Jeg ved ikke om jeg tør sige det

[QUOTE=alleos7;111964]Måske folk kunne skrive hvad de synes jeg skal teste for i hele ord, jeg er jo ikke inde i alle de forkortelser.

Og jeg har altså ikke tænkt mig at teste mere end det mest nødvendige.
[/QUOTE]

Alle mulige sygdomme er vel nødvendige at teste for? Og du har jo 2 forskellige racer indblandet, altså er du nødt til at teste for, hvad der kan være i begge 2. For ikke tale om huskatten, der jo kan rumme alt, hvad racekattene gør.
Undskyld, Dorte, men jeg har med vilje brugt forkortelserne. For vil man lave et kuld killinger på sine katte, bør man også gøre sig den ulejlighed at sætte sig grundigt ind i de sygdomme, der kan forekomme (og det mener jeg ikke man gør på Kattegale).
Jeg kan fortælle dig, at det er rigtig rigtig dårlig forretning, at lave samtlige tests på to katte, der begge kun skal bruges til et enkelt kuld, men det finder du naturligvis ud af.
Min ærlige mening er, at dine købere er godt dumme, hvis de vil give 3700 for blandingskatte hos dig, når de kan få den “ægte vare” til samme pris med stamtavle.

Nu har jeg så skrevet, hvad jeg mener - ved godt, at du har taget din beslutning.

Det er jo derfor jeg også spørger herinde, for min dyrlæge er ny for mig.

han er meget flink, og virker rigtig dygtig, meeeen.

Han har f.eks. ikke nævnt at det var ligemeget med at teste, når de kom i kontakt med ,mine andre katte, som er fritløbere.

Men hvordan finder jeg ud af hvad farve de har?

Er han creme, rød med sølv, eller “lilla”?

Jeg har jo en del røde katte, og han er meget lyserere end dem.

Hilsen Dorte og de rigtig mange spørgsmål.

Jeg har ikke forstand på farver, men vil dog sige rød sølv til din dejlige missebamse, Nøj den erdejlig.
Magrethe er også en skøn mis. Sjovt hun er opkaldt efter min veninde og at de faktisk ligner hinanden på en måde. Mis ligger der og siger er jeg ikke dejlig. De er nemlig rigtig tilfredse med tilværlsen begge to:)
Tillykke med de to dejligheder.
Knus Elin

Jamen Vivi, du overser fuldstændigt, at stamtavlen jo kun koster 200,-kr.

Så hvis jeg laver de samme tests som registrerede opdrættere, og faktisk flere, så må mine killinger vel koste det jeg vil have for dem?

Jeg har skam læst dine svar i de andre tråde, og ved godt at du ikke synes jeg bør have killinger, hvis ikke jeg har stamnavn og alt det der hejs.

Mine katte er nok testet mindst ligeså meget som de fleste opdrætteres katte, men jeg må ikke forlange prisen minus stamtavle?

Hilsen Dorte der undrer sig lidt.

[QUOTE=alleos7;111979]Jamen Vivi, du overser fuldstændigt, at stamtavlen jo kun koster 200,-kr.

Så hvis jeg laver de samme tests som registrerede opdrættere, og faktisk flere, så må mine killinger vel koste det jeg vil have for dem?

Jeg har skam læst dine svar i de andre tråde, og ved godt at du ikke synes jeg bør have killinger, hvis ikke jeg har stamnavn og alt det der hejs.

Mine katte er nok testet mindst ligeså meget som de fleste opdrætteres katte, men jeg må ikke forlange prisen minus stamtavle?

Hilsen Dorte der undrer sig lidt.[/QUOTE]

Du må forlange lige, hvad du har lyst til - jeg undrer mig bare over, at nogen vil købe blandingskatte til den pris.
Jeg mener seriøst, at du undergraver de seriøse opdrætteres arbejde indenfor de to racer - og det gør mig ked af det på deres vegne.
Jeg har rent faktisk meget mere respekt for dem, der laver et ægte huskattekuld, end det du gør.

Hvis jeg skulle tro min dyrlæge, er mine to yngste henholdsvis cremebrun og bruncreme i farven -rulleøjne Det er i hvert fald hvad de blev registreret som i første omgang…

Jeg har ikke styr på sølv, men hvis valget var mellem creme og rød, ville jeg sige creme :slight_smile:

hvorfor skal alle de racer absolut blandes :?

[quote=Vivi_Fletcher;111972]Alle mulige sygdomme er vel nødvendige at teste for? Og du har jo 2 forskellige racer indblandet, altså er du nødt til at teste for, hvad der kan være i begge 2. For ikke tale om huskatten, der jo kan rumme alt, hvad racekattene gør.
Undskyld, Dorte, men jeg har med vilje brugt forkortelserne. For vil man lave et kuld killinger på sine katte, bør man også gøre sig den ulejlighed at sætte sig grundigt ind i de sygdomme, der kan forekomme (og det mener jeg ikke man gør på Kattegale).
Jeg kan fortælle dig, at det er rigtig rigtig dårlig forretning, at lave samtlige tests på to katte, der begge kun skal bruges til et enkelt kuld, men det finder du naturligvis ud af.
Min ærlige mening er, at dine købere er godt dumme, hvis de vil give 3700 for blandingskatte hos dig, når de kan få den “ægte vare” til samme pris med stamtavle.

Nu har jeg så skrevet, hvad jeg mener - ved godt, at du har taget din beslutning.[/quote]

Hun har jo besluttet sig, og så synes jeg da godt man kan hjælpe hende med netop at gøre det ansvarlige ved at teste for de arvelige sygdomme som kan ligge i de racer. Så hvad får du ud af at “være bedrevidende” med de forkortelser? Ikke en dyt efter min mening.

Man kan tage lige nøjagtig den pris man vil for sine katte/killinger, men hvis den er for høj er det ikke sikkert man kan finde hjem til dem.

Ej hvis du ikke engang kender de forkortelser som er skrevet her i tråden, så har du ikke testet for lige så meget som opdrættere gør. Sorry.

Derudover har du ikke udgifter til indkøb af avlskatte, import, udstillinger, klubmedlemsskaber, kurser osv osv osv.

Plus jeg ved ikke hvad de katte ligner. Undskyld men jeg synes ikke dine to nye katte er særligt kønne, så er det sagt. Hvad vil du forbedre med den parring? Ved du overhovedet om de to katte er i familie?

Du behøver ikke svare. Jeg vil ikke kigge i denne tråd mere.

[QUOTE=KKH;111984]Hun har jo besluttet sig, og så synes jeg da godt man kan hjælpe hende med netop at gøre det ansvarlige ved at teste for de arvelige sygdomme som kan ligge i de racer. Så hvad får du ud af at “være bedrevidende” med de forkortelser? Ikke en dyt efter min mening.

Man kan tage lige nøjagtig den pris man vil for sine katte/killinger, men hvis den er for høj er det ikke sikkert man kan finde hjem til dem.[/QUOTE]

Tja … enhver opdrætter med respekt for sig selv, ville vide, hvad jeg taler om med de forkortelser - og det var egentlig det jeg forsøgte at sige - og jeg fik faktisk nøjagtigt det ud af det, der var min hensigt :wink:

Jeg er fuldstændig enig med dig mht prisen, hvilket jeg også skrev tidligere.

[quote=KKH;111984]Hun har jo besluttet sig, og så synes jeg da godt man kan hjælpe hende med netop at gøre det ansvarlige ved at teste for de arvelige sygdomme som kan ligge i de racer. Så hvad får du ud af at “være bedrevidende” med de forkortelser? Ikke en dyt efter min mening.
[/quote]

Det ansvarlige er at sætte sig ind i de to racers problemer og det gør man ikke ved at få en facitliste over hvilke sygdomme/defekter der skal testes for.

[quote=alleos7;111979]Jamen Vivi, du overser fuldstændigt, at stamtavlen jo kun koster 200,-kr.

Så hvis jeg laver de samme tests som registrerede opdrættere, og faktisk flere, så må mine killinger vel koste det jeg vil have for dem?

Jeg har skam læst dine svar i de andre tråde, og ved godt at du ikke synes jeg bør have killinger, hvis ikke jeg har stamnavn og alt det der hejs.

Mine katte er nok testet mindst ligeså meget som de fleste opdrætteres katte, men jeg må ikke forlange prisen minus stamtavle?

Hilsen Dorte der undrer sig lidt.[/quote]

For min skyld må du tage alt det du vil - og nej det er aldrig stamtavlen man egentlig betaler for men det opdrætsarbejde der er lagt forud.

Jeg fatter ikke hvorfor du lige vil lave kuld på de her to? Er det fordi det er blandinger? … og du dermed kan afsætte dem fordi de måske får lang pels?

Du havde måske fået min forståelse hvis det var to katte du havde haft længe og som virkelig var huskatte og som du ville lave et kuld på fordi de var verdens sødeste katte og du ville give dig selv den oplevelse…

Men det her… nej tak en huskat med NFO, MCO osv i vil altid for mig være en blandingkat uden ophav og dem er der en trillion af… og de sælges rigtig tit pga pelsen og at de måske er noget halvt, kvart eller whatever :thumbdown: Det ødelægger det for racerne - for en del af de blandinger kommer fra steder hvor der ikke er blevet tagen hensyn (tit fordi man ikke ved det) til HCM, tandkødsbetændelse, polypper, indavl osv osv. Hvis man skal være helt firkantet kan du jo ikke vide om dine katte er i familie med hinanden? De kattes rygte falder så tilbage på racerne… sidst oplevet hos min dyrlæge der havde den ide at alle Maine Coons havde dårligt tandkød… da jeg så gik hende på klingen handlede det faktisk ikke om racerene, men om alle de her 1/2, 1/4 osv hvor der ingen selektion er sket og hvor dem der har sat dem sammen ikke har sat sig ind i en dyt.

Og jeg har det som Vivi - hvorfor købe noget der smager af fisk, når man kan få den “rigtige” vare med et grundigt avlsarbejde bag med tanker og beslutninger i selektion, temperament, racespecifikhed m.m. :slight_smile:

Nå men kunne ikke lade være… ville ønske du tænke det lidt mere igennem, for desværre signalere du det helt forkerte for mig, og jeg ser dig ellers som en ret fornuftig person resten af tiden på foraet :stuck_out_tongue:

Dorte - Tager du gas på os?

Det synes jeg var en smule hårdt sagt sheer…

Nej Annie.

Det gør jeg da ikke.

Men nu har jeg jo set flere opdrættere sige at hvis folk er ansvarlige om det er det da okay at få killinger uden stam navn, men det er vidst ikke helt sandheden.

jeg tør godt påstå at jeg er en meget kompetent og ansvarlig katte-ejer, men alligevel er det da noget så frygtelig forkert at jeg får killinger.

Og jeg tror rent faktisk at jeg ved noget mere, og har noget mere dyrlæge kontrol end mange nyopstartede med stamnavn, men det er jo kun blandinger jeg har, så killinger er jo bara ikke en option åbenbart.

Jeg er faktisk dybt skuffet, for jeg havde jo da læst fler gange at dette var forum for både med og uden tavle, men det er vidst ikke helt sandt.

Ihvertfald ikke hvis man vil have killinger.

Hilsen Dorte der stadig overvejer at få killinger, men som nok ikke fortæller om det herinde.

:frowning:

Nu bliver jeg trist…

Så hvis jeg beslutter mig for et eller andet så kan jeg bare gøre hvad jeg vil? Bare jeg tester? Humlen er jo langt fra testningen, men netop formålet med at parre disse to katte… Lidt ligesom at jeg bare kan parre far og datter, fordi bare jeg tester, så er det i orden?

Jeg gætter bare… men det der får mig til at stritte er den her… “jeg har fået to nye katte… de er kvart, halv, en ottendedel racekat” nu skal jeg for alt i verden lave et kuld, fordi nogle vil give 3700 kr for dem… fordi de netop er noget kvart, halvt whatever… Jeg så gerne det samme ske med huskatte - for dem tror jeg ikke blev solgt til samme pris - og desværre gætter jeg også at killingernes salg/reklame netop vil lyde på at de bliver langhårede kvarte/halve bla bla racekatte :prut:

[QUOTE=alleos7;111957]Nix.

Min dyrlæge siger creme.

Her ses det måske bedre.

Hilsen Dorte der ikke aner noget om farver.

Og som på onsdag skal have nyrescannet begge katte, og taget nogle flere blodprøver.[/QUOTE]

Her ser han mere creme ud. Tillykke med ham og den anden smukke stribede pige.

Jamen naturligvis er det et forum for alle katteejere, men ærlig talt, havde du forventet, at opdrættere af MCO og NFO, havde bifaldet din idé med blandingskatte?
Hvorfor tror du opdrættere bruger så meget tid og så mange penge for at fremavle den “perfekte” kat?
Hvad er årsagen til, at du vælger to nye langhårskatte til projektet fremfor alm huskatte?

Jeg tvivler sådan set slet ikke på, at du er en ansvarlig katteejer, men jeg bifalder absolut ikke opdræt på blandinger eller “racerene” uden stamtavler. Der er altså en årsag til det arbejde de seriøse opdrættere laver, og det mener jeg man undergraver med den slags du er igang med.