Jehovas Vidner

Nu er det jo ikke alle der er fanatikere. Jeg blev bare dybt chokeret over min venindes reaktion fordi hendes søster giftede sig. Så var det jo ikke just et syndigt forhold. Har også haft vidner der blev VED at opsøge mig og selvom jeg sagde jeg IKKE er troede og ikke ønsker at blive det blev de ved at opsøge min bopæl. Invitede engang nogle ind for at finde ud af hvad hulen der gik ud på og sry to say de 2 virkede HELT hjernevasket og som om de mente jeg var en synder. Kunne slet ikke kommunikere med dem :ups: Gjorde det fra starten klar jeg ikke var interesseret i deres tro men var nysgerrig efter hvorfor de gjorde som de gjorde. Alligevel var det den der du er en synder vi redder dig attitude de havde overfor mig :thumbdown:

Der er en på vores gågade ham snakkede jeg med en dag jeg kedede ham. Han respekterede jeg ikke delte hans tro men snakkede lidt med mig som en LIGEVÆRDIG. Ham har jeg det fint med han er faktisk hyggelig :thumbup:

[quote=Mai;422901]Fødselsdage og jul er ikke nævnt i biblen og er derfor ikke noget der fejres i mange monoistiske religioner.
[/quote]

Fødselsdage nævnes faktisk 2 gange i Bibelen. Første gang i det gamle testamente, ved Faraos fødselsdag hvor bageren blev slået ihjel. Og anden gang i det ny testamente, hvor Johannes Døberen bliver slået ihjel og hans hoved bliver serveret på et sølvfad i forbindelse med kejserens fødselsdag.
Pointen er at det var kun hedningene der fejrede fødselsdag, men det var ikke en kristen tradition - således heller ikke idag. For de monoteistisk overbeviste, som du selv nævner :slight_smile:
VH
Susanne

[quote=Susanne W;422906]Fødselsdage nævnes faktisk 2 gange i Bibelen. Første gang i det gamle testamente, ved Faraos fødselsdag hvor bageren blev slået ihjel. Og anden gang i det ny testamente, hvor Johannes Døberen bliver slået ihjel og hans hoved bliver serveret på et sølvfad i forbindelse med kejserens fødselsdag.
Pointen er at det var kun hedningene der fejrede fødselsdag, men det var ikke en kristen tradition - således heller ikke idag. For de monoteistisk overbeviste, som du selv nævner :slight_smile:
VH
Susanne[/quote]

Undskyld du har ret, det jeg mente var at biblen ikke omtaler fødselsdag som en del af den jødiske og kristne tro og derfor ikke fejres…Kan god se at det kan misforståes. Tak!

Jeg har to erfaringer med Jehovas vidner.
Begge erfaringer fik jeg da jeg var 15 år.

Den første var da jeg gik på HG, hvor jeg gik i klasse med en der hed Majken, som var Vehovas vidner. En fra klassen rejste sig op og sagde han havde fødselsdag i weekenden og at alle var velkommen… Majken kiggede på ham og spurgte om han var sikker på det var en fødselsdagsfest, eller om det bare var en hyggelig sammenkomst :tihi: Hun kom med, da han i stedet for at holde fødselsdag, holdte en sammenkomst for klassen… Alle vi andre havder gaver med, men det gjorde intet :thumbup: Ugen efter kom hun med en “gave” til ham, fordi han var en god ven :høhø:

Den anden erfaring, gyser i mig når jeg ser filmen to verdener…
Min mor og min adaptivfar, som er min lillebrors biologiske far, blev skilt da jeg var 14 - min lillebror var 2 år. Da jeg fyldte 15, blev min far gift med en fra jehovas vidner og blev selv vidne.
Fra dag til dag, blev alt et helvede… Han skulle sige farvel til sin fortid, og glemme alt om sin gamle familie. Dvs at han fra dag til dag holdte op med at se os.
Desværre boede han kun 600 meter fra os… Hvor dejligt hver dag at møde sin far som blot vender hovedet væk :frowning:

“Heldigvis” endte det med at de blev skilt, og min far ser mig og min søster i dag. Min lillebror, som i dag er 14, har dog ingen kontakt med ham.

Jeg har familie som er Jehovaer, og filmen lever ganske fint op til hvad jeg har set og hørt og oplevet igennem mange år.
Det eneste var dog at se tv måtte de gerne.
Men alt andet er fantisk korrekt, ihvertfald i det område hvor de bor.
Men jeg tror ikke det er alle som er SÅ fanatiske som de er i filmen…

En skræmmende film, hvis man IKKE kender til hvad der kan foregå bag de lukkede dører…
Men kender da osse andre Jehovaer som IKKE lever som i filmen…tror meget der er område baseret…

Heldigvis har min Moster og Onkel ALDRIG prædkiet for os, eller talt om det.
Den eneste gang vi har været uenige i noget omkring Kristendommen og Jehova, var da min mormor døde da min kusines barn siger til mig, hvor er Oldemor så henne nu, hvorpå jeg svarer at hun er i himlen, men straks blev jeg irettesat af min moster, som fortalte barnet at hun var i Paradiset nu !!

Jeg så filmen - synes det var en rigtig god film - men skræmmende den måde børnene nærmest var hjernevasket på, og sådan som pigen blev udstødt fra sin egen familie - og at faderen elskede gud højere end sine børn! :uha:

Vi har selv en i familien som er Jehovas Vidne - fra den dag hende og hendes mand blev skilt opsøgte Jehova hende OFTE, og fik hende til sidst med… allerede hér synes jeg den er gal, og jeg ser det nærmest som en hjernevaskning. For min mors moster ønskede ikke at deltage, men de fik hende sjovt nok med alligevel - fordi de blev VED med at komme… Så svært er det vel heller ikke at forstå et nej?!
Hun er den eneste i vores familie som er Jehovas Vidne, og det betyder også at hun er den eneste som ikke er med til jul og fødselsdage. :frowning:

Jeg gik også i klasse med en pige i folkeskolen som var Jehovas vidne, ligesom resten af sin familie…
Hun var jo heller ikke med til fødselsdag, jul osv., og selv i kristendomstimerne skulle hun ud for døren - det forstår jeg ikke, kristne mennesker må da gerne høre om andre trosretninger? :?

Nej, jeg er ærlig talt ikke fan af Jehova - og er nok også sådan en som mest føler de hjernevasker mennesker… :thumbdown: det er i hvert fald sådan som jeg oplever det jeg har set og hørt…

Jeg er vokset op med en far som var Jehovas Vidne. Han blev først vidne efter han var blevet gift med min mor pga. at min farmor og farfar blev vidner i en sen alder og han fulgte med. Det var et helvede fordi min far “hævnede” sig på os (min mor, bror og jeg) fordi vi ikke fulgte ham og blev Jehovas Vidner. Ifølge Jehovas Vidners tro måtte han ikke blive skilt og desværre blev min mor i ægteskabet. Min far er nu død af alzheimers.
Jeg kan se nu bagefter hvor han er død og jeg har sat mig lidt ind i Jehovas Vidners tro at han har været lidt forkert på den. Jeg tror der er mange vidner som “misforstår” biblen eller bare ikke er kloge nok og derfor fejlfortolker biblens ord og ikke er “gode Jehovas Vidner”. Min far var også psykopat og det kan hans tro ikke lastes for. Jeg har idag mødt mange som er Jehovas Vidner (bla. “genmødt” min faster og onkel og deres voksne børn) som alle er skønne, fantastiske og “kloge mennesker”.
Der er desværre altid “ekstremer” og usympatiske dumme mennesker i alle religioner og de er med til at ødelægge folks opfattelse af religionerne.

Desværre så jeg ikke filmen. Jeg kunne sikkert godt have nikket genkendende til en del… Men ingen tvivl om at filmen har en negativ synsvinkel på troen og ikke skal tages for “sandheden”.

[quote=Garfield.;422922]- og at faderen elskede gud højere end sine børn! :uha:

…[/quote]
Den kan jeg godt nikke genkenden til. Jeg følte da jeg var barn at min far elskede sine “brødre og søstre” fra menigheden højere end sin kone og os hans børn. Det gør ikke noget godt for børn at vokse op med den følelse.

[quote=birtheras;422893]Tror egentlig at Jehovas vidner ligner indremissionen og dem der der lever som for 100 år siden (kvarker kværker ej, husker ikke hvad de hedder )meget godt på de punkter. Faderhuset, Scientoligy og andre har jo også deres regler ligesom den katolske kirke er mod kondomer, anden form for beskyttelse og abort.

Når det så er sagt så mener jeg ikke at vi bør fordømme andre religioner uden at vi selv har et indgående kendskab til netop den religion det drejer sig om - de extreme er altid dem der tegner billedet, de moderate er dem vi ikke høre om og sikkert dem der er flest af :slight_smile:

Jeg respektere andres religion og forventer at de respektere min :slight_smile:

[/quote]

:inlove:

Jeg er helt enig med dig i dette, og jeg hverken dømmer eller fordømmer nogen som helst religion - jeg er bare uforstående overfor deres normer, lige så vel som jeg er det over for visse andre religioner og deres normer.

:slight_smile:

[quote=Susanne W;422895]Tja, det har så været min erklærede trosretning de seneste 22 år - og selv om jeg ikke så filmen, så er jeg da ked af at blive opfattet som både grusom og én der hjernevasker børn… Kan godt være, at nogen mener Jehovas Vidner er smalsporede og væmmelige - men jeg får nu også nogle gange den fornemmelse, at folks indtryk af os som trosretning er en anelse smal…! Men det er selvfølgelig enhver frit at mene og tro om andre som man har lyst. Men måske det er mest berettiget hvis man danner sit indtryk udfra rigtige mennesker man kender, fremfor udfra en film…
VH
Susanne[/quote]

:slight_smile:

Jeg respekterer dig/andre uanset hvilken religion du måtte tilhøre - og som jeg også har skrevet længere oppe - er det et meget spinkelt grundlag at danne sig et indtryk af en religion blot ved at se en film.

:slight_smile:

Blot synes jeg, at man både som JV og andre religioner godt må have en smule kik ud i vores andres verden - og have bare en lille-bitte smule tvivl om JV visdom er den eneste sandhed ?

:slight_smile:

Jeg er ikke selv troende på hverken den ene eller den anden sandhed - og har måske derfor svært ved at sætte mig ind i, at man kan være så klippefast i sin tro.

[quote=Missemanden;422897]Min kusines mand var en af overhovederne i Jehovas Vidner i den kirke han og hans tidligere familie gik i. Da han valgte at blive skilt fra sin første kone og forlade kirken blev han udstødt af kirken, venner og hans forældre. Han blev dog ved med at have kontakt med hans to børn. Men han har fortalt at grunden til at han blev udstødt var pga at han var en af overhovederne - hvis han havde været alm medlem havde det ikke været så voldsomt og så er det mere blot et individuelt valg af de forskellige i menigheden (men nok ofte gruppepres)

Fo 10 år siden boede jeg som udveksling i USA, nærmere betegnet Utah i 3 måneder - her boede jeg hos forskellige familier, hvor de alle var mormoner. Det var hårdt at bo der i starten, men også en KÆMPE oplevelse jeg ikke ville være foruden. Jeg fulgte familierne i deres dagligdag, hvilket selvfølgelig også indebar at jeg var med i kirken - og kom med de unge i “Young womens church”, jeg tror jeg endte med at lave ting med kirken 4-5 gange om ugen. Men det var mega hyggeligt, vi havde spille aftener, lavede brød til enkerne i samfundet, lavede samfunds arbejde, der var alkoholfrie fester og alt muligt andet.
Da jeg efter de 3 måneder kom hjem til danmark igen, skulle jeg så holde jul med min kusine og hendes mand der havde været Jehovas Vidner - og jeg fortalte selvfølgelig om mine oplevelser i Utah - og efter et stykke tid kikkede han på mig og sagde at jeg allerede var blevet fanget ind i religionen… Efter lidt snak frem og tilbage, måtte jeg dog indrømme at jeg var nok blevet lidt fanget ind af religionen og specielt fællesskabet og jeg er den dag idag ikke i tvivl om at hvis jeg var blevet i Utah, så var jeg nok blevet omvendt. Og selv nu 10 år senere har jeg det sådan at hvis jeg skulle vælge en anden religion end kristendommen, var det helt klart mormon kirken som jeg ville komme til.
Mormonerne må jeg heller sige, heller ikke så anmassende som JV er, og de missionære jeg har snakket med senere i danmark, har også accepteret med det samme at jeg ikke vil omvendes, men at man godt kan have en hyggelig snak - og nogle oreo’s…

Hmm det blev vist et langt indlæg…[/quote]

:tak:

Tak for et rigtig dejligt indlæg - jeg er sikker på, at det er dejligt at være med i sådan et fællesskab - uanset om det er pga religion eller andet - og man skal altid være åben for at prøve noget nyt - så måske skulle jeg prøve at gå til et par møder hos JV - hvis man kan det ??

:slight_smile:

[quote=Mai;422901]Jehovas vidner tilhører den monoistiske tro og lever efter den samme bibel som protestanter og katolikker.

De er tro imod biblens ord og missionerer fordi det står i biblen at man skal “gå ud og omvende folk”.

Fødselsdage og jul er ikke nævnt i biblen og er derfor ikke noget der fejres i mange monoistiske religioner.

Jul er en gammel hedensk skik hvor man ofrede til det kommende år i håb om et godt år rig på mad.

For at lette overgangen fra den hedenske tro, valgte den katolske kirke at tage en den hedenske skikke til sig for at få folk til at omvende sig til den kristne tro. Disse hedenske skikke fik så en forbindelse til Jesus som godtgjorde at man stadig kunne holde disse “fester”.

Fødselsdage ved jeg ikke hvordan er opstået, men det er ikke en religiøs fest og bliver derfor ikke fejre i diverse religioner. I broderlandet Sverie er fødselsdage heller ikke udbredt, men de fejer derimod barnets navnedag.

Jeg kender nogle Jehovas vidner og de er bestemt rare mennesker.

Jeg har også mødt de Jehovas vidner der mener at de er bedre end andre og som sætter sig til herre over andres gøren og laden…Dem bryder jeg mig bestemt ikke om, men det skyldes jo ikke deres religion.

Vi er en del troende venner, der samles engang imellem. Vi har hver vores religion og det er sjovt når vi kommer til at diskuttere vores religioner. En del af os er af den monoistiske tro og andre igen buddisther mv. Bølgerne kan gå lidt højt fordi hver og en mener at de besidder den endegyldige sandhed og tja så er det jeg griner og tænker: “Hvor bliver det sjovt den dag vi skal herfra og ser opdager at religion ikke var så ensidet, som vi gjorde den til!”

Mine venner kigger altid opgivende på mig når jeg siger dette for kun jeg mener at Jesus gjorde op med alle religiøse tilhørsforhold og at Gud er fløjtende ligeglad med hvordan vi tro/ikke tro blot vi er ordentlig imod hinanden og ikke udstøder hinanden i religionens navn.

Jeg har desværre ikke set filmen, men jeg ikke kan forstå, uanset hvilken religion man bekender sig til, at næstekærligheden ikke omfatter ens egen familie, blot fordi de vælger en anden vej, end den man selv har valg!

Selvfølgelig “pådutter” jeg mine børn min tro ved at tale om den, men om de vil dele den er op til dem. Vores reol er fuld af bøger om diverse religioner, således at de får kendskab til dem og udfra det træffer deres valg. Nå ja de kan jo også vælge at blive ateister - valget er deres.

Mht. kristendomsundervisningen er der intet belæg for i nogen religioner at man ikke må deltage. Mange forældre vælger dog at fritage deres børn fra denne undervisning. Dette er dog ikke muligt i de ældre klasser, hvor faget hedder religionsundervisning.[/quote]

:slight_smile:

Dejligt med lidt mere fakta om JV lære - tak.

Spændende må det være at sidde med hver sin tro og debattere og ikke mindst respektere hinanden - selvom bølgerne går højt.

-engel

Nej, jeg forstår heller ikke at man kan udstøde sin familie - og samtidig opsøge dem for at få dem til at angre og vende tilbage ??

:øhmm:

[quote=Abaddon;422916]Jeg har to erfaringer med Jehovas vidner.
Begge erfaringer fik jeg da jeg var 15 år.

Den første var da jeg gik på HG, hvor jeg gik i klasse med en der hed Majken, som var Vehovas vidner. En fra klassen rejste sig op og sagde han havde fødselsdag i weekenden og at alle var velkommen… Majken kiggede på ham og spurgte om han var sikker på det var en fødselsdagsfest, eller om det bare var en hyggelig sammenkomst :tihi: Hun kom med, da han i stedet for at holde fødselsdag, holdte en sammenkomst for klassen… Alle vi andre havder gaver med, men det gjorde intet :thumbup: Ugen efter kom hun med en “gave” til ham, fordi han var en god ven :høhø:

Den anden erfaring, gyser i mig når jeg ser filmen to verdener…
Min mor og min adaptivfar, som er min lillebrors biologiske far, blev skilt da jeg var 14 - min lillebror var 2 år. Da jeg fyldte 15, blev min far gift med en fra jehovas vidner og blev selv vidne.
Fra dag til dag, blev alt et helvede… Han skulle sige farvel til sin fortid, og glemme alt om sin gamle familie. Dvs at han fra dag til dag holdte op med at se os.
Desværre boede han kun 600 meter fra os… Hvor dejligt hver dag at møde sin far som blot vender hovedet væk :frowning:

“Heldigvis” endte det med at de blev skilt, og min far ser mig og min søster i dag. Min lillebror, som i dag er 14, har dog ingen kontakt med ham.[/quote]

:s:S

Det er jo historier som denne - samt det man har hørt i medierne gennem årene, der gør at vi får den opfattelese af JV som vi nu hver især har.

Og det tiltaler bestemt ikke mig - men det er der nu ikke nogen religioner der gør.

:slight_smile:

[quote=Quanti´s;422917]Jeg har familie som er Jehovaer, og filmen lever ganske fint op til hvad jeg har set og hørt og oplevet igennem mange år.
Det eneste var dog at se tv måtte de gerne.
Men alt andet er fantisk korrekt, ihvertfald i det område hvor de bor.
Men jeg tror ikke det er alle som er SÅ fanatiske som de er i filmen…[/quote]

[quote=Quanti´s;422918]En skræmmende film, hvis man IKKE kender til hvad der kan foregå bag de lukkede dører…
Men kender da osse andre Jehovaer som IKKE lever som i filmen…tror meget der er område baseret…[/quote]

[quote=Quanti´s;422919]Heldigvis har min Moster og Onkel ALDRIG prædkiet for os, eller talt om det.
Den eneste gang vi har været uenige i noget omkring Kristendommen og Jehova, var da min mormor døde da min kusines barn siger til mig, hvor er Oldemor så henne nu, hvorpå jeg svarer at hun er i himlen, men straks blev jeg irettesat af min moster, som fortalte barnet at hun var i Paradiset nu !![/quote]

:):slight_smile:

Ja, der var godt nok en hel del i filmen som gjorde mig nærmest dybt ulykkelig - især det med at blive udstødt - og at man kan elske sin Gud højere end sine børn.

:S

[quote=Garfield.;422922]Jeg så filmen - synes det var en rigtig god film - men skræmmende den måde børnene nærmest var hjernevasket på, og sådan som pigen blev udstødt fra sin egen familie - og at faderen elskede gud højere end sine børn! :uha:

Vi har selv en i familien som er Jehovas Vidne - fra den dag hende og hendes mand blev skilt opsøgte Jehova hende OFTE, og fik hende til sidst med… allerede hér synes jeg den er gal, og jeg ser det nærmest som en hjernevaskning. For min mors moster ønskede ikke at deltage, men de fik hende sjovt nok med alligevel - fordi de blev VED med at komme… Så svært er det vel heller ikke at forstå et nej?!
Hun er den eneste i vores familie som er Jehovas Vidne, og det betyder også at hun er den eneste som ikke er med til jul og fødselsdage. :frowning:

Jeg gik også i klasse med en pige i folkeskolen som var Jehovas vidne, ligesom resten af sin familie…
Hun var jo heller ikke med til fødselsdag, jul osv., og selv i kristendomstimerne skulle hun ud for døren - det forstår jeg ikke, kristne mennesker må da gerne høre om andre trosretninger? :?

Nej, jeg er ærlig talt ikke fan af Jehova - og er nok også sådan en som mest føler de hjernevasker mennesker… :thumbdown: det er i hvert fald sådan som jeg oplever det jeg har set og hørt…[/quote]

:):slight_smile:

Enig med dig… i min verden burde det være tilladt at JV også skelede lidt til, at andre religoner også har deres værdier - og i det mindste respektere det - og lade deres børn selv vælge, hvad de vil når de er gamle nok/myndige ?

:slight_smile:

[quote=Sylvester;422924]Jeg er vokset op med en far som var Jehovas Vidne. Han blev først vidne efter han var blevet gift med min mor pga. at min farmor og farfar blev vidner i en sen alder og han fulgte med. Det var et helvede fordi min far “hævnede” sig på os (min mor, bror og jeg) fordi vi ikke fulgte ham og blev Jehovas Vidner. Ifølge Jehovas Vidners tro måtte han ikke blive skilt og desværre blev min mor i ægteskabet. Min far er nu død af alzheimers.
Jeg kan se nu bagefter hvor han er død og jeg har sat mig lidt ind i Jehovas Vidners tro at han har været lidt forkert på den. Jeg tror der er mange vidner som “misforstår” biblen eller bare ikke er kloge nok og derfor fejlfortolker biblens ord og ikke er “gode Jehovas Vidner”. Min far var også psykopat og det kan hans tro ikke lastes for. Jeg har idag mødt mange som er Jehovas Vidner (bla. “genmødt” min faster og onkel og deres voksne børn) som alle er skønne, fantastiske og “kloge mennesker”.
Der er desværre altid “ekstremer” og usympatiske dumme mennesker i alle religioner og de er med til at ødelægge folks opfattelse af religionerne.

Desværre så jeg ikke filmen. Jeg kunne sikkert godt have nikket genkendende til en del… Men ingen tvivl om at filmen har en negativ synsvinkel på troen og ikke skal tages for “sandheden”.[/quote]

:slight_smile:

Nej, vi kan ikke tage en enkelt film og blot ud fra den sige at vi ikke bryder os om JV.

Men nu var filmen autentisk, og jeg er derfor rimelig sikker på at de har lænet sig meget op af sandheden - ellers er det jo ikke muligt at få et indblik i den verden der skulle vises.

:slight_smile:

Alle har ret og krav på at have deres egen religon - men alle har også ret og krav på at vælge en religon fra.

:slight_smile:

Nu hvor debatten går omkring JV, har jeg et lille spørgsmål som der måske er en der kan opklare for mig.

Jeg har da jeg havde religion lært at “guds navn” i sin tid er blevet oversat forkert. Man fejloversatte det til “Jehova”, og ikke som den rigtige oversættesle er “Jahve”. Hvorfor kaldes det Jehovas vidner:? Skulle man ikke rette det til Jahves Vidner:?

[quote=Tante Tut;422928]:slight_smile:

Jeg respekterer dig/andre uanset hvilken religion du måtte tilhøre - og som jeg også har skrevet længere oppe - er det et meget spinkelt grundlag at danne sig et indtryk af en religion blot ved at se en film.

:slight_smile:

Blot synes jeg, at man både som JV og andre religioner godt må have en smule kik ud i vores andres verden - og have bare en lille-bitte smule tvivl om JV visdom er den eneste sandhed ?

:slight_smile:

Jeg er ikke selv troende på hverken den ene eller den anden sandhed - og har måske derfor svært ved at sætte mig ind i, at man kan være så klippefast i sin tro.[/quote]

Men har du så selv en lillebitte smule tvivl om, om det faktisk ER sandheden de tror på, eller er det blot de religiøses lod at skulle tvivle på at det de tror er det rette???

Jeg er atheist.

Men jeg misunder folk der har en tro, for jeg ville gerne selv tro, og beundrer folk der er stærke i troen uden at blive fanatiske…

F.eks. Susanne, som jeg på ingen måde nogensinde havde gættet var Jehovas vidne, hvis ikke hun selv havde fortalt det. Og jeg har en kær veninde som også er meget stærk i sin tro, men som ikke skilter med det.