Jeg kan godt blive harm

[quote=Dorte Birkedal;187830]Nu er der en jo lov der påbyder at holde ens dyr på egen matrikel …

/Dorte[/quote]

NEJ…det er der lige netop ikke, og det forklarer Dorte så udmærket herunder:

[quote=alleos7;187837]Og én gang til for prins Knud.

Der er ingen lov der påbyder folk at holde katte på egen matrikkel…

Ring til en jurist og spørg, hvis ikke du tror det.

Lov om mark og vejfred paragraf 1 gælder husdyr.

Katte og hunde er at henregne under kæledyr, og skal derfor nævnes separat hvis de skal tælles med.

Det bliver de først i paragraf 14 der fortæller at folk med loven i hånden kan forlange at du holder dit dyr af deres matrikkel, og at hvis ikke du gør det må de på forsvarlig vis indfange og bortskaffe dyret…

Sagde Dorte der efterhånden har talt med 5 forskellige advokater om det, og alle siger det samme.

Politiet siger det samme.
Landbrugs minnisteriet, retsministeriet og DB´s juridiske ansvarlig siger det samme.

Uanset hvor mange gange folk skriver det, bliver det ikke en sandhed før enten katten får sin egen lov som hundene eller at den nuværende bliver lavet om…[/quote]

Nemlig, sådan er det Dorte

[quote=pivnu;187862] Så derfor ved dine jurister det ikke bedre end alle os andre - de kan kun have en tro eller en formodning.
Lovgivningen burde efter min mening også gælde katte. Jeg fatter simpelthen ikke, at katte skal have mere lov end hunde og heste til at gå løse.
[/quote]

Jurister tror eller formoder ikke…de tolker en lovtekst, og udleder deraf hvad lovteksten betyder, og der er slået fast, at den lov ikke omfatter katte.

Nogen få jurister “antager” at loven muligvis og måske omfatter katte…men love bygger ikke på antagelser, så derfor:

Der er ingen lov der påbyder kattejere at holde deres dyr hjemme…men der er til gengæld en lov der tillader, at andre mennesker har lov til at foretage nogen ting for at slippe for at have andres katte rendende (= advarsel til ejeren, derefter indfangning og aflivning)

[quote=Charlotte Oeh.;187901]Det her er et ganske godt eksempel på, hvordan banen lynhurtigt bliver kridtet op - for og imod fritløbere.

Hverken dine, Annes eller Monas katte generer mig, og det tror jeg søreme heller aldrig, at jeg har givet udtryk for.

Og fordi nogle brugere ud af flere hundrede aktive herinde måske direkte kommenterer jeres fritløbere - jeg ved ikke, om der reelt er nogle, der rakker jer ned, eller om det tolkes sådan? - så er det da ikke fair at sætte alle “burkatteholdere” herinde i samme bås. Lige så lidt som det er i orden at sætte alle “fritløberne” i samme bås.[/quote]

Jo men ser du…

Jeg har aldrig nogensinde udtalt sætninger om indekatte, burkatte andet end at det var for at sige at jeg ikke har det, men at jeg fint forstår hvorfor nogle vælger sådan.

Men alene i denne tråd har der været én der ber os om at tænke over at hun har et problem med 4 fertile katte.

Og uagtet at vi herinde med fritløbere ikke er ejerne af disse katte, skal vi altså tænke over at hun har et problem.

Det er det der sårer mig.

For uanset om Buffy, Felis, Anne, Mona ,Bølle-missen og jeg så hegnede vores NEUTRALISEREDE fritløbere inde, så ville der stadi være 4 fertile katte der skider i polys have…

Der har været flere der straks vil ppege at det er ulovligt at lade sine katte løbe frit, og tro mig jeg har brugt en mdr. på at finde ud af at det er det altså ikke, for hvis det var, så kunne jeg jo sige til de der fænakker her i byen at de SKULLE holde deres kræ hjemme. (ihvertfald om 14 dage, når mit hegn bør være færdigt)

Det der går galt, er at os der kommer på kattefora er folk der virkelig går op i katte.
det vil sige at vi er ansvarlige og gør det godt.

Derfor er der ingen grund til at komme med nedladende bedreveidende og til tider direkte modbydelige stikpiller til hinanden.

Og det gælder da begge lejre, jeg har skam også set at jer med “burkatte” bliver kaldt mishandlere, men igen det gider jeg ikke at bøde for, for det er ikke mig der siger det.

Jeg kender folk der er dårlige katteejere, både nogen med indekatte og nogen med fritløbere.
Dem fortæller jeg det, men fordi at min veninde har samme race som én jeg kender der behandler dem dårligt, antager jeg jo ikke per se at hun også gør det…

Jeg kender folk med indekatte, som aldrig burde have haft deeres dyr, for de er så undestimulerede og fejlernærede og alt muligt, men detrfor kritiserer jeg jo ikke alle andre med indekatte, for jeg er slet ikke i tvivl om at der herinde kun er ejere der varetager deres kattes tarv på bedst mulig vis.

Jeg kan godt forstå, at det er møj irriterende at blive sammenlignet med folk, der er totalt ligeglade med hvad deres katte render og laver. Det er ikke sjovt.

Men hvis én kan være ligeglad med, at katten er fritløbende, kan en anden også - og en tredie - og en fjerde osv. Og selvom det ikke lige er “din” kat (læs jeres katte herinde i forummet) der er generende for folk der holder deres katte på matriklen, så kan det muligvis være din svigermors kat, eller svigermors nabos kusine, eller svigermors nabos kusines datters nabo…

Jeg ønsker ikke at de fritløbende katte bliver kørt over, men jeg ser det desværre ofte :ked:

Nu kan jeg jo af gode grunde kun tale for mig selv, men skulle jeg møde en kat i trafikken, så ville jeg være ret ilde stedt, for på motorcykel er jeg prisgivet. Jeg kan ikke ramme en kat, uden motorcyklen kommer i slinger og vælter, hvilket vil sige, at jeg er mere udsat, idet jeg har mange kg. der kan falde ned på mine ben, jeg kan komme slemt til skade (også selvom jeg har udstyr på til beskyttelse)
Selvfølgelig kan jeg prøve at undvige, men det kan også give fatale konsekvenser.

Ikke nok med det, så tænker jeg på alle de allergikere der døjer frygteligt om sommeren. Nogle mennesker kan slet ikke tåle dyrehår/pels, og dette kan give dem forfærdelige gener, der i værste tilfælde kan give dem hævelser - evt. på hals og i hovedet. Dette kan igen være farligt, hvis de ikke lige har noget antihistamin på sig.
Jeg kan ikke forstå (og det er så min mening) hvorfor der ikke kan tages hensyn til hinanden, forstået på den måde, at ingen synes om fritløbende hunde, men katte er helt okay.
Allergikerene har ingen mulighed for at gardere sig, for de er “tvunget” til at risikere anfald (her tænker jeg selvfølgelig på dem der har det aller værst)

Desuden bryder jeg mig ikke om, at mine hunde jagter fritløbende katte - heller ikke selvom det er i vores have, men vi kommer ikke udenom det, så længe fritløbende katte er til.

Personligt hælder jeg til at man holder kattene på egen matrikkel, for på den måde at vise hensyn til kattene og mine omgivelser. Ikke alle er glade for katte - langt fra, og af hensyn til kattene og dem er mildest talt heller ikke kan lide dem (eller tåle dem) så holder jeg mine katte på egen matrikkel.

Hvem ved egentlig om katte der aldrig har prøvet andet kan længes efter udelivet :stuck_out_tongue:

Hvad nu hvis katte er i stand til at tænke meget mere end man tror, og derfor kan længes efter at komme ud og opleve verden, i stedet for at sidde og se på den ud af et vindue:p

Og så er det ikke kun i England, der er en sammenhæng mellem adfærdsproblemer og indekatte.

Jeg ærgrer mig over, at min hukommelse er som en si…for engang på et katteforum, var der en der fortalte om en foredrag, af en dame som også er dyrlæge.

Og denne dyrlæge havde i foredraget sagt, at der sås markant flere adfærdsproblemer hos indekatte.

Præcis - på samme måde vil jeg da heller ikke bøde for, at nogen kommer med stikpiller til “fritløberne”. Det er ganske enkelt forkert i denne diskussion at kridte banen op på den måde - vi skal ikke sætte hinanden i to båse - for og imod!

Men jeg må da også sige, at når man har en holdning, hvad enten det er for eller imod, så må det også være helt legitimt at melde den ud - på en sober måde selvfølgelig. Det skal jo ikke være forbudt, at sige, at man synes, at katte skal være bag hegn, ligeså vel som man må have lov at sige, at man synes, de skal løbe frit.

Gode diskussioner bliver først virkelig gode, når der argumenteres for forskellige synspunkter, og det vil jeg også mene, gælder for denne diskussion. Der er bare det, at dette emne åbenbart altid er så utrolig sprængfarligt, fordi folk lynhurtigt føler sig trådt på.

Det er da lidt tankevækkende, at vi på dette forum kan diskutere alle mulige - og ofte også umulige - emner, hvor mange synspunkter kommer frem, men med dette ene emne er paraderne oppe med det samme :slight_smile:

[QUOTE=Felis;187921]
Jeg ærgrer mig over, at min hukommelse er som en si…for engang på et katteforum, var der en der fortalte om en foredrag, af en dame som også er dyrlæge.

Og denne dyrlæge havde i foredraget sagt, at der sås markant flere adfærdsproblemer hos indekatte.[/QUOTE]

Det syntes jeg jo kunne være rigtig interessant hvis du kunne huske. Jeg kender ikke en eneste indekat med adfærdsproblemer. Måske fordi jeg bevæger mig i racekattekredse - og der er en vis moral med hvornår en killing kan forlade sit fødehjem?

[quote=Charlotte Oeh.;187922]Præcis - på samme måde vil jeg da heller ikke bøde for, at nogen kommer med stikpiller til “fritløberne”. Det er ganske enkelt forkert i denne diskussion at kridte banen op på den måde - vi skal ikke sætte hinanden i to båse - for og imod!

Jamen jeg synes jo ikke at jeg lader dig bøde for det, og du synes heller ikke at du lader mig bøde for det (hvilket du heller ikke gør, du er en af dem der forstår at debatere sobert)

Men jeg må da også sige, at når man har en holdning, hvad enten det er for eller imod, så må det også være helt legitimt at melde den ud - på en sober måde selvfølgelig. Det skal jo ikke være forbudt, at sige, at man synes, at katte skal være bag hegn, ligeså vel som man må have lov at sige, at man synes, de skal løbe frit.

Jo, men der blev jo spurgt hvorfor os med fritløbere ikke svarede når der kom stikpiller eller hentydninger eller deciderede prikkerier, og det forsøger jeg så at forklare, er fordi jeg nogen gange føler mig angrebet på grund af andre folks katte ( jeg er ellers ikke så sart, jeg fik en hård medfart engang i en tråd, men det gjorde mig ikke noget fordi jeg selv “bad” omdet)

Gode diskussioner bliver først virkelig gode, når der argumenteres for forskellige synspunkter, og det vil jeg også mene, gælder for denne diskussion. Der er bare det, at dette emne åbenbart altid er så utrolig sprængfarligt, fordi folk lynhurtigt føler sig trådt på.

Ja, jeg føler mig da trådt på når jeg bliver holdt direkte ansvarlig for noget jeg intet har med at gøre, og som jeg på ingen måde kan ændre.
Du føler dig jo også trådt på når nogen siger det er mishandlig at have burkatte, på trods af at du godt ved det ikke er ddig der understimulerer dine katte

Det er da lidt tankevækkende, at vi på dette forum kan diskutere alle mulige - og ofte også umulige - emner, hvor mange synspunkter kommer frem, men med dette ene emne er paraderne oppe med det samme :slight_smile:

Jeg føler egentlig ikke jeg har paraderne oppe, men det ser måske sådan ud, ude fra. Måske er jeg også mere nærtagende for tiden, og burde holde lidt afstand, men jeg synes jo da egentlig at debatten er god, og indtil nu har der da kun været ganske lidt der har stødt mig, og jeg tror måske ikke engang det var tilsigtet[/quote]

Måske er det også lidt fordi vi er ret enige når det kommer til stykket.
Jeg er jo faktisk i gang med at hegne for mine.

Jeg syntes det er fint med fritgående katte hvis man kunne holde dem på egen matrikkel.

Jeg står og skal lave en kattegård til mine katte og normalt kan man sætte hegn op og bruge strøm øverst, men dette vil jeg ikke kunne fordi mine naboer har deres katte fritgående og de hopper også ned hos mig… se bare dette billede fra min lille have og se øverst i billedet :lynogtorden:
Nu er jeg så nødsaget til at sætte “net tag” på min have så hver gang jeg er ude skal jeg sidde som fugl i et bur. og dette KUN fordi der er nogen der har deres katte løse og ikke respekter MIN ret til at have min have for mig selv.

Jeg syntes godt man kan respektere andre folk som nok ikke er lige så vilde med andres dyr.

[QUOTE=Poly-Cats;187818]
For min skyld måtte naboens fritløbende katte gerne ende under en bil -what… så var jeg 2 problemer fattigere.:rip:[/QUOTE]

Der er situationer hvor jeg føler præcis det samme - mine katte og jeg bliver i en uendelighed bragt i situationer jeg ikke ønsker. Det er stressende for mine katte - det er stressende for mig. Det eneste problem er det ikke ville løse problemet i lang tid - hvad der går nemt kommer også nemt, suk …

Måske er det det går galt. Man har jo blot sine erfaringer at bygge på.

Jeg kender flere indekatte med adfærdsproblemer, end jeg kender til fritløbere der er kørt ned.

Og der er såmænd racekatte i begge “lejre”

Du kan da sagtens lave hegnet som du har planer om.

hvis du sætter strøm i toppen, så kan naboens katte jo ikke komme ind.

[quote=Lord Byron;187927]Jeg syntes det er fint med fritgående katte hvis man kunne holde dem på egen matrikkel.

[/quote]

:? … så er de ikke sådan meget fritgående, vel :tihi:

En anden ting - i starten da vi havde indhegnet, skete det, at andre af kvarterets katte blev fanget hos os, men de har åbenbart nu lært, at her skal man ikke kravle ind - for 7-9-13 sidder de nu kun og kigger ind på den “rigtige” side af hækken.

Tror du ikke, at strømmen ville holde naboens katte ude?

Det skønnes faktisk, at der årligt dræbes 70.000 katte i trafikken herhjemme :uha:

(Der har ikke indsneget sig et ekstra “0” - det er immervæk mange katte! Sommertid kostede 130 rådyr livet | Bilmagasinet.dk)

[quote=Felis;187921]Hvem ved egentlig om katte der aldrig har prøvet andet kan længes efter udelivet :stuck_out_tongue:

Hvad nu hvis katte er i stand til at tænke meget mere end man tror, og derfor kan længes efter at komme ud og opleve verden, i stedet for at sidde og se på den ud af et vindue:p

Og så er det ikke kun i England, der er en sammenhæng mellem adfærdsproblemer og indekatte.

Jeg ærgrer mig over, at min hukommelse er som en si…for engang på et katteforum, var der en der fortalte om en foredrag, af en dame som også er dyrlæge.

Og denne dyrlæge havde i foredraget sagt, at der sås markant flere adfærdsproblemer hos indekatte.[/quote]

Felis: Det er der ingen der ved - jeg refererer til den engelske undersøgelse fordi den er lavet. Der er aldrig lavet en i DK om katte og adfærdsproblemer. Denne dyrlæge har derfor endten referet til den engelske eller en af de amerikanske og ført det over på danske katte eller kommet med udokumenterede påstande.

Jeg tror dog sagtens man kan overføre den engelske til de danske katte.
Men du bedes bemærke, at årsagen ikke er indekatte isoleret set - der er mange andre ting, som gør sig gældende - kedsomhed er den vigtigste faktor.

Det er klart, at når man fratager et dyr en ting som er så basal så bør man i ni ud af ti tilfælde - for der findes katte, som ikke ønsker/har behov for aktiveringen - sætte noget andet i stedet.

Et andet problem, som følger med vores indekatte er fedme.

Jeg forsvarer ikke indekatte for enhver pris. I min verden kræver indekatte mindst lige så meget af sine ejere som udekattene.
Jeg skriver blot, at jeg har valgt dette af hensyn til naboerne, hvor jeg bor.

MVH

Her må jeg så forsvarer Felis og sige, at de findes altså - jeg adfærdsbehandler både inde og udekatte dog - jeg har ikke i DK kunnet se den store forskel, som Roger Tabor kan i England.

Når vi sammenligner skal vi huske på kulturelle forskelle mellem landene og deres måde at holde dyr. Når Tabor skriver indekatte, så definerer han det ikke nærmere - om han tænker på katte med kæææmpehave hegnet ind eller rene lejlighedskatte fremgår derfor ikke.

Jeg har også adfærdsbehandlet både racerene og ikke racerene dyr. Det fordeler sig jævnt i de henvendelser jeg modtager, som er cirka fem i ugen på en sløv uge.

MVH

Jeg har ikke lyst til at pege fingre ad dem, der har fritløbende katte, da vi selv havde det indtil for halvandet år siden, hvor jeg nærmest blev “omvendt”/“fik en åbenbaring” :uha: fra det ene øjeblik til det andet. Jeg vælger til gengæld at fortælle om, hvorfor VI ikke længere har fritløbende katte.

Flere af jer har besøgt os og ved, at vi bor på en gård ret så langt ude på landet. Her er 300 m til den nærmeste lille asfaltvej. Vi flyttede netop hertil, for at vi klart mente, at dette sted var paradiset for fritløbende katte og at de og vi var sikret mod “alle” farer (indrømmet - så naive VAR vi :ups:)

Det der gjorde udslaget til at jeg blev “omvendt” var, at vi fandt én af vores meget elskede katte liggende død :ked: på den lille asfaltvej som vi aldrig havde set nogle af kattene på vej imod. Vi mente helt sikkert, at de kun lige bevægede sig omkring på området ved gården. De kom jo stort set altid når vi kaldte og de var kun ude, når vi var hjemme. (indrømmet - så naive VAR vi :ups:)

Nøjagtigt den dag, hvor vi mistede Rufus, kørte der en tråd på et andet forum, jeg dengang var aktiv på. Denne tråd handlede om, at Troldemor (Jeanette) nær havde mistet sin søn, da han havde forsøgt at undgå at påkøre en kat. Kort tid forinden havde en anden deltager på forummet også fortalt om - og vist billeder af en meget smadret bil. I dette tilfælde var det hendes datter, som havde forsøgt at undgå at påkøre en kat.

For mig (Bjørn skulle lige have lidt tid til ændre tankegangen) stod det fra det ene øjeblik til det andet FULDSTÆNDIG KLART, at det skulle være slut med fritløbende katte hos os. Når kattene ikke var sikret her hos os, kunne jeg ikke se for mig, hvor de ville kunne være det som fritløbende.

Vores katte NYDER at kunne løbe ud og ind som de vil gennem en kattelem og de har masser af plads at boltre sig på i det fri - i vores indhegnede have.

Jeg vil anbefale, at man også lige tager med i sine tanker, at det altså ikke kun er vores katte, der kan ske noget med. Men fritløbende katte kan desværre også være skyld i vore medmenneskers ulykke i trafikken. Katteelskende medmennesker som vil gøre alt for at undgå at køre de fritløbende katte ned. Netop dette synes jeg også, at vi har et stort ansvar for ikke sker.

[quote=Charlotte Oeh.;187935]Det skønnes faktisk, at der årligt dræbes 70.000 katte i trafikken herhjemme :uha:

(Der har ikke indsneget sig et ekstra “0” - det er immervæk mange katte! Sommertid kostede 130 rådyr livet | Bilmagasinet.dk)[/quote]

Ja og så mange katte i DK med adfærdsproblemer årligt håber jeg sandelig ikke, at der er - men som sagt vi kan ikke vide det, for det er ikke undersøgt - endnu.

Jeg ville have undersøgt dette om et halvt år - desværre har jeg måtte skifte skole og undersøgelsen må derfor vente - jeg håber en anden af de fire uddannede adfærdsbehandlere i DK, der arbejder med katte, laver den snart.

Den kunne være interessant at se.

Nu kom jeg kun til side 2, inden jeg måtte give mit besyv med, så tilgiv mig lige, at jeg ikke har læst resten af tråden endnu.

Jeg ville aldrig turde have fritløbende katte! Ikke kun pga trafikken men især pga, at der desværre findes MANGE mennesker derude, som kan finde på at gøre katte fortræd. Ikke kun mennesker, som man anser for at være psykopatiske, men også ganske normale mennesker, der ikke har de store skrupler med at gøre ting mod katte, som de føler sig generet af.

Jeg kommer på et andet forum, hvor der jævnligt er tråde fra folk, der føler sig generet af en kat. Vi er flere hardcore kattemennesker, der gang på gang råder vedkommende til at tage det med ejeren og IKKE lade det gå ud over katten - men der er 10 gange så mange mennesker, der kommer med “gode” råd til, hvad man kan gøre med katten, for det er jo meget nemmere at lade det gå ud over katten end at tage konflikten med ejeren. Så der kommer jævnligt forslag om at skyde katten, drukne katten, smide den i en bil og køre den langt væk osv. osv. Selv fra folk, som jeg kender og respekterer for andre ting har jeg oplevet den slags udtalelser, så det chokerer mig, og derfor tør jeg simpelthen ikke have fritløbende katte!

Det er rigtigt, at der også kan ske ting med katte, der har adgang til løbegård, men alt andet lige, så minimerer man risikoen for, hvad der kan ske i forhold til, hvis de er helt fritløbende.

[quote=Felis;187921]Hvem ved egentlig om katte der aldrig har prøvet andet kan længes efter udelivet :stuck_out_tongue:

Hvad nu hvis katte er i stand til at tænke meget mere end man tror, og derfor kan længes efter at komme ud og opleve verden, i stedet for at sidde og se på den ud af et vindue:p

Og så er det ikke kun i England, der er en sammenhæng mellem adfærdsproblemer og indekatte. [/quote]

Se denne type indlæg er lige præcis dem jeg tilgengæld bliver harm over - fordi jeg har valgt at have indekatte, så er mine katte automatisk understimulerede, overvægtige, adfærdsvanskelige og - forstyrrede - samt lider de grummeste afsavn suk Ene og alene fordi jeg onde onde menneske har frataget dem deres naturlige instinkter og muligheden for udfoldelsen af disse En tilsvarende grov generalisering/stigmatisering og imho en omgang baljebræk (pardon my french)…

Så kunne man omvendt fristes til at tænke at det skyldes at adfærdsproblemer hos udekatte er vanskeligere at konstatere fordi; de ikke er i menneskekontakt og/eller lever længe nok til at blive opdaget. :stuck_out_tongue: (Jeps, meget sat på spidsen I know)

[QUOTE=Felis;187914]Jurister tror eller formoder ikke…de tolker en lovtekst, og udleder deraf hvad lovteksten betyder, og der er slået fast, at den lov ikke omfatter katte.

Nogen få jurister “antager” at loven muligvis og måske omfatter katte…men love bygger ikke på antagelser, så derfor:[/QUOTE]

At du sidder og kalder det ene for udledelser og det andet for antagelser er noget fis. Begge ting er gætterier (fortolkninger).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og fiskeri mener i øvrigt, at kæledyr er at regne for husdyr, men nu er et ministerie jo altså heller ikke en dømmende magt. Jeg kan dog ikke udlede af deres beskrivelse, om de dermed mener, at andet end paragraf 14 skulle dække katte.
Det Dyreetiske Råd har også en holdning til omstrejfende ejerkatte (side 14).

I publikationen var der i øvrigt en anden interessant ting, nu da diskussionen også omhandler “burkatte”:
“Adfærdsproblemer rapporteres oftere hos katte, der holdes inden døre permanent. Det betyder ikke nødvendigvis, at kattene ikke trives, men kan skyldes, at det, der er kattens normale adfærd, af ejeren opleves som et problem, når adfærden udføres indendørs. Katte formodes at kunne trives godt indendørs, hvis de har tilstrækkelig plads og et beriget miljø.”