Jehovas Vidner

:S

Har lige set filmen To verdener, der er en autentisk film om en pige der blev udstødt.

:uha:

Jeg er DYBT rystet, og har ikke lige nogen der ville blive glade for en opringning nu.

:S

At tænke sig :

at leve i total kyskhed

at leve uden at fejre jul og fødselsdage

at leve totalt isoleret fra det omgivende samfund

at blive udstødt af sin egen familie

:uha:

Jeg er virkeligt dybt og inderligt chokeret over denne totale mangel på respekt for det enkelte menneskes valg !?

:uha:

Så du filmen - og hvad synes du ??

Jeg respekterer, at mennesker har en klippefast tro - men jeg forstår det ganske enkelt ikke.

-surrender

Jeg har set filmen - men den er meget lang fra virkeligheden hos dem vi kender der er Jehova. Min datter har en veninde der er jehova - både hun og hendes familie er rigtig søde mennesker som lever helt almindeligt, inviterer på et glas rødvin m.m går til fester osv - eneste forskel er at de ikke fejrer jul og fødselsdage, men til gengæld holder de masser af andre fester.

Folk må helt selv om hvilken religion eller tro de vil have…bare jeg ikke bliver påduttet den. :stuck_out_tongue:

Jeg så desværre ikke filmen, men som jeg ser det, er det ikke religionen som sådan der er noget i vejen med. Det er når det bliver til fanatisme for nogle mennesker. Og så er det fuldstændig hamrende ligegyldigt om det er Jehovas vidner, katolikker, muslimer eller indre mission.

[quote=Chicabee;422848]Jeg har set filmen - men den er meget lang fra virkeligheden hos dem vi kender der er Jehova. Min datter har en veninde der er jehova - både hun og hendes familie er rigtig søde mennesker som lever helt almindeligt, inviterer på et glas rødvin m.m går til fester osv - eneste forskel er at de ikke fejrer jul og fødselsdage, men til gengæld holder de masser af andre fester.

Folk må helt selv om hvilken religion eller tro de vil have…bare jeg ikke bliver påduttet den.

:p[/quote]

:):):slight_smile:

Helt enig med dig - og det er endnu en ting jeg bestemt ikke bryder mig om ved Jehovas Vidner :

At de kommer og opsøger mig i mit private hjem, for at få mig omvendt til deres tro.

Jeg kan ikke ha’ det !!!

:muhaha:

De kan godt forstyrre mig på gader og stræder - men ikke i min private sfære - og HVIS jeg var interessseret i deres tro og handlinger - så skulle jeg nok selv opsøge dem.

:muhaha:

[quote=solveig;422852]Jeg så desværre ikke filmen, men som jeg ser det, er det ikke religionen som sådan der er noget i vejen med.

Det er når det bliver til fanatisme for nogle mennesker. Og så er det fuldstændig hamrende ligegyldigt om det er Jehovas vidner, katolikker, muslimer eller indre mission.

[/quote]

:):slight_smile:

Helt enig med dig i dette.

:ok:

Jeg kender flere familier som er Jehovas vidner og de fejre både jul og fødselsdag :slight_smile:

Selvfølgelig er der undtagelser og jeg er sikke på at dem jeg kender høre til den gren da ingen af de ting du lister er noget de praktisere.

Jeg har heller ikke noget imod at de ringer på - de gør jo blot det som de mener er rigtig. Et NEJ TAK har jeg endnu tilgode at se ikke bliver respekteret fra deres side af. :slight_smile:

Personligt kender jeg ingen der har den tro … Men blev da overrasket over så pænt det blev udstillet i filmen … Men det er måske lige så meget mine egne fordomme når det kommer dertil …

Men helt klart jeg kunne godt se at de alle kunne leve i fælleskab i fred , hvis faderen ellers ville for der er jo intet grimt over kærlighed … Men ok jeg forstå ikke en tødel af deres tro osv og kommer heller aldrig til det. Men fred med dem bare de lader mig være så jeg slipper for at få mast deres tro ned over hovedet …

[quote=birtheras;422859]Jeg kender flere familier som er Jehovas vidner og de fejre både jul og fødselsdag :slight_smile:

Selvfølgelig er der undtagelser og jeg er sikke på at dem jeg kender høre til den gren da ingen af de ting du lister er noget de praktisere.

Jeg har heller ikke noget imod at de ringer på - de gør jo blot det som de mener er rigtig. Et NEJ TAK har jeg endnu tilgode at se ikke bliver respekteret fra deres side af. :)[/quote]

:):slight_smile:

Nu var denne film måske også sat på spidsen - men jeg er nu stadig rystet over, hvor lidt der skal til for at blive udstødt af hele menigheden - og ikke mindst sin egen familie.

:S

Jeg kender selv nogen, der er Jehovas Vidner - de er ikke mine venner - vi bor blot i samme ejendom - men jeg har kendt dem i snart 25 år - måske skulle jeg gå ned til dem en dag og høre De 10 Bud for Jehovas vidner.

:inlove:

Selvfølgelig kan jeg ikke dømme en hel religion, blot ved at se en enkelt film om det - men det satte godt nok en masse tanker i gang hos mig.

:slight_smile:

[quote=Britt Hammershøi;422862]Personligt kender jeg ingen der har den tro … Men blev da overrasket over så pænt det blev udstillet i filmen … Men det er måske lige så meget mine egne fordomme når det kommer dertil …

Men helt klart jeg kunne godt se at de alle kunne leve i fælleskab i fred , hvis faderen ellers ville for der er jo intet grimt over kærlighed … Men ok jeg forstå ikke en tødel af deres tro osv og kommer heller aldrig til det.

Men fred med dem bare de lader mig være så jeg slipper for at få mast deres tro ned over hovedet … [/quote]

:ok:

Helt enig med dig i dette… vi andre render jo heller ikke rundt og missionerer.

-engel

Jeg har set filmen, og der er virkelig jehovas vidner, der lever, som de gør i filmen.

Jeg kender den ene halvdel af en familie, der er total revet i stykker på grund af den anden halvdels tro.

Jeg har en veninde, som tilhører en anden gren af sekten, de lever også næsten lige som dem i filmen,
men vi taler kun om det, hvis jeg spørger, for vi må godt være venner, når jeg aldrig har tilhørt den tro. :?
Jeg kan godt diskutere det ret heftigt med min veninde, men ingen af os rokker sig, og vi er lige gode venner bag efter.
De må også gerne få ‘blod plasma’ (?), der er ‘renset’, eller hvad det nu hedder…
Men det er meget forskelligt, hvordan den enkelte ‘menighed’ tolker og lever efter troen.

Jul og fødselsdag er forbudt ifølge Jehova, så hvis nogen fejrer det, må det være en meget fjern gren af sekten…

Jeg synes, det er mest synd for børnene - som i filmen.
.

Helt enig med dig i dette… vi andre render jo heller ikke rundt og missionerer.

-engel[/quote]
Hold da op… Det gør jeg da.

Jeg fortæller til alle, der gider høre på det, at mine katte er guder i vores hus. :tihi:
.

[quote=Bente_K;422873]Jeg har set filmen, og der er virkelig jehovas vidner, der lever, som de gør i filmen.

Jeg kender den ene halvdel af en familie, der er total revet i stykker på grund af den anden halvdels tro.

Jeg har en veninde, som tilhører en anden gren af sekten, de lever også næsten lige som dem i filmen,
men vi taler kun om det, hvis jeg spørger, for vi må godt være venner, når jeg aldrig har tilhørt den tro. :?
Jeg kan godt diskutere det ret heftigt med min veninde, men ingen af os rokker sig, og vi er lige gode venner bag efter.
De må også gerne få ‘blod plasma’ (?), der er ‘renset’, eller hvad det nu hedder…
Men det er meget forskelligt, hvordan den enkelte ‘menighed’ tolker og lever efter troen.

Jul og fødselsdag er forbudt ifølge Jehova, så hvis nogen fejrer det, må det være en meget fjern gren af sekten…

Jeg synes, det er mest synd for børnene - som i filmen.
.[/quote]

:S

Jeg synes også, at det er synd for børnene at de i dén grad bliver hjernevasket.

:sorry:

Hvis de samtidig blev oplyst om, at der er andre måder at leve og tro på - så ville jeg bedre kunne acceptere det.

:hjerte:

Gik f.eks. i klasse med en jødisk pige - hun måtte ikke deltage i kristendomsundervisningen - og det synes jeg er forkert - for vi andre måtte da gerne høre om jøder, muslimer osv.

:øhmm:

Der burde være frit valg for børnene - for jeg er ikke sikker på, at alle børn ville blive ved med at være JV - hvis de ikke blev udstødt, dersom de valgte at leve på en anden måde.

:brist:

[quote=Bente_K;422875]Hold da op… Det gør jeg da.

Jeg fortæller til alle, der gider høre på det, at mine katte er guder i vores hus. :tihi:
.[/quote]

-LOL

Der er vi så oz helt enige - for det gør jeg selv - men jeg udstøder ikke nogen, der er uenige i min visdom.

:stuck_out_tongue:

Tja havde en veninde der var vidne. Hendes søster fik pludselig en MAND (de blev gift) uden for sekten. Fra den dag af var ALLE billeder fjernet af hende. Jeg kom til at spørge min veninde hvorfor hendes søster blev ignoreret og udstødt…men sådan var det bare hun TURDE ikke snakke om det virkede det til…før det ELSKEDE hun sin søster… :thumbdown:

-surrender-surrender

Jamen, er det da ikke bare GRUSOMT ?!

For alle parter, man kan da ikke lade være med at elske en søster/bror ??

:uha:

Nej, jeg forstår det altzå ikke.

:S

Tror egentlig at Jehovas vidner ligner indremissionen og dem der der lever som for 100 år siden (kvarker kværker ej, husker ikke hvad de hedder )meget godt på de punkter. Faderhuset, Scientoligy og andre har jo også deres regler ligesom den katolske kirke er mod kondomer, anden form for beskyttelse og abort.

Når det så er sagt så mener jeg ikke at vi bør fordømme andre religioner uden at vi selv har et indgående kendskab til netop den religion det drejer sig om - de extreme er altid dem der tegner billedet, de moderate er dem vi ikke høre om og sikkert dem der er flest af :slight_smile:

Jeg respektere andres religion og forventer at de respektere min :slight_smile:

Tja, det har så været min erklærede trosretning de seneste 22 år - og selv om jeg ikke så filmen, så er jeg da ked af at blive opfattet som både grusom og én der hjernevasker børn… Kan godt være, at nogen mener Jehovas Vidner er smalsporede og væmmelige - men jeg får nu også nogle gange den fornemmelse, at folks indtryk af os som trosretning er en anelse smal…! Men det er selvfølgelig enhver frit at mene og tro om andre som man har lyst. Men måske det er mest berettiget hvis man danner sit indtryk udfra rigtige mennesker man kender, fremfor udfra en film…
VH
Susanne

Min kusines mand var en af overhovederne i Jehovas Vidner i den kirke han og hans tidligere familie gik i. Da han valgte at blive skilt fra sin første kone og forlade kirken blev han udstødt af kirken, venner og hans forældre. Han blev dog ved med at have kontakt med hans to børn. Men han har fortalt at grunden til at han blev udstødt var pga at han var en af overhovederne - hvis han havde været alm medlem havde det ikke været så voldsomt og så er det mere blot et individuelt valg af de forskellige i menigheden (men nok ofte gruppepres)

Fo 10 år siden boede jeg som udveksling i USA, nærmere betegnet Utah i 3 måneder - her boede jeg hos forskellige familier, hvor de alle var mormoner. Det var hårdt at bo der i starten, men også en KÆMPE oplevelse jeg ikke ville være foruden. Jeg fulgte familierne i deres dagligdag, hvilket selvfølgelig også indebar at jeg var med i kirken - og kom med de unge i “Young womens church”, jeg tror jeg endte med at lave ting med kirken 4-5 gange om ugen. Men det var mega hyggeligt, vi havde spille aftener, lavede brød til enkerne i samfundet, lavede samfunds arbejde, der var alkoholfrie fester og alt muligt andet.
Da jeg efter de 3 måneder kom hjem til danmark igen, skulle jeg så holde jul med min kusine og hendes mand der havde været Jehovas Vidner - og jeg fortalte selvfølgelig om mine oplevelser i Utah - og efter et stykke tid kikkede han på mig og sagde at jeg allerede var blevet fanget ind i religionen… Efter lidt snak frem og tilbage, måtte jeg dog indrømme at jeg var nok blevet lidt fanget ind af religionen og specielt fællesskabet og jeg er den dag idag ikke i tvivl om at hvis jeg var blevet i Utah, så var jeg nok blevet omvendt. Og selv nu 10 år senere har jeg det sådan at hvis jeg skulle vælge en anden religion end kristendommen, var det helt klart mormon kirken som jeg ville komme til.
Mormonerne må jeg heller sige, heller ikke så anmassende som JV er, og de missionære jeg har snakket med senere i danmark, har også accepteret med det samme at jeg ikke vil omvendes, men at man godt kan have en hyggelig snak - og nogle oreo’s…

Hmm det blev vist et langt indlæg…

Jehovas vidner tilhører den monoistiske tro og lever efter den samme bibel som protestanter og katolikker.

De er tro imod biblens ord og missionerer fordi det står i biblen at man skal “gå ud og omvende folk”.

Fødselsdage og jul er ikke nævnt i biblen og er derfor ikke noget der fejres i mange monoistiske religioner.

Jul er en gammel hedensk skik hvor man ofrede til det kommende år i håb om et godt år rig på mad.

For at lette overgangen fra den hedenske tro, valgte den katolske kirke at tage en den hedenske skikke til sig for at få folk til at omvende sig til den kristne tro. Disse hedenske skikke fik så en forbindelse til Jesus som godtgjorde at man stadig kunne holde disse “fester”.

Fødselsdage ved jeg ikke hvordan er opstået, men det er ikke en religiøs fest og bliver derfor ikke fejre i diverse religioner. I broderlandet Sverie er fødselsdage heller ikke udbredt, men de fejer derimod barnets navnedag.

Jeg kender nogle Jehovas vidner og de er bestemt rare mennesker.

Jeg har også mødt de Jehovas vidner der mener at de er bedre end andre og som sætter sig til herre over andres gøren og laden…Dem bryder jeg mig bestemt ikke om, men det skyldes jo ikke deres religion.

Vi er en del troende venner, der samles engang imellem. Vi har hver vores religion og det er sjovt når vi kommer til at diskuttere vores religioner. En del af os er af den monoistiske tro og andre igen buddisther mv. Bølgerne kan gå lidt højt fordi hver og en mener at de besidder den endegyldige sandhed og tja så er det jeg griner og tænker: “Hvor bliver det sjovt den dag vi skal herfra og ser opdager at religion ikke var så ensidet, som vi gjorde den til!”

Mine venner kigger altid opgivende på mig når jeg siger dette for kun jeg mener at Jesus gjorde op med alle religiøse tilhørsforhold og at Gud er fløjtende ligeglad med hvordan vi tro/ikke tro blot vi er ordentlig imod hinanden og ikke udstøder hinanden i religionens navn.

Jeg har desværre ikke set filmen, men jeg ikke kan forstå, uanset hvilken religion man bekender sig til, at næstekærligheden ikke omfatter ens egen familie, blot fordi de vælger en anden vej, end den man selv har valg!

Selvfølgelig “pådutter” jeg mine børn min tro ved at tale om den, men om de vil dele den er op til dem. Vores reol er fuld af bøger om diverse religioner, således at de får kendskab til dem og udfra det træffer deres valg. Nå ja de kan jo også vælge at blive ateister - valget er deres.

Mht. kristendomsundervisningen er der intet belæg for i nogen religioner at man ikke må deltage. Mange forældre vælger dog at fritage deres børn fra denne undervisning. Dette er dog ikke muligt i de ældre klasser, hvor faget hedder religionsundervisning.

Missemanden

Har lige læst dit indlæg og sjovt nok havde jeg det engang på samme måde: Skulle jeg konvertere skulle det være til mormon/ Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Sjælden møder man mennesker med så megen næstekærlighed og respekt for andre menneskers religioner.

Denne gren af kristendommen har en spændende historie og jeg er dybt facineret af deres syn på og tilgang til verden og mennesker i det hele taget. For mig er mormonernes væremåde essensen i den kristne tro.