Jobansøgning - Hvor lang tid?

Sidder lidt og tænker over at jeg faktisk bruger enormt lang tid på at skrive en jobansøgning. og kom til at tænke om det bare er mig eller om det er nogenlunde normalt.

F.eks. ligenu arbejder jeg på en ansøgning, har sådanset skrevet 10 udgaver til det samme stillingsopslag, men jeg er stadig ikke tilfreds, og det er 3 dage siden jeg startede. Og jeg vil jo rigtig gerne inviteres til en jobsamtale, men uden held indtil videre.

Men har erfaret at jeg ca. bruger omkring 3 dage på en ansøgning.

Hvorlang tid bruger i andre?

jeg sidder faktisk og er igang med en jobansøgning lige nu, jeg skal ha den færdig i morgen så den kan ligge hos firmaet der mangler"mig" mandag morgen. jeg har så brugt et par dage på at tænke over hvordan jeg vil skrive ansøgningen og er kommet til det resultat at jeg som sådan ikke vil skrive en større ansøgning, bare nogle træk om hvorfor de skal vælge mig, hvad jeg kan tilbyde og mine forventninger til jobbet o.lign, resten kan de jo læse i mit cv

Tre dage lyder af “for meget.” Et godt råd - keep it simple - på èn side. Læseren leder efter de kvalifikationer, der efterlyses i annoncen - så fokusér på dem og fremhæv dem langt oppe i ansøgningen. Og så motivationen for netop dét job og dén virksomhed er også vigtig. Held og lykke til jer begge to!

Hehe, ja “keep it simple” Det er det, min egen politik er også at en ansøgning aldrig må fylde mer end 1 side. Desværre synes jeg at ansøgningerne indeholder så mange elementer (i hvert fald den jeg finder interesandte) at jeg synes det er svært at vægte hvad der er vigtigst at have med, når man jo både skal virke engageret, have interesse i firmaet, samt svare på deres krav og hvem man er. Så er 1 side ikke meget. Har da også lavet ansøgninger jeg ikke har brugt ret meget tid på, med det resultat at jeg slet ingen respons får. Nu her får jeg i det mindste retur at de har valgt at gå videre med en anden kandidat, efter at jeg har fået afvide at de har modtaget min ansøgning.

Som udgangspunkt tror jeg man kan regne med, at firmaet prioriterer i den rækkefølge, som det fremgår af jobannoncen.
Det kan jeg i hvert fald se ud fra de annoncer mit eget firma har lavet.

jeg har brugt omkring 1-1½ time på mine ansøgninger… det er meget få ansøgninger jeg ikke er kaldt til samtale på…

Jeg tror jeg vil sige ca. 1 dag (7-8 timer), hvor tiden er mest brugt på at lære om virksomheden på hjemmesiden og tænkning.

Jeg har efterhånden en ret god standard. Men jeg arbejder stadig på mine ansøgninger over flere dage. Jeg tror, at jeg bruger omkring 3 dage på det og så 1-2 timer per dag + korrekturlæsning hos min far og herefter evt. tilretning. Jeg bruger tiden på at læse hjemmesiden igennem, læse linkedin-profilen for både virksomheden og chefen (+ evt. andre der fremgår af stillingsopslaget eller hjemmesiden som er relevante), googlesøgning og tilretning af standarden så den passer til firmaprofilen og besvarer alle “spørgsmål” i stillingsopslaget. Jeg havde også før en regel om at den ikke måtte fylde mere end en side, men efter jeg er gået fra den regel (efter råd fra min gode kollega - jeg er i et barselsvikariet pt.), så kan jeg konstatere, at det er en dum regel, hvis den bruges som andet end en tommelfingerregel. Nu får jeg sagt alt det jeg vil sige. Jeg går en anelse over en side, jeg får delt min ansøgning op i overskrifter, så det hele ikke står ud i en køre - layoutet er således blevet pænere - og jeg er blevet kaldt til samtale på de stillinger jeg har søgt, så de læser altså også mere end en side :wink: Derudover er jeg gået over til at ringe når jeg har sendt min ansøgning og give dem en mundtlig motivation. Det har givet nogle rigtig gode snakke, og folk i den anden ende har været positivt overrasket. Jeg har således netop været til en samtale på en stilling som jeg absolut ikke havde erfaring nok til. Jeg fik den således heller ikke, men jeg har fået åbnet en dør (hvilket var mit formål med at søge stillingen, da det var et longshot), og har fået at vide at hvis de får en stilling til en nyuddannet så passer jeg helt klart ind hos dem. Nu skal jeg snart på konference med dem, så der vil jeg selvfølgelig henvende mig til dem igen og således gøre mig bemærket igen, da det er et sted jeg rigtig gerne vil hen efter mit barselsvikariat er slut. Er der noget jeg er i tvivl om i forhold til stillingsopslaget, så ringer jeg inden jeg sender ansøgningen, hvilket også bliver modtaget positivt.
Min pointe er at man i “disse tider” godt kan gøre lidt ekstra. Jeg har ikke fået negativ feedback og er som sagt kommet til samtale (efter min ændrede taktik (selve ansøgningens form) har jeg søgt 4 stillinger, været til samtale på 3 og har fået det ene (som jeg sagde nej tak til)), men måske kommer det også an på branchen. En jeg kender, som er souschef i en børnehave ville blive irriteret over at blive ringet op, men så er det måske noget andet man skal gøre som pædagog. For mig virker det bare mere naturligt at præsentere mig selv mundtlig og det er sådan set også det eneste jeg beder om ved telefonsamtalen - at få lov til at præsentere mig selv fordi jeg finder netop deres virksomhed interessant pga. x, y og z.

Ja det kan tage lang tid, men det burde kun være den første der gør det. Man skal udarbejde en standart der kan bruges, måske kun med små ændringer.

Synes det er ret svært at lave en standart i forhold til de stillinger jeg søger. Jeg har endnu ikke søgt 2 stillinger der ligner hinanden fordi min uddannelse er så bred og det er forskellige ting virksomhederne vægter højest.

Derudover synes jeg at jeg hører at virksomhederne ikke gider at læse standart ansøgninger. Så synes det er ret svært at skrive en ansøgning, for der er jo egentlig ikke nogen rettesnor. Jeg har valgt at gå over til at starte fra bunden af hver gang jeg søger en ny stilling. Men ok, med min uddannelse kan jeg beskæftige mig med alt fra handel, marketing, logistik til ledelse og konsulent, teoretisk set, men jeg ved jo så godt at det ikke lige er chef stillingerne jeg har kompetance til at søge.

[QUOTE=AnetteFrost;786489]Synes det er ret svært at lave en standart i forhold til de stillinger jeg søger. Jeg har endnu ikke søgt 2 stillinger der ligner hinanden fordi min uddannelse er så bred og det er forskellige ting virksomhederne vægter højest.

Derudover synes jeg at jeg hører at virksomhederne ikke gider at læse standart ansøgninger. Så synes det er ret svært at skrive en ansøgning, for der er jo egentlig ikke nogen rettesnor. Jeg har valgt at gå over til at starte fra bunden af hver gang jeg søger en ny stilling. Men ok, med min uddannelse kan jeg beskæftige mig med alt fra handel, marketing, logistik til ledelse og konsulent, teoretisk set, men jeg ved jo så godt at det ikke lige er chef stillingerne jeg har kompetance til at søge.[/QUOTE]

Kan du ikke lave en standard med dine kompetencer? Så kan du skrue lidt op for nogle når du målretter ansøgningen? Det er sådan jeg gør. Man kan godt lave en standard som ikke er en kedelig standard. Netop, hvor man går ind og ændrer sætningerne, så det bliver målrettet virksomheden. Men derfor er grundsubstansen alligevel den samme - man er jo kun en person. Nu søger du mere bredt end jeg gør (jeg søger kun stillinger indenfor det speciale jeg ønsker at beskæftige mig med), så derfor kan jeg godt se det er noget mere vanskeligt, men du kan trods alt det du kan og så er det “bare” et spørgsmål om hvilke knapper, der skal skrues på i forhold til den enkelte virksomhed :slight_smile: Det sparer i hvert fald en masse tid at have en standard at starte fra.

Jeg ved ikke om 3 dage er for meget til en ansøgning, jeg vil mene at det kommer an på branchen man er indenfor. I forhold til forskningen hvor jeg arbejder, ville jeg sagtens kunne bruge 3 dage på en enkelt ansøgning, da der udover den generelle baggrundsresearch på virksomheden, dens profil, evt. kommende chefs profil som oftest er en del videnskabelige artikler produceret af virksomheden/kommende chef der også skal læses igennem… sidstnævnte kan nogen gange spænde meget bredt, hvorfor det kan være forsk. med forbrug af timer/dage på den enkelte ansøgning.

Jeg hører om flere og flere der hyrer via LinkedIn, hvor jeg selv har en rimelig detaljeret profil, da det i nogen tilfælde har været nok til at blive opfordret til at komme til samtale et sted hvor de udvider. Pågældende firma har så brugt deres netværk på LinkedIn til at finde egnede kandidater.

Nevadaisy - meget interessant oplæg, må jeg spørge hvilken branche du arbejder i?

[QUOTE=Vipstøsen;786499]Jeg ved ikke om 3 dage er for meget til en ansøgning, jeg vil mene at det kommer an på branchen man er indenfor. I forhold til forskningen hvor jeg arbejder, ville jeg sagtens kunne bruge 3 dage på en enkelt ansøgning, da der udover den generelle baggrundsresearch på virksomheden, dens profil, evt. kommende chefs profil som oftest er en del videnskabelige artikler produceret af virksomheden/kommende chef der også skal læses igennem… sidstnævnte kan nogen gange spænde meget bredt, hvorfor det kan være forsk. med forbrug af timer/dage på den enkelte ansøgning.

Jeg hører om flere og flere der hyrer via LinkedIn, hvor jeg selv har en rimelig detaljeret profil, da det i nogen tilfælde har været nok til at blive opfordret til at komme til samtale et sted hvor de udvider. Pågældende firma har så brugt deres netværk på LinkedIn til at finde egnede kandidater.

Nevadaisy - meget interessant oplæg, må jeg spørge hvilken branche du arbejder i?[/QUOTE]

Jeg er jurist med speciale i arbejdsret

Jeg vil gerne bakke om om Nevadaisy’s fremgangsmåde. Jeg tror så ikke kun det er ændringen af ansøgningens længde og form, men hele din tilgang med opringning osv, der gør udslaget. En god ide, at have nogle RELEVANTE spørgsmål om stillingen/virksomheden, man bliver lidt træt, når man bliver ringet op af totalt uforberedte kandidater, der forventer det er lederen, der styrer samtalen.

Efter min mening er det ikke kun ansøgningens længde, men mere dens læseværdighed og “look”, der er vigtig. Jeg har set eksempler på 1 side (javel), men tætskrevet uden opdeling i afsnit - det er simpelthen dræbende at komme igennem.

I øvrigt synes jeg ofte mange overser vigtigheden af et gennemarbejdet CV. Det er her de fleste rekrutteringsfolk starter grovsorteringen. At bruge (op til) 3 dage på at finjustere detaljer i ansøgningen er egentlig spild af gode kræfter, hvis man allerede bliver sorteret fra på et CV, der er uoverskueligt og/eller ikke matcher jobbets profil.

Held og lykke med jobsøgningen :slight_smile:

så fik jeg lavet min ansøgning og fik den osse afleveret, det tog ca en ½ time at skrive den og jeg syntes den er god

Når jeg har søgt job har jeg brugt lang tid på det, og ansøgning er på 1 side, og det samme gælder c.v. Næste gang jeg skal søge job må mit c.v. dog op på 2 sider. Jeg gør meget ud af form og layout.

Til nogen stillinger er der måske et par hundrede ansøgninger, og man læser måske kun de første 50 og stopper der hvis der er interessante kandidater nok. Ofte skimmes c.v., og kun hvis det er interessant så læses selve ansøgningen. men selvom ens ansøgning måske ikke engang kommer med i betragtning, så synes jeg man skal gør arbejdet grundigt, og finde informationer om virksomheden m.m.

Jeg skal snart ansætte en udvikler, og er spændt på hvor mange ansøgninger det resulterer i, men vores HR afdeling laver grovsorteringen. Hvis nogen ringer så er det ok med mig hvis de har en reel grund til at ringe (andet end at henlede opmærksomhed på sig selv). Men hvis alle kandidater valgte at ringe så ville det tage al for meget tid, så at ringe bare for at skaffe opmærksomhed synes jeg er mangel på respekt for firmaets tid. Men andre ser det som noget positivt, så det er et sats.

Takker for de gode råd og erfaringer. Jeg har besluttet mig at følge et par af den og så ignorer nogle af mine principper ved at acceptere at ansøgningen måske bliver på mellem 1-2 sider, men hvor jeg anvender overskrifter. Derudover har jeg opdateret min personlige hjemmeside, hvor jeg regner med at anvende samme princip til mit CV.

Men jeg har så for et par dage siden besluttet at prøve noget nyt. Jeg har lavet en brochure omkring mig selv, lidt ala et cv med en personlig beskrivelse, samt hvad jeg kan tilbyde virksomheden. Men da der ikke er helt billige at lave er de meget standart, så de skal selvfølgelig helst afleveres personligt hvor jeg har mulighed for at tale med den rette person som jeg skal aflevere den til. Det kunne være dejligt hvis det var det der fik mig til en samtale, så vil prøve at se om det har en positiv effekt hos nogle forskellige virksomheder.

Jeg har rekrutteret i mange år og jeg må sige, at ansøgninger, der er over 1 side ofte er dræbende at komme igennem, så prøv at holde dig til 1 side. Jeg kan langt bedre tolerere et langt CV på 3-4-5 sider. Naturligvis kan man sagtens opleve at blive kaldt til samtale SELVOM man har lavet en meget lang og måske ikke helt ideel ansøgning, men det er nok fordi man besidder de efterspurgte kompetencer. Jeg inviterer da ofte kandidater til samtaler der har elendige CV’er og ansøgninger - fordi de har kompetencerne og matchet, men det er en kunst at kunne forfatte sig kort, præcist og “to the point”, så det lægger jeg også vægt på. Ansøgningens og CV’ets udformning er jo også med til at fortælle mig om kandidaten såvel som indholdet.

Bamselette, hvis du har rekrutteret i mange år… .kunne du så ikke have lyst at dele ud af nogle guldkorn om hvad der for dig er et godt CV… ?

Rekrutterer du til en bestemt branche eller er det blandet og bruger du det professionelle netværk LinkedIn i den forbindelse?

Jeg spørger fordi jeg skal skrive min første rigtige ansøgning når jeg engang bliver raskmeldt. Indtil videre har jeg været så heldig i forbindelse med mine foreløbige stillinger at jeg har kendt nogen eller har skrevet en uformel mail som så har ført til en samtale det sted hvor jeg har været. Så jeg aner ikke om mit CV er godt eller dårligt?

I det tilfælde du skulle have lyst ligger jeg gerne mit CV ind her i tråden (med slørede oplysninger nogen steder) også er du velkommen til at tage den store røde rettepind frem… så vil alle kunne få glæde af dine råd… :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;787976]Bamselette, hvis du har rekrutteret i mange år… .kunne du så ikke have lyst at dele ud af nogle guldkorn om hvad der for dig er et godt CV… ?

Rekrutterer du til en bestemt branche eller er det blandet og bruger du det professionelle netværk LinkedIn i den forbindelse?

Jeg spørger fordi jeg skal skrive min første rigtige ansøgning når jeg engang bliver raskmeldt. Indtil videre har jeg været så heldig i forbindelse med mine foreløbige stillinger at jeg har kendt nogen eller har skrevet en uformel mail som så har ført til en samtale det sted hvor jeg har været. Så jeg aner ikke om mit CV er godt eller dårligt?

I det tilfælde du skulle have lyst ligger jeg gerne mit CV ind her i tråden (med slørede oplysninger nogen steder) også er du velkommen til at tage den store røde rettepind frem… så vil alle kunne få glæde af dine råd… :)[/QUOTE]

Jeg har rekrutteret bredt, men rekrutterer nu primært it-specialister og ledere. Guldkorn… JO, det kan jeg da godt. Først og fremmest så tænk MATCH! Det, som den, der læser ansøgning og CV kigger efter er et match - at man matcher det, som der efterspørges - så fokuser på det, og gør det tydeligt hvorfor DU passer til dette job og denne virksomhed. Dernæst MOTIVATION. Skriv tydeligt, hvorfor du er interesseret i jobbet og dermed hvad, der motiverer dig - ikke bare remse op af din baggrund - den står jo i CV’et…

Hav altid i tankerne at al kommunikation foregår på modtagers præmisser, så sørg for at holde en god struktur, at sørge for, at bruge den samme skrifttype og størrelse, at det er fri for stave- og skrivefejl. CV’et skal være overskueligt og nemt at overskue og “navigere” rundt i. Det virker banalt, men mange forsømmer dette og nogle CV’er er faktisk direkte svære at læse. Jeg kunne nok blive ved og ved, da jeg også har arbejdet med outplacement og karriererådgivning, men endnu et godt råd som mange - rigtig mange - ikke gør; hav dit eget CV, ansøgning, jobannonce og indkaldelse Og noget at skrive med, MED til samtalen. Læg det frem på bordet foran dig. Alt for mange af mine kandidater kommer tomhændet - virker tomt og dumt - og når de så skal gengive et eller andet, der står i deres CV, så kan de ikke huske en detalje og sidder så og skræver over på CV’et, som jeg har ovre hos mig selv - og DET er utjekket - i sær fordi, jeg - og mange andre - skriver noter, som er kandidaten uvedkommende undervejs i samtalen. Så hav dine egne dokumenter med, så kan du også dykke ned i annoncen undervejs og stille et par BEGAVEDE spørgsmål. Dernæst - alt for mange glemmer navnet på den, de har møde med, og så står de og dummer sig i receptionen, og siger; jeg skal tale med øhhhh, øhhhh… Så hav indkaldelsen med! Kom forberedt. Du sidder ofte foran en eller flere, der har brugt tid på at læse dine dokumenter, og tænke nogle begavede tanker, forberedt nogle spørgsmål, osv., så kom selv forberedt. ER du nervøs, så tag imod den kop kaffe, vand eller andet, du bliver budt, og tag en tår ind i mellem til at synke klumpen i halsen med, lige tænke et par sekunder mere over et stillet spørgsmål, mv. Og… Tjae… Var det ok? :slight_smile: