Jeg er begyndt til ridning

[quote=Kamma D;263047]Ja det har de:) Vil tage ordet Nordræser til brug:) Det ord passer bare for godt på min nye hest- ja har kun haft hende i snart 2 måneder:)

DK Sacala: Puha jeg kunne slet ikke vente så længe på min nye hest, jeg ledte efter min nye hest længe og da jeg endelig fandt det nye vidunder var jeg ude at kikke hende en søndag aften, næste morgen kl 8 var hun handels undersøgt og ville komme samme dag.

Spænde med ny hest:-) Regner med i laver en tråd om jeres nye familiemedlen når hun er kommet hjem:-)

Kamma D - Nu med Nordræser:rock::rock::rock:[/quote]

Hvad hedder den smukke Nordræser???

:tihi::tihi::tihi::tihi:

[quote=Kamma D;263047]Ja det har de:) Vil tage ordet Nordræser til brug:) Det ord passer bare for godt på min nye hest- ja har kun haft hende i snart 2 måneder:)

DK Sacala: Puha jeg kunne slet ikke vente så længe på min nye hest, jeg ledte efter min nye hest længe og da jeg endelig fandt det nye vidunder var jeg ude at kikke hende en søndag aften, næste morgen kl 8 var hun handels undersøgt og ville komme samme dag.

Spænde med ny hest:-) Regner med i laver en tråd om jeres nye familiemedlen når hun er kommet hjem:-)

Kamma D - Nu med Nordræser:rock::rock::rock:[/quote]

Hehe. :smiley:

Uhh jamen stod det til mig var hun også kommet hjem, men der hvor hun skal opstaldes er konen på island pt. så venter til hun er hjemme igen, men er inviteret op og ride hende i morgen, hvilket især Linea glæder sig for vildt til, samtid nyder hun pakkerne som kommer med posten disse dage med div. nyt udstyr til hende og ponyen ss

MVH
Gitte

Hellere alt for løse tøjler til en begynder end at de holder balancen i tøjlerne :wink:

Makenski - Hvorfor korte lige når det var letridning/trav? :slight_smile:

Nordræseren hedder Lise men fordi hun er hoppe med meget stort H bliver hun som regel bare kaldt Sippe.

Uha ny hest nyt udstyr:-) Sippe kunne heldigvis ave det jeg havde for den gamle, sadlen måtte lige en tur omkring sadel mager men ellers er hendes ting arve gods.
Heldigvis for det, havde en masse dyrlæge regninger på den gamle, og Sippe skulle jo have tilpasset sadel, forsikres og handels undersøges. Smed så jeg kunne få sko på hende og så lige vaccineres.
Det har dælme været en dyr omgang.
Men lidt udstyr er det da blevet til, mest fordi jeg har fået byttet noget af det der ikke kunne bruges til andet hos Helles rideudstyr:-)

Eva K: Det har du ret i, ville ønske jeg kunne ride med lange tøjler på Sippe men det er ikke for sjov jeg synes nordræseren passer godt på hende. Men vi øver os:-) I skridt kan vi næsten hele tiden nu:-) Rider skovtur i en skov der sker en del så tør ikke bare prøve i en grime:rock:

Kamma - Åh ja, den slags heste der hverken har frem eller stop og hvor man får frem ved at slække på stop, dem kender jeg kun alt for godt. :slight_smile: Held og lykke med de fremtidige ture, så du kan komme til at ride for løse tøjler i alle gangarter :slight_smile:

Min gamle part var også en lille hidsigprop når det tog hende, men alligevel kunne vi godt komme i fuld galop og så lave en parade på et prr og et vip med fingeren i løse tøjler. (På de gode dage altså -tihi Passede det ikke damen at stoppe fik jeg da bare en omgang bukspring)

(ps. se bort fra den frygtelige placering af schenkler/balancepunkt, det har jeg heldigvis fået rettet nu :wink: )

Ham jeg rider på nu er i foråret/sommer tilredet på blueberryhill, så der er tøjlerne aldrig blevet brugt til andet end at give de rigtige signaler. (stop, bak og drej, ikke noget med buk nakken for tøjlerne deroppe)

[quote=Eva K;263213]Hellere alt for løse tøjler til en begynder end at de holder balancen i tøjlerne :wink:

Makenski - Hvorfor korte lige når det var letridning/trav? :)[/quote]

Fordi jeg derved skulle holde balancen bedre, og fordi det skulle give mig en følelse af at have mere kontakt med hesten eller noget i den stil. :slight_smile:

[quote=Kamma D;263299]Nordræseren hedder Lise men fordi hun er hoppe med meget stort H bliver hun som regel bare kaldt Sippe.

Uha ny hest nyt udstyr:-) Sippe kunne heldigvis ave det jeg havde for den gamle, sadlen måtte lige en tur omkring sadel mager men ellers er hendes ting arve gods.
Heldigvis for det, havde en masse dyrlæge regninger på den gamle, og Sippe skulle jo have tilpasset sadel, forsikres og handels undersøges. Smed så jeg kunne få sko på hende og så lige vaccineres.
Det har dælme været en dyr omgang.
Men lidt udstyr er det da blevet til, mest fordi jeg har fået byttet noget af det der ikke kunne bruges til andet hos Helles rideudstyr:-)

Eva K: Det har du ret i, ville ønske jeg kunne ride med lange tøjler på Sippe men det er ikke for sjov jeg synes nordræseren passer godt på hende. Men vi øver os:-) I skridt kan vi næsten hele tiden nu:-) Rider skovtur i en skov der sker en del så tør ikke bare prøve i en grime:rock:[/quote]

Nyt udstyr skulle vist være rigtig dyrt? -surrender

[quote=Eva K;263406]Kamma - Åh ja, den slags heste der hverken har frem eller stop og hvor man får frem ved at slække på stop, dem kender jeg kun alt for godt. :slight_smile: Held og lykke med de fremtidige ture, så du kan komme til at ride for løse tøjler i alle gangarter :slight_smile:

Min gamle part var også en lille hidsigprop når det tog hende, men alligevel kunne vi godt komme i fuld galop og så lave en parade på et prr og et vip med fingeren i løse tøjler. (På de gode dage altså -tihi Passede det ikke damen at stoppe fik jeg da bare en omgang bukspring)

(ps. se bort fra den frygtelige placering af schenkler/balancepunkt, det har jeg heldigvis fået rettet nu :wink: )

Ham jeg rider på nu er i foråret/sommer tilredet på blueberryhill, så der er tøjlerne aldrig blevet brugt til andet end at give de rigtige signaler. (stop, bak og drej, ikke noget med buk nakken for tøjlerne deroppe)[/quote]

Arh, bukkespring. :besvimer: Det må da gøre … ret ondt? Er bukkespring ikke, når hesten slynger fremover hovedet?

Eva speeder knappen virker helt fint, det bare stop knappen som du selv skriver også virker som speeder knap.
Men det bliver hele tiden bedre det går bare langsomt:-) Ville gerne have hende til kursus på BBH men tror ikke Sippe vil blive særlig begejstret for at komme hjemmefra så tæt på hun lige er blevet flyttet til et nyt miljø. Det er først nu hun er ved at være faldet helt til…

Makenski udstyr er rigtig dyrt, har givet omkring 2000 bare for at få sadlen til passet til min nye og det skal gøres af og til. Selve sadlen koster en del mere men den havde jeg heldigvis i forvejen.

Makenski - Ah, lige som jeg frygtede :wink: Netop det der med at din balance kommer via tøjlerne, det burde den jo ikke. Men pyt nu med det, det er alligevel ikke noget jeg kan gøre noget ved. Du lærer sikkert meget af din ridelærer som går imod hvordan jeg rider nu om dage :slight_smile: (med red også sådan for en 2-3 år siden, det er mere viden om biomekanik og indlæring der har ændret min holdning)

Bukspring er når hesten tager hovedet ned og bagparten op :slight_smile: Og nej, det gør ikke synderligt ondt - medmindre man selvfølgelig falder af -tihi

Her er et ordentligt et - jeg tror dog ikke, at Freja kan få bagparten så højt oppe overhovedet… :høhø:

Billedet er herfra http://images.google.com/imgres?imgurl=http://i163.photobucket.com/albums/t309/Galanti_album/hest450.jpg&imgrefurl=http://www.heste-nettet.dk/forum/14/775407/775407/&usg=__GZcCphtqqKBOl-Dh2t1Fzn63fIs=&h=720&w=960&sz=376&hl=da&start=7&sig2=wZzr3RRfUZ2y5c7yJWUOEg&um=1&tbnid=JVU-g1dFYQ0snM:&tbnh=111&tbnw=148&prev=/images%3Fq%3Dbukspring%2Bhest%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26um%3D1&ei=5CG_Suu4A82M-gai66Ql hvor der er en hel serie af dem :slight_smile:

Kamma - Ah okay, det var såmænd også bare en antagelse ud fra det med at heste, hvor tempo styres ved at slække på stop, ofte viser sig ikke at have en god frem :slight_smile:
Det haster jo heller ikke mere end det jager :wink: kan godt forstå du koncenterer dig om at få hende til at slappe af det nye sted inden hun skal andre steder hen - har du mulighed for det kan jeg kun anbefale at komme der op og få undervisning, udover evt. kursus :slight_smile: Jeg får selv undervisning deroppe nu og jeg er såååå lykkelig for det… :slight_smile:

Eva K Tror bare så ment noget af det er at vi skal lærer hinanden at kende:-)
Hvis jeg skal afsted vil jeg helst en hel weekend for tror det vil være mindre stressende for hende.

Ved du om hun giver undervisning på egne heste eller skal man selv have hest med?

Har også bare overvejet bare at springe ud i det, måske Susan lige kan give mig rådet til at få hende til at slappe af:-) Om ikke andet så falder hun vel til ro når hun kommer hjem igen. Tror hun kunne have så godt af det:-)

Man skal så vidt jeg ved selv have hest med :slight_smile: Har ikke hørt om nogen der har fået undervisning på hendes egne heste :slight_smile:
Noget af det Susan er bedst til er at lære hesten at slappe af, så den kan bruge sig korrekt. Tror bestemt at du og din hoppe ville have godt af at komme derop en tur :slight_smile:

:besvimer:

[quote=Eva K;263673]Makenski - Ah, lige som jeg frygtede :wink: Netop det der med at din balance kommer via tøjlerne, det burde den jo ikke. Men pyt nu med det, det er alligevel ikke noget jeg kan gøre noget ved. Du lærer sikkert meget af din ridelærer som går imod hvordan jeg rider nu om dage :slight_smile: (med red også sådan for en 2-3 år siden, det er mere viden om biomekanik og indlæring der har ændret min holdning)

Bukspring er når hesten tager hovedet ned og bagparten op :slight_smile: Og nej, det gør ikke synderligt ondt - medmindre man selvfølgelig falder af -tihi

Her er et ordentligt et - jeg tror dog ikke, at Freja kan få bagparten så højt oppe overhovedet… :høhø:

Billedet er herfra http://images.google.com/imgres?imgurl=http://i163.photobucket.com/albums/t309/Galanti_album/hest450.jpg&imgrefurl=http://www.heste-nettet.dk/forum/14/775407/775407/&usg=__GZcCphtqqKBOl-Dh2t1Fzn63fIs=&h=720&w=960&sz=376&hl=da&start=7&sig2=wZzr3RRfUZ2y5c7yJWUOEg&um=1&tbnid=JVU-g1dFYQ0snM:&tbnh=111&tbnw=148&prev=/images%3Fq%3Dbukspring%2Bhest%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26um%3D1&ei=5CG_Suu4A82M-gai66Ql hvor der er en hel serie af dem :slight_smile:

Kamma - Ah okay, det var såmænd også bare en antagelse ud fra det med at heste, hvor tempo styres ved at slække på stop, ofte viser sig ikke at have en god frem :slight_smile:
Det haster jo heller ikke mere end det jager :wink: kan godt forstå du koncenterer dig om at få hende til at slappe af det nye sted inden hun skal andre steder hen - har du mulighed for det kan jeg kun anbefale at komme der op og få undervisning, udover evt. kursus :slight_smile: Jeg får selv undervisning deroppe nu og jeg er såååå lykkelig for det… :)[/quote]

Er det da forkert at ride sådan? :? Med korte tøjler i trav/letridning, mener jeg?

Haha, ja, selvfølgelig. :tihi: Jeg har altid haft det der billede i hovedet “Bukkespring - så ryger man af”, men det skal jeg jo så have ændret. :tihi:
Tak. :ok:

Makenskis Det er ikke fordi det er forkert at ride med korte tøjler. Men når man er begynder kommer man bare lettere til at holde balancen i hestens mund, hvilket ikke er rart for hesten. Jo mindre kontakt til bidet jo bedre.

Men alle skal starte et sted og man gør det så godt man kan:-) Øvelse gør mester:-)

Eva K: Gid det var mig der fik undervisning hos Susan, desværre har jeg ikke mulighed for at kører til undervisning med min Nordræser. Men vil se om jeg ikke kan komme på kursus deroppe.
Har været deroppe og se sidst Mclean var i dk hos Susan og da Susan holdt clinik på Wilhemsborg:-) Desværre har jeg aldrig haft mulighed for selv at deltage pga syg hest.

[quote=Kamma D;264405]Makenskis Det er ikke fordi det er forkert at ride med korte tøjler. Men når man er begynder kommer man bare lettere til at holde balancen i hestens mund, hvilket ikke er rart for hesten. Jo mindre kontakt til bidet jo bedre.

Men alle skal starte et sted og man gør det så godt man kan:-) Øvelse gør mester:-)[quote]

Aah, ok. :slight_smile:

Så er jeg kommet hjem fra ridning igen. :slight_smile:

Det gik helt uovertruffent, næsten. Mangler stadig at lære at sadle ordentligt op og rense hovene - jeg er så bange for at ramme strålen (den der v-formet tingest under hoven). :ups:

Nå, men nu har jeg lært at ride rigtig god letridning. :thumbup: Kan hurtigt finde rytmen og alt det. :rock:
Og - der var blevet sat spring op, så det skal vi også til at øve. :wehu: Mit højeste ønske, når det gælder ridning, er at lære at springe. :wehuu: Men selvfølgelig skal vi (begynderholdet) starte i det små, så vi skulle “bare” ride over bomme på jorden (travbomme?). :slight_smile: Det var såmænd dejligt nemt.

Hmm … det var vel egentlig det. :slight_smile: En effektiv og rigtig god gang. :thumbup: Er næsten helt ked af, jeg skal til Barcelona, så jeg ikke kan komme til ridning på tirsdag. :ups:

[quote=Makenski;264986]Så er jeg kommet hjem fra ridning igen. :slight_smile:

Det gik helt uovertruffent, næsten. Mangler stadig at lære at sadle ordentligt op og rense hovene - jeg er så bange for at ramme strålen (den der v-formet tingest under hoven). :ups:

Nå, men nu har jeg lært at ride rigtig god letridning. :thumbup: Kan hurtigt finde rytmen og alt det. :rock:
Og - der var blevet sat spring op, så det skal vi også til at øve. :wehu: Mit højeste ønske, når det gælder ridning, er at lære at springe. :wehuu: Men selvfølgelig skal vi (begynderholdet) starte i det små, så vi skulle “bare” ride over bomme på jorden (travbomme?). :slight_smile: Det var såmænd dejligt nemt.

Hmm … det var vel egentlig det. :slight_smile: En effektiv og rigtig god gang. :thumbup: Er næsten helt ked af, jeg skal til Barcelona, så jeg ikke kan komme til ridning på tirsdag. :ups:[/quote]

Heeeej Maiken,

Åhh jeg tillader mig lidt at blande mig i heste snakken også :rock:

Det er SÅ dejligt at ride og have med heste at gøre! Enten så er det noget man simpelthen ELSKER eller også er det bare ikke noget, som siger en noget.

Jeg har haft med heste at gøre siden jeg var 6 år gammel. Min mor havde en part, som jeg fik longeture på inden jeg begyndte på et “rigtigt” ridehold.

Siden jeg var 12 år gammel har jeg haft egen hest samme med min mor :wehuu:

Desværre er jeg flyttet knap 1 time væk fra min mor og derved også hesten :brist: Jeg SAAAAAAAAAAAAAVNER det som bare pokker!! Men heldigvis så når jeg kommer på besøg, er der altid tid til en lille ridetur :thumbup:

Nå, men hvorom alting er, så ved jeg ikke om der er svaret på hvad det var for et hovedtøj med krydset på som Buffy sendte billeder af? Men det hedder et “Krydsnæsebånd” og man bruger det hovedsagligt til springheste :slight_smile:

Et lille (dårlig kvalitet)-billede af en af mine ture på den nuværende hest…
Nøøøøj jeg SAVNER det hver dag…!

(Pssssssssst… I efterårsferien skal jeg passe hus, hund og HEST i 4 dage! Så skal jeg bare have redet :wehu: :wehu: :wehu: :wehu: )

Og FEEEEDT du er begyndt til ridning og er vild med det…! Det er super… Det styrker selvtilliden og er super sundt med en masse luft og motion.
Jeg håber du blir ved at være glad for det :slight_smile:
Springrytter har jeg aldrig været… Jeg sværger til dressur, som man nok også kan se på billedet :smiley:

Det var alt… Held og lykke! Og dejligt med lidt hestesnak også :høhø: :høhø:

Kh Karina

P.s. Et billede hvor man bedre kan se skønheden “Belle Noble”:

[quote=Kamma D;264405]
Eva K: Gid det var mig der fik undervisning hos Susan, desværre har jeg ikke mulighed for at kører til undervisning med min Nordræser. Men vil se om jeg ikke kan komme på kursus deroppe.
Har været deroppe og se sidst Mclean var i dk hos Susan og da Susan holdt clinik på Wilhemsborg:-) Desværre har jeg aldrig haft mulighed for selv at deltage pga syg hest.[/quote]

Hvor er du heldig :slight_smile: Jeg kunne desværre ikke komme med da McLean var i DK, men var også med til kurset på Wilhelmsborg. Meget lærerigt. Har stadig mine noter derfra som jeg slår op i fra tid til anden.
Havde tilmeldt mig deres konkurrence, men vandt desværre ikke, øv bøv. Men det var da en fryd at se hende der blev udtrukket, hvor meget mere afslappet og tilpas hendes hest nåede at se ud på den korte tid.

[quote=DK*DeLaCour;264997]Heeeej Maiken,

Åhh jeg tillader mig lidt at blande mig i heste snakken også :rock:

Det er SÅ dejligt at ride og have med heste at gøre! Enten så er det noget man simpelthen ELSKER eller også er det bare ikke noget, som siger en noget.

Jeg har haft med heste at gøre siden jeg var 6 år gammel. Min mor havde en part, som jeg fik longeture på inden jeg begyndte på et “rigtigt” ridehold.

Siden jeg var 12 år gammel har jeg haft egen hest samme med min mor :wehuu:

Desværre er jeg flyttet knap 1 time væk fra min mor og derved også hesten :brist: Jeg SAAAAAAAAAAAAAVNER det som bare pokker!! Men heldigvis så når jeg kommer på besøg, er der altid tid til en lille ridetur :thumbup:

Nå, men hvorom alting er, så ved jeg ikke om der er svaret på hvad det var for et hovedtøj med krydset på som Buffy sendte billeder af? Men det hedder et “Krydsnæsebånd” og man bruger det hovedsagligt til springheste :slight_smile:

Et lille (dårlig kvalitet)-billede af en af mine ture på den nuværende hest…
Nøøøøj jeg SAVNER det hver dag…!

(Pssssssssst… I efterårsferien skal jeg passe hus, hund og HEST i 4 dage! Så skal jeg bare have redet :wehu: :wehu: :wehu: :wehu: )

Og FEEEEDT du er begyndt til ridning og er vild med det…! Det er super… Det styrker selvtilliden og er super sundt med en masse luft og motion.
Jeg håber du blir ved at være glad for det :slight_smile:
Springrytter har jeg aldrig været… Jeg sværger til dressur, som man nok også kan se på billedet :smiley:

Det var alt… Held og lykke! Og dejligt med lidt hestesnak også :høhø: :høhø:

Kh Karina

P.s. Et billede hvor man bedre kan se skønheden “Belle Noble”:
[/quote]
Du blander dig bare alt det, du har lyst til. :rock:

Ok, tak for svar. :thumbup:

Mon ikke jeg kunne komme med??:ups: :tihi:

Og wauw - en smuk hest!! :wehuu: Jeg kan egentlig næsten kun lide sorte heste. :smiley: Ok, og pintoer. :wehuu:

Min mor var også dressurrytter. :slight_smile: Cirka 100 rosetter har hun vundet samt redet mod og vundet over Andreas Helgstrand. :rock: Han red godt nok ikke på de der fantastiske heste, han har nu, men alligevel. :tihi:

Hørt for de brune her :wink:

Evt. en blak/dun… :slight_smile:

[quote=Eva K;265000]Hvor er du heldig :slight_smile: Jeg kunne desværre ikke komme med da McLean var i DK, men var også med til kurset på Wilhelmsborg. Meget lærerigt. Har stadig mine noter derfra som jeg slår op i fra tid til anden.
Havde tilmeldt mig deres konkurrence, men vandt desværre ikke, øv bøv. Men det var da en fryd at se hende der blev udtrukket, hvor meget mere afslappet og tilpas hendes hest nåede at se ud på den korte tid.[/quote]

Ja den clinik var rigtig god, Både Susan og Mclean er gode til at formidle deres budskab til andre uden at virke bedre vidende eller andet. Synes de begge er rigtig gode til at fange en når de fortæller:)