Uh! Jeg må hellere køre hjem og krybe ind til kattene nu!
![]()
(mig KAN de ikke bærer:-))
Uh! Jeg må hellere køre hjem og krybe ind til kattene nu!
![]()
(mig KAN de ikke bærer:-))
En kongeørn i Norge tog en hund
(Advarsel!! Der er rent faktisk et billede af den døde hund i artiklen!)
Der har været samme diskussion - ifb. med artiklen - på hunde-forum.dk:
Jeg ved, at min mors kollega fik sin kat slået ihjel af skader, der angreb den ude i haven
Så jeg har stor respekt for skader den dag i dag.
OMG - stakkels hund! De sulter åbenbart der står der i artiklen.
Skader? Denne tråd er ikke god for min fuglefobi ![]()
Ja, vi har også falke og høge mm. Musvågen er bare den mest kendte. Og selv den større Duehøg tager dyr på størrelse med en due, men katte er altså et for stort byttedyr for nogen rovfugle i Danmark.
Føj i det hundeforum link var der så lige en artikel om at en ørn havde taget en kat…
Jeg lægger et link, men jeg er nød til at advare for der er billeder af den spiste kat.
I artiklen står der at katten gjorde stor skade på ørnen, som kom i pleje. Jeg synes så godt nok ikke at kattens ejer beskrives som nogle der var kede af situationen.
Så vi har altså ingen rovfugle i DK der kan tage bytte i størrelse med en mindre voksen kat (2-3 kg) udover kongeørnen? Eller? ![]()
Synes i øvrigt det er en rigtig spændende tråd. Jeg er ikke selv god nok i fugle til at kende forskel i naturen (der er dog vist nogle tydelige kendetegn ifht hale og vingeform, men kan aldrig huske dem i situationen), der hvor jeg boede da Mea og Tvebak var killinger havde vi dog vist tårnfalke. Det var i hvert fald det jeg fik fortalt af dem der udlejede det. De havde sat kasser op til dem, så jeg plejede at kunne se på dem og deres unger når jeg sad og spiste morgenmad, det var hyggeligt ![]()
[quote=Eife;473352]Så vi har altså ingen rovfugle i DK der kan tage bytte i størrelse med en mindre voksen kat (2-3 kg) udover kongeørnen? Eller? ![]()
Synes i øvrigt det er en rigtig spændende tråd. Jeg er ikke selv god nok i fugle til at kende forskel i naturen (der er dog vist nogle tydelige kendetegn ifht hale og vingeform, men kan aldrig huske dem i situationen), der hvor jeg boede da Mea og Tvebak var killinger havde vi dog vist falke. Det var i hvert fald det jeg fik fortalt af dem der udlejede det. De havde sat kasser op til dem, så jeg plejede at kunne se på dem og deres unger når jeg sad og spiste morgenmad, det var hyggeligt :)[/quote]
Jo, også havørnen. Men kun de to ørne, såvidt jeg har forstået, og så almindelige er de jo heller ikke. Det er vist kun i visse områder, at man skal være bekymret.
Og så er der lige den finte med, at nogle fugle - heriblandt skader - kan gå til angreb og chikanere, hvis de har reder i nærheden. Dog tror jeg, at det er meget sjældent, at det går så galt.
JogJ - Hey - mine to kongebørger kan da ta en kat - hvad mener I med at vi ikke har rovfugle i Dk, der kan tage større byttedyr - ? Har I glemt kongeørnene - de lever to steder i DK
Barney - Nårh ja, den havde jeg lige glemt vi også har i DK. Heller ikke fordi jeg er bekymret, men er ret nysgerrig og synes at det er spændende:)
Ja, haner kan jo også været ret agressive indimellem, men altså… -tihi
[quote=Eife;473352]Så vi har altså ingen rovfugle i DK der kan tage bytte i størrelse med en mindre voksen kat (2-3 kg) udover kongeørnen? Eller? ![]()
Synes i øvrigt det er en rigtig spændende tråd. Jeg er ikke selv god nok i fugle til at kende forskel i naturen (der er dog vist nogle tydelige kendetegn ifht hale og vingeform,:)[/quote]
Jo, det har vi sådan set, for det er der enkelte af dem der kan, altså angribe og dræbe byttet på den størrelse, men så skal byttet befinde sig hvor fuglen føler sig tryg nok til at sætte sig på nedslagsstedet og spise byttet, altså langt væk fra mennesker, for rovfuglene i kan slet ikke lette og flyve væk med særligt tungt bytte.
Udover kongeørn og havørn, er duehøgen den stærkeste af rovfuglene mener jeg, men den kan ikke flyve med en kat i fangerne, så meget er helt sikkert, og den ville ikke binde an med en stor kat, men sandsynligvis godt en killing…nu er det blot sjældent, at duehøge og killinger befinder sig på samme lokaliteter.
En af de mest almindelige rovfugle, spurvehøgen er den af rovfuglene, der i forhold til sin størrelse tager de største byttedyr, altså i ringdue/skade/krage-størrelse, som er næsten så store som den selv, men flyve væk med det kan den ikke…den er også så ligeglad med omgivelserne, at den gerne sætter sig midt på græsplænen og fortærer såfan et bytte…
Nå, det blev en smøre…jeg er bare sådan lidt rovfuglenørd…og kan sagtens kende forskel på dem
Og her lige et par musvåger
I er godt klar over at der er tale om totalt fredede fugle, ikke?
Uanset hvor mange høns, der tages og uanset hvor grusomme vi måske mener de er, så er det ulovligt på nogen måde at skade vores rovfugle!
Og jeg må indrømme, at jeg bliver helt trist over nogen helt bevidst dræber dem… endda kalder sig “heldig” fordi det lykkes ![]()
Jeg bor godt nok et sted, hvor vi ikke har musvåger… men vi har en del tårnfalke… og selv om et par stykker sidste vinter mente at jeg havde arrangeret tag-selv-bord for dem med min fuglefodring i havens snedynger, så kunne jeg ikke drømme om at hverken bebrejde dem deres oportunisme eler kalde dem grusomme… de sultede jo vel lige så meget som de små sangfugle!
Der går også historier om at den aggressive han svane der for en del år siden var i en af aalborgs parker(er den ikke mere pludselig havde nogle halshugget den) havde tager katte og små hunde. Eftersom jeg selv blev opsøgt af den mens jeg havde ildere med i parken og var nødt til at gå ud af parken tvivler jeg ikke for den var biiip aggressiv.
For nogle år siden oplevede en nordmand at hun gik tur med sin ilder om natten pludselig så hun en skygge det var en ugle der var ved at angribe hun fik revet ilderen op og den strejfede hende mens den vendte om. Fik det at vide på msn så ved det ikke bare var pjat.
Vi har også på fyn haft nogle aggressive måger der angreb folk,dette var i lokal nyhederne så den vandre historie er kørt ret langt ud så.
Så nogle fugle gør irrationelle ting og har storheds vanvid.
Tror ikke de kunne tage en kat med sig men tror gerne de kunne skade en kat. Uglen angreb jo for at beskytte dens territorie så mon ikke andre rovfugle også prøver om ikke andet at lave skræmme angreb.
Forresten i stod vel ikke og skød en rovfugl de er total fredet (ved ikke om man kan få dispentation for at skyde dem)-what:S :?
Det kan godt være at en eller anden rovfugl kan tage en kat, men det kan sørme også snildt være den anden vej rundt.
Manfred min gamle huskat, kom engang hjem med en musvåge som han stolt kom ind og slap løs i stuen.
OG DEN VAR IKKE DØD…
Normalt nå han kom hjem med sine halvdøde dyr, var der altid nogle af de andre katte der synes det var fedt at nå at snuppe dem inden jeg kunne få fat i dem, men lige den her var der ingen der havde lyst til at forsøge sig med.
Indrømmet, jeg var også ret bekymret da jeg skulle have indfanget kræet og sluppet ud igen. (vi fik den heldigvis dirrigeret til havedøren, og så fløj den selv)
Og så kan jeg fortælle at sådan nogen størrelser har en imponerende stemmepragt, og at de kan hvæse som en arrig kat.
Året efter havde vi et par der ynglede i vores lade, og jeg brugte lang tid på at beundre dem, og var meget beæret over at kunne komme så tæt på som vi reelt kunne (har altid fået at vide at de er meget sky)
Vi fodrede dem så en smule (de kan faktisk ret godt lide røde pølser) for at de skulle lade staldkattenes mad være, for det sad de altså lystigt og tyggede i.
Den lade de ynglede i, var den lade vores høns også boede i, og de gjorde altså aldrig antræk til at ville tage vores høns (okay, det var også nogle store fede høns, som vejede minimum 5 gange så meget som dem), tværtimod var jeg mere bekymret for om vores skrukhøne skulle få fat i en af dem, for så tror jeg ski hun havde slagtet den.
I samme lade havde jeg også kaniner, som de heller ikke var interesserede i, men jeg må indrømme at mine marsvin blev flyttet ind i en anden del af stalden.
[quote=Ann K;473399]Uanset hvor mange høns, der tages og uanset hvor grusomme vi måske mener de er, så er det ulovligt på nogen måde at skade vores rovfugle!
Og jeg må indrømme, at jeg bliver helt trist over nogen helt bevidst dræber dem… endda kalder sig “heldig” fordi det lykkes ![]()
[/quote]
SÅ enig, og det er vel ikke anderledes end når et eller andet fjols føler sig glad fordi han har nakket en kat, der også er et rovdyr og derfor tager bytte af div slags ![]()
Felis - Mange tak for smøren, du måtte hellere end gerne komme med en der var dobbelt så lang -tihi Jeg synes simpelthen sådan noget er spændende at høre om, især når det er en entusiast der fortæller ![]()
Så har det måske været en spurvehøg der havde det med at dykkede ned over hovedet på mig når jeg red på Frits i skoven (ung skov) på en bestemt sti?
Altså hvis de ikke er så sky, billeder ligner også meget godt som jeg husker den, dog en del mindre…
[quote=line_refsgaard;473342]Føj i det hundeforum link var der så lige en artikel om at en ørn havde taget en kat…
Jeg lægger et link, men jeg er nød til at advare for der er billeder af den spiste kat.
I artiklen står der at katten gjorde stor skade på ørnen, som kom i pleje. Jeg synes så godt nok ikke at kattens ejer beskrives som nogle der var kede af situationen.[/quote]
Arrgh.!!!
Han var da ligeglad med katten, for han havde mange på sin gård…
Sådan en
!!!
.
Det er faktisk diskuteret før http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=5903&highlight=konge�rn
Her hvor jeg bor er der en del rovfugle. Men ørnene ser vi kun på lang afstand da de er temmelig sky og det er så vidt jeg ved de eneste der kunne tage en kat.
Ugler har vi mange af, men de tager jo kun smådyr. Og så har vi jo indhegnet vores løbegårde med “låg” på så selv om rovfuglene ville så kunne de ikke komme til kattene. Bortset fra dem der løber i haven om dagen - men de er kun ude når vi er ude ( og det er også killinger).
Jeg har dog aldrig set rovfugle så tæt på haven om dagen. Andre fugle - ja - inklusive fasaner ( de elsker min have fordi den er indhegnet så flyver gerne herind når der er jagt eller de vil væk fra en ræv/hund).
Jeg tror det er meget sjældent at fugle tager katte, men det er da klart at for en fugl er et byttedyr et byttedyr og de er da ligeglade med om det samme dyr er vores kæledyr. Derfor er det op til OS at holde vores kæledyr på en sådan måde at de ikke kan blive taget af rovdyr ( en ræv kan f.eks. sagtens tage en kat).
Teresa
Jeg bor i et område med kongeørne og mange andre spændende fugle ![]()
Det er vist også løbet lidt af sporet, det startede med musvåger. ![]()
Der er også mange rovfugle her omkring, de er virkelig flotte. ![]()
.