Job og killinger

Jeg er i god tid med spørgsmålet, men det er noget, jeg har tænkt lidt over.

Vi vil jo gerne opdrætte, men vi har begge 2 fuldtidsjobs - heldigvis med så fleksible arbejdsgivere, at det ikke burde være et problem at få fri til fødsler, dyrlægebesøg mm. Men alt med måde selvfølgelig.

Hvad gør I andre med jobs, når I får killinger? Jeg regner selvfølgelig med at tage fri et par dage omkring fødslen, og jeg er også så priviligeret, at jeg bor tæt på min arbejdsplads, så jeg kan nemt køre hjem og checke eller måske endda arbejde hjemmefra. Men tager I andre normalt fri i flere dage efter fødslen? Eller lukker i hunkatten og killingerne i et rum for sig selv? Og hvis ja, hvor længe?

Hvad er gængs praksis hjemme hos jer?

Jeg ved jo af gode grunde hvornår (ca.) mine missepiger føder så jeg tager fri.
MEN…jeg har en arbejdsplads med kolleger der er yderst flexible, ja så meget de flere gange har dækket mig på mine vagter og jeg har kunnet køre hjem. Sidst da Ulrikke Eleonora havde lungebetændelse sidste sensommer.
Jeg har vist så flexibel en arbejdsplads det er muligt, MEN jeg har også været der i 31 år :uha: og mine kolleger næsten lige så længe undtager vores nye medarbejder der kun har været der i snart 10 år :tihi:

Men hvor længe efter fødslen bliver du så hjemme? Og hvad gør du med mormis og killinger, når du skal tilbage til arbejde?

Det er forskelligt.
Hvis jeg fornemmer hun har helt styr på tingene, lader jeg hende passe sine børn. Og jeg har været heldig at have yderst gode og omsorgsfulde mødre. En enkelt gang fik mormis i løb og mølken forsvandt og dèt fordi det handlede om nogle meget naturlige instinkter for ude i naturen er et kuld hvor det består af et enebarn ikke noget at bruge tiden på, nej man går i løb og så skynder man sig at reproducerer sig igen, SÅ da måtte jeg ind over så Qunigo blev en fin stor missedreng. Mandlay passede han dog og ellers gjorde hans barnepige Ouna og han havde også en slåsseven Pepita der var 4 månede ældre end han…så han er bleven en velfungerende campist.
Men ellers tager jeg fri ca. på dag 61 og frem til der er født og når så det kører i smletet smør så tager jeg på arbejde…men kan godt finde på at tage hjem i arbejdstiden og kigge…jeg har 12 minutter og ingen siger en lyd til jeg gør det. Jeg hjælper så også omvendt hvis mine kolleger har nogetde skal hjælpes med…det kaldes loyalitet og vi er nogle gamle høns allesammen så vi kender hinanden på skrabet :tihi:

I starten af mit opdræt tog jeg en uges ferie, når min hunkat skulle føde. Dengang havde jeg ingen børn, så om min ferie lå på det ene eller andet tidspunkt, kom sig ikke så nøje.

De senere år har jeg haft nogen til at kigge til katten i løbet af dagen, når vi nærmede os termin.

jeg er vikar…så jeg vælger selv hvornår jeg vil tage vagter…jeg holder altid fri fra 62dag…og mindst en uge frem…mine har altid født på 63-65 dag…

Dejligt emne :slight_smile:

Jeg har selv tænkt samme tanker. Heldigvis har jeg også et flexible arbejde og kan flexe eller arbejde hjemmefra en dag. Jeg bruger mange timer på mit job - og tager ofte også nogle extra interesse timer - så derfor går flexibiliteten selvfølgelig begge veje.

Med et planlagt kuld er det oplagt at bruge et par feriedage, når det sker. Heldigvis bor jeg tæt på min abejdsplads, og kan sagtens smutte hjem og se til missemor og missebørn, når det en gang kommer dertil :slight_smile:

Knus Gitte

Fra dag 62 og frem lader jeg ikke katten være alene - det længste jeg har måtte vente er til dag 69. Men jeg sørger for at være hjemme - jeg arbejder hjemme, og kunne jeg ikke det ville jeg tage fri.

Jeg tjekker med min arbejdsgiver allerede inden parring og så plejer der at være stor fleksibilitet.

Får jeg et kuld der skal støttemades regelmæssigt eller lignende, så ville jeg også arbejde hjemme eller tage fri.

Men det kan kræve en fleksibel arbejdsplads, og ved jobskifte bringer jeg det op ved ansættessamtalen for så er det ligesom på plads.

Jeg forsøger for så vidt muligt også og holde fri op til fødslen ved enten og bytte vagter eller lign.
Det er nu ikke altid det praktisk kan lade sig gøre og så skaffer jeg som regel baby sitter de dage jeg ikke kan få fri, mine piger har en tendens til og gå lææææænge, så det kan godt blive en nerve pirrende tid.
Som regel plejer det og lykkes med lidt planlægning og det på trods af jeg er alene med fuldtidsjob og opdræt.
Fremover bliver det lettere for nu er der kommet en ekstra med et meget fleksibelt job som gerne giver en hånd med hvad hans kompetencer nu rækker til :wink:

Indtil videre vil det ikke være noget problem. Jeg er studerende og planlægger rimeligt meget selv mine vagter på mit fritidsjob, og hvor meget jeg vil komme. Som studerende er det rimeligt fleksibelt hvad jeg laver hvornår, men det er da en rigtig relevant problemstilling som jeg er glad for er taget op nu. Gør det nemmere for mig at huske at planlægge i fremtiden :slight_smile:

Jeg står jo i situationen om 4 uger, så jeg har tænkt den igennem - så vidt som man nu kan på forhånd :slight_smile:

Jeg er alene og bor bestemt ikke tæt på mit arbejde (ca. 1 time hver vej), så der er ingen tvivl om, at jeg har taget fri omkring fødslen, både før og efter. Det er dels for at sikre, at hun ikke er alene om det og dels for at sikre, at alt fungerer, før jeg tager tilbage på arbejde. Umiddelbart vil jeg nok blive ved med at lægge en uges ferie omkring fødslen - for man kan jo ikke altid planlægge dem til at komme i julen eller påsken, hvor der er gratis feriedage :smiley:

Nu er jeg så heldigvis kun på jobskrivningskursus i 3 timer, torsdag og fredag. Jeg har dog aftalt ferie d.2 og 3. December for at kunne være sikker på at være der. Og hvis jeg vurderer hun har brug for at jeg bliver hjemme ugen efter, så tager jeg bare 2 feriedage ekstra.

Vi har jo kun haft et kuld indtil videre, og der var vi jo så “heldige” at Michael ikke havde noget arbejde.
Så han passede børnene sammen med Missebarnet :slight_smile:
Jeg gik glip af rigtig meget…

Næste gang skal vi dog planlægge helt anderledens.
Så vi vil overlappe med feriedage, så der er nogen hjemme hele tiden op til og lige efter fødslen.

Som lærer kan jeg ikke bare tage fri udenfor skoleferierne, så vi har forsøgt at lave parringer sådan, at de faldt i sommerferien. Det er så ikke altid lykkedes. Vi havde webcam på en vordende mor engang, så vi kunne holde øje, også når vi var på arbejde. Morten kan altid tage lidt ekstra fri, hvis det skulle blive nødvendigt, og ingen af os har langt hjem. Heldigvis har vores misser været så søde at vente på os. De har født om aftenen/natten, hvor vi jo var hjemme alligevel. En enkelt gang holdt jeg et møde hjemme, fordi det var op over, og så snart min kollega var taget afsted, gik missen i gang med at føde:)
Efter fødslen har de andre misser været lukket væk fra mor og børn om natten, og når vi ikke er hjemme. Vi har heldigvis kun haft mødre, som har passet deres børn på bedste vis.

Venligst
Dorthe

Spændende emne, har selv gået og tænkt tanken. Vi har også begge fuldtidsarbejde, og jeg kan desværre ikke bare få fri. Har dog lavet den aftale med chefen, at jeg kan få fri den dag det sker, samt dagen efter, derudover må jeg selv bytte mine vagter væk. Men så er det jo godt at manden ofte går hjemme, soldater har jo så meget ferie :slight_smile:

I al min tid som opdrætter har jeg været alene og med fuldtids job, indtil jeg blev pensioneret,- og jeg har altid gjort det, at jeg have nogle feriedage, som kunne bruges i forbindelse med kattefødsel. De fleste af fødslerne er foregået/startet om natten, hvor jeg så har holdt fri dagen efter for, at se hvordan mor-missen klarede opgaven! Jeg har været heldig at undgå kejsersnit, og mødrerne + onkler og tanter, har klaret den daglig omsorg, - men jeg har så med 2 kuld oplevet, at hele kuldet dehydreret i løbet, af en week-end, p.g.a. diarrhoe, og måttet indlægges, og her har jeg jo også brugt nogle dage!

Men, alt i alt, er en kattefødsel, en naturlig sag, og dier killinger, og tager på det første døgn , er der oftetst ingen fare på færde! Hvis du vælger, at lægge din ferie her,er det mest for din egen skyld. :slight_smile: Hvis du derimod får et kuld som ikke trives, er det 24 timers job!:slight_smile: ( sker heldigvis meget sjældent):thumbup:

Cats og Conni

Vil bare sige, ventetiden fra dag 62 til dag 69 - den er så ulidelige …

Jeg tager en uges ferie fra dag 63/64. Jeg vil gerne se de små er godt igang.

bum bum - jeg har altså været “syg” den ene af gangene, hun havde veer om morgene S for har ikke lige haft mulighed for sådan at tage ferie.
de andre gange har det passet med arbedsløshed, weekender etc.

Elin og Mogens arbejder ikke

Jeg tager enten fri eller får nogen til at se til hunkatten. Jeg har heldigvis en god ven der bor på samme vej som jeg og arbejder bare 10 minutters kørsel fra hvor vi bor. Det er dog set at jeg har måttet møde senere på arbejde fordi vi havde en fødsel igang :smiley:

Mine hunkatte er som regel utrolig gode mødre og passer normalt deres killinger helt efter bogen - både under fødslen og efter. Så jeg kan med god samvittighed gå på arbejde så snart mor ligger og slapper af og killingerne dier trygt og godt.

Så for mig er det mere noget med at være der FØR end efter. Men jeg tror det afhænger af hvilken hunkatte man har. Somalier og abyer har generelt rigtig gode instinkter og klarer det hele selv med mig ( eller kattepasser) som passiv bisider til at sige - åh, næ og DYGTIG og nu er der 1,2,3,4,5,6…:yah:

Det skal så også siges at jeg har opdrættet i snart 25 år.

Jeg husker tydeligt mit hysteri ved første kuld -LOL

Teresa