Ved ikke lige om dette er det rigtige forum jeg har postet i, men er på udkig efter en meget stor og langhåret Mainecoon som selskab til vores ene Mainecoon kat. Men syntes ikke jeg har kunne finde nogle til salg af den størrelse jeg søger. Er der ingen i dk der har nogle avlsdyr på størrelse med dem på billederne jeg har vedhæftet? Kigger jeg de forkerte steder?
[QUOTE=Thomasrj;1276873]Ved ikke lige om dette er det rigtige forum jeg har postet i, men er på udkig efter en meget stor og langhåret Mainecoon som selskab til vores ene Mainecoon kat. Men syntes ikke jeg har kunne finde nogle til salg af den størrelse jeg søger. Er der ingen i dk der har nogle avlsdyr på størrelse med dem på billederne jeg har vedhæftet? Kigger jeg de forkerte steder?
Edit: billeder kommer snarest, kan ikke vedhæfte billeder fra mobilen :([/QUOTE]
Alle Maine Coons er langhåret eller også kaldt semi langhåret fordi hårene ikke har samme længde over hele kroppen … Og hvad er en kæmpe Maine Coon for dig i kg? …
Så kom der lige et par billeder af hvad jeg gerne vil have. Ved ikke hvor meget de vejer, men de er en del større end vores nuværende Mainecoon kat
Vi vil gerne have en kat mere, så vores nuværende kat har en at lege med når vi ikke er hjemme, og vi vil i den sammenhæng gerne have en ordentlig basse
Den bedste garanti for størrelsen er nok at købe en voksen. Mere tør jeg ikke udtale mig om. Jeg elsker mine små mellemstørrelse katte.
Billederne er manipulerede. I hvert fald ved hjælp af kameravinklen. Der findes ikke katte med hoveder så store som menneskers hoveder.
Her er en liste over opdrættere organiseret i specialklubben: Opdrætterliste - Maine Coon Klubben Danmark
vh
Andreas
Ved godt at de ser større ud end de er da katten er tættere på kameraet end personen der holder den. Men det er stadig nogle ret store og flotte katte det er min opfattelse at størrelsen på Maine coon katte kan variere ret meget, og at de helt store ikke er så udbredte i DK. Men ville meget gerne finde en som opdrætter på de helt store
Jeg tror ikke du finder en opdrætter i DK, der vil garantere dig koloenorme katte Men man skal aldrig sige aldrig. En kat er så meget mere end bare sin størrelse, så der er mange ting for en opdrætter at overveje.
Prøv da at bruge det link Andreas gav til Maine Coon Klubben og find opdrættere i nærheden af dig. Tjek deres hjemmesider og avlskatte ud, og så kontakt dem
Men vil du være helt sikker på en størrelse, så skal du nok have en voksen omplacering.
du bør nok også have i mente at opdrætter går rigtigt meget op i sundhed. Jo større kat des større risiko for HD
Og en Maine coon handler altså ikke bare om størrelse, mine er da større end hundene - men de bor her pga. deres sind
Ved godt at en kat er mere end dens størrelse, og vi er allerede super glade for vores nuværende Maine coon, men vi kunne godt tænke os at nr. 2 bliver lidt af en basse prøver at gå de forskellige opdrættere igennem
HD? Health desease?
[QUOTE=Thomasrj;1276896]Ved godt at en kat er mere end dens størrelse, og vi er allerede super glade for vores nuværende Maine coon, men vi kunne godt tænke os at nr. 2 bliver lidt af en basse prøver at gå de forskellige opdrættere igennem
HD? Health desease?[/QUOTE]
HD står for hofteledsdysplasi.
HD - Hofteledsdysplasi. Mest kendt blandt hunde. Men findes også hos katte. (Og mennesker og og og…)
Hvis jeg var dig ville jeg egentlig bare begynde at tage kontakt til forskellige opdrættere og tage på besøg hos dem og se deres katte og snakke med dem om dine ønsker. Med lidt held finder du præcis den kat eller parring eller killing som lever op til dine ønsker.
vi har en coon på snart 3 år som godt kan gå hen og blive ret velvoksen, når han er færdig udvokset, han er høj og meget lang, men han mangler stadig fylden, hans far er meget tung og en ret så stor mco. men aldrig op i de størrelser du viser på billederne. det er som andre skriver billed manipulation
man kan få et lille hint om hvor stor ens mco killing kan risikere at blive, ved at kigge på i stamtavlen, men det er stadig ikke en garanti for en en stor mco.
den opdrætter vi har vores mco katte fra har et kuld killinger på vej og faren til det kuld er osse lidt af en basse
[QUOTE=Andreas;1276888]Billederne er manipulerede. I hvert fald ved hjælp af kameravinklen. Der findes ikke katte med hoveder så store som menneskers hoveder.
Her er en liste over opdrættere organiseret i specialklubben: Opdrætterliste - Maine Coon Klubben Danmark
vh
Andreas[/QUOTE]
Meget enig i kameravinklen - eller det er et barn som står med katten. Men den ene af kattene har jeg mødt på udstilling og på samme udstilling mødt ejeren, som står med ham denne kat er faktisk en stor kastrat IRL og ejeren han er ret lille mindre end mine 166…så derfor kommer den meget store kat til at se mega stor ud
han hedder Big Giants Resorts Garry Moore, det er det næstsidste billede.
Hvor du finder MCO i den størrelse ved jeg ikke, MEN
Disse billeder har jeg set tid og hos BYBer, der hævder det er forældrene til deres katte, bla er der en i Holstebro der påstår at hende “MCO” er i den størrelse. Sidste jeg mødte hende påstod hun at de MCO hun så på udstilinger kun meget små og elendig typet, selt ikke så store og flotte som hendes :S
[QUOTE=Thomasrj;1276873]Ved ikke lige om dette er det rigtige forum jeg har postet i, men er på udkig efter en meget stor og langhåret Mainecoon som selskab til vores ene Mainecoon kat. Men syntes ikke jeg har kunne finde nogle til salg af den størrelse jeg søger. Er der ingen i dk der har nogle avlsdyr på størrelse med dem på billederne jeg har vedhæftet? Kigger jeg de forkerte steder?
[/QUOTE]
De billeder du viser, prøver at se hvordan flere af dem holder dem oppe fra sig selv og meget tæt på kameraet, dette giver den effekt at katten virker kæmpe stor i forhold til personen. Og jo der findes pænt store Maine Coon katte i DK men en opdrætter kan aldrig giver garantier for størrelse på en killing/ungdyr for en Maine Coon er en langsomt voksende race som er først færdigudviklet når de er 3-4 år.
I øvrigt med en stor race som Maine Coon skal størrelse også være med måde, hvis man går bevidst efter at lave Maine Coon store som “et hus” så kan du bande på at det sætter sig med store bivirkninger for kattens skelet og organer.
Først lige til min nysgerrighed, hvor gammel er jeres nuværende maine coon? og må vi evt. se et billede af ham?
Det lyder som en rigtig god idé at få en legekammerat til ham, og en anden hankastrat er helt sikkert det bedste valg dertil Har man fascination for en bestemt farve eller størrelse, så kan jeg godt forstå at man vil forsøge at finde det. Baseret på de billeder du viser tror jeg dog desværre du er blevet lidt vildledt med hvor store katte egentlig kan blive
Som flere nævner er der både noget med vinklen, og med photoshop - det er f.eks. heller ikke heelt normalt med denne størrelse hoved til resten af kroppen, især hænderne. Sammenligner man alene med hænderne og det faktum at han kan holde katten strakt ud fra sig på den måde, så er det faktisk ikke andet end en alm. stor maine coon. Billedet får det bare til at se sådan ud.
Men der findes da store maine coons i 8-10 kg størrelesordenen, nogle meget få i 10+ kg (hvis vi fratrækker evt. overvægt ), og normalen for hankastrater er nok mere 6½-8 kg (her må opdrætterne lige rette mig hvis jeg er helt galt på den).
Vi har selv haft 3 maine coon hankastrater gennem årene, den ene en stor dreng på 9½ kg som 8 års, den anden en alm. dreng på 7½ kg som 6 års, og den sidste i “den lille ende” af normalen
Jeg har udstillet de sidste 10 år, og den store dreng af vores hørte til blandt de største af coon’erne som jeg i de 10 år har mødt på udstilling og hjemme hos opdrættere og ejere. De findes uden tvivl i den størrelse og lidt større, men den eneste meget større jeg har mødt i alle de år var Jungle Man’s Valdemar Sejr, som må være den største jeg har mødt gennem årene (der er billeder og video på linket), men også var kraftigt overvægtig da han kom tilbage til opdrætter fordi hans ejer ikke kunne beholde ham, så jeg ved ikke hvad han reelt ville veje. Men for lige at sætte lidt perspektiv, så er her nogle billeder af de store coon’er jeg har mødt i årenes løb.
Vores store dreng, Diego (aka SP Micharlo’s Don Juan)
Jeg er 163 cm høj, og det er mig på begge billeder. Diego’s store pels, får ham dog også til at se lidt større ud end han er, og folk blev generelt altid forbløffede over at høre at han ikke var større end han var (de første mange år vejede han 8½ kg, så blev han færdigvoksen med muskler osv, og med alderen sneg vi os op på 9½ kg, dog uden at han på nogen måde var overvægtig).
Som 1½ års
Diego på 2 år og vores mellemstore coon, Jako. Dog var Jako kun 1 år der, og især han mangler derfor lidt mere “brede skuldre” i forhold til hvad de har som færdige
Et eller andet sted i løbet af dette klip er der noget med den blå tabby maine coon, Junior (SP Pitho’s Crookshanks) som er samme størrelse som Diego, og er en 9-10 år. Junior vejer dog også lidt for meget.
http://www.tv2oj.dk/arkiv/2016/01/14?video_id=64549&autoplay=1
Der er en masse billeder af Junior i denne tråd, fra killing til voksen, og sammen med en normal størrelse maine coon hunkat
Ham her er også en stor dreng (SP Thomnille’s Samvis, aka Shorty)
Dette billede får ham så til at se noget større ud end han er
Og dette her er det realistiske billede
Så der findes store maine coons, bare nok ikke knap så store som de billeder ud viser får det til at se ud (og som andre også nævner, så er der også noget i forhold til helbredet ved at være så stor, som f.eks. hofteledsdysplasi problematikken). Men flertallet er altså lidt mindre end disse drenge, og det kan være svært at vide hvor store de bliver som voksne. Shorty’s bror på billedet herunder er f.eks. en normal størrelse maine coon, men som killinger og ungdyr var de altså lige store
Der er en billede serie på opdrætterens hjemmeside fra en udstilling, hvor du kan se dem begge to
Så som de andre siger, vil du være sikker på størrelsen er en (evt. ung) voksen det eneste sikre valg. Ellers så se til forældrene, en god størrelse på dem er en god indikator, dog ikke en sikker, som eksemplet med de to brødre giver
[QUOTE=Eva K;1277020]Først lige til min nysgerrighed, hvor gammel er jeres nuværende maine coon? og må vi evt. se et billede af ham?
Det lyder som en rigtig god idé at få en legekammerat til ham, og en anden hankastrat er helt sikkert det bedste valg dertil Har man fascination for en bestemt farve eller størrelse, så kan jeg godt forstå at man vil forsøge at finde det. Baseret på de billeder du viser tror jeg dog desværre du er blevet lidt vildledt med hvor store katte egentlig kan blive
Som flere nævner er der både noget med vinklen, og med photoshop - det er f.eks. heller ikke heelt normalt med denne størrelse hoved til resten af kroppen, især hænderne. Sammenligner man alene med hænderne og det faktum at han kan holde katten strakt ud fra sig på den måde, så er det faktisk ikke andet end en alm. stor maine coon. Billedet får det bare til at se sådan ud.
Men der findes da store maine coons i 8-10 kg størrelesordenen, nogle meget få i 10+ kg (hvis vi fratrækker evt. overvægt ), og normalen for hankastrater er nok mere 6½-8 kg (her må opdrætterne lige rette mig hvis jeg er helt galt på den).
Vi har selv haft 3 maine coon hankastrater gennem årene, den ene en stor dreng på 9½ kg som 8 års, den anden en alm. dreng på 7½ kg som 6 års, og den sidste i “den lille ende” af normalen
Jeg har udstillet de sidste 10 år, og den store dreng af vores hørte til blandt de største af coon’erne som jeg i de 10 år har mødt på udstilling og hjemme hos opdrættere og ejere. De findes uden tvivl i den størrelse og lidt større, men den eneste meget større jeg har mødt i alle de år var Jungle Man’s Valdemar Sejr, som må være den største jeg har mødt gennem årene (der er billeder og video på linket), men også var kraftigt overvægtig da han kom tilbage til opdrætter fordi hans ejer ikke kunne beholde ham, så jeg ved ikke hvad han reelt ville veje. Men for lige at sætte lidt perspektiv, så er her nogle billeder af de store coon’er jeg har mødt i årenes løb.
Vores store dreng, Diego (aka SP Micharlo’s Don Juan)
Jeg er 163 cm høj, og det er mig på begge billeder. Diego’s store pels, får ham dog også til at se lidt større ud end han er, og folk blev generelt altid forbløffede over at høre at han ikke var større end han var (de første mange år vejede han 8½ kg, så blev han færdigvoksen med muskler osv, og med alderen sneg vi os op på 9½ kg, dog uden at han på nogen måde var overvægtig).
Som 1½ års
Diego på 2 år og vores mellemstore coon, Jako. Dog var Jako kun 1 år der, og især han mangler derfor lidt mere “brede skuldre” i forhold til hvad de har som færdige
Et eller andet sted i løbet af dette klip er der noget med den blå tabby maine coon, Junior (SP Pitho’s Crookshanks) som er samme størrelse som Diego, og er en 9-10 år. Junior vejer dog også lidt for meget.
http://www.tv2oj.dk/arkiv/2016/01/14?video_id=64549&autoplay=1
Der er en masse billeder af Junior i denne tråd, fra killing til voksen, og sammen med en normal størrelse maine coon hunkat
Ham her er også en stor dreng (SP Thomnille’s Samvis, aka Shorty)
Dette billede får ham så til at se noget større ud end han er
Og dette her er det realistiske billede
Så der findes store maine coons, bare nok ikke knap så store som de billeder ud viser får det til at se ud (og som andre også nævner, så er der også noget i forhold til helbredet ved at være så stor, som f.eks. hofteledsdysplasi problematikken). Men flertallet er altså lidt mindre end disse drenge, og det kan være svært at vide hvor store de bliver som voksne. Shorty’s bror på billedet herunder er f.eks. en normal størrelse maine coon, men som killinger og ungdyr var de altså lige store
Der er en billede serie på opdrætterens hjemmeside fra en udstilling, hvor du kan se dem begge to
Så som de andre siger, vil du være sikker på størrelsen er en (evt. ung) voksen det eneste sikre valg. Ellers så se til forældrene, en god størrelse på dem er en god indikator, dog ikke en sikker, som eksemplet med de to brødre giver :)[/QUOTE]
åhhhhh smukke diego, han er nok en af de mest velskabte/smukkeste mco jeg har set til dato
Her er lige et par billeder af vores nuværende Maine Coon Coco Hun er en pige på 5mdr, og vejer pt. 1950gram. Det første billede er ca 2 mdr gammelt, og det andet er taget for et par dage siden.
Kan godt se at de billeder jeg har lagt op er ret misvisende, men det er da godtnok også nogle store bamser nogle af dem i har lagt op Det er noget i den retning jeg er efter som kat nr.2.
Vil også gerne have en kat nr.2 inden Coco bliver alt for gammel, da jeg har hørt at det er lettere at få dem ført sammen i så ung en alder som muligt.
Og mange tak for alle svarene, det er rart at få nogle gode råd. Er ikke så meget inde i Maine Coons endnu
Edit: Havde lige et par billeder mere, de er ca 14-21 dage gamle. Har lavet et naturligt klatre/kradsetræ til hende som hun er ret glad for
Ved ikke hvorfor billederne tilter 90grader, de står rigtigt på min pc
da det er en hunkat du har vil det være bedst for hende med en hunkat legekammerat
[QUOTE=Thomasrj;1277029]Her er lige et par billeder af vores nuværende Maine Coon Coco Hun er en pige på 5mdr, og vejer pt. 1950gram. Det første billede er ca 2 mdr gammelt, og det andet er taget for et par dage siden.
Kan godt se at de billeder jeg har lagt op er ret misvisende, men det er da godtnok også nogle store bamser nogle af dem i har lagt op Det er noget i den retning jeg er efter som kat nr.2.
Vil også gerne have en kat nr.2 inden Coco bliver alt for gammel, da jeg har hørt at det er lettere at få dem ført sammen i så ung en alder som muligt.
Og mange tak for alle svarene, det er rart at få nogle gode råd. Er ikke så meget inde i Maine Coons endnu :)[/QUOTE]
Hvor er hun da nuttet - og sikken en fin farve og et flot mønster!
Det var ikke lige gået op for mig at det var en pige I havde, troede det var en dreng. Hunkattene bliver ganske rigtigt ikke så store som hannerne (uanset race) . Men skal de to få mest glæde af hinanden så vil jeg dog ikke synes I skal få en maine coon hankilling til legekammerat til hende, for jeg tror at I får nogle problemer med de to forskellige køns måde at lege på. Hankatte (især som unge) vil meget gerne tumle vildt og slås for sjov, mens de færreste hunkatte og -killinger egentlig gider det. Så den der med at forsøge at finde en voksen omplaceringsdreng på f.eks. 3-4 år er nok mit bedste forslag på en løsning, der både giver hende en god makker og jer en stor dreng. Især mens hun stadig er så ung som hun er nu, og vil have “killingepasset” i sammenføringen med en voksen dreng
Som nævnt er dem jeg har vist billeder af nogle af de største maine coons jeg lige har mødt, og flertallet er altså mindre, selvom de stadig er store katte Vi har lige været i Plantorama til en racefremvisning, hvor rigtig mange har kommenteret på tre alm str. maine coons (den ene vores “i den lille ende af stor” dreng), som værende rigtig store. Så selv det vi der kender racen rigtig godt opfatter som ikke så stort opfatter almindelige mennesker altså som rigtig stort