Kan en musvåge tage en vosken kat?

Ja hvordan var det nu lige det var Tante Tut…blev den historie med hunden nogen sinde dokumenteret

Mener også at kunne huske de store gåsegribbe lever dernede omkring

Lige et billede, som jeg synes passer godt i denne tråd…

[quote=Teresa Guldager;473590]
Ugler har vi mange af, men de tager jo kun smådyr.

( en ræv kan f.eks. sagtens tage en kat).
Ja, ræve kan godt tage katte og nogen ræve gør det også hvis de kan komme afsted med det.

Teresa[/quote]

Ugler…nogen af dem er faktisk farligere for kattene end rovfuglene er. (ja, ugler er jo faktisk også rovfugle, da de fanger levende bytte ved at gribe det med kløerne og har rovfuglenæbbet til at flænse byttet i stykker)

De store hornugler der lever her i landet tager ret store byttedyr…voksne harer og ænder eks.

For mange år siden havde jeg ugler boende…det var de små kirkeugler, der næsten er uddøde i Danmark.

Men de S***** små uglers yndlingsbeskæftigelse var at styrtdykke og angribe kattene med deres skarpe kløer…både når kattene krydsede gårdspladsen eller kattene sad oppe og ville lukkes ind af loftvinduet…så kunne man opleve katten klamre sig fast med en hysterisk, flaksende med vingerne, ugle der hagede sig fast i kattens ryg…

Og der kan man tale om, at kattene fik bylder…i nakken og på ryggen, når uglen havde held til at få fat med kløerne…

Jeg ved ikke hvorfor de ikke kunne lide kattene…de kan jo ikke have set dem som byttedyr grundet størrelsen, og hunden forsøgte de aldrig at angribe…men måske ugler er kloge nok til at regne ud, at kattene også udgjorde en trussel mod uglernes byttedyr…

Nu er det natugler der jævnligt kommer på besøg, men de gør slet ikke forsøg på at jage kattene…

[quote=alleos7;473664]Lige et billede, som jeg synes passer godt i denne tråd…

[/quote]

-LOL-LOL-LOL

LOl fedt foto - mine katte lå også helt flade, da kongerne sad på taget. Jeg er faktisk lidt glad for de ikke har siddet der siden. Tænk hvis nogle skød dem! De forsøger jo at få dem til at yngle i Vildsmose, men vist med varieret held ikk?

ved du det felis?

[quote=lenschow;473669]LOl fedt foto - mine katte lå også helt flade, da kongerne sad på taget. Jeg er faktisk lidt glad for de ikke har siddet der siden. Tænk hvis nogle skød dem! De forsøger jo at få dem til at yngle i Vildsmose, men vist med varieret held ikk?

ved du det felis?[/quote]

Vi har tre faste ynglepar i DK af kongeørn, et ved Mariager, et ved Hals og et ved Lille Vildmose, men de har ikke været for heldige med ungerne, hvor et par stykker af dem er godt nok kommet af reden, men har så været udsat for uheld så de er døde af det.
Problemet med havørne er, at bestanden vokser meget langsomt, de lægger kun 2 æg og ofte er der kun en unge der overlever og kommer på vingerne…

Havørne er der flere af, men der har de sidste par år været grimme tilfælde hvor folk har aflivet de totalfredede fugle.

Sidste år blev den gamle hun fra et sjællandsk ynglepar fundet, skudt gennem næbbet og faldet ned, død af blodtab…og i år blev hannen og ungen fra parret i Odense Fjord aflivet med en meget stærk og ulovlig gift, som var anbragt i en død høne som lokkemad…sådan noget forbandet svineri

Spændende tråd :slight_smile:

Vil lige tilføje som noget lidt andet at jeg tror der skal meget til at en ræv tager en sund og rask voksen kat.

Jeg har set hjemmevideo optagelser hvor min kat og en ræv går side om side og det var i vinter hvor der var sne og i lang tid - dvs. sikkert svært at finde mad.

Synes lige jeg ville dele til dem der evt. skulle være bekymret for om Mikkel var en meget slem en mod misserne :slight_smile:

Felis - Ja, det er da godt nok noget svineri! Det fatter jeg godt nok ikke hvorfor folk gør! :mad:

Ja okay, kongeørnen kan. Men den er der kun 10 par af cirka i DK så vidt jeg ved, så det måske ikke den største trussel. Havørnen kan også godt, men det igen ikke en af deres byttedyr.

[quote=Felis;473692]Vi har tre faste ynglepar i DK af kongeørn, et ved Mariager, et ved Hals og et ved Lille Vildmose, men de har ikke været for heldige med ungerne, hvor et par stykker af dem er godt nok kommet af reden, men har så været udsat for uheld så de er døde af det.
Problemet med havørne er, at bestanden vokser meget langsomt, de lægger kun 2 æg og ofte er der kun en unge der overlever og kommer på vingerne…

Havørne er der flere af, men der har de sidste par år været grimme tilfælde hvor folk har aflivet de totalfredede fugle.

Sidste år blev den gamle hun fra et sjællandsk ynglepar fundet, skudt gennem næbbet og faldet ned, død af blodtab…og i år blev hannen og ungen fra parret i Odense Fjord aflivet med en meget stærk og ulovlig gift, som var anbragt i en død høne som lokkemad…sådan noget forbandet svineri[/quote]
Ja det har du da helt ret i

[quote=Felis;473666]Ugler…nogen af dem er faktisk farligere for kattene end rovfuglene er. (ja, ugler er jo faktisk også rovfugle, da de fanger levende bytte ved at gribe det med kløerne og har rovfuglenæbbet til at flænse byttet i stykker)

De store hornugler der lever her i landet tager ret store byttedyr…voksne harer og ænder eks.

For mange år siden havde jeg ugler boende…det var de små kirkeugler, der næsten er uddøde i Danmark.

Men de S***** små uglers yndlingsbeskæftigelse var at styrtdykke og angribe kattene med deres skarpe kløer…både når kattene krydsede gårdspladsen eller kattene sad oppe og ville lukkes ind af loftvinduet…så kunne man opleve katten klamre sig fast med en hysterisk, flaksende med vingerne, ugle der hagede sig fast i kattens ryg…

Og der kan man tale om, at kattene fik bylder…i nakken og på ryggen, når uglen havde held til at få fat med kløerne…

Jeg ved ikke hvorfor de ikke kunne lide kattene…de kan jo ikke have set dem som byttedyr grundet størrelsen, og hunden forsøgte de aldrig at angribe…men måske ugler er kloge nok til at regne ud, at kattene også udgjorde en trussel mod uglernes byttedyr…

Nu er det natugler der jævnligt kommer på besøg, men de gør slet ikke forsøg på at jage kattene…[/quote]

Natuglen ser vi tit, de yngler også i vores skov. De sidder ofte i æbletræet lige uden for vores soveværelses vindue, det er bare så hyggeligt når de sidder og siger deres ki-vik.

Her til morgen var den så gal igen… Musvågen fløj meget tæt ned over trådnettet, som om den ville se om tråden var der endnu. Kattene kom nærmest flyvende ind eller løb ind i “kattehuset”

Jeg har tit set den jage på den anden side af huset, (nogenlunde de samme steder som natuglen), men den har aldrig før været så tæt på kattene.

Jeg talte med naboen i går (han fodre alle de vilde og uønskede katte i området), han fortalte at han på det seneste også har set den nede hos dem, hvilket ikke er normalt. Han har den seneste tid oplevet at en del af kattene er forsvundet, men har antaget at det som normalt var ræven der har været på spil. Da den ofte tager en del katte har i området.

Så om denne musvåge ser kattene som konkurrence og forsøger at jage dem væk aner jeg ikke, men den er i alle tilfælde meget intresseret i kattene.

Ikke noget som jeg kender til, men en søgning på google siger at de lever i Spanien, Grækenland og Tyrkiet.:slight_smile:

JogJ: Ingen trussel? - det afhænger da af, hvor du bor:-) Vi bor fx i Mariager i noget der hedder Himmerlands Naturpark. Jeg tænker så om det mon ikke er dem fra Mariager jeg har set - det giver da mere mening end at det var dem fra Vildmose ikk?

Svineri med det gift osv! Hvad tænker folk på??!!

De virkede lidt overraskede, da jeg så dem på mit tag (laden nede bagved huset - ikke ved vejen) - ikke direkte bange snarere sådan “Hov der står en og glor” Jeg så nok lige sådan ud:-) Jeg er sikker på at de fløj lige efter og at de var fløjet var jeg ikke gået ind straks. De virkede meget sky.

Ang ræve - så har jeg haft oprettet en tråd herinde om det, da jeg var nervøs for mine, fordi jeg har en delvis tam ræv, der bor i min lade om vinteren. Siden har jeg set den masser af gange, og den ignorere total kattene, når den går forbi.

Det samme gør “Grimme” en grævling som har en passage direkte forbi den ene løbegård - og som nogle måske ved, så er grævlinge ret konservative med hensyn til gangstier, så den går den vej uanset hvad jeg har sat op:-) Den ignorerer også kattene. Den er kattene dog bange for - det er jeg også lidt. Den er larmende, snøftende og målrettet på en ret aggressiv måde, når den kommer vraltende, men den “ser” os slet ikke.

Heldigvis tror jeg:-) Jeg har hørt historier om dem.

Men ræven - Mikkeline - er rigtig sød. Sidste gang der var kuld kom hun med tre unger. Før hed hun naturligvis Mikkel, fordi jeg troede det var en han, men når man sådan blir mor, så måtte der jo et line efter:-) De der unger var bare søde! De anede intet om at jeg var farlig kunne jeg se. Det havde de ikke lært endnu, men nu har de forhåbentlig - de, der overlevede, for der køres rigtig mange ræve ned i området desværre…

Der findes en del af dem i området Gorges du Verdon

Ja så har jeg desværre et vidne, der har set “vores” musvåge tage en af naboens katte:blegne:. Det skete på marken lige oven for vores hus, det gik tilsyneladende hurtigt. Men musvågen kunne ikke lætte med sit “bytte” og spiste derfor katten deroppe:vræle:.

Nu er jeg bare uhyggelig glad for at der er trådnet over løbegården:S Men er desværre heller ikke længere i tvivl om at det er kattene den gik efter i sin tid:S

Ginaby - Øv øv øv :frowning: Så skal man altså frygte rovfugle udover ræve og hunde ifht ens katte :frowning:

Ja desværre:S