Jeg ER sgu ikke normal

Fred være med det, det var blot min mening :slight_smile:

En af mine piger (den røde sag, som blev omtalt i en aneden tråd) flyttede i et opdræt, som boede på landet og havde derfor en del mus inde. Normalt var det deres store røde hankat som havde jagten på matriklen, men Maggi syns ikke det var fair, så hun gik ham i bedene, og undertiden var der kamp om kvoten.

I får lige et billede - og til May-Britt . . . . . det er katten jeg omtalte i min PB . . .

Katte er nu engang rovdyr, de tag mus og fugle … Det gør mine også … Men jeg sidder ikke og se på at de piner livet ud af dem , de har også ret en hurtigt og human død …

Kaja - Om man ser på det eller ej betyder vel ingenting for musen hvis man stadig lader kattene lege med den til de slår den ihjel? :slight_smile: Og ikke selv går ind og ender dens liv.

Jo , det har det i høj grad , med mig som vidne til at se på ,at kattene mishandler deres bytte,
vil være total samvittighedsløs … Jeg er også modsstander af dyreforsøg , lange dyretransporter , undgår så vidt det er muligt at spise/ købe burdyr … Men derfor foregår disse overgreb på alligevel dyrene … Men så forskellige er vi jo …

det er jo nu en gang naturligt… der er jo nødt til at være en fødekæde for at dyr kan overleve og vi mennesker kan overleve. om man så kan holde ud at se på det eller ej, det er jo op til en selv. Jeg tænker lidt, havde lige præcis denne kat ikke ædt denne mus, havde en anden kat eller et andet dyr nok… dyr er dyr, og de gør nu en gang som de gør. vi dræber også kører og grise, for derefter ast skære dem i stykker og spise dem. det er da lidt det samme…

Kaja - Tror ikke du læste det rigtigt :slight_smile: Jeg skrev at for musen havde det vel ingen betydning. Hvad det så betyder for en selv nævnte jeg ikke noget om :slight_smile:

Jo , det har det i høj grad , med mig som vidne til at se på ,at kattene mishandler deres bytte,
vil være total samvittighedsløs … Jeg er også modsstander af dyreforsøg , lange dyretransporter , undgår så vidt det er muligt at spise/ købe burdyr … Men derfor foregår disse overgreb på alligevel dyrene … Men så forskellige er vi jo …[/quote]

Jeg er skam også imod disse ting, men at bringe dem ind i en adfærd, der for rovdyr er helt normal og som i min terminologi intet har at gøre med mishandling (andet end at det er misser, der handler:-)) synes jeg er skudt langt over målet.

Jeg kan slet ikke se relevansen for at nævne menneskers mishandlinger af dyr sammen med et adfærd, der for et rovdyr er helt naturlig og som næppe overrasker folk med kat. slet ikke

Det er simpelthen for letkøbt en argumentation. ingen går vel ind for mishandlinger af dyr. Men at en kat jager og dræber en mus, det er dælme da naturligt så det basker. Uanset om den leger med byttet før eller efter det er dødt.

naturen er barsk. Men den er dælme mere retfærdig end mange mennesker.
Faktisk ser det ud til, at hver gang mennesker blander sig så går noget rivende galt i naturen. Lader man det passe sig selv, så sker, der det som skal ske.

Slipper du virkelig mus ud, som katte har BIDT Huller I? Se DET støder tilgengæld min moral. Kattens bid er enorm giftigt. Sikke en skrækkelig død de mus får bagefter…

K

Ok, jeg ville nu heller ikke lade mine katte “bide huller” i de stakkels mus, den pointe var vist også ret tydelig, da jeg tidligere forklarede min holdning generelt ang. dyr, som jeg gerne gentager: Mus og andre dyr fortjener ikke at blive brugt som “underholdning”, når de må lade livet foran os mennesker.
Jeg er da ikke i tvivl om, at mine katte har snuppet en masse mus UDEN min overværelse, hvilket jeg udemærket er klar over er naturens gang. ( har haft katte hele mit liv dvs. 44 år, så er bekendt med kattes adfærd fra a-z.)
Derimod griber jeg ind, hvis jeg opdager mine katte ikke i en hulens fart, får slået den ihjel. Selvom det blot er en del af deres instinkt, er der nu en grænse for mit vedkommende. Den episode som startede hele denne tråd, ville jeg aldrig selv have deltaget i, MEN jeg respekterer dine holdninger, da jeg er et voksent menneske. Mine holdninger er hverken skudt “langt over målet” eller irrelevante, men efter min opfattelse nu en gang en del af en større helhed.
Jeg ved ikke om man kan fornemme det, men det var vist min slutreplik for denne omgang.

Nu skal jeg lige sige, at jeg ikke har fået læst alle indlæg. Men de eneste dyr mine katte får lov til at lege med uden jeg griber ind ville være edderkopper og stankelben. Blonde har een gang fanget en mus i løbegården som han ville aflevere til mig og den slap løs i stuen. Missen blev smidt ud af stuen og musen blev sat fri da manden kom hjem og vi fik den ud fra under skænken. Sørme nej om missen skulle have den og pine, det kunne jeg slet ikke se noget formål med.

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.

Kaja - Altså, jeg lod heller ikke Mea gøre det da hun kom ud. Og jeg lader dem heller ikke gøre det med insekter. :slight_smile: Men nu foregik det jo også sådan “Nanoq fangede musen, den lavede dens “snurretur efter en smutvej”, stak af - hvor ved den triggede Nanoqs jagtinstinkt og han greb den, kastede den op i luften og dræbte den” :slight_smile:

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.[/quote]

nej det gør vi ikke. men vi slagter den da med vilje fordi vi sys den smager godt… kattende giver os musene som en gave… men lad mig så spørge, hvor mange af jer syntes det er synd de gør det med en flue eller en edderkop ??? det er jo lige så meget et dyr som en mus er…

det jeg prøver at sige er, at der nu en gang er en fødekæde, og den er der af en grund. nu ved jeg godt vi giver kattende mad, men det er nu en gang deres natur at fange mus og lege med dem for derefter at spise dem. og som der blev skrevet af trådstarter, så var musen død da de legede med den. så jeg kan ikke se det forkerte her.

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.[/quote]

nej det gør vi ikke. men vi slagter den da med vilje fordi vi sys den smager godt… kattende giver os musene som en gave… men lad mig så spørge, hvor mange af jer syntes det er synd de gør det med en flue eller en edderkop ???
Det gør jeg!det er jo lige så meget et dyr som en mus er…

det jeg prøver at sige er, at der nu en gang er en fødekæde, og den er der af en grund. nu ved jeg godt vi giver kattende mad, men det er nu en gang deres natur at fange mus og lege med dem for derefter at spise dem. og som der blev skrevet af trådstarter, så var musen død da de legede med den. så jeg kan ikke se det forkerte her.[/quote]

Jeg siger heller ikke at der er noget forkert i fødekæden. Det er bare ikke noget jeg vil se på. Og kommer kattene ind med noget levende, så tager jeg det fra dem.

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.[/quote]

nej det gør vi ikke. men vi slagter den da med vilje fordi vi sys den smager godt… kattende giver os musene som en gave… men lad mig så spørge, hvor mange af jer syntes det er synd de gør det med en flue eller en edderkop ??? det er jo lige så meget et dyr som en mus er…

det jeg prøver at sige er, at der nu en gang er en fødekæde, og den er der af en grund. nu ved jeg godt vi giver kattende mad, men det er nu en gang deres natur at fange mus og lege med dem for derefter at spise dem. og som der blev skrevet af trådstarter, så var musen død da de legede med den. så jeg kan ikke se det forkerte her.[/quote]

Jeg synes altså der er stor forskel mellem en mus og en edderkop - Mus er dyr, og edderkopper er insekter. Jeg tror mus kan ‘tænke’ hvad jeg bestemt ikke mener at edderkopper / fluer olign. kan/gør.

Tænke eller ej. Jeg tror edderkopper og andre insekters nervesystem kan mærke lige så meget smerte som mus og andre chordater, så synes ikke det er mere rimeligt at de skal lide.

Og er foriøvrigt vildt forarget over at LD50 forsøg stadig er tilladt på fisk her i Danmark!
Bare fordi det er fisk og ikke nuttede pelsdyr, så har man bestemt at de ikke kan føle smerte (ikke kun derfor, men som jeg har lært om deres nervesystemer så tror jeg på at de kan føle smerte)

Men Nanoq dræbte jo netop musen straks??? Har du overhovedet læst tråden? -mai

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.[/quote]

Nej mennesker er MEGET mindre humane!

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.[/quote]

nej det gør vi ikke. men vi slagter den da med vilje fordi vi sys den smager godt… kattende giver os musene som en gave… men lad mig så spørge, hvor mange af jer syntes det er synd de gør det med en flue eller en edderkop ??? det er jo lige så meget et dyr som en mus er…

det jeg prøver at sige er, at der nu en gang er en fødekæde, og den er der af en grund. nu ved jeg godt vi giver kattende mad, men det er nu en gang deres natur at fange mus og lege med dem for derefter at spise dem. og som der blev skrevet af trådstarter, så var musen død da de legede med den. så jeg kan ikke se det forkerte her.[/quote]

Enig -thumbs

Ja enig. mine dræber også insekter en mas. Det samme gør mange mennesker…

Så vidt jeg ved, så fanger vi ikke grisene med spidse hugtænder og kaster dem rundt i luften til de dør.[/quote]

nej det gør vi ikke. men vi slagter den da med vilje fordi vi sys den smager godt… kattende giver os musene som en gave… men lad mig så spørge, hvor mange af jer syntes det er synd de gør det med en flue eller en edderkop ??? det er jo lige så meget et dyr som en mus er…

det jeg prøver at sige er, at der nu en gang er en fødekæde, og den er der af en grund. nu ved jeg godt vi giver kattende mad, men det er nu en gang deres natur at fange mus og lege med dem for derefter at spise dem. og som der blev skrevet af trådstarter, så var musen død da de legede med den. så jeg kan ikke se det forkerte her.[/quote]

Jeg synes altså der er stor forskel mellem en mus og en edderkop - Mus er dyr, og edderkopper er insekter. Jeg tror mus kan ‘tænke’ hvad jeg bestemt ikke mener at edderkopper / fluer olign. kan/gør.[/quote]

Alice: Den holdning er der i hvert tilfælde ikke rent zoologisk belæg for at have. Kakkerlakker, fisk og gopler kan trænes. Snegle har en eminent hukommelse osv osv.

Så man kan næppe skelne på den måde. Selvom et dyr er pelsløst kan de skam have en en hel kognitive evner alligevel. En edderkop er et ganske godt eksempel på et temmeligt intelligent insekt.

Om en mus, der vader ind i en lukket gård til tre rovdyr, som foretrækker mus som byttedyr, handler intelligent? Det skal jeg helst ikke gøre mig til dommer over:-)

Knus