Juli måneds mad og inspiration

I går fik jeg en “varmt vejrs klassiker”: Koldskål med kammerjunkere.

I dag blev det til “Ryd op i grøntsagsskuffen”: Vegetardeller lavet af grønkål, majs og fetaost (tilsat æg og havregryn som bindemiddel og krydret med muskatnød) med en rest frosne fajitagrøntsager som tilbehør. Det smagte skønt og har givet yderligere 4 portioner mad til fryseren, der har svært ved at blive tømt :smiley:

7 Synes om

Ja jeg har også lavet tilsvarende med røget makrel, men aldrig prøvet med fersk. Det blev virkelig godt, så det vil jeg klart gøre igen, hvis jeg får lidt fisk til overs.
Det lyder rigtig lækkert med flødeost. Det må jeg prøve en dag

4 Synes om

I går serverde jeg “katte mad” til aftensmad
Jeg kunne slet ikke med varmt mad

Der var en rest
Okse gullasch/sammen kogt ret i fryseren
Det var rigtigt når jeg hoppede over

Jeg er ved og finde salat i køleskabet

Der bliver spurgt om jeg havde givet det en drys
Pizza krydderi /oregano, ligende

Det syndes vi er godt til såden en rest opvarmet

Jeg bliver spurgt
Det smuldret der står på bordet må det tages

Jeg siger ja

Og sådan smuldret hmm jeg tænker

Nå vidre

Jeg havde været ved og rydde lidt op i skabet med krydderi sat lidt ud på køkkenet bordet, af rester der skal bruges

Det der blev spurgt til var spisebordet

Nå jeg finde en havl rugbrød mad til mig selv
Samt lidt yoghurt

Bliver sagt det smager ikke af meget, kommer det sidste i, ja ja
Det styre de, jeg skal ikke have varm mad

Inden jeg har fundet mit, står mis og skal have mad, og løber rundt i hele køkkenet

Vi spiser

Mis bliver ved med og gå rundt og vil noget
Da vi er færdige ser jeg den lille pose katte kat nip
Jeg havde med fra passer efter han samlede nyt hus til mis der til mis på ferie

Den er væk

Jeg holder mund siger ikke noget
Jeg er pludseligt klar over hvad der er kommet i gryden
Hvorfor mis vil op til bordet

11 Synes om

Vi har i forbindelse med en fødselsdag i familien været på tur i weekenden, så fredag stod den på grill buffet med middelhavs tema, der var grillspyd, forskelligt kød og bedst af alt, små stegte kartofler der havde den bedste stegeskorpe og krydring med en lækker tzatziki :savle: Da det så lige blev toppet med et glas kold alkoholfri Riesling var det perfekt, til at sidde og spise med udsigt over havet!

Jeg havde egentlig bestilt et glas alkoholfri Spumante, men tjeneren opdagede det var en fejl i menu kortet, der var 0,5% i, så hun havde taget samtlige 0,0% muligheder med op så jeg kunne vælge :smiley:

I går fik vi lækker æblekage, efterfulgt af grillet vildsvin, marineret kyllingebryst, tomatsalat, kartoffelsalat og flødekartofler :savle:

Morgenmaden på hotellet indeholder bl.a. blødkogte æg, der er blødkogte og hverken smilende eller hårde, rigtig sprødt bacon og frisk skåret frugt, samt en masse andre hjemmelavede ting og sager, så jeg venter for en gangs skyld på, at det bliver morgenmadstid igen :tihi:

8 Synes om

Kattenip er vel bare en form for mynte? Så altså en krydderurt - men åbenbart ikke så krydret, så det gør noget :wink:

7 Synes om

Jeg tror den står på hjemmelavet tunsalat med rugbrød til aften. Det fik min mund lige lyst til :+1:t2:

7 Synes om

Søndagsmiddagen bød på

Ovnstegt krondyrculotte med ovnstegte rosmarinkartofler, svampemix med timian og en urtecreme på persille og purløg. Virkelig lækkert og eneste fejl var, at jeg næste gang skal være opmærksom på, at kartoflerne ikke skal slow cookes, så de skal have længere tid for at blive gode nok.

Masser af rester af det meste, så jeg gentager bare successen en anden gang :slight_smile:

10 Synes om

Squash i fad med tomat/kød sovs og mornay sovs - sådan en slags mousakka-wannabe, i en meget lokal version: Egne squash, tomater, chili og basilikum og kød, løg og hvidløg fra naboerne…

Mælk, smør og ost må vi dog fortsat “importere”… :smirk:

12 Synes om

Jeg vil lave en æggekage med forårsløg, markchampignon, rød peber og røget skinke. Serveret med rugbrød til

10 Synes om

And i ovn, kartofler i ovn tilsat hvidløg, chili, salt og timian stegt på pande. Salat bestående af rucola, radiser, sukkerærter, æbler (pink lady p.g.a. smag og farve) og tørret tranebær.

9 Synes om

Jeg har ingen appetit i den her varme, så min aftensmad de sidste par dage har været koldskål med koldskålscrunch.

8 Synes om

Jeg er også småtspisende i varmen. I går fik jeg koldskål. I dag har jeg spist to skiver knækbrød med ost.

5 Synes om

I går kunne det blive til et par pølser med en spinatbolle.
I dag har jeg hevet en bøtte med pasta og kødsovs op af fryseren. Der er til to dage, så jeg ikke behøver lave mad hverken i dag eller i morgen.

5 Synes om

Jeg har hevet en pakke hakket okse op af fryseren, aner ikke, hvad jeg skal lave :roll_eyes: Har nok mest lyst til en is :face_with_hand_over_mouth: Vores termometer har ramt 30 grader :sunny:
Edit. Det blev til hel ordinær gammeldaws millionbøf :+1:t2:

6 Synes om

Hjemmelavet ymerkoldskål med kammerjunker.

4 Synes om

Jeg var også på koldskålsvognen i dag. Jeg havde en rest fra i forgårs.

3 Synes om

Jeg har ikke spist koldskål, siden Hatting stoppede med at lave tvebakker :cry:
Jeg kan ikke fordrage kammerjunkere og savner Hattings tvebakker. Ja man kan få noget der minder om tvebakker, men de er hårde og ikke sprøde og så smager de ikke halvt så godt. Så ingen koldskål til mig

4 Synes om

Nu fik du mig til at tænke på barndommens rabarbersuppe med tvebakker. Mormor-mad. Det var okay, indtil tvebakkerne gik i opløsning, og det hele blev til en underlig, tyk grød. Jeg har ikke fået tvebakker siden dengang, tror jeg ikke.

4 Synes om

I dag bliver det hjemmebygget pizza

3 Synes om

I går prøvede jeg, at lave tacopande fra maden i mit liv, dog droppede jeg bønner, og tilsatte både løg, peberfrugt og majs til panden også, sammen med cremefraiche dressing, Santa Marias avocado dip og grønt til, var vi enige om at det er en opskrift, der ryger på listen over nemt og lækkert :savle:

5 Synes om