Jeg ved ikke om jeg tør sige det

Jeg har fået 2 nye katte.

De er fertile, og en han og en hun.

Meningen var at de skulle neutraliseres hurtigst muligt, men nu tror jeg faktisk at jeg vil have et kuld killinger.

Begge katte er “bare” blandinger.
En er halv maine coon, og huskat. Den anden er 3/4 norsk skovkat og 1/4 huskat.

De er tjekket for fiv,felv, og hvad der ellers lige er.

men jeg vil gerne tjekke for de sygdomme, som der er risiko for i de 2 racer der er i dem.

Så hvad er jeres forslag?

Hvad skal jeg teste dem for?

Og lige som sidebemærkning, behøver i ikke fortælle at jeg skal lade være med at lave killinger, for det er ganske og aldeles gennemtænkt, og jeg gør det.

Killingerne er afsat til folk jeg stoler på er gode ved deres dyr. (rent faktisk får hun slet ikke killinger nok til at dække den efterspørgsel der er, på trods af jeg har sagt til folk at de kommer til at koste 3700,- kr. stk.)

Så jer der opdrætter NFO og MCO, hvad skal jeg teste for. (min dyrlæge siger jeg ikke behøver, men jeg vil jo gerne være så ansvarlig som mulig)

Hilsen Dorte, der vil have et kuld killinger.

Tillykke med dine nye misser Dorte :slight_smile:

Jamen så stort tillykke med de kommende mislinger :slight_smile:

Jeg kræver billeder gør jeg :smiley: Må man se forældrene? :slight_smile:

Jamen jeg skal da prøve Gry. (nogen gange gider billederrne ikke helt)

Men altså her er OLIVER:

Han er NFO og huskat.

Og her er så MARGRETHE:

Hun er MCO og huskat.

Han er creme og hun er tortie uden hvid, så det giver vel nogen dejlige røde unger.

Hilsen Dorte der synes det er svært at hitte ud af det med farver.

Uden at have hverken MCO eller NFO, vil jeg sige: HD, PL, HCM.

Tillykke med de 2 nye katte Dorte. :slight_smile:

Og jeg kan da foreslå dig at gå ind på både maine coon og norsk skovkats hjemmesider, der står en masse informationer, og mon ikke også der står lidt om hvad man bør tjekke for inden avl.

Nååå hvor ser de fine ud :wehuu:

Øhm… Er han ikke rød :?

ja for mig ser han også mere rød end creme ud - og jeg aner heller ikke en dadel om farver :slight_smile:

Plus evt. gentest for SMA, GSD IV, HCM (cMyBPC3) og PKD, hvis man skal sætte tingene lidt på spidsen.

Men i øvrigt hjælper det fedt, at teste for FIV, FeLV, hvis det er udekatte eller de går sammen med udekatte.

Det kan være svært med billeder :wehuu:

Jeg ser ham som creme…

Jeg har en creme maine coon.
Han ser rødlig ud på billeder;
men han er altså creme - ifølge stamtavlen.

Og opdrætteren har absolut check på tingene. :wehuu:

Venlig hilsen
Mona

Og for at være på den sikre side også PKD :slight_smile: når nu man intet kender til hvilke racer der er blandet ind og forfædrenes helbred.

Nix.

Min dyrlæge siger creme.

Her ses det måske bedre.

Hilsen Dorte der ikke aner noget om farver.

Og som på onsdag skal have nyrescannet begge katte, og taget nogle flere blodprøver.

hvor er han altså super fin :slight_smile:

Jeg aner ikke en dyt om farver, men vil lige nævne, at er der én jeg aldrig vil stole på, hvad angår farver er det min dyrlæge - og det øvrige personale på klinikken :smiley:

[quote=alleos7;111957]Nix.

Min dyrlæge siger creme.

[/quote]

Mit bud ville være rødsølv :slight_smile:

Måske folk kunne skrive hvad de synes jeg skal teste for i hele ord, jeg er jo ikke inde i alle de forkortelser.

Og jeg har altså ikke tænkt mig at teste mere end det mest nødvendige.

Jeg ved at der er en nyrefejl, som jeg skal teste for, derfor skal de scannes, men hvad mere?

Hilsen Dorte der er forvirret lige nu.

Jeg har ikke forstand på, hvad der skal testes for… men vil da lige sige tillykke med de smukke misser :slight_smile:

Hvad der er nødvendigt at teste for kommer an på hvilke sygdomme der er på dine kattes linjer, altså i deres ophav.