barn. Men slog mig nu aldrig rigtigt, kravlede bare op igen og så videre -engel[/quote]

Uha uha, hvor lyder det kompliceret på denne tid af dagen. :ups: Men også meget interresant.

Sejt. :ok:
Har heldigvis aldrig oplevet at blive smidt af. :rock:

Makenski - Hehe og det hjælper nok heller ikke når jeg får lavet lidt fejl i indlægget :wink:
Retter lige et forkert ikke til kun :slight_smile:

Det betyder at jeg kun skal korte tøjlerne (trække hænderne en smule bagud eller til siden. Jeg rider dog en rimeligt nytilredet, og der har vi overdrevet bevægelserne, så han bedre kunne fange det.) når jeg vil give hesten et signal til at gøre noget nyt, og ikke hele tiden.

Men ja, jeg synes at det er rigtig spændende. Men det er kompliceret. Heh, nice du ikke er skvattet af. Jeg tror dog også man er noget mere forsigtig når man starter som voksen end som barn -tihi Jeg tager i hvert fald tingene i lidt mindre bider nu end for 10-15 år siden.

[quote=Eva K;311918]Makenski - Hehe og det hjælper nok heller ikke når jeg får lavet lidt fejl i indlægget :wink:
Retter lige et forkert ikke til kun :slight_smile:

Det betyder at jeg kun skal korte tøjlerne (trække hænderne en smule bagud eller til siden. Jeg rider dog en rimeligt nytilredet, og der har vi overdrevet bevægelserne, så han bedre kunne fange det.) når jeg vil give hesten et signal til at gøre noget nyt, og ikke hele tiden.

Men ja, jeg synes at det er rigtig spændende. Men det er kompliceret. Heh, nice du ikke er skvattet af. Jeg tror dog også man er noget mere forsigtig når man starter som voksen end som barn -tihi Jeg tager i hvert fald tingene i lidt mindre bider nu end for 10-15 år siden.[/quote]

Nå nej, det er måske ikke det smarteste. :tihi:

Det kan sagtens være, at man er lidt mere forsigt som voksen, end man er som barn. :slight_smile:
Men jeg har været tæt på at falde af et par gange. :tihi: Det var, da jeg ikke kunne sidde lige på hesten i gallop. Det kan jeg så nu. :thumbup:

Makenski - Heh, jeg er mest røget af når hesten har bukket og drejet :wink: at den enten drejer eller bukker er ikke noget problem, problemet er når den gør begge ting på én gang -tihi’

Det kan jeg så også godt forstå. :tihi: Det må da også være forvirrende for hesten at skulle holde styr på alle fire, lange ben. :tihi:

YEEES! Det er nemlig et problem når de både bukker og drejer :høhø:

I sidste måned var jeg på skovtur på min pruh. Pludselig tror hun der er noget omkring hendes ben, så hun rejser sig på bagben, hopper op i luften OG drejer på samme tid… :blegne: Tja, jeg var med indtil hun drejede, såå faldt jeg altså af.

Sådan noget med at dreje på en gang, skulle virkelig være forbudt :tihi:

åh ja kender det alt for godt, heldigvis er det flere år siden jeg måtte ned og bide i støvet, men en af gangene fik jeg også knust mit haleben, av av

Linea har endnu tilgode at stige af uden det er planlagt :wink:

MVH
Gitte

Hehe Eva, da jeg så dine billeder, tænkte jeg straks “Susan eller Kirsten Hansen”. Og det var jo så rigtigt :slight_smile:

Faktisk synes jeg, at den form for ridning er sværest, fordi man først skal lære at LADE VÆRE med at gøre alle de ting, som man tidligere har gjort. Hvis man lærte at ride sådan fra starten af, ville det være nemt!

mvh. tina

[quote=taina;312276]Hehe Eva, da jeg så dine billeder, tænkte jeg straks “Susan eller Kirsten Hansen”. Og det var jo så rigtigt :slight_smile:

Faktisk synes jeg, at den form for ridning er sværest, fordi man først skal lære at LADE VÆRE med at gøre alle de ting, som man tidligere har gjort. Hvis man lærte at ride sådan fra starten af, ville det være nemt!

mvh. tina[/quote]

Ren nysgerrighed, hvilke billeder? :slight_smile: Dem af Freja/fjordhesteblandingen og mig eller? (er lidt i tvivl da jeg jo har vist flere billeder rundt omkring)

Men ja, det er jeg helt enig med dig i! Nøj hvor er det svært at genindlære alle de signaler selv! :slight_smile:

[quote=Eva K;312340]Ren nysgerrighed, hvilke billeder? :slight_smile: Dem af Freja/fjordhesteblandingen og mig eller? (er lidt i tvivl da jeg jo har vist flere billeder rundt omkring)

Men ja, det er jeg helt enig med dig i! Nøj hvor er det svært at genindlære alle de signaler selv! :)[/quote]

Ja, det er da vist en fjordhesteblanding, den du også springer på i billederne i denne tråd.

Jeg startede med at skridte ud i tre måneder, hvor jeg kun koncentrerede mig om at sidde lige (jeg hænger lidt i den ene side) og gøre ingenting med ben, tøjler og sæde. Så var jeg klar til at begynde at gøre ting også :slight_smile:

mvh. tina