Jeg kan ikke komme med en nøjagtig lydgengivelse på skrift, men jeg kan tydelig høre forskel på, hvem der siger noget og ofte endda også, hvad de vil have mig til
Galliano har et meget varieret repertoire og kan gå fra stille, men insisterende til højlydt “du-har-ikke-set-mig-eller-hørt-på-mig-i-mindst-5-sekunder” og meget insisterende.
Sander har kælenavnet “mus” og det går meget på hans stemme, der ikke er så høj, men dog stadig insisterende, når jeg ikke reagerer med det samme.
Guinness siger ikke så meget og bruger mest sin stemme til at give beskeder i stil med “jeg vil ud” og “jeg er sulten”. Uden for får jeg nu også “heeeeeeej mor”
Ja - helt bestemt kan vi høre forskel på vores 6 katte.
Den fertile hankat har sin helt egen klang;-)
Vores pensionerede avlshan er blevet lidt hæs i sin tenor;-)
Huskatten lyder lidt som en påfugl - især hvis døren er lukket, og han er på den forkerte side;-)
Vores aldersfrue siger ikke så meget:-)
Vores to hunkatte - mor og datter - de kan være svære at høre forskel på, men moren siger ikke så meget;-)
Filur lyder altid meget sur i sin miaven. Leo lyder lidt ynkelig, Panda lyder lidt krævende.
Søstrene lyder meget ens, så har lidt svært ved, at høre forskel på dem, men Phoebes stemme er lidt mere tydelig end Pipers. Ingen af de to kan miave rigtigt- de har en druiiiit lyd.
Fælles for alle mine katte er at deres stemmer er store - man er vel Orientaler ik’
Nut, har en ret nasal og rimelig dyb stemme - i al fald i forhold til hendes udseende
Biss’, har et meget kort miav.
Champ, igen nasalt men meget krævende (især når der er mad i nærheden)
Emily, nasalt og meget laaaaaaangt… som i Mooooooaaaaar-jeeeeeeg-viiiil-haaaa-opmærksomheeeeeeeeeeeeed…
Chip, har en knap så stor stemme (typisk hankastrat) men meget sødt
Eloa, kan skrive meeeeget højt især når der er mad eller hun er “blevet væk”
Men det ér altså nemmere at høre forskel frem for at skulle skrive forskellen
Tja tjooooo…er det nu jeg skal krybe til korset og erkende at jeg faktisk nogengange kan tage fejl af Junior og Niggi, både stemme- og udseendesmæssigt.
Men for det meste er det nu meget nemt at kende forskel på kræenes stemmer herhjemme.
Devi er den eneste der kan miaue - altså så det lyder som et rigtigt miau med udtale af alle bogstaverne
Gizmo brummer for det meste bare af velvære…hvis han siger noget er det med 5 ugers killingepiv…jeg er heller aldrig i tvivl hvis han er blevet bange eller har ondt for det har også sin helt egen lyd.
Junior kurrer som en due og synger som en anden forelsket teenager.
Og Niggi hun har altså bare et sæt lyde som ikke kan beskrives, de skal opleves. Det er kun Niggi der snakker det sprog her i den lille familie.
Det kan jeg, også hver og en Måske fordi de og jeg konstant snakker sammen, så her ind i mellem er en kaglen der tangerer en hønsegård
De eneste jeg kan tage fejl af er Natalie og hendes datter Decibelle, men svarer jeg ikke på tiltalen, så skal jeg nok finde ud hvem af dem det er, for Natalie RÅWER når hun ikke bliver svaret indenfor to sek, så er stilheden længere, ja så er det Decibelle
Ja her er vi aldrig i tvivl om det er hans velervædige prikkethed eller det er Otto der kommer. Leopld siger AUUUAUUU og Otto siger mjaaav. Betterøv siger ikke så meget, men engang imellem kommer pder da et lille miv fra hende. Lilli kan vi af gode grunde ikke høre, for hun siger så godt som aldrig noget, men vi kan mærke hende. Pludsellig er der en der stryger sig op ad benene eller hopper op til os, det er Lillepigen.
Pippi er heller ikke meget talende og siger hvad hun hedder Pip pip.
Pølse og Pussimor siger miv miv miv Pølse med lidt mer dyb stemme en Pussimor. Dem skal man virkelig kende , for at høre forskel.
Knus Elin
PS Jeg er slem til at blande bogstaver når jeg kalder på Leopold og Otto, med det resultat, at Otto tit kommer til at hedde Lotto:tihi:
Jeg kan også tydeligt høre forskel på vores missere
Meeko kagler lidt som en due kombineret med mawwwww
Kuzco har ikke så høj en mijawen og lyder mere som en lille smule kaglen kombineret med miiiiiwwww
Mushu har flere spektre af mijawen. Normalt siger Mjawww og hvis man ikke svarer ham bliver det rigtig højt og endelsen riiiigtig lang Mjawwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
Emil kurrer som en due… drrrruuuuuiiii… hmm !!!
Aprilia mmmmaaaaauuuuuiiii
Fienchen havde först ingen lyd paa… det var med aaben mund… men der kom ingen ton???
Nu er den der og det er lige saadan at man kan höre hende… en lille tynd fibet stemme… miiiiii…
Bluebella har flere toner paa lageret…
en tynd söd stemme -hun lyder mere som en lille killing end som en dame paa 3 aar…
Men hvis der er noget jeg savner, var det Eigils stemme…
Au au auuuuu … og saa han dybe dybe dybe snurren inde fra maven… saa dejlig dyb…
Ja sagtens. Tjalfe er en meget talende kat, og det er også MEGET højt. Han svarer på forskellige måder når man taler til ham, og siger også noget til Emil hver gang han ser ham gå forbi. Desværre har han det med at hyle om morgenen når han vil ha mad, så han er ikke til at tage fejl af. Emil siger ikke ret meget, og har en lille forsigtig pivestemme. Sjældent han siger noget til mig, men det sker han siger lidt til Tjalfe.
Det ved jeg egentlig ikke om jeg kan.
Malte er hankat og kan godt gå og kalde lidt - det er ikke til at tage fejl af.
Mille kan finde på at sige noget - specielt udenfor, men Fie har jeg aldrig hørt sige en lyd, så der må jeg blive svar skyldig
Kheops er nem for han siger aldrig noget - undtagen når han spinder på skødet af mig på toilettet - så KNIRKER han … som en rusten dør
Obelix er også ret let, for han mini-mivser hvis han er sulten og så klager han højt og inderligt hver gang han går på bakken… wraaaaaauuuuuuuuu wraaaaaauuuuuuuuu wraaaaaauuuuuuuuu
Ramses siger kun lyde når han vil have min opmærksomhed (men ok - det vil han hele tiden) … det er rullende miauwer… sådan nogen der kommer heeeeelt nede fra halsen
og rosinen i pølseenden Sethi - han siger noget når han keder sig. Korte høje mivser… lidt som en fornærmet teenagetøs der er forvist fra toilettet… ihh mor altSÅ!!!
så vi har en fin lille koncert kørende her i huset…
Bestemt! Ikke to katte lyder ens herhjemme (eller i andre hjem tror jeg:-))
Der er meget stor og tydelig forskel.
Nanoq har en høj stemme, der slår triller - Taras er dybere og siger Daaau daau - Maggie er en rigtig dame - høj lys stemme, der siger briiii briii
Tip er en dyb mandestemme, der er langtrukken - aaaauuuuuu aauuuuuuuuuuuu aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaau (jeg har aldrig hørt en kat sige sådan før:-))
OG Eddie…SUK. Han taler thailandsk - og så er han forresten den eneste af mine katte, der kan sige MIAUV. Virkelig. lige som det staves:-)
Dette er en kort oversigt - hertil kommer et væld af forskellige lyde som de alle mestrer - katten er jo et af de pattedyr efter mennesket med det mest nuancerede sprog! - og bruger på forskellige tider og situationer.
Jeg kan for det meste forstå, hvad de siger, og glipper den, så kan jeg sagtens forstå, at nu får jeg skæld ud-høhø
Jeg elsker talende katte, jeg taler til dem enorm meget og de er derfor enorm snakkende igen, for jeg har forstærket det i årevis jo
Ja, det er meget let at høre forskel på mine fem misser
Som nogle af jer andre har også jeg svært ved på skrift at beskrive, hvordan stemmerne lyder.
…men Balut har en meget lille pivestemme
…det har Annabel også
Og Hampus - han skal opleves - han er jo den mindste, men med den dybeste stemme, og så vil han bare have det sidste ord. Dvs. når han kommer ind i stuen, så siger han “goddag”. Når man så høfligt svarer ham, så siger han noget mere, så svarer man lige igen, og så siger han lige noget mere …han VIL have det sidste ord, så man kan fortsætte sådan i LANG tid
De andre katte siger bare goddag, når de passerer stuen ud til madskålen. De har tilsyneladende ikke behov for at have det sidste ord