Jeg kunne godt bruge lidt trøst. 😢

Kan din dyrlæge evt. akupunktur? Det afhjalp tydeligt gamle Mikkel i sin tid. Det kurerer jo ikke noget; gigt er noget man ejer for altid. Men det var tydeligt at det afhjalp situationen. Han var møgsur resten af dagen efter sådan en tur, men dagen efter gik har tydeligt bedre og virkningen holdt i nogle uger. Ulempen er at det ikke ligefrem er gratis…:confused:
VH
Susanne

1 Synes om

@Susanne_W Frida hader når hun skal have medicin. Og nu får hun så Semintra hverdag og en tablet Medrol på “den hårde måde”. Man kan ikke snyde hende ved at putte det i foder, go bidder o.lign. Det har jeg aldrig kunnet. :sweat_smile: Mht. akupunktur så tror jeg lige umiddelbart, at jeg synes det også kan blive så surt for hende med al det behandling, og at hun så er bedre tjent med fred. Hun er jo ved at være mæt af dage og ikke en yngre kat, der har længere fremtidsudsigter. :heart:

1 Synes om

Dyrlægen sagde iøvrigt at CBD olie vinder ind også i dyreverdenen. Jeg kender en der give sin gamle kat det, den er fyldt 20 for nylig. :sweat_smile:

Årh altså, sikke en trist nyhed. Stort :kram: fra mig, som også har en gammel kat herhjemme og ved hvor meget man frygter den besked. Men trods alt godt for jer begge, at du stadig har nogle måneder tilbage med skønne Frida :hjerte:

1 Synes om

@Trine tak jeg håber du har din misser et godt stykke tid endnu. :heart:

:kram:
Uhm, en tanke… Får hun loxicam/metacam? Det hjalp min gigtmis May (i nogle år, til hun så ikke kunne mere). Det er smertestillende og antiinflammatorisk :slight_smile:

@Eva_K Tak. “Sjovt” du lige skriver det om smertestillende, jeg her netop googlet en del efter jeg kom hjem fra dyrlægen og læst at flere anbefaler metacam til gigtkatte. Er det det samme som loxicam?
Kunne være interessant at vide, hvorfor dyrelægen vælger medrolen? Jeg har noget loxicam herhjemme og kunne jo prøve det.

Jeg kommer lige med forklaringen i morgen, der er fordele og ulemper ved begge, og ja m. og l.er samme (panodil = pamol)

1 Synes om

@Eva_K jeg har lige læst på metacam pakken at det ikke skal anvendes til nyresvækket kat. Tingene begynder jo at støde mod hinanden med hendes lidelser og medicin.

1 Synes om

Jeg ringede lige til dyrlægen for at spørge ind til medrol contra metacam. Det var et bevidst valg af binyrebarkhormon for at det kunne hjælpe lidt på hele hendes almen tilstand i den sidste tid.
Det havde været noget andet, hvis det var en yngre kat med længere fremtidsudsigter.
Jeg måtte ikke blande medrol og metacam da det kunne give mavepine.

1 Synes om

Nu har du fået svaret af dyrlægen, men svarer lige alligevel. :slight_smile: Nemlig at loxicom/metacam både kan være hårdt for nyrer, samt også ved maven. Og at medrol/prednisolon som regel først gives ved gigt ved ældre katte, hvor den forventede livslængde alligevel er forholdsvis kort pga bivirkningerne herved (som dog heldigvis er meget mindre ved katte end ved mennesker). Og ja, der skal være x antal dage mellem at man må give det, da det netop ikke duer sammen. :slight_smile:

:kram:

1 Synes om

Tak for dit alligevel svar. :relaxed: Det var fint du bragte det med smertestillende på banen da jeg selv også havde googlet om det. Det betød jeg fik talt med dyrlægen faktisk den anden i praksis med meget lang erfaring, fordi det var hende der tog telefonen. Hun ville have gjort det samme altså givet så gammel en kat prednisolon netop for at give hende all round behandling. Så nu er det sådan det er og det gav ro på omkring den usikkerhed. Tak for svar @Eva_K :heart_eyes:

1 Synes om

:kram: :hjerte:

1 Synes om

Kram til dig :hjerte: det er en hård besked at få, men trods alt godt I kan få lidt tid sammen endnu.

Jeg har også en gammel kat med gigt som får medrol - han tålte ikke metacam som langtidsbehandling og han fik det dårligt. Det var sidste sommer. Der startede han med at få medrol. Jeg troede ikke han ville kunne leve mere end måske nogle måneder, men nu har han fået medrol i et år og har det faktisk rimeligt. Dyrlægen kan end ikke se på hans blodprøver at han får medrol. Men det er så pokkers svært, for man synes jo bare det er som en stakket frist og på et tidspunkt må man tage den tunge beslutning :brist:
Jeg synes det er så flot at Frida er blevet 17 år, det er da virkelig en høj alder og hun har haft det så godt sammen med dig. Kram :kram:

2 Synes om

@MamaWolf Tak for de søde ord. :heart_eyes: hvor er gammel er din kat du fortæller om? Jeg håber du kan have ham noget tid endnu. :two_hearts:
Jeg synes det er svært fordi Frida på andre områder virker ok men jeg kan godt se hun er meget plaget af gigt. :cry: hun har fået medrol tre dage nu og måske er der en lille bedring jeg ved det ikke helt endnu. Men det er jo på lånt tid det ved jeg godt. :brist:

Valentin er 12 år, og han har det også godt på mange punkter, men man kan godt se på ham at han har gigt og at det plager ham. Hans bagben er nærmest uden muskelmasse og han går meget stift. Men han spiser, drikker og nogle dage leger han også, så det er svært at finde ud af, hvornår han har det “for slemt”. Lige nu er han i en god periode.
Håber Frida også får en god periode nu :hjerte: kram :kram:

1 Synes om

Tak og kram tilbage. :kram: :hjerte:

1 Synes om

Det er næsten ubærligt at skulle sige farvel - men det største, man kan gøre for et højtelsket dyr, er efter min mening at sige farvel og tak for mange gode år, når dyrets livskvalitet ikke længere er i top.
Den tid er ved at komme for Frida, men du har mange gode minder at tænke tilbage på og du har tid til at sige farvel til hende - håber jeres sidste tid sammen bliver god :two_hearts:

@Eva Tak. :heart: vi skal have en go sidste tid ja.

1 Synes om