Kærligt og Blivende Hjem søger ung Perser

[QUOTE=Harmse;1253507]Så lige en update fra mig… Tak for alt jeres input, og hvor er den skøn den lille perser, men nu er det vis for sent… Det er noget af en lang historie, men jeg vil gøre den kort ved at sige at jeg fandt en perser pige, og da jeg ville tage afsted næste dag for at hente hende, sagde damen at hun ville af med hende omgående og der var en der kunne hente missen før mig…da det ville tage mig knap 4 timer at nå dertil med tog… så jeg fik den ikke alligevel… Damen avler også med Ragdoll’s, så tilbød mig en Ragdoll i steden, fra hvad jeg havde læst tænkte jeg at en Ragdoll ville være et godt match til min søde og blide perserdreng… hun sente mig et billede, så jeg bestemte at tage hende. (på vejen hjem i toget viste det sig ikke at være den samme killing som billedet hun sente mig, men nå var jeg næsten hjemme igen efter en 8 timers rejse) … :gruble:… Jeg gik ud fra at missen var vaccineret, men det er hun ikke, og heller ikke steriliseret, så nu kommer der en masse ekstra omkostninger der, som ikke var ideen…
Nå… men inden for 2 dage gik det helt fint med dem, hun er meget sød og forsigtig, elsker og lege, blive kælet med osv…
MEN… Jeg havde læst at Ragdolls ikke kunne lide at klatre eller springe, som er en af de ting jeg elsker ved mine persere, og som i vil kunde se, på min tråd, ville jeg ikke have et kat som klatre, ellers havde jeg snuppet Sofie… og her kommer min bekymring… Jeg er bange for at i alt min desperation og ivrigehed for at finde en ny mis, at jeg måske har lavet en kæmpe brøler ved at vælge en anden race …
Jeg satte hønsetråd op forand døren på hendes værelse de første par dage, så de kunde lære hinanden lidt og kende… det gik som sagt også fint… Men hun klatre som en lille abe op af det hønsehegn uden noget problem…og det var en af de ting jeg bestemt IKKE vil have :S … Jeg har i 20 år haft lavt hegn ( 90cm) i haven til at holde mine Persere inde, og har aldrig 1 gang i 20 år haft en Perser son har prøvet at kravle ud… Men nu ved jeg ikke hvad jeg skal, jeg har nu også har fundet en masse udlandske tråde hvor der står at Ragdoll’s godt kan godt lide at kravle???
Ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre, jeg er bekymret da vi har en lidt travl vej, syntes det vil være synd hvis hun i fremtiden skal blive inde hver gang min dreng skal ud, ville også tage hende med os til Spanien da vi bruger et par måneder der om året… men der er tresserne heller ikke indrettet til en kat som vil klatre eller risikere at springe over den lave mur… og jeg har ikke råd til at indhegne 2 boliger… Øv altså… Føler mig som en kæmpe idiot… skulle havde holdt mig til det jeg søgte fra starten af… :([/QUOTE]

Nogle ragdolls bliver på gulvet, mens andre springer/klatrer lystigt. Det er vist ikke muligt at generalisere racen og sige, at de altid opholder sig på gulvet - mine opdrætteres katte kan i hvert fald både klatre og springe. Men de er nok mindre klatrende/springende end f.eks. siamesere og andre akrobatiske racer.

Derudover vil jeg så sige, at jeg faktisk blev rigtig ked af det på dine vegne, da jeg læste din historie. Du har virkelig forsøgt at gøre det hele rigtigt, men det lyder som om du er blevet godt og grundigt snydt af en kattehandler. En ordentlig opdrætter vil ikke “af med missen omgående” og gør ikke salget af en killing til et væddeløb om, hvilken køber der kommer først frem. En ordentlig opdrætter ville heller ikke sende dig billedet af en killing og så sælge dig en anden. Og en ordentlig opdrætter ville kun i meget, meget, meget sjældne tilfælde tillade en køber at tage killingen med hjem den første gang I så hinanden. Derudover er killingen hverken vaccineret eller steriliseret - jeg går ud fra, at der heller ikke er en stamtavle med?

Problemet er, at du ikke ved, om du faktisk har købt en ragdoll. Det kan sagtens være en blandingskilling eller noget helt andet, og det betyder, at det heller ikke er muligt at forudsige dens temperament som voksen. Hvor ville jeg dog ønske, for din egen skyld, at du havde købt en killing ved en ordentlig opdrætter, som var vaccineret, steriliseret, og med stamtavle. Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at kræve, at handlen gik tilbage, hvis det er muligt. Det er bare så sørgeligt, men som du selv siger, er det allerede nu tydeligt, at du ikke har fået en kat, som passer til jeres livsstil. :frowning:

Jeg bliver også meget ked af det på dine vegne, Harmse. Jeg synes, at du skal lade handlen gå tilbage. Du er blevet taget ved næsen, så det har du alt mulig ret til.

Tak Cecilie… Ja, det er sørgeligt, kan faktisk dårlig se mit tastatur for tåre efter at have læst dit indlæg… ‘Avleren’ ville have at skulle gå til et roligt hjem, da hun var lidt nervøs for fremmede… men det har hun ikke været her, hun er åben og glad for besøg af familie osv… og er som sagt meget sød og kærlig… og har faldet rigtig godt til på få dage…
Opdrætteren bor også bare så langt væk fra mig… Jeg brugte alle de penge jeg havde tilbage til at rejse over og hente hende på Fyn, og da jeg er hjemmegående grundet sygdom, var bare turen derover næsten mere end jeg kunde klare… og tror ikke på hun vil lade handlen gå tilbage… men må tage en snak med min mand om det i aften… hun er kun 12 uger gammel, så kunde nemt omplaceres… eller måske skulle man se tiden an…? Dog var min plan at lade hende gå ud i haven til foråret når hun er blevet lidt større… men til den tid vil det være svære at omplacere hende … både for os og for hende… og det går jo så godt med hende og vores dreng… Pyyha… tror jeg må prøve at tage kontakt med Opdreætteren, som lød som om hun er kørt træt i det hele… :ked:

[QUOTE=Harmse;1253512]Tak Cecilie… Ja, det er sørgeligt, kan faktisk dårlig se mit tastatur for tåre efter at have læst dit indlæg… ‘Avleren’ ville have at skulle gå til et roligt hjem, da hun var lidt nervøs for fremmede… men det har hun ikke været her, hun er åben og glad for besøg af familie osv… og er som sagt meget sød og kærlig… og har faldet rigtig godt til på få dage…
Opdrætteren bor også bare så langt væk fra mig… Jeg brugte alle de penge jeg havde tilbage til at rejse over og hente hende på Fyn, og da jeg er hjemmegående grundet sygdom, var bare turen derover næsten mere end jeg kunde klare… og tror ikke på hun vil lade handlen gå tilbage… men må tage en snak med min mand om det i aften… hun er kun 12 uger gammel, så kunde nemt omplaceres… eller måske skulle man se tiden an…? Dog var min plan at lade hende gå ud i haven til foråret når hun er blevet lidt større… men til den tid vil det være svære at omplacere hende … både for os og for hende… og det går jo så godt med hende og vores dreng… Pyyha… tror jeg må prøve at tage kontakt med Opdreætteren, som lød som om hun er kørt træt i det hele… :ked:[/QUOTE]

Jeg håber, der måske er nogle erfarne opdrættere her på forummet, som kan rådgive dig i denne situation? Det lyder rigtigt svært, og også som om det har været en hård/stressende omgang med opdrætteren. Jeg håber, I finder en løsning! Det kan jo også være, at killingen falder fint til hvis I bare ser tiden an? Alternativt kan du overveje, om killingen kan komme ud i haven i sele og en lang line? Ann K her på forummet sælger nogle gode katteseler, og ragdolls er efter sigende nemme at træne til at gå i sele. Så kan hun i hvert fald ikke klatre ud af haven.

Jeg håber, du kan komme frem til en løsning, som er god for alle parter! :kram:

Jeg er ret sikker på at når der omtales opdrætter her, så skal det i anførselstegn - “opdrætter”. Jeg er ret sikker på her er tale om nogen udenfor den organiserede kattesport, og dermed én der er stort set udenfor rækkevidde. Både moralsk og juridisk såmænd… Men det er da et forsøg værd at kontakte vedkommende og høre, om handelen kan ophæves - man kan jo være heldig…
For en anden gangs skyld: 12 uger gamle killinger der er både vaccineret og neutraliseret koster altså en pæn bunke penge. Hvis 12 uger gamle “racekatte” tilbydes forbavsende billigt, så er der som regel en del ting der mangler i forhold til den “dyre” killing.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1253515]Jeg er ret sikker på at når der omtales opdrætter her, så skal det i anførselstegn - “opdrætter”. Jeg er ret sikker på her er tale om nogen udenfor den organiserede kattesport, og dermed én der er stort set udenfor rækkevidde. Både moralsk og juridisk såmænd… Men det er da et forsøg værd at kontakte vedkommende og høre, om handelen kan ophæves - man kan jo være heldig…
For en anden gangs skyld: 12 uger gamle killinger der er både vaccineret og neutraliseret koster altså en pæn bunke penge. Hvis 12 uger gamle “racekatte” tilbydes forbavsende billigt, så er der som regel en del ting der mangler i forhold til den “dyre” killing.
VH
Susanne[/QUOTE]
Ja du har ret Susanne… De ville have 3000 for hende, men efter det med Perser pigen, så solgte hun hende til mig til 2000… Ser nu at resten af hendes killinger er til slag nu til 2500… Der skulle også følge 4 kg katte mad med, men det er ikke kommet.

kender du en der har bil `? For så kunne en køre der til opdrætter måske en her inde kunne hjælpe dig med og komme over til hende . Den handel skal gå tilbage syntes ikke der er tvivl om det

Til den pris er der desværre ikke andet at sige end at du med sikkerhed har været ude på det grå marked :frowning: Man kan slet ikke lave killinger “ordentligt” til blot 2000 kroner. Der er ikke andet for end at prøve at kontakte hende, men hvis ikke hun er til at snakke med, så er du lige så dårligt stillet som hvis en sort håndværker har lavet noget skrammel på dit hus og er smuttet fra det. Desværre…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1253520]Til den pris er der desværre ikke andet at sige end at du med sikkerhed har været ude på det grå marked :frowning: Man kan slet ikke lave killinger “ordentligt” til blot 2000 kroner. Der er ikke andet for end at prøve at kontakte hende, men hvis ikke hun er til at snakke med, så er du lige så dårligt stillet som hvis en sort håndværker har lavet noget skrammel på dit hus og er smuttet fra det. Desværre…
VH
Susanne[/QUOTE]

Der er vel 14 dages returret på kattekillinger ligesom på andre varer, så længe de returneres i samme stand? Hvis killingen er solgt som “ragdoll” uden stamtavle, så er det jo en form for falsk varebetegnelse, eller hvad?

Men ja, en ægte ragdoll koster omkring 6.000,- for en kælekat. Jeg har set nogle til 5.500, nogle til 6.500, men kommer man under 5.000 for en killing er det ikke så godt… :frowning:

Nej, det er en almindelig misforståelse at der er returret på varer i Danmark. Det er der ikke. Hvis man køber en vare, der iøvrigt ikke fejler noget og svarer til beskrivelsen, så har man købt den og ejer den jvf. loven om forbrugerkøb. Nogle forhandlere tilbyder returret, men det er en ekstra service, ikke noget man har krav på.

Hvis killingen er solgt som “ragdoll” uden stamtavle, så er det jo en form for falsk varebetegnelse, eller hvad?

Men ja, en ægte ragdoll koster omkring 6.000,- for en kælekat. Jeg har set nogle til 5.500, nogle til 6.500, men kommer man under 5.000 for en killing er det ikke så godt… :frowning:

Den ligger så meget under markedsprisen for en killing med papirerne iorden, at man som forbruger bør tænke sig om. Sandsynligvis vil Forbrugerklagenævnet ikke tage ret meget af prisen, hvis man prøver sagen, fordi den stort set ligger på den pris de for nogle år siden har fastlagt for en killing uden stamtavle. Prisen er sådan set markedspris for “produktet”. Køber har ikke ret mange ben at stå på her, desværre.
VH
Susanne

Edit:
Kan se sælger annoncerer med:
[TABLE=“class: category-fields, width: 578”]
[TR=“class: even”]
Opvækst
loppekur, ormekur
Alder
12 uger
[/TR]
[/TABLE]
Så må man ikke forvente mere end loppekur og ormekur. Der er også andre killinger til salg på samme portal, men fra en anden opdrætter. Der koster killingerne det killinger med orden i sagerne koster, og så ser det sådan ud:
[TABLE=“class: category-fields, width: 578”]
[TR=“class: even”]
Opvækst
chippet, kastreret, ormekur, stambog, vaccineret
Alder
12 uger
[/TR]
[/TABLE]

Hej igen… Jeg tror jeg vil tænke lidt over det… Måske tager jeg søgerne på forehånd?
Bag ved vores hønsehegn har vi en tæt hæk på over 2 meter høj, og hækken vokser også lidt igennem hønsetråden… så mon ikke vi kan træne hende til ikke at prøve og kravle op, hvis vi tager nogle ture i haven med sele på i starten? Ellers må vi bygge et ‘have bur’ til hende forand vinduet. :thumbup:
Jeg tror ikke jeg nænner at tage hende tilbage når det kommer til styket, hun har jo den helt rigtige karakter at jeg var efter, som jo er en stor ting … og det er jo også lidt min egen skyld… desuden jeg kan ikke fordrage at læse om folk der søger hjem til en kat de selv har anskaffet sig… og vil ikke selv være en af dem…
Da vi flyttede tilbage til Europa for ca 7 år sidden havde vi 5 dyr med os… folk troede vi var sindsyge… men vores dyr er vores børn. og vi er ansvarlige for deres velfærd fra den dag vi får dem, til deres dag’s ende…
Og trods alt det med hegnet, så elsker hun vores perserdreng Lille Per fra Vinderoed Von Asserbo, og han kan vist også lide hende… han er en forsigtig dreng og ved ikke hvordan han skal reagere når hun går op og gnidder sig op af ham :love2:… men jeg tror de kunne være rigtig gode venner da begge er så søde og blide… :slight_smile:
Og så ved jeg at her vil hun blive passet rigtig godt på, og være højt elsket.
Hun var en temmelig bange lille mis, som hvæsede hvis vi kom i nærhedden af hende i starten… men nu er hun rundt om benene på os helle tiden, leger med alt der er at lege med, ( Hun surfer op og ned af gangen i min sko) :tihi:og ligger om aftnen og spinder på sofaen…
Efter alt der gik galt med at finde den rigtige mis var det måske skæbnen at hun skulle være med os… Nu må vi se … mon ikke det går.
Hermed et billede af hende.

Har du set at en giver noget hegn væk for Faxe kondi? Måske kunne I bruge det til at gøre jeres hegn lidt højere?

Hun er godt nok en sød lille missepige:hjerte:

Jeg har kun lige input mht hegnet. Vi har en kopi-ragdoll, som havde fritløb, der hvor han boede før. Her var der en 2 m høj hæk, som han altså ikke var interesseret i at klatre over, selvom haven var lille. I stedet måtte ejeren åbne havelågen, så han kunne komme ud som hun gerne ville have. Det betyder selvfølgeligt ikke, at din nye kat er på samme måde, men du kunne jo være heldig :slight_smile:

Og så må jeg indrømme, at jeg føler mig ramt over, du ikke kan lide folk, der omplacerer katte. Der kan altså være MANGE årsager til, at en kat skal omplaceres - ofte er det for kattens skyld, og folk ville ønske, at de kunne beholde den, men det er bare ikke muligt :slight_smile: Så det er altså at skære folk meget over en kam - ligesom nogle kunne vælge gøre med fx folk der køber killinger uden stamtavle :wink: :stuck_out_tongue:

Held og lykke med jeres fine lille pige :hjerte: Jeg håber, at hun er alt det, I har drømt om - og det lyder jo til, at hun er godt på vej :smiley:

Hej Løkke… :sorry:… Det var ikke min mening at generalisere… naturligvis er der folk som af god grund må af med sine dyr, men så syntes jeg også der skal være god grund til det … det er de uansvarlige folk med dårlige undskyldninger jeg ikke bryder mig om…
Og efter at have tænkt lidt over det, syntes jeg at det med hegnet ikke er god nok grund til at skille os af med hende… Det er jo noget vi kan gøre noget ved… :lys-ide:.

Knusser herfra :slight_smile:

[QUOTE=Harmse;1253535]Hej igen… Jeg tror jeg vil tænke lidt over det… Måske tager jeg søgerne på forehånd?
Bag ved vores hønsehegn har vi en tæt hæk på over 2 meter høj, og hækken vokser også lidt igennem hønsetråden… så mon ikke vi kan træne hende til ikke at prøve og kravle op, hvis vi tager nogle ture i haven med sele på i starten? Ellers må vi bygge et ‘have bur’ til hende forand vinduet. :thumbup:
Jeg tror ikke jeg nænner at tage hende tilbage når det kommer til styket, hun har jo den helt rigtige karakter at jeg var efter, som jo er en stor ting … og det er jo også lidt min egen skyld… desuden jeg kan ikke fordrage at læse om folk der søger hjem til en kat de selv har anskaffet sig… og vil ikke selv være en af dem…
Da vi flyttede tilbage til Europa for ca 7 år sidden havde vi 5 dyr med os… folk troede vi var sindsyge… men vores dyr er vores børn. og vi er ansvarlige for deres velfærd fra den dag vi får dem, til deres dag’s ende…
Og trods alt det med hegnet, så elsker hun vores perserdreng Lille Per fra Vinderoed Von Asserbo, og han kan vist også lide hende… han er en forsigtig dreng og ved ikke hvordan han skal reagere når hun går op og gnidder sig op af ham :love2:… men jeg tror de kunne være rigtig gode venner da begge er så søde og blide… :slight_smile:
Og så ved jeg at her vil hun blive passet rigtig godt på, og være højt elsket.
Hun var en temmelig bange lille mis, som hvæsede hvis vi kom i nærhedden af hende i starten… men nu er hun rundt om benene på os helle tiden, leger med alt der er at lege med, ( Hun surfer op og ned af gangen i min sko) :tihi:og ligger om aftnen og spinder på sofaen…
Efter alt der gik galt med at finde den rigtige mis var det måske skæbnen at hun skulle være med os… Nu må vi se … mon ikke det går.
Hermed et billede af hende.
[/QUOTE]

Hun er virkelig en sød lille mis, og jeg kan godt forstå, at du har tabt dit hjerte til hende! Jeg er jo også selv meget, meget glad for de søde, blide ragdollere. :slight_smile:

Ang. hegnet, så ved jeg, at Anne fra opdrættet Hollsedoll på Nordfyn har haft godt held med at holde sine ragdolls inde i haven bare ved hjælp af et almindeligt bøge (?) hegn. Kun én gang kom de vist igennem til naboen, da de blev skræmt over noget i haven og løb med fuld fart. Hun har siden sat et “rigtigt” hegn op, men det er først for ganske nyligt. Jeg synes, I skal prøve at se, hvordan hun reagerer, hvis I tager hende ud i sele i første omgang. Det kan være, hun vokser sig for tung til at klatre/hoppe så meget, som hun gør nu.

Og så skal I selvfølgelig huske at få hende steriliseret inden hun bliver kønsmoden, for fertile hunner i løbetid stikker af - det er jo derfor, det hedder løbetid. :wink:

Det tror jeg du gør :slight_smile: Hun kan lide Lille Per, han kan lide hende. Hun ser sød ud, og I kan vel også godt lide hende, selv om det oprindeligt var noget andet I gik efter? Få det bedste ud af situationen, jeg tror såmænd ikke den er så slem endda når hun allerede er faldet til. Selv om hun er lavet uden papirer, vaccinationer og andet der ellers som en selvfølge bør være en del af en killings liv, så ser hun jo ud til at have været i hænder og behandlet venligt. Det er grundlæggende ting, som man ikke ville kunne rette op på, hvis det var blevet forsømt. Det kan man trods alt med vaccination og neutralisation :wink:
vh
Susanne