Vores er vilde med Hermanns dåsemad
Vilde! En stor skam at der ikke er en tør variant.
Ellers er der jo Acana og Orijen… De har jo stor andel kød i hvert fald, og lyder til at være dyre-etisk korrekt fremstillet, eller hvad man siger
Her kan du, hvis du vil, læse lidt om Orijens fiskevariant, som jeg bl.a. fodrer med, og som mine katte stortrives på (derudover får de rigtig meget vådfoder)
og Orijen kylling/kalkun:
http://www.petfoodnord.dk/p217-kattefoder-orijen-cat-kitten/
Der findes også Ziwipeak, det ved jeg ikke om du kender. Jeg har ikke prøvet deres “tør”-foder…men mine elsker vådfoderet og godbidderne…
http://www.alttilhundogkat.dk/laes-om-ziwipeak.6
Tine - det er jo ikke øko-mærker?
I know men jeg forstod bare, at hovedgrunden til, det skulle være økologisk var, at det ikke skulle være lavet af mishandlede bur-dyr…agtigt
Og økologi er jo i øvrigt desværre heller ikke altid en sikkerhed for, at dyret man spiser opvokset og slagtet på en etisk korrekt måde.
Ih altså, tak allesammen for jeres feedback
Altså - jeg kan godt se, jeg måske ikke er helt klar i min udmeldinger om, hvad jeg ønsker af et godt foder (og jeg er nok lidt krævende, hehe) - men de ting, jeg vægter højt er:
- Så økologisk og miljøvenligt som muligt
- Dyrevelfærd (altså at de dyr, der bliver brugt TIL foderet har haft et så godt liv som muligt - OG at firmaet IKKE gør brug af forsøgsdyr i laboratorier)
Jeg kan se, at Orijen og Ziwipeak skriver, at det er fritgående dyr de bruger, og det lyder da umiddelbart fint.
Nu ved jeg godt, at det er svært at sammenligne Danmark med udlandet, men herhjemme har vi jo fx. tre ‘grader’ af æg: Æg fra burhøns, æg fra fritgående og æg fra økologiske høns. Og dem, der har de bedste forhold, er øko-hønsene, både mht. plads pr. høne - og hvad de bliver fodret med. Typisk er økologi lige en tand bedre end fritgående (i hvert fald når vi taler dyr, der lever på land ;-)), især også pga. kravet til det foder, dyrene får. For når man taler økologi, er det jo ikke kun et spørgsmål om dyrenes levevilkår, det er jo i høj grad også et spørgsmål om de ‘giftstoffer’, der kan findes i dyrefoder…eller sprøjtemidler når vi taler afgrøder.
Jeg har faktisk lidt svært ved at gennemskue, når de i udlandet skriver ‘free-range’. Når jeg førhen har set udtrykket på varer i England, har jeg egentligt tolket det som økologiske - men det er nok ikke korrekt…det svarer vel til vores ‘fritgående’-begreb. Men uanset hvad, er det da bedre end burdyr
Nå, men i dag har jeg prøvet at bestille lidt foder fra Zooplus, fordi jeg alligevel lige ville købe et par nye Dabird-drillepinde.
Så jeg har bestilt en pose Feline Porta 21 holistic tørfoder samt nogle dåser vådfoder i samme mærke - og så lidt Yarrah vådfoder også.
Så starter jeg lige med at se, om misserne kan li’ disse mærker - men jeg har absolut også tænkt mig at prøve flere af jeres gode forslag - den næste pose, jeg bestiller bliver nok en Golden Eagle…
Jeg skulle jo gerne finde en 2-3 forskellige typer tørkost, de små misser kan li’, så de kan veksle lidt
Igen stor tak til jer alle for jeres hjælp
Jeg har ingen dokumentation for dette, men jeg synes, at jeg engang er blevet fortalt, at de høns, der leverer de “økologiske æg”, lever under ringere forhold end de høns, der leverer de “frilands æg”?
Derudover findes der jo forresten skrabe-æg fra høns, som går i haller…
Nå, bare lige et pip herfra Held og lykke med at finde lige dét foder, som dine missere kan li’
Tak Tine
Åh ja, jeg havde da helt glemt skrabe-æggene i farten. Men jeg fandt lige det her link, og her kan man i hvert fald se, hvad forskellene er. (Totalt off-topic, i know…;-))
http://www.lf.dk/Landbrugsproduktion/Husdyr/Aeg.aspx
Men der vil jo altid være visse landmænd, der ikke synes de skal overholde de gældende regler på området - så mon ikke det er sådan en historie, du er faldet over…?
Som reglerne er, er det i hvert fald økohønsene, der har det bedst, synes jeg
Det var vist mig, der fik startet denne off-topic snak Men så blev jeg da lidt klogere idag også, tak for link. Jeg er helt enig med dig i, at det er de økologiske høns, der har de bedste betingelser - selvom en flok på 3.000 godt nok lyder helt sindssygt, og næppe kan være optimalt, gisp!
Over and out
Men hele tanken om et økologisk korrekt foder går vel fløjten, hvis der skal tillægges lang transport?
Lidt ligesom at være meget bevidst om ækologiske anannas… importeret med fly fra New Zealand…
Eller ønsket om økologi og etik gælder måske udelukkende foderdyrene?
Jeg ved godt, at der er en halv milliard ting man skal/bør tænke på…sådan er det jo med alting. Og ja Ann, du har ret - det er overhovedet ikke godt for miljøet, at ting bliver transporteret den halve jordklode rundt - uanset om det er kattemad, t-shirts eller legetøj…
Men hvor skal man starte, når der altid er så mange til at tage i betragtning? Jeg har så valgt, at jeg gerne vil prøve at finde noget kattefoder, hvor der er mindst muligt ‘dyrplageri’ involveret…nogle vil selvfølgelig vælge anderledes end jeg, sådan er vi så forskellige
Men hvis nogen har mod på at lave en lokal sjællandsk produktion af økologisk, holistisk, biodynamisk, miljøvenligt, lettere fedtfattigt, velsmagende, kødfyldt kattemad - så vil jeg gerne melde mig som den allerførste kunde!
Det, du søger, findes såmænd allerede…
Gourmix - både tør og vådkost… til en mindre formue.
Forhandler beliggende i Greve…
Åh ja, det er da DANSK produceret - argh… det havde jeg altså ikke lige lagt mærke til at dkkorat havde skrevet længere oppe, jeg kan åbenbart bare ikke læse…sorry! ;-))
Jeg klikkede faktisk på linket, da jeg så indlægget, men netbutikken virkede slet ikke - så jeg fik ikke gjort mere ved det. Må lige checke de næste par dage, den må vel virke på et eller andet tidspunkt…og så må jeg jo lige se, om det er en tand for dyrt eller hvad. Men lige nu giver jeg 500 kr. for 6 kilo tørfoder, så kan det vel næsten ikke blive meget dyrere :-/
Jeg må indrømme at det er for dyrt til min økonomi… men jeg har da prøvet det og opdagede at der faktisk blev spist mindre mængde, så det mætter åbenbart ganske godt.
For det meste giver jeg bare lidt af vådfoderet som lørdagsslik - en dyr afveksling fra mine kattes normale vådfoder…
[QUOTE=Diana F;766024]Åh ja, det er da DANSK produceret - argh… det havde jeg altså ikke lige lagt mærke til at dkkorat havde skrevet længere oppe, jeg kan åbenbart bare ikke læse…sorry! ;-))
Jeg klikkede faktisk på linket, da jeg så indlægget, men netbutikken virkede slet ikke - så jeg fik ikke gjort mere ved det. Må lige checke de næste par dage, den må vel virke på et eller andet tidspunkt…og så må jeg jo lige se, om det er en tand for dyrt eller hvad. Men lige nu giver jeg 500 kr. for 6 kilo tørfoder, så kan det vel næsten ikke blive meget dyrere :-/[/QUOTE]
Ja, GourMix er dansk:) og dyrt! Mine katte er glade for tørfoderet, men vådfoderet er for “tørt” kød;)
Jeg køber det hos www.dyreomsorg.dk (når webshoppen er åben) i Haderslev og får det fragtet til Sjælland, fordi priserne er bedst hos dem.
Jeg fandt det lige et par andre steder på nettet ved at google lidt - og kan se, at man kan få 12 kilo tørfoder for 1000 kr. - og det er jo faktisk samme kilopris som det, de får nu.
Til gengæld koster en enkelt (stor) dåse vådfoder så 25 kr. - det er altså lidt pebret! Men faktisk giver jeg lige nu 15 kroner for de små dåser hills og applaws - så faktisk er det jo ikke dyrere end det, de allerede får…men når jeg nu lige er begyndt at skrue lidt op for vådmadsmængderne, så bliver det vist for dyrt i længden med de priser…
Men det kan jo også være, at mine misser synes det er for tørt…jeg tror dog jeg prøver at købe et par dåser, så de lige kan smage Hvis de synes, det er lækkert, kan de jo også få det som ‘slik’ en gang imellem.
Og så kan jeg jo supplere med et par andre mærker, der er lidt billigere…
Mine er vilde med fiske og oksekødsvarianten fra Gourmix… Kyllingen er meget tør og jeg plejer at blande den med vand sådan ca half’n’half…
Okay Tak for tippet - jeg vil prøve at bestille en omgang, og håber, de små kattedyr synes om det
Du kan også prøve at tage kontakt til Ann-Dorrit fra www.mysterycoons.dk Hun bor i Greve og har i hvert fald tidligere forhandlet Gourmix…
Pt har hun også et nyt italiensk vådfoder Baldecchi i to varianter med bla lam og kalkun… mine er meget meget meget glade for det
Kender du Bio Plan ? Det forhandles i Maxi Zoo .
Jeg har brugt Bio plan Kitten i ca. 2 år nu(altså når jeg har kuld) og har bestemt ikke tænkt mig at bruge andet til mine killinger.
Du kan læse om det her http://maxizoo.dk/bioplan_info.html