Ja, nu vil jeg som ny herinde tillade mig at oprette ENDNU en tråd om kattefoder…for jeg har virkelig meget svært ved at gennemskue kattemadsmarkedet og håber nogen kan hjælpe mig.
Jeg har læst en hel masse tråde herinde, og kan efterhånden se et mønster i, hvilke produkter, de fleste er glade for. Jeg har også været inde at kigge en del på zooplus’ hjemmeside, som mange af jer også nævner.
Nu er sagen bare den, at jeg egentligt godt kunne tænke mig, at mine katte fik økologisk/holistisk foder af en eller andet art…men hold op, jeg synes ikke det er nemt at finde ud af, hvad man skal vælge - eller om de produkter overhovedet er ‘gode nok’ ernæringsmæssigt.
Da jeg altid kun har haft neutraliserede katte, har det - efter dyrlægens anbefalinger - stort set altid været light/obesity/neutralized-produkter, jeg har brugt (primært tørkost fra Hills og RC), og de har ikke fået ret meget vådmad ved siden af. Jeg kan så forstå, at det faktisk kan være en fordel at give mere vådfoder, når de har tendens til overvægt. Det er jo ikke ligefrem det, som jeg før har fået at vide af diverse dyrlæger…
Uanset, hvad de har fået af 'light’foder, taber de sig ikke et gram. Jeg lader dem godt nok også spise frit af foderet, da jeg synes det er svært at kontrollere mængder, når der er mere end én kat i husholdningen…
Katteflokken består lige nu af tre katte:
- en gammel huskat med slidgigt i ryggen (får smertestillende og kosttilskud dagligt) - hun bevæger sig oftest kun i roligt tempo, og er derfor lidt for ‘rund’
- en 10 måneder gammel Seychellois (siameser m/hvidt) - og hans ‘kastratdelle’ måtte godt være en LILLEBITTE smule mindre :høhø:
- en knap 6 måneder gammel orientaler, som er fin og slank
Og så er spørgsmålet: hvad kan man give af både tør- og vådfoder, som alle tre kan ‘tåle’ at spise? Er løsningen simpelthen at skrue op for mængderne af noget godt vådfoder? (Jeg er faktisk allerede begyndt at give to-tre små portioner vådt om dagen i stedet for kun én gang).
Og er der overhovedet nogen af de økologiske/holistiske produkter, der kan leve op til det, jeg har behov for?
Jeg håber, at nogen herinde kan hjælpe - for jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal se efter. Jeg ved, at magnesium-indholdet ikke må være for højt, når man har kastrater (har en dyrlæge fortalt). Og at korn er noget skidt er jeg også helt med på
Men mht. rimeligt indhold af fx. kød og taurin - ja, der ved jeg slet ikke nok om noget som helst til at kunne vurdere produkterne.
På zooplus er der heller ikke analyser af alle produkter, det gør det jo ikke ligefrem nemmere at gennemskue…
Og jeg kan forstå, at ikke alt vådfoder er fuldkost? Men hvor meget betyder det, hvis de får tørkost ved siden af?
Jeg prøver lige at liste de produkter op, som jeg har kigget på:
Porta 21 holistic
(Tørfoder: Ingen korn, men til gengæld er der ris i? Magnesium ok, 0,9)
(Vådfoder: Fuldfoder, kornfrit. Men kun to varianter)
Almo Nature
(Tørfoder: Også med ris. Magnesium måske lidt højt - 0,11-0,12)
(Vådfoder: Er vist ikke fuldfoder? Men mange forskellige varianter)
Defu
(Tørfoder: Hovedingrediens majs?? Magnesium ok)
(Vådfoder: Er vist ikke fuldfoder? Kun tre varianter)
Yarrah
(Tørfoder: Ikke så fedtholdigt som de andre, men hovedingrediens er hvede og majs. Magnesium ok)
(Vådfoder: Er vist et fuldfoder? Men der er hvede i…)
Herrmans økologiske kattefoder
(Kun vådfoder: Fuldfoder. Ser ud til at have meget kød i)
Men hvad søren skal man vælge? Er det overhovedet ‘godt nok’, noget af det?
Så - gode råd, erfaringer og anbefalinger modtages med kyshånd!
Vil lige nævne, at pris ikke spiller nogen nævneværdig rolle, da disse varianter ikke vil koste mere, end det de får nu - tværtimod…
Håber meget på at I vil dele jeres viden med mig - på forhånd tak mange gange