Kan man finde kæmpe Maine coon i DK?

Ja hun er rigtig fin at skue - jeg har piger på 4 - 9 kg så det er ikke til at vide hvad hun ender på,men sød ser hun ud. Få en pige ven til hende det vil I aldrig fortryde

her er et par billeder af vores store blå dreng ional, han vejer lige nu knap 8½ kg og han er på ingen måder overvægtig, han er en yderst slank kat
vinduet han sidder i er 60 cm højt, så det giver ligesom en indikation om hans størrelse, bordet han ligger på er 120 cm langt og når han virkelig strækker sig er det tæt på han fylder hele bordets længde ud. har så en ide om at han ikke bliver meget større/bredder, da han stort set ikke er vokset i 1½ år. som 7 mdr gammel vejede han knap 7 kg

den røde dreng som er ved siden af han er lige blevet 1 år og han vejer knap 5½ kg, han er så lille af hans alder, men er det som hans søster som vi osse har så tager fanden ved ham lige pludselig og så vokser han sig stor i løbet af få mdr

Er det også et problem hvis man finder en kastreret hankilling ? Bliver de ikke mere rolige når de er kastreret? Eller er det ikke tilstrækkeligt?

Edit: Det er bare nogle søde bamser i har, bliver helt misundelig :slight_smile: Kunne være lækkert at have en fin lille dame, og så en stor bamse sammen, men hvis ikke det kan fungere, kan det da godt være man bare skal glemme idéen?

meget enig, en han killing kan hurtig blive en voldsom stor mundfuld for en hunkat, især da hannernes leg tit er meget voldsom og de har vilde brydekampe og en hankilling vokser hurtigt forbi en hunkat og så er det altså hunkatten der bliver den lille, selvom man tit ser at mco hankatte trods deres str har stor respekt for hunnerne, sådan er det ihvertfald her, så snart vores gamle mco hunkat fortæller at nu er det nok, så trækker de andre sig lige med det samme

[QUOTE=Thomasrj;1277029]
Edit: Havde lige et par billeder mere, de er ca 14-21 dage gamle. Har lavet et naturligt klatre/kradsetræ til hende som hun er ret glad for :slight_smile:

Ved ikke hvorfor billederne tilter 90grader, de står rigtigt på min pc :([/QUOTE]

Billeder driller nogle gange fra mobiler etc., noget med noget kode på siden der opfatter billedet forkert, eller sådan noget. Her er de to sidste i vendt udgave, det andet har jeg vendt i mit citat af dit indlæg :slight_smile:

Ved kastreringen slipper man for kønsdriften, som kraftigt duftende urin, strinten og den fertile adfærd der udmønter sig i f.eks. rastløshed, kalden på damer og forsøg på at parre (voldtage) hunkatte også, når de ikke er i løbetid, slagsmål med “tidligere legekammerater”, etc… :slight_smile:
Måden de to køn leger på er stadig forskellig, og en kastreret killing, der ikke er optaget af sine kønshormoner, vil ikke være mindre legesyg, faktisk nok snarere mere legesyg. Men vil være mere rolig som i mindre rastløs og “aggressiv” :slight_smile: Så det jeg snakker ud fra i mit forgående indlæg et at begge køn er neutraliserede som killinger.

[QUOTE=Thomasrj;1277036]Er det også et problem hvis man finder en kastreret hankilling ? Bliver de ikke mere rolige når de er kastreret? Eller er det ikke tilstrækkeligt?

Edit: Det er bare nogle søde bamser i har, bliver helt misundelig :slight_smile: Kunne være lækkert at have en fin lille dame, og så en stor bamse sammen, men hvis ikke det kan fungere, kan det da godt være man bare skal glemme idéen?[/QUOTE]

min erfaring siger mig at det kan gå begge veje, begge vores hanner var kasteret da de flyttede ind her, ional var en vildbasse uden lige og vi måtte være over ham kontant, for ellers tromlede han alt ned på sin vej og han lavede ulykker hele tiden, idag er han faldet meget ned og er en yderst rolig kat, vores kaz var så en fuldstændig modsætning, han var en meget meget rolig killing da han flyttede ind, han ville hellere hygge og putte end at fjante rundt og lege osv, det er så ændret nu, for han er ved at udvikle sig til en vildbasse som vil bryde og tumle dagen lang.

vi har tidligere haft en lille hunkat på knap 4½ kg og en velvoksen hankat på 12 kg, de 2 kom så godt ud af det med hinanden og de var hjertevenner/kærester, så det kan sagtens gå. det kan gå begge veje, det ved man aldrig før man står i det

[QUOTE=Thomasrj;1277036]
Edit: Det er bare nogle søde bamser i har, bliver helt misundelig :slight_smile: Kunne være lækkert at have en fin lille dame, og så en stor bamse sammen, men hvis ikke det kan fungere, kan det da godt være man bare skal glemme idéen?[/QUOTE]

Jeg synes ikke I helt skal droppe idéen om en nummer to kat, bare tage nogle ting omkring køn og forskellig legeadfærd i betragtning I valget af nr. 2 :slight_smile: For jeg tror hun kan blive rigtig glad for en legekammerat. Grunden til at jeg foreslår en voksen dreng, der er ovre den “værste” ungdomskådhed (dvs. 3-4 år eller ældre), er at jeg tror de kan have få god glæde af hinanden. Især hvis han er typen der er glad for en lille pige han kan “passe på”, vaske, og hygge med, og måske lige kan tage en lille tumletur eller to med. Vi herinde med to katte ser klart at de er glade for at have hinanden at lege med, sove med osv. :slight_smile:
Er hun indekat (evt. med gåture i sele) eller fritgående? :slight_smile:

Nej kan godt se det er lidt af en satsning.
Vores hunkat er ikke på nuværende tidspunkt steriliseret, men vi overvejer det kraftigt, er dog lidt i tvivl om det bliver sterilisering eller p-piller.

Edit: Hun er en indekat som af og til får sele på og kommer med ud. Arbejder som rejsemontør, og i denne uge havde kæresten ferie, så hende og katten tog med mig på arbejde, så det er deroppe fra billedet er taget. Bor på en campingplads, så hun skulle af og til lige have lov til at komme ud af vognen og strække benene :slight_smile: Men hun er ikke videre imponeret af at skulle gå i sele, så det er ikke vildt tit det sker.

[QUOTE=Thomasrj;1277042]Nej kan godt se det er lidt af en satsning.
Vores hunkat er ikke på nuværende tidspunkt steriliseret, men vi overvejer det kraftigt, er dog lidt i tvivl om det bliver sterilisering eller p-piller.[/QUOTE]

Hvorfor tænker I p-piller? :slight_smile: Medmindre I regner med at blive registrerede opdrættere og begynde at opdrætte på hende (har hun en stamtavle? De fleste opdrættere sælger kun neutraliserede katte), så har p-piller ingen fordele :slight_smile: De kan selv ved meget kortvarigt brug give livmoderinfektioner, samt ved længere brug forøger de risikoen for kræft. En del hunkatte tåler dem så heller ikke ret godt humørmæssigt og bliver lidt nogle stride k*llinger på dem. Så jeg vil allerede nu få bestilt tid ved dyrlægen til en neutralisering. Husk øremærke og registrering samtidig, selv indekatte kan slippe ud og er så i større risiko for at blive væk :slight_smile:

Apropos voksen dreng med yngre hunkat, så tog jeg dette billede for et par timer siden. Det er af vores voksne dreng på 4½ år, sammen med sin “lillesøster”, som han er rigtig glad for, og det er absolut gensidigt :slight_smile: (De er af racen europé, og vægtmæssigt vejer han knap det dobbelt af hende, så billedet snyder en del på størrelse, hehe)

Min kæreste har gennem hele hendes liv haft katte, og har der været vant til at give dem p-piller, så det er derfor vi har snakket om det.
Den er chippet og har fået hele turen hos dyrlægen, den er bare ikke blevet steriliseret. Men tror også det ender med at det bliver løsningen. Så skal man heller ikke gå og bøvle med at give dem p-piller.

[QUOTE=Thomasrj;1277047]Min kæreste har gennem hele hendes liv haft katte, og har der været vant til at give dem p-piller, så det er derfor vi har snakket om det.
Den er chippet og har fået hele turen hos dyrlægen, den er bare ikke blevet steriliseret. Men tror også det ender med at det bliver løsningen. Så skal man heller ikke gå og bøvle med at give dem p-piller.[/QUOTE]

OK, generelt vil hunkatte også blive mere medgørlige og afslappede når man neutraliserer dem fremfor at give dem p-piller, da de slipper for kønshormonerne der, hvilket de ikke gør ved p-piller :slight_smile: Din kæreste har nok været heldig med hendes katte, at hun ikke har oplevet bivirkninger, for det er der godt nok mange der gør. Denne dyreværnsorganisation skriver lidt om bivirkningerne (der er flere end dem jeg nævnte) her Du og din kat - Inges Kattehjem hvis det er :slight_smile:

Når hun er indekat, så vil jeg især anbefale at I går videre med planen om at finde en katte-kammerat til hende :slight_smile: Et hus/lejlighed er et meget stillestående miljø, hvor der ikke sker ret meget for sanserne i løbet af dagen, så en anden kat vil klart berige livet for hende :slight_smile:

Der er stor forskel på størrelse på en Maine Coon. Nogen er høje og lange, andre er rektangulære og bredde, så det er om at tage ud og besøge nogen opdrættere og finde den type du gerne vil have. Ingen opdrættere vil kunne garantere noget som helst, og er der nogen der lover dig den bliver så og så stor, så bed om og se dere spåkugle :slight_smile:
Der kan være tegn på killinger der gør at man kan mistænke at det bliver en OK størrelses hankat, men det kan aldrig blive andet end mistanke og håb :slight_smile:

Se forældre dyr og se også gerne afkom, det kan give et indtryk af om du kan få det du ønsker fra de linier.

Lidt billeder af vores ene dreng (som jeg og min ryg synes er en ret stor dreng) :slight_smile:

Og et par sønner på 7 og 8 måneder :slight_smile:

Jeg er desværre en af de uheldige der har valgt at give min daværende hunkat p piller. Nogle år efter udviklede hun mælkekirtelkræft og måtte aflives.
ved p piller øges dette med 70 % som får kræft ved brug af p-piller.

Så der er mulig god grund til at sterilisere hende. Jeg mener faktisk mange dyrlæger kører tilbud på det i marts måned. Så hold øje, smiler.

Håber i finder den helt rigtige Maine Coon til jeres missepige. Held og lykke

Vi er igang med at finde en god dyreklinik i nærheden til at få steriliseret hende. Nogen der kender til en god klinik i vores nærhed ? Vi bor mellem Esbjerg og Grindsted.

I gruppen “omplacering af voksne katte” på Facebook er der lige nu en coon kastrat der søger nyt hjem.

Det er ellers en superflot kat, men vi vil meget gerne have en grå/hvid stribet (hedder vidst blå tabby), så det er desværre ikke lige det vi søger :frowning:

Eftersom den skal gå sammen med en anden voksen kat, vil jeg anbefale at se mere på temperament og sind end farve :surrender1:

Uh, selv med en af de mest populære racer i DK så får I det nok lidt svært når I både skal søger en bestemt størrelse og en bestemt farve indenfor et vist tidsrum, fordi I gerne vil have en legekammerat til jeres Bettemus. Men man skal jo aldrig sige aldrig :slight_smile:

Det sagt, så synes jeg ikke nødvendigvis ham på FB lyder til at være det rigtige match for en hunkilling, han er 1 år og 3 mdr, og derfor stadig rigtig meget i “lømmel alderen” ifht at lumle vildt :slight_smile:

Hvor langt vil i køre for det?

Der er Varde Dyrehospital som mange er rigtigt glade for. Jeg bruger selv Esbjerg Dyrehospital. Mads der lige har overtaget ejerskabet er en super dygtig og sympatisk dyrlæge :slight_smile: