Juli 2022 tanker

Rigtig god bedring :kram:

Med venlig hilsen

Prøver lige om i er bedre end Google
Min hoved vil ikke rigtig arbejde. Har spekulere siden i går, og Google på mange måder, men endnu ikke fundet den rigtige navn.
Hvad hedder sådan en slagter butik der kun sælger vildt kød. Mener der har været en i Holstebro for 5 - 6 år siden.
Med venlig hilsen

Vildtslagter?

2 Synes om

Ja det har jeg søgt på, men får lige kun slagter der slagter jægerns vildt, som jæger har skudt.
Og noget jeg så lærte i min søgning er, der er faktis en del jæger der går på jagt. Med bue og pil. Og den gruppe bliver større. Faktis meget spændende læsning.
Det eneste jeg tænker over, nu jæger bruger pil, hvad gør jægeren, hvis han/hun ikke rammer ordentligt. For tænker på det vil være svære og ramme med bue og pil igen. End og være jæger med bøsse. :huh:

Men kan godt være det er bare noget jeg tro

Med venlig hilsen

1 Synes om

@PiaB Kan du hjælpe Beimis?

Vildthandler, vil jeg gætte på - de slagter jo ret beset ikke, det kan vel nærmest sammenlignes med en fiskehandler…? :wink:

1 Synes om

Min umiddelbare tanke er at han gør som andre jægere, der kommer afsted med kun at anskyde. Ringer efter en Schweisshund :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Ja selvfølgelig :tak:
Nej hold op mit hoved står dog helt stille. Men tro jeg var så fokuseret på ordet slagter, jeg blev ved med og søge med det :ups:

Med venlig hilsen

De fleste jægere slagter selv …
Dem der ikke gør, de bruger faktisk en slagter, nogle bruger alm slagter som har tilladelserne til det, ellers findes der nogle vildtslagtere, som kun slagter vildt - både for penge og kødet får jægeren, nogle køber hele dyret af jægeren og sælger så i butikken. Det kræver noget særligt udd. og godkendelser ift at tage dyr ind udefra på den måde.

… og træfsikkerheden er ikke dårligere med bue og pil, de har kortere skudafstande og træner helt vildt meget :slight_smile:
Men uheld sker for alle jægere, en gren eller græsstrå, som man ikke kunne se i kikkerten, som pludselig flytter kuglen, eller noget så uforudsigeligt at dyret igangsætter et hop eller løb lige idet man trykker på aftrækkeren.
Der kan ske enormt meget lige i det splitsekund, man trykker på aftrækkeren, som man ikke kan nå at justere for, og så kan kuglen eller pilen for den sags skyld ramme et helt andet sted end man troede - nogle gange helt ved siden af endda. (Jeg har prøvet at ramme en hegnstråd, som jeg ikke kunne se i kikkerten - kugle fragmenterede og bukken levede videre :slight_smile: men vi havde stadig en Schweisshund ude og bekræfte, at dyret ikke var ramt.)

Al klovbærende vildt (fra rådyr og op) skal eftersøges af Schweisshund, når der er afgivet skud og dyet ikke ligger synligt dødt.
Selv hvis man er sikker på at have skudt forbi, så skal det eftersøges.
Alt ramt klovbærende vildt skal nemlig eftersøges og aflives, hvis muligt.
Har de nu kun et snitsår eller er skudt i et ben, kan de gå rigtig rigtig langt og overleve - og faktisk gå fra en Schweisshund. Nogle gange er fører og hund ude på 15-20 km ture for at få et anskudt dyr op - og må opgive at komme tæt nok på dyret … så vurderes det at kunne overleve skaden og statsjagt og de private Schweisshundens fører kender i området får besked om at holde øje med dyret og give ham besked, hvis det pludselig er i området igen. Så kan de nemlig komme ud og vurdere om dyret er så skadet at det skal aflives eller lade gå.

Schweisshunden er et uvurderligt redskab for jægerne rundt om - og upartisk! De dømmer ingen og søger objektivt efter dyret. De kan af politiet få lov til at krydse skelgrænser og gå på privates jord og eftersøger det skadede dyr uanset årsag.
De søger jo også efter påkørte dyr i trafikken og hjælper gratis de bilister, som kommer til at påkøre et dyr.
Jægerne giver lidt til deres benzin. Men ellers er det ganske gratis at ringe efter dem :slight_smile:

5 Synes om

Er den tilladelse ikke pr. definition givet, hvis du står opført i Schweisshunderegistret?

Godt nok ikke i Holstebro, de har butik i Ulfborg, men det er prima kød og de har tit nogle vild gode tilbud https://vedersovildt.dk/
Vedersø Vildt & delikatesser

1 Synes om

Nej :slight_smile: de ringer til politiet, når de ser at de skal krydse grænser - så melder de eftersøgningen ind og “meddeler” at det er nødvendigt at krydse grænser og så siger politiet “det er i orden, det må du godt”-agtigt (Gør de oftest i bilen på vej til eftersøgningen). De har jo i princippet lov altid, men de skal altid “spørge” politiet først.
Så politiet ved det, hvis der er nævenyttige grundejere som ringer til politiet og skælder ud over en “jæger med hund” går på sin jord :slight_smile:

Jeg tror nu aldrig jeg har hørt om, at nogle har brokket sig over at se en Schweisshund og fører komme søgende ind over deres jord. De er der jo for alles skyld :slight_smile:

7 Synes om

Ja det er ikke alle slagter der bare lige må gøre det :slightly_smiling_face:

Ved ikke hvorfor, men tænkte bare, det må være svære

Tak for din meget uddybet forklare :tak: sikke meget jeg blev klogere på, ved og læse det :tak:

Med venlig hilsen

Åh altså, hvis jeg ikke havde Herman skulle denne flotte fyr bo hos mig:

Er der ikke nogen, der kender nogen uden børn og andre dyr, som vil hjælpe en gammel kat, som ikke kan lide at være på internat? :heart:

8 Synes om

Der er en der har meldt sig på Instagram, så håber han snart er ude i et nyt hjem :kryds:

7 Synes om

For en måneds tid siden fik jeg tilsendt to kasser af en meget speciel hvidvin fra en god ven i Østrig. (Speciel, som i “kan ikke købes i butikkerne - ikke engang i Østrig”).

Det fik jeg også indtil flere gange sidste år - uden problemer. I år besluttede PostNord sig for, at vinen var fremsendt fra et land uden for EU og jeg skulle derfor gøre rede for pris og risikere at betale told. Jeg sendte dem to mails, herunder én med en (reelt set fake) faktura fra min ven Kurt. Oplysningerne var rigtige nok, men han er jo ingen forretning, så den var fabrikeret til lejligheden.

Forleden dag skrev Kurt så til mig, at vinen var blevet returneret og han var blevet opkrævet 40 euro for at kunne få den udleveret.

Nu har jeg så fået en mail fra PostNord, hvor de erkender deres fejl og skriver, at de vil dække udgifterne til returporto…

NOKKEFÅR!!!

6 Synes om

:dohdoh:

Der er pt booket 3 fremvisninger p ejendommen

10 Synes om

Kan du følge den kat på instagram ? Ham garfield @Trine henviste til. Om han er på vej til og få et nyt hjem?

Med venlig hilsen

Nej … men man kan jo holde øje med, om han stadig er på internatet, gennem det link Trine satte ind

2 Synes om