Juliet er syg og det ser ikke godt ud ![]()
Vi har døjet med luftvejs issues i de sidste 3 år on/off og det har været lidt svært at finde ud af om det var den rigtige behandling, at få dyrlægen til at skrive antibiotika ud i længere tid. Skal prøve at gøre det kort.
Hun begyndte at hoste on/off og struglede i den forbindelse ofte med at få vejret i den periode hendes hosteanfald varede. Men derudover var der der ikke noget med hende. Det var så små ting at der måske var mange der slet ikke havde taget hende til dyrlægen - så lidt var det.
Afsted - kamera i halsen, prøver ud, sende til PCR og dyrkning - fandt mycoplasma og E. coli samt noget der lignede biofilm - behandling iværksat. Behandling virkede, symptom fri et par måneder, symptom start igen. Sådan blev det ved indtil jeg bad om at få et kamera ned igen og testet igen.
Denne gang fandt vi pseudomonas, der blev lavet en resistensdyrkning på antibiotika, og det var virkelig add i hendes hals, derudover også taget celleprøver ud for at se hvilke celler - der var bakterier i celleprøverne og tegn på astma. Om infektionen kom først eller det har været astma som fremprovokerede or not - det har været svært at sige. Men hun blev sat på antibiotika og astma medicin. Samme billede gentog sig bedring i en periode, dernæst tilbagevende slimet agtig hoste, men derudover havde hun det egentlig ok, det var kun den her nasty hoste - derudover trivedes hun. Jeg måtte slå i bordet overfor dyrlægen og bede dem om at tage sig sammen og gå ind og læse på deres mikrobiologi. Det kunne ikke være rigtig at jeg skulle fortælle dem at vi skulle ud i nogle mere langvarige behandlinger for at få has på den satan i hendes hals. Der skulle også et dyrlæge skift til undervejs - det har hjulpet - der kan vi køre lidt mere sparring.
Oveni alt det kom hun også til skade. Jeg troede egentlig det var gigt baseret på hendes symptomer - det var spot on. Så det blev også tjekket også viste det sig at hun havde revet en af ryghvirvlerne nede ved halen halt ud af led - så hun blev sat på Solensia for at tage smerten i lige knap et år, indtil jeg sagde at det skulle hun ikke have mere. Når man går ind og hæmmer den “cellefaktor” som Solensia blokerer virkningen af, så får man en rigtig god effekt på smertedækning ingen tvivl om det - men den cellefaktor har bare så mange andre vedligeholdelsesfunktioner som også bliver blokeret, herunder spiller den faktor en stor rolle i en del af immunsystemet. Der er ikke så meget forskning på kat, men en del på mennesker, og vi har nok i den periode fået hæmmet hendes immunssystem på en skidt måde ift. den luftvejsinfektion der har været igang, eller astmaen for den sags skyld. Fuck det, en ulykke kommer bare ikke alene. Så et røntgenbillede blev taget for at se om hendes hvirvel var helet - det var den heldigvis, så væk med den medicin!
… men hun blev ved med at være dårligt også ramte vi sommer/efterår sidste år, så tog det et hop og hun blev lidt dårligere - kronisk anæmi som følge af det hvad det så end er. Igen måtte jeg selv ind og læse en hel masse og komme med forslag til kombinationsbehandling, ekstra laboratoriemetoder for at finde ud af hvad f’‘’‘’ der måske foregik (hurra for min uddannelse), B12 injektioner for at se om vi kunne få sparket gang i produktionen af hendes røde blodlegemer, for de har godt nok været helt dernede hvor det var rigtig rigtig skidt. Jeg var begyndt at indstille mig på at det nok var ved at være et sted hvor vi ikke kunne vende hende. Så begynder hendes tal endelig at vende sig i den rigtige retning efter de sidste tiltag som vi startede omkring jul, hendes infektionstal bliver lidt bedre på celleparametrene, indikationer på at der er gang i produktionen af nye blodlegemer, jeg fik puttet vægt på hende igen, og det gik så småt den rette vej.
Men hun spiste ikke helt som jeg gerne ville have, og der begyndte også at være lidt indikationer på at hun måske havde ondt inde i munden, så til en blodprøve kontrol blev hun kigget i munden - der er nok nogle tænder der skal ud, så hun er sat på en kraftig smertestillende, for hendes blodprocent er for lav til at hun overhovedet skal ud i en operation hvor hun kan risikere at bløde på trods af at det går den rigtige vej. Det værste var egentlig at der blev fundet en “masse” inde i hende
… Den sidder tilsynedeladen fast i bugvæggen og ligger umiddelbart fri af diverse organer, men kræft er jo den logiske tanke der dukker op alderen taget i betragtning.
På trods af den “masse”/knude-hvad det nu end er, har hun efterfølgende spist godt, vi har skiftet antibiotikaen (doxycyclin) ud med en anden kemisk formulering så det ene antibiotika generer hende knap så meget, og det er en “leg” at give hende piller nu sammelignet med før, også synes jeg hun begyndte at føles væsentlig tungere og hendes mave bulede. På vægten med hende - taget 300 g på på en uge! Sammenlagt har hun taget næsten 500g på på få uger. Det er jo fuldstændig vanvittigt at en knude skulle kunne vokse så meget på kort tid - det gør de så heller ikke ifølge dyrlægen, men der kan være væske derinde.
Nu sidder jeg så her og tænker, er det her i virkeligheden en tør FIP der har drillet os hele vejen, og deraf også givet hende luftvejsissues ? Tør FIP der har dannet pyogranulomer også måske er gået over i en delvis våd FIP, når hun buler ud så hurtigt på maven? Ifølge dyrlægen kan de også danne væske i maven hvis det er en knude.
Hvis der er nogen af jer herinde der har noget der minder bare en lille smule om noget erfaring med noget tilsvarende uanset om det er FIP-masser el. kræft må I meget gerne dele.
@Churchtown, @Eva_K, @Wijelo og @Jeanette, @Katho, @_DK_Sugieh el. hvad med Anne Lønstrup, (en der kan tagge hende?) er der nogen af jer der har erfaring med noget tilsvarende? Andre der ellers måtte have erfaring med noget tilsvarende må meget gerne byde ind.
Snakkede med dyrlægen igår, Juliet ryger til dyrlægen på mandag inden jeg tager på arbejde også tager de prøver/biopsi og kigger på væske fra maven - om det er FIP.
Jeg er træt langt ind i marven over at kæmpe med det her sålænge. Nu var det endelig begyndt at gå den rette vej, også kommer det her oveni. Jeg er ved at gå i stykker over det. ![]()