Tænker jeg vil server det her til aftensmad, det er da lidt nemt
Forloren skildpadder med grønt
Genialt!
Min næsten-nabo kommer nogle gange forbi med madvarer, hun ikke kan få brugt.
Sidst var det et stort bundt porrer, jeg brugte til porre-svampesuppe og i sidste uge var det så en pænt stor portion kolde kogte blåmuslinger i skal - med spørgsmålet: “Spiser du kolde muslinger”? Så sagde jeg, at det vidste jeg ikke om jeg gjorde, men lad mig endelig tage dem (ellers var de blevet smidt ud).
Med hjælp af min ven Chatty fandt jeg opskrift på muslingefrikadeller, som jeg tilsatte et par halvkedelige asparges og serverede dem med nogle billige kartofler og en klat hjemmelavet aioli
Skallerne og snasket er så blevet kogt sammen med resterne af bl.a. røgede rejer til fond, så i aften skal jeg havde fiskesuppe med torsk, chili og vannamei-rejer Og som altid er der rigeligt fond til fryseren.
I går blev jeg ringet op kl 5 : 30
Af min bror
Der hvor han arbejdeder
Der havde der været noget møde
Og der skulle laves mad
Der var Flæskesteg til overs færdig stegt og
Fersk det undrer jeg mig en del over
Det var gået på dato den 10
Men det lagde i køleskabet, men den går jo op og i mange gange i løbet af dagen
Der var en 5 kilo steg tilbage, der ikke var taget (alle de 1 og 2 kilo) var der navn på
Han har cirka 1 times kørsel hjem
Om jeg turde bruge den
Ja det gjorde jeg
Men da jeg først var hjemme kl 17
Måtte han sætte den i ovnen
Han ringede til mig da han var hjemme
Og via video og billeder
Samt hans beskrivelse vurdere jeg denne kunne bruges
Men jeg valgte alt skulle steges
Så hele familien fik Flæskesteg i aftes
Samt en masse i overskud som jeg lige skal hitte på hvordan vi kan få aftens mad ud af det
Og nej kold steg er ikke aftensmad
Mener andre
Jeg vil elske det
I går fik jeg købt spansk kartoffelomelet, tzatziki og store lækre radiser. Synes dog tzatziki smager bedre når jeg selv laver det.
Der er stort set kun ét sted i København og omegn, der laver en tzatziki, jeg gider give penge for (udover evt. restauranter) og det er den græske delikatesse i Torvehallerne. Alt andet er spild af penge og smager i hvert fald ikke af hvidløg
Tror jeg gerne, og jeg er typen der godt kan lide at min tzatziki står på bagben og sparker mås. Og ja jeg ved godt at det ikke er meningen at den skal være så stærk, men det er jeg altså vild med. Frisk og stærk kan jeg lide den, så min egen får altid ekstra agurk og ekstra hvidløg.
Heller ikke hvis man laver flæskestegssandwich?
Ellers måske biksemad?
Ikke sandwich
Men Biksemad er
men haven er ikke klar med nye kartofler endnu og de nye i butikkerne er lige dyre nok endnu så prøver og finder på noget men kan få andre ting ens kartofler til
Når nu man ligger syg og orker endnu mindre end man plejer, så er det rigtigt rart at kunne få varm aftensmad der nærmest ikke kræver at man laver mad.
I går fik jeg:
Og der valgte jeg at smide både pølserne og brødet i ovnen.
I dag får jeg:
Dog uden feta, da jeg ikke kan lide feta.
Kvicklys slagter havde en stor bakke med blandet til grillen på datotilbud, så jeg fik lidt derfra (en pølse, et marineret kyllingespyd med grøn peber og løg, og en et lille stykke marineret svinekotelet).
Så lavede jeg en salat på snittet spidskål, bulgur kogt med lidt boullion, æble, løg, persille, en anelse chili og dressing på olivenolie og rødvinsedidke+citronsaft. Virkelig god salat - og der er til mange måltider endnu!
Dertil lidt flute med hjemmelavet hvidløgssmør.
Der er generelt til rester + til fryseren.
Jeg synes du laver en fantastisk tzatziki - meget lig den jeg laver.
Datotilbud er altid godt - og endnu bedre, hvis man kan lave noget til fryseren
Oh yes.
Og så var der spidskål på tilbud og jeg havde en rest bulgur jeg gerne ville have ud af skabet.
Perfekt måltid!
Nice!
Hvis ikke du allerede har prøvet Thise koldskål, kan jeg anbefale dig at prøve den I forrige uge købte jeg 6 liter på tilbud, de holdt ikke så længe, som de var planlagt til
Tak jo den har jeg prøvet
Den er virkelig god
Det samme med deres kærne mælk med citron, hold op jeg var skeptisk da jeg så den
Men sjov nok, den forsvinder hurtigt end beregnet
Vi fik sent eftermiddags kaffe med franskbrød og god pålæg
Så er ikke rigtig sulte
Aftensmad springes over
Men tager lige hul på fredags “vinen”
I dag
Denne uge kommer til at gå ned i historiebøgerne som “the week of the mussels”
Jeg købte for noget tid siden en pakke frosne muslinger på sidste øjebliks tilbud i Lidl. Den er blevet fordelt med 1 del i en hjemmelavet fiskesuppe, en god håndfuld er tilsat den rest frossen paella, jeg havde i fryseren for at spæde den op og i aften skal jeg så have pasta med muslinger og Bloody Mary sovs. Det burde gøre kål på de sidste
I morgen har jeg planlagt kolde muslingefrikadeller med salat, men det er en rest fra tidligere.