Jehovas Vidner

Tante Tut: "At tænke sig :

at leve i total kyskhed

at leve uden at fejre jul og fødselsdage

at leve totalt isoleret fra det omgivende samfund

at blive udstødt af sin egen familie"

Det behøver man da ikke være JV for at blive/være/leve :slight_smile:

Ja undskyld er lidt bitter pt efter jeg har erfaret at vand er tykkere end blod i visse familier.

Ang det andet: Har en veninde, hvis mor var i det og blev udstødt, fordi hun forlod en voldelig mand. Hvad Jehova har sat sammen kan intet menneske skille ad… Og så slog familien hånden af - for de mente hun skulle blive hos ham der slog…

Det er det sygeste jeg har hørt.

Og når de kommer hos mig, så siger jeg bare at Lenschow er et gammelt jødisk navn. Så går der år imellem at de dukker op.

LOL

Jeg har set filmen flere gange - den er fantastisk men også meget barsk…

Min egen erfaring med JV er dels i min folkeskole, hvor jeg gik meget sammen med Pernille. Hun var/er JV men på en stille ogrolig måde. H.n var med hjemme hos mig, jeg var med hjemme hos hende. Hun udbredte sig aldrig om sin tro - kun hvis jeg spurgte. Hun var ikke med til julehalløj i skolen, hun var fritaget fra kristendomsundervisningen (det hed det altså) og hun var ikke med til fødselsdage. Men i de større klasser var hun med til fester, hun drak, kyssede drenge… Men jeg tror ikke hendes forældre vidste eller ville vide det. Efter folkeskolen mistede vi kontakten, og jeg hørte så senere at hun var blevet gift som 18-årig med et vidne og ret hurtigt derefter fik to børn.

Min svigerfamilie, eller rettere min svigerfar, har haft JV tæt på livet. Han er opvokset i en familie, hvor i sær hans far var meget troende. Da hans mor på et tidspunkt blev alvorligt syg ville hans far ikke tillade at hun fik blod, så hun døde. Det har min svigerfar aldrig tilgivet sin far. Hans troende far døde forøvrigt selv af druk - det kan man jo så filosofere lidt over…

Jeg oplever selv at et smil og et nej tak er nok til at dem, der ringer på min dør går igen. Men min mor havde for mange år siden en meget ubehagelig oplevelse med en meget ivrig ung mand, der stak foden ind i dørsprækken, da hun ville lukke døren. Deres hund hadede at blive taget i nakkeskindet, så det gjorde min mor, hvorefter hun sagde at hvis han ikke trak foden til sig ville hun slippe hunden, der på det tidspunkt stod og viste tænder og knurrede. Manden fik benene på nakken, men hvad han ikke vidste var, at hvis min mor havde sluppet hunden, så var han højest blevet slikket til døde. Det var en meget godmodig hund, den kunne bare ikke lide at blive taget i nakkeskinden.

[quote=Tante Tut;422887]-surrender-surrender

Jamen, er det da ikke bare GRUSOMT ?!

For alle parter, man kan da ikke lade være med at elske en søster/bror ??

:uha:

Nej, jeg forstår det altzå ikke.

:S[/quote]

Jo, det er grusomt…lige som når en familie hindrer lægerne i at give blod til deres datter der var indblandet i en trafikulykke…det var der en lille pige (deres eget barnebarn) på 4 år, der blev moderløs på grund af.
Men religionen vejede tungere…fy for pokker

[quote=Susanne W;422895]- og selv om jeg ikke så filmen, så er jeg da ked af at blive opfattet som én der hjernevasker børn…
[/quote]

:tihi: - det er ski da lykkedes dig meget godt at overbevise Julius om at “en rigtig kat er én med striber på” :tihi:
:stuck_out_tongue:

Nej spøg til side :wink:

Min holdning til andre trosretninger, uaset om det er Johova’s Vidner, Islam, Buddhisme eller noget helt 4, er at alle frit har ret til at tro på hvad de lyster og så længe de ikke prøver at overbevise mig om at deres tro er det eneste rigtige, jamen så ser jeg ingen problemer i det.

Jeg har selv som yngre kigget lidt på andre tros retninger end “den gængse danske”, men blev aldrig helt overbevist om at der var noget af det der passede til mig.
Jeg har idag perioder i mit liv, hvor jeg er mere eller mindre troende og har indimellem “misundt” dem der kan være helt overbeviste og faste i deres tro.
Jeg tror nogengange at de der tror 100% på ét og andet, nemmere kommer igennem en krise (f.eks. dødsfald i familien), fordi de har deres tro at støtte sig op ad.

Tro er IMO en god ting, så længe det holdes på et “naturligt plan”, og ikke bliver til fanatisme - det gør sig i øvrigt gældende på alle andre områder også :slight_smile:


En holdning til Johovas Vidner, tjaa… jeg har ikke så mange erfaringer at trække på, men de mennesker jeg véd har den tro, som jeg har haft eller har kontakt med, har alle været vanske almindelige mennesker og ikke nogen der IMO på nogen måde har været fanatiske eller grusomme.

Jeg gik som barn til kor med en pige som var i Johovas Vidner (ligesom resten af hendes familie), og de holde ikke jul, fødselsdage osv. og de få gange jeg var i hendes hjem, synes jeg déngang at hendes mor & far var “lidt strikse” - men om det har været fordi vi netop vidste at de var Johovas Vidner og derfor kom med en forudintaget holdning, ved jeg faktisk ikke.

Senere i min barndom/ungdom stødte jeg på en “bekendt”, som af sine “venner” blev kaldt “Johova”. Hans familie - og derfor også ham selv - var Johovas Vidner og det jég kendte til ham var at han var “én af de vilde” til festerne, altid drak sig enormt fuld og var “underlig”. Men det kunne jo for så vidt også sagtens have været én af “os andre”, så det har jeg aldrig lagt så meget i.

Vi får ca. en gang hver halve eller hele år “besøg af” JV, som gerne vil fortælle om deres tro. Jeg afviser dem gerne høfligt i døren, hvilket de altid pænt har taget imod. Den eneste gang jeg har synes det var “ubehageligt” var da de på et tidspunkt havde en lille ca. 3 årig pige med sig - i øs regnvejr. Det brød jeg mig ikke om, men igen - jeg kan jo ikke vide hvad som var årsagen til at hun var med netop dén dag.

Idag er de eneste jeg véd har JV som tro, som jeg kender, Susanne W. herindefra. Og Susanne, tjaa… helt erligt, jeg kan ski ikke hverken se eller mærke forskel på hende og andre mennesker jeg omgåes - og så vidt jég ved, så har hun aldrig forsøgt at “misionere” overfor mig eller på anden måde “påduttet” mig hendes holdninger.

Så nej, jeg kan ikke blive stødt af at andre tror noget andet end jeg selv.
Det står dem frit for - for mig er tro en helt personlig ting, som egl. ikke vedkommer andre end en selv :slight_smile:

/Mette

Men hvad får dig til at tro, at jeg ikke har bare en smule kig ind i din verden? Følg lige min tankerække her: :slight_smile:
Hvordan tror du jeg tjener mine penge? Jeg arbejder 2 jobs - det ene endda med meget kundekontakt og problemknusning. Min gemal arbejder 2 jobs - det ene endda på et sygehus med rigtig meget patientkontakt!
Hvad tror du jeg laver f.eks. her? :slight_smile:
Hvor tror du jeg køber ind? Jeg håber da ikke du regner med, at vi fra midt i oktober lever af dåsemad og UTH mælk, som er købt ind til at vare lige til nytår af skræk for at vi skulle få øje på en grankvist eller en nisse derude? Vi bliver altså ikke slået af blindhed, hvis vi skulle få øje på sådan én :slight_smile: Vi bor og lever midt i samfundet og er en del af det på samme betingelser som alle andre.
Vi lever altså helt almindelige liv ligesom alle andre helt almindelig mennesker. Jeg har helt almindelig kontakt med min familie, som alle tilhører folkekirken eller baptistkirken. Gemalen har desværre ingen kontakt med den smule familie han har (2 brødre, det er alt) - men det går tilbage til mange år før vi konverterede. Han har mange gange forsøgt - men DE vil ikke have kontakt med ham! Der er altså mere end én form for udstødelse her i livet!
Men jo, ét barn har jeg godt nok hjernevasket - og det er jeg stolt af, Mette :slight_smile: Jeg synes det er SÅ godt for Julius, at han ikke bare tror men VED at en rigtig kat er en stribet Europe :rock: - lidt godt er der da kommet ud af at du kender mig :klapper:
VH
Susanne

[quote=Susanne W;423056]

Men hvad får dig til at tro, at jeg ikke har bare en smule kig ind i din verden?

Følg lige min tankerække her: :slight_smile:
Hvordan tror du jeg tjener mine penge? Jeg arbejder 2 jobs - det ene endda med meget kundekontakt og problemknusning. Min gemal arbejder 2 jobs - det ene endda på et sygehus med rigtig meget patientkontakt!
Hvad tror du jeg laver f.eks. her? :slight_smile:
Hvor tror du jeg køber ind? Jeg håber da ikke du regner med, at vi fra midt i oktober lever af dåsemad og UTH mælk, som er købt ind til at vare lige til nytår af skræk for at vi skulle få øje på en grankvist eller en nisse derude? Vi bliver altså ikke slået af blindhed, hvis vi skulle få øje på sådan én :slight_smile: Vi bor og lever midt i samfundet og er en del af det på samme betingelser som alle andre.
Vi lever altså helt almindelige liv ligesom alle andre helt almindelig mennesker. Jeg har helt almindelig kontakt med min familie, som alle tilhører folkekirken eller baptistkirken. Gemalen har desværre ingen kontakt med den smule familie han har (2 brødre, det er alt) - men det går tilbage til mange år før vi konverterede. Han har mange gange forsøgt - men DE vil ikke have kontakt med ham! Der er altså mere end én form for udstødelse her i livet!
Men jo, ét barn har jeg godt nok hjernevasket - og det er jeg stolt af, Mette :slight_smile: Jeg synes det er SÅ godt for Julius, at han ikke bare tror men VED at en rigtig kat er en stribet Europe :rock: - lidt godt er der da kommet ud af at du kender mig :klapper:
VH
Susanne[/quote]

:slight_smile:

Som jeg ser det helt generelt, så har mange af de stærkt religiøse uanset hvilken trosretning de tilhører - meget svært ved at forstå/respektere andres tro ??

:øhmm::øhmm:

Selvfølgelig tror jeg ikke, at du/andre lever totalt isoleret i gængs forstand - jeg mente nu rent faktisk kun ift jeres tro.

I filmen i går, var der ikke andre muligheder end at være JV - og dét synes jeg ikke viser den store forståelse for andres måder at leve på.

:):slight_smile:

Men som min gamle mor altid har sagt :

Enhver er salig i sin tro - og sådan skal det vel bare være.

:slight_smile:

[quote=lenschow;422961]Tante Tut: Ang det andet: Har en veninde, hvis mor var i det og blev udstødt, fordi hun forlod en voldelig mand. Hvad Jehova har sat sammen kan intet menneske skille ad… Og så slog familien hånden af - for de mente hun skulle blive hos ham der slog…

[/quote]

Jeg har så en god veninde som er født og opvokset hos JV, som forlod sine børns far pga druk og vold. Hun fik en skilsmisse, men har stadig god kontakt til hele sin familie og “menigheden” Ingen har udstødt hende…tvært imod har de alle støttet hende i hendes valg.

Jeg kender både JV i DK og i Nice, og ingen har nogensinde prakket mig deres tro på.
Alle er de sødeste og varmeste mennesker som gør de samme ting som jeg, dog ikke jul og fødselsdage.
Jeg har muslimske venner der heller ikke holder jul og ældre veninder som ikke holder fødselsdag (Ingen fest, ikke en dag ældre:p ) Så der er forskellen nu ikke så stor.
Hvad de ellers tror og gør, vil jeg ikke kommenterer på, da jeg slet ikke har nok viden til at udtale mig om det.

Hilsen Sine hvis vennekreds består protestanter, katolikker, muslimer, JV, budister og ateister :slight_smile:

[quote=SineGry;423070]Jeg har så en god veninde som er født og opvokset hos JV, som forlod sine børns far pga druk og vold. Hun fik en skilsmisse, men har stadig god kontakt til hele sin familie og “menigheden” Ingen har udstødt hende…tvært imod har de alle støttet hende i hendes valg.

Jeg kender både JV i DK og i Nice, og ingen har nogensinde prakket mig deres tro på.

Alle er de sødeste og varmeste mennesker som gør de samme ting som jeg, dog ikke jul og fødselsdage.
Jeg har muslimske venner der heller ikke holder jul og ældre veninder som ikke holder fødselsdag (Ingen fest, ikke en dag ældre:p ) Så der er forskellen nu ikke så stor.
Hvad de ellers tror og gør, vil jeg ikke kommenterer på, da jeg slet ikke har nok viden til at udtale mig om det.

Hilsen Sine hvis vennekreds består protestanter, katolikker, muslimer, JV, budister og ateister :)[/quote]

:slight_smile:

Nu har flere af jer nævnt, at JV er søde og rare mennesker og selvfølgelig er de da det - det sætter jeg slet ikke spørgsmålstegn ved.

:inlove:

Det er ikke menneskene, jeg bliver stødt af - men nogle af deres handlinger affødt af JV lære - er ifølge min bedste overbevisning lidt… mærkelige.

:slight_smile:

Jeg ville aldrig afvise en ven/kollega eller andet pga hendes/hans tro - aldrig.

:slight_smile:

Det er lang tid siden jeg så filmen, og kan derfor ikke huske den i detaljer, men det var - så vidt jeg husker - en god men stærk film. Godtnok er den baseret på en sand historie, men jeg har det lidt sådan, at en film baseret på en sand historie, kun viser “sandheden” fra en side, nemlig den der har skrevet historien. Hvem siger at det foregik sådan? Og at der ikke skete andet (negativt) fra hovedpersonens side? Formålet med sådan en film er jo, at enten får man medlidenhed med hovedpersonen og kan se det fra hans/hendes side eller også “hader” man hovedpersonen, og i langt de fleste tilfælde er det det første (for hvem vil skrive noget negativt om sig selv?).

Jeg er fløjtende ligeglad med, hvilken tro folk har og om de har en tro overhovedet. Det jeg ikke bryder mig om, er folk der vil overbevise mig om det rigtige eller forkerte i den tro jeg har. Jeg tror ikke på Gud den almægtige men jeg tror på, der for mange år siden blev født en gut ved navn Jesus, og at han har været dygtig til at manipulere andre, så vel som andre religioner har haft deres “Jesus” til at manipulere.

Jeg sidder her med en tanke… Hvis jeg fik den idé at ville skifte tro, og det er fuldstændig underordnet HVILKEN tro jeg valgte, så er jeg 100% sikker på at jeg ville blive spurgt, om det nu også er det jeg ønsker, og om jeg er helt sikker - og jeg er temmelig sikker på, at nogle folk omkring mig ville prøve at “få mig overbevist” om at det er forkert.

Nå det var vist et sidespring… :sorry:

Jeg syntes det er fint nok at folk har en anden tro eller hvad man kalder det, bare de ikke prøver at pådutte mig den, så må de tro hvad det vil.

Men der står jo i biblen at man skal forkynde guds ord, og det gør præsterne jo osse i kirken hver søndag (og vil man forkyndes så må man jo holde sig til der), men jeg forstå så ikke hvorfor JV ikke bare gør det i rigssalen, er det fordi den er hemmelig indtil man ER blevet døbt ind i troen ???

Jeg så småbidder af filmen…men det kan nu ikke ryste mig
min farmor var jehovas vidne, og mine forældre var vist også…da jeg var helt lille
jeg har ofte som stor pige og teenager været med i rigssalen, og jeg kan ikke se at den ene tro skal være bedre end den anden…
jeg er eksempelvis protestant (kristen)…gift med en katolik…ingen problem…
jeg forsøger ikke at omvende ham og han ikke mig…vi lever fint i fordragelighed…
det eneste hensyn han gerne vil have at jeg tager er ikke at servere kød skærtorsdag…det er nu et lille offer…
Min farmor respekterede bestemt også at jeg ikke ønskede at blive Jehovas vidne…hun spurgte da jeg var omkring de 18 år, jeg takkede nej og siden talte vi ikke om det…min farmor er desværre død nu…men jeg havde hende til år 2004…og besøgte hende tit…

Min farfar her jeg endnu, han er kristen protestant…og han fylder snart 90 år…helt præcist om 11 dage.

Ja, eller når JV er så pågående, at de ligefrem opsøger syge og tilskadekomne på hospitalet og belejrer dem, for at skaffe nye trosfæller.

Ved ikke om det stadig er sådan, men for få år siden var problemet så stort på sygehuset her i byen, at man i flere tilfælde måtte true med at få politiet til at fjerne en gruppe JV’er der belejrede, især, psykisk svage patienter for at få dem omvendt til at blive Jehovas vidner

[quote=Felis;423178]Ja, eller når JV er så pågående, at de ligefrem opsøger syge og tilskadekomne på hospitalet og belejrer dem, for at skaffe nye trosfæller.
[/quote]

Det er da godt nok en rigtig spændende udlægning - men jeg har simpelthen aldrig hørt om den praksis - nogensinde!
VH
Susanne

Jeg har set filmen en del gange (har den på dvd) men så den alligevel igår…

For mig vil Jehova´s vidner altid være en sekt… Jeg gik på efterskole med en pige, der var blevet udstødt… Hun så hverken sine forældre eller sine søskende… Hun boede hos sin mormor der også var udstødt… For hendes forældre og søskende var de 2 døde… Det var virkelig forfærdeligt at høre hende fortælle om sine oplevelser i Jehova…

Jeg synes det er direkte forkasteligt at børnene opvokser i denne tro, og bliver slæbt rundt og ringe på dørklokker… Jeg hader når de kommer her, og de har børn med… Synes det er frygteligt at se på…

Folk må tro på hvad de vil, men jeg kommer aldrig til at acceptere at børn ikke får lov til selv at vælge hvad de vil tro på… Vælger man ikke at tro på Jehova, bliver man udstødt og ser ikke sin familie mere… Gør man noget som Jehova´s vidner mener man ikke bør/må, bliver man udstødt… Tænkt at få det at vide som 5 årige…

Jeg kommer aldrig til at forstå det…

Jeg har selvfølgelig jævnligt oplevet JV på hospitalerne (er jo sygeplejerske) både som patienter og pårørende. Aldrig har jeg da oplevet noget negativt, tvært i mod!
Jeg har gang på gang oplevet, at de trods deres indlæggelsesårsag har haft evne til at samle sådan en stue, spredt god stemning og draget omsorg for deres medpatienter på en god, naturlig og medmenenskelig måde.
Nogen gange tror jeg altså også man skal passe på historierne og overveje muligheden for “de 5 høns…”
Jeg oplever generelt, at folk med en stærk tro (uanset hvilken) har mere ro og overskud og ikke plages af sorgen/frustrationen på samme måde som ikke-troende. Det kan jo både skyldes troen i sig selv men også det netværk bakker op om den syge og dennes familie.

Jeg kender ikke nogen som er JV, men har da sommetider haft besøg af dem og har altid takket nej - det blev da respekteret.

Jeg bryder mig ikke om at de går rundt og stemmer dørklokker, men det er da også det eneste jeg har imod dem. Ellers må de da praktisere deres religion som de vil - og ja, jeg tror nu også de allerfleste er helt almindelige mennesker. Det er virkelig fordommene der spiller ind, når nogle har det billede af dem, at det er sådan en indspist flok…

Fanatikere findes iblandt ALLE trosretninger - men det skal da ikke gå ud over dem, som sagtens kan dyrke deres religion på ganske fredelig vis.

[quote=Maria-Amalie;423195]Jeg har set filmen en del gange (har den på dvd) men så den alligevel igår…

For mig vil Jehova´s vidner altid være en sekt… Jeg gik på efterskole med en pige, der var blevet udstødt… Hun så hverken sine forældre eller sine søskende… Hun boede hos sin mormor der også var udstødt… For hendes forældre og søskende var de 2 døde… Det var virkelig forfærdeligt at høre hende fortælle om sine oplevelser i Jehova…

Jeg synes det er direkte forkasteligt at børnene opvokser i denne tro, og bliver slæbt rundt og ringe på dørklokker… Jeg hader når de kommer her, og de har børn med… Synes det er frygteligt at se på…

Folk må tro på hvad de vil, men jeg kommer aldrig til at acceptere at børn ikke får lov til selv at vælge hvad de vil tro på… Vælger man ikke at tro på Jehova, bliver man udstødt og ser ikke sin familie mere… Gør man noget som Jehova´s vidner mener man ikke bør/må, bliver man udstødt… Tænkt at få det at vide som 5 årige…

Jeg kommer aldrig til at forstå det…[/quote]
Jamen det er jo ikke kun JV! Se på islam, Indre mission osv, der er jo også nogle retningslinjer.
Vi lever i et frit land med religionsfrihed, og den frihed er printet så stærkt ind i os, at vi efterhånden har svært ved at acceptere at andre lever anderledes.
Jeg har også svært ved at forstå det, men sådan lever folk jo forskelligt. Man kan kalde det hjernevask eller bondefangeri, men tydeligvis er der jo mange der trives med de gode ting, der jo også følger med :?

Så hvad er dit forhold til folkekirken? Jeg blev døbt i folkekirken i en alder af ca. 1 måned og var dermed officielt medlem fra jeg var spæd - ingen spurgte mig. Jeg strittede inderligt imod at skulle konfirmeres i folkekirken, men fik ikke noget reelt valg. Jeg blev tvunget til at gå til præst, selv om jeg ikke havde noget ønske om at blive konfirmeret… Så hvad er dit forhold til at spædbørn døbes af velmenende forældre og dermed tvinges til at være medlem af en statskirke? Ikke at det kan hidse mig op, men nu bringer du jo selv argumentet om ikke at få lov til selv at vælge på banen… Er det anderledes, fordi det er folkekirken?
VH
Susanne

[quote=Rita;423205]Jamen det er jo ikke kun JV! Se på islam, Indre mission osv, der er jo også nogle retningslinjer.
Vi lever i et frit land med religionsfrihed, og den frihed er printet så stærkt ind i os, at vi efterhånden har svært ved at acceptere at andre lever anderledes.
Jeg har også svært ved at forstå det, men sådan lever folk jo forskelligt. Man kan kalde det hjernevask eller bondefangeri, men tydeligvis er der jo mange der trives med de gode ting, der jo også følger med :?[/quote]

Jamen du har da ret i at der er mange religioner der er ligeså slemme, eller værre for den sags skyld… :slight_smile: Nu var det jo bare lige Jehova jeg talte om, da tråden tog udgangs punkt i filmen… Jeg har ingen problemer med folks religion… De må tro på hvad de vil… Men når de begynder at opsøge mig i deres hjem, med deres børn, for at pådutte mig deres tro, så siger jeg altså stop… Jeg har flere gange været udefor at jeg nærmest ikke kunne slippe af med dem igen, både som barn og voksen… Og ja er flere gange blevet skrevet ind i deres lille bog, om at jeg ikke vil ha besøg, men de kommer alligevel… Muslimer, sciencetolegy (staves?), indre mission osv kommer jo ikke og ringer på…

[quote=Susanne W;423208]Så hvad er dit forhold til folkekirken? Jeg blev døbt i folkekirken i en alder af ca. 1 måned og var dermed officielt medlem fra jeg var spæd - ingen spurgte mig. Jeg strittede inderligt imod at skulle konfirmeres i folkekirken, men fik ikke noget reelt valg. Jeg blev tvunget til at gå til præst, selv om jeg ikke havde noget ønske om at blive konfirmeret… Så hvad er dit forhold til at spædbørn døbes af velmenende forældre og dermed tvinges til at være medlem af en statskirke? Ikke at det kan hidse mig op, men nu bringer du jo selv argumentet om ikke at få lov til selv at vælge på banen… Er det anderledes, fordi det er folkekirken?
VH
Susanne[/quote]

Jeg er selv døbt og konfirmeret… Ingen tvang mig til at blive konfirmeret, og som spæd kunne jeg ikke sige fra, nej… Men hvis jeg vælger at melde mig ud af folkekirken, bliver jeg ikke udstødt af hele min familie… Deri ligger forskellen… Folkekirken er heller ikke et lukket samfund, ligesom Rigssalen er.

Jeg er ikke opdraget kristen, selvom jeg er døbt og konfirmeret… Min mor har opdraget mig til at tro på mig selv, og har fortalt om de dvs religioner igennem årene, når jeg er kommet og spurgt… Som ældre har jeg selv læst om religioner… At blive opdraget til at tro og vente på at jorden går under så alle dem der tror på Jehova kan mødes i paradiset, er komplet vanvittigt for mig… Jeg har fået valget flere gange, om hvad jeg ville i forhold til religioner… De bør børn fra Jehova´s vidner også kunne…

Nu ved jeg ikke om du har børn, men hvis du har, ville du så give dem valget om hvad de ville tro på? og ikke udstøde dem, hvis de valgte ikke at tro på Jehova?