Kalveknæet kat, nogen der ved noget?

Min Kaiser er kalveknæet, altså hans knæer går indad når han går.
Han har egentlig haft det lige siden jeg fik ham, lagde bare ikke så meget mærke til det dengang og dyrlægen sagde det sagtens kunne være fordi han var killing og det kunne ‘rette sig’.
Det er ikke sket og han er stadig lige kalvknæet og har tænkt lidt på, om det kunne have betydning?? Han virker glad og veltilpas og leger og spurter rundt, så han virker ikke til at være generet af det eller have smerter.Men det er katte selvfølgelig også gode til at skjule…
Men når hans benstilling er så skæv, er belastningen på hans led så ikke ‘ulige’? Det vil jo betyde at hans ledbrusk bliver slidt skævt? Hvis ja, så er han vel noget mere disponeret for at få ledproblemer+artrose?? :gruble: :?
Hvis det er tilfældet, så vil jeg i hvert fald forebygge det, måske med noget Canosan.

Vil lige høre om der er nogen der har noget erfaring omkring dette og kan hjælpe mig :gruble: Så jeg kan gøre det bedste for min musling :slight_smile:

PS: Men det ser nu utroligt charmerende ud :tihi:

Hjulben har da knæerne ud af?
Kalveknæ vender ind af?

Hov ja, bytter altid rundt på de to ting :wink: Så er han kalvknæet :slight_smile:

Så er det rettet :thumbup:

:wehuu::wehuu::wehuu:

Silke er også helt vildt kalveknæet - nu bliver hun 11 år næste gang, og det har aldrig generet hende.

Skal prøve at tage et par billeder én af dagene…

:slight_smile:

ved du hvad foder han har fået fra “dag 1” hos opdrætteren? og hvad har han fået hos dig?

Hilsen Heidi

Er der forskel på kalveknæet og kohaset? :?

Nej, ikke i min bog :wink:

Prøv at kigge her http://catagility.com/documents/IntroductiontoCowHocksandStructure18March2010.pdf

Her kan man kloges en smule på benstilling på katte og ikke mindst da konsekvenserne. Jeg er i al fald superglad for at der er fokus på det fra Tica dommernes side.

Hos heste, hvor jeg kender udtrykket bedst, så er der forskel ja. Her er definitionen hos hest :slight_smile:

Forknæ set forfra:

“kalveknæet”: Forknæet vinkler indad, således, at afstanden mellem de to forknæ er mindre end på resten af benet. Oftest vækstforstyrrelse.
“hjulbenet”: Forknæet vinkler udad, således, at afstanden mellem de to forknæ er større end på resten af benet. Oftest vækstforstyrrelse.

Disse afvigelser kan godt forekomme kun på det ene ben eller en tilstand på hver og benævnes da “vindblæst”.

Haserne set bagfra:

“kalveknæet”: Hasen vinkler indad således, at afstanden mellem de to haser er mindre end afstanden mellem resten af de to ben. Opvækstproblem.
“hjulbenet”: hasen vinkler udad således, at afstanden mellem de to haser er større end afstanden mellem resten af de 2 ben. Opvækstproblem.
“kohaset”: Bagbenet er roteret udad, således at hasespidserne i stedet for at pege lige bagud peger ind mod hinanden. Genetisk betinget.

[B]Haserne set bagfra:

[/B]“kalveknæet”: Hasen vinkler indad således, at afstanden mellem de to haser er mindre end afstanden mellem resten af de to ben. Opvækstproblem.
“hjulbenet”: hasen vinkler udad således, at afstanden mellem de to haser er større end afstanden mellem resten af de 2 ben. Opvækstproblem.
“kohaset”: Bagbenet er roteret udad, således at hasespidserne i stedet for at pege lige bagud peger ind mod hinanden. Genetisk betinget.

Ud fra dette mener jeg så (som jeg ser det for mig), at der er forskel på begreberne kalveknæet og kohaset.
For øvrigt har jeg set flere kohasede katte og endnu flere hunde, der var det.

Pia - Spændende link. Tak for det. Det giver også lige pludselig en bedre forståelse af nogle af de ting en dommer tjekker ved katten når den er på bordet, og hvorfor TICA har det kradsetræer hos dommeren :slight_smile:

Jeg mener dog stadig at der er forskel på de to begreber, men måske det bare ikke har været så vigtigt i fordraget, at der har været grund til at udspecificere definitionerne :slight_smile:

[quote=Con Meo;518352]ved du hvad foder han har fået fra “dag 1” hos opdrætteren? og hvad har han fået hos dig?

Hilsen Heidi[/quote]

Puha, kan næsten ikke huske det. Mener han fik enten Eukanuba eller Hill’s kitten. Kan i hvert fald huske, at jeg tænkte, at det var et nogenlunde foder.

Hos mig har han fået Iams kitten og Eukanuba kitter i starten og så skiftede jeg over på RC young male efter han blev kastreret.

[quote=Mega;518430]Haserne set bagfra:

“kalveknæet”: Hasen vinkler indad således, at afstanden mellem de to haser er mindre end afstanden mellem resten af de to ben. Opvækstproblem.
“hjulbenet”: hasen vinkler udad således, at afstanden mellem de to haser er større end afstanden mellem resten af de 2 ben. Opvækstproblem.
“kohaset”: Bagbenet er roteret udad, således at hasespidserne i stedet for at pege lige bagud peger ind mod hinanden. Genetisk betinget.

Ud fra dette mener jeg så (som jeg ser det for mig), at der er forskel på begreberne kalveknæet og kohaset.
For øvrigt har jeg set flere kohasede katte og endnu flere hunde, der var det.[/quote]

Nu er jeg helt i tvivl om han kunne være kohaset og ikke kalveknæet:? Kan lige prøve at tage et billede når jeg kommer hjem fra arbejde.

Jeg vidste slet ikke at katte også kunne være det, så jeg følger altså lige med her :slight_smile:

[quote=Mega;518430][B]Haserne set bagfra:

[/B]“kalveknæet”: Hasen vinkler indad således, at afstanden mellem de to haser er mindre end afstanden mellem resten af de to ben. Opvækstproblem.
“hjulbenet”: hasen vinkler udad således, at afstanden mellem de to haser er større end afstanden mellem resten af de 2 ben. Opvækstproblem.
“kohaset”: Bagbenet er roteret udad, således at hasespidserne i stedet for at pege lige bagud peger ind mod hinanden. Genetisk betinget.

Ud fra dette mener jeg så (som jeg ser det for mig), at der er forskel på begreberne kalveknæet og kohaset.
For øvrigt har jeg set flere kohasede katte og endnu flere hunde, der var det.[/quote]

Jeg tror ikke på at der kun er tale om et opvækstproblem ifht til eks hjulbenethed. Ved mennesker er både kalveknæ og hjulben genetisk arveligt - så hvorfor skulle de 2 være opvækstbetingede hos katte ?

[QUOTE=En forhenværende bruger;518427]Nej, ikke i min bog :wink:

Prøv at kigge her http://catagility.com/documents/IntroductiontoCowHocksandStructure18March2010.pdf

Her kan man kloges en smule på benstilling på katte og ikke mindst da konsekvenserne. Jeg er i al fald superglad for at der er fokus på det fra Tica dommernes side.[/quote]

Og Vickie Shields, som har skrevet det udmærkede dokument, kommer til Danmark og dømmer i november 2011: http://ticamembers.org/calendar/111112a.htm

Måske kan hun holde et seminar om emnet?

Men er der nogen der ved, om hans skæve benstilling kan føre til ledproblemer?? :? Eller smerter?

Dette er så hos heste og ikke katte, så tror ikke det kan direkte overføres. Og der har især hvordan de bliver beskæret og hvordan de slider hovene meget stor betydning for om de er(/bliver/stopper med at være) hjulbenet eller kalveknæet :slight_smile:
Men jo, jeg tror da også at der er noget af det der er arveligt (der er i øvrigt flere definitioner på forkerte benstillinger hos heste end de her angivet, f.eks. fransk osv.)

Vics - Jeg har en mco dreng på 3½, der netop er kalveknæet. Jeg har altid spekuleret på om han mon også havde HD. Han fik taget røntgen her sidste sommer i en alder af knap 3 år, og der var der intet at se ifht røntgen. Rigtig fine hofter der. Jeg kunne dog godt mistænke at der ville komme noget slidgigt i den forbindelse engang. Men nu må vi se.

Det var jo også den tanke jeg havde. Men vil lige prøve at høre nogle dyrlæger af, om de har nogen erfaring omkring det. For hvis han er disponeret for artrose pga. at han er kalveknæet, så skal jeg være lidt mere opmærksom på det.

Vics - Du kan jo overveje at begynde med noget led opbyggende tilskud? :slight_smile: