Kan man gå for meget op i at have kat?

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1027315]Jeg opfattede nu mere diskussionen om, hvorvidt man kan gå for
meget op i at have kat som en samlet vurdering af hele adfærden

  • dvs. om man sætter katten op på en piedestal, hvor den forgudes
    i en sådan grad, at den styrer ejerens liv og pengepung.
    [/QUOTE]

Havde Else formuleret det sådan, havde jeg svaret anderledes. Men nu satte hun en stribe punkter op, og derfor svarede jeg ud fra dem. :slight_smile:

Den mere generelle - er nok meget sværere.
For vi er alle forskellige, og som andre har været inde på, det der er begrænsende og føles som en styring af dit liv føles måske anderledes for mig - og omvendt. Man skal passe meget på med ikke at mase sin egen virkelighed ned over andre, at vurdere andres livskvalitet ud fra, hvad der er ens egen lige nu og her, for min erfaring er at også det ændrer sig for den enkelte efter omstændighederne.
Den typiske er den friske og raske, der siger at “hvis jeg mister min førlighed, vil jeg hellere være død!”. Og mit svar har altid været - “vent til du er i situationen. Hvis du så siger det samme, vil jeg respektere det som din mening” Det er nemlig så svært at forestille sig hvad man ville gøre, hvis ens omstændigheder var helt anderledes.
Tilbage til kattene. Et eksempel. Jeg har ikke været væk fra dem om natten - nogensinde. Der vil de fleste je mene at jeg lægger enorme begrænsninger på mig selv pga de katte. Ingen ferier, ingen overnatninger hos familie, ingen weekendophold… :uha: Jeg overdriver min omsorg helt vildt… Men det er fordi I ser jeres valg og virkelighed. MIN virkelighed er - at jeg hader ikke at sove i min egen seng og at det har alle mulige omkostninger for mig fysisk. Selv om det ikke havde de omkostninger - jamen jeg vil bare helst hjem! Så kattene er min kærkomne undskyldning, ikke min begrænsning :slem:

Er jeg underlig? - bestemt sikkert! :smiley: Men det er ikke pga kattene. :muhaha: Og pointen er, at det andre vil se som en begrænsning for mig er en befrielse. Din virkelighed er ikke min og min er ikke din… Jeg er ikke i tvivl om at man kan finde masser af eksempler, som min fantasi ikke lige kan se - fordi det ikke er min virkelighed.
Og derved bliver diskussionen om, hvornår man sætter kattene frem for sit eget liv en meget svær størrelse. Det kan hvert individ dybest set kun selv bedømme (og her undtager jeg selvfølgelig decideret psykisk sygdom ). Hvis personen er glad for sine valg, så må det vel dybest set være deres valg om katten “sættes på et pidestal”. Uanset hvad andre mener :slight_smile: Kattene er sikkert godt tilfreds - opportunister som de er :wink:

uha - nej - DET skrev jeg absolut ikke… jeg skrev “der er nogle ting der er generel konsensus omkring” - ekstrem stor forskel - for regler er noget der diktere at sådan SKAL det være - og det har jeg på intet tidspunkt hverken sagt eller bakket op omkring…

folk må selv om hvordan de vil gøre tingene IMO - men derfor er det jo tilladt at bruge sund fornuft

Men kan da ikke lade være med at være nysgerrig… hvad er det du er uenig i i de 4 ting jeg nævnte ?

[ul]
[li]indekatte eller voliere-katte er at foretrække frem for udekatte… (kattens sikkerhed og sundhed)[/li][li]godt foder er vigtigt (kattens sundhed)[/li][li]flere bakker og pelspleje skal være i orden og forholdene i hjemme skal akkomodere disse hygiejniske aspekter (kattens og ikke mindst ejers sundhed)[/li][li]katte har som hovedregel bedst af en kammerat… med mindre det er omplacerede alfaer der ikke kunne i en flok (kattens sundhed optimale adfærd)[/li][/ul]

Selvfølgelig kan debatten inde/ude katte altid trækkes frem - der kan være grunde til at vælge udekatte fremfor indekatte - men det ændrer da ikke på at den generelle konsensus er at vi skal passe godt på vores dyr :slight_smile:

Og så er jeg i øvrigt enig med Vivi… SLAP AF!! :ok:

Jeg går sindssygt meget op i mine katte. Så meget, at de har afgjort mit valg af bolig, valg af bil og i nogen grad også valg af job. Er det for meget? Ja, for nogen og ikke for andre.

For mig er problemet ikke, om vi går for meget eller for lidt op i vores katte, men snarere, om vi ikke er tilbøjelige til at gå for meget op i, hvordan andre har deres katte. :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;1027395]Jeg går sindssygt meget op i mine katte. Så meget, at de har afgjort mit valg af bolig, valg af bil og i nogen grad også valg af job. Er det for meget? Ja, for nogen og ikke for andre.

For mig er problemet ikke, om vi går for meget eller for lidt op i vores katte, men snarere, om vi ikke er tilbøjelige til at gå for meget op i, hvordan andre har deres katte. :)[/QUOTE]

det synes jeg faktisk ikke vi er …

men nogle gange - så ser vi jo tydelige eksempler på at det går HELT galt for folk… dem der panikker over en sammenføring der ikke er perfekt efter et par timer, dem der lever i skidt og møj og urinstank på grænsen til et besøg af sundhedsmyndighederne, dem der ruinerer sig selv for at give kattene unødvendig luksus ect ect

vi går op i det når folk går over gevind på en måde der er usund for dem selv (fysisk såvel som mentalt) - resten har vi bare vores individuelle mening om…

jeg synes faktisk det er en god ting at vi går op i hvordan kattene kan “holdes” - for det giver et forholdsvist udgangspunkt… så kan man jo selv vælge hvor meget man kan og vil adoptere ifht ens eget kattehold… og jeg synes det er super at vi forholder os til hinandens måde at gøre det på så vi kan se hvis det er ved at gå galt for nogen…

vel at mærke ikke for at sladre - men for at passe lidt på hinanden… fx var det da en herinde fra der var så venlig at pege på at jeg skulle holde op med at fodre med FP21 for det havde jeg ganske enkelt ikke råd til hvis jeg ville have mad selv… og selv om det var en kamel med MEGET hår på - så er jeg da glad for at der var en der lagde 2 og 2 sammen og skrev til mig og fik mig til at tænke en ekstra gang…

det var jo ikke sket hvis vedkommende ikke havde forholdt sig til min “overdrevne” måde at holde kat på…

[QUOTE=Ann R;1027387]Havde Else formuleret det sådan, havde jeg svaret anderledes. Men nu satte hun en stribe punkter op, og derfor svarede jeg ud fra dem. :slight_smile:

Den mere generelle - er nok meget sværere.
For vi er alle forskellige, og som andre har været inde på, det der er begrænsende og føles som en styring af dit liv føles måske anderledes for mig - og omvendt. Man skal passe meget på med ikke at mase sin egen virkelighed ned over andre, at vurdere andres livskvalitet ud fra, hvad der er ens egen lige nu og her, for min erfaring er at også det ændrer sig for den enkelte efter omstændighederne.
Den typiske er den friske og raske, der siger at “hvis jeg mister min førlighed, vil jeg hellere være død!”. Og mit svar har altid været - “vent til du er i situationen. Hvis du så siger det samme, vil jeg respektere det som din mening” Det er nemlig så svært at forestille sig hvad man ville gøre, hvis ens omstændigheder var helt anderledes.
Tilbage til kattene. Et eksempel. Jeg har ikke været væk fra dem om natten - nogensinde. Der vil de fleste je mene at jeg lægger enorme begrænsninger på mig selv pga de katte. Ingen ferier, ingen overnatninger hos familie, ingen weekendophold… :uha: Jeg overdriver min omsorg helt vildt… Men det er fordi I ser jeres valg og virkelighed. MIN virkelighed er - at jeg hader ikke at sove i min egen seng og at det har alle mulige omkostninger for mig fysisk. Selv om det ikke havde de omkostninger - jamen jeg vil bare helst hjem! Så kattene er min kærkomne undskyldning, ikke min begrænsning :slem:

Er jeg underlig? - bestemt sikkert! :smiley: Men det er ikke pga kattene. :muhaha: Og pointen er, at det andre vil se som en begrænsning for mig er en befrielse. Din virkelighed er ikke min og min er ikke din… Jeg er ikke i tvivl om at man kan finde masser af eksempler, som min fantasi ikke lige kan se - fordi det ikke er min virkelighed.
Og derved bliver diskussionen om, hvornår man sætter kattene frem for sit eget liv en meget svær størrelse. Det kan hvert individ dybest set kun selv bedømme (og her undtager jeg selvfølgelig decideret psykisk sygdom ). Hvis personen er glad for sine valg, så må det vel dybest set være deres valg om katten “sættes på et pidestal”. Uanset hvad andre mener :slight_smile: Kattene er sikkert godt tilfreds - opportunister som de er ;)[/QUOTE]

Altså jeg er jo enig med dig langt hen ad vejen :slight_smile: …men de fleste diskussioner
tager jo udgangspunkt i, hvordan vi hver især selv ser verden - det er der da ikke
noget finurligt i. Det er jo også sådan vi bliver klogere på hinanden - og faktisk
også os selv.

Så længe man respektere andres anderledeshed, så er alt vel ok? Og på den
vis er Elses første indlæg jo stadig på sin plads - det er da helt i orden at skubbe
lidt til en flok kattetosser og få dem til at reflektere lidt over deres måde at holde
kat på. Der er jo heller ingen, der siger, at det skal opfattes som en kritik af andres
måde at være katteejer på, men måske som en opfordring til egentlig selvreflektion.

Jeg synes der er kæmpe stor forskel på at menneskeliggøre katte, at være katte-samler, at holde liv i sin kat for enhver pris, at være nørdet omkring sin katteinteresse etc.

Mine katte er mine kæledyr, og det har jeg egentlig en meget pragmatisk holdning til, efter min egen mening.
Jeg ville ikke kunne leve med lugt af kat i mit hjem, og ville derfor ikke leve med en urenlig kat under nogen omstændigheder. Selvfølgelig må man give plads til kurering af en blærebetændelse og uheld kan ske, men en systematisk urenlig kat vil jeg simpelthen ikke bruge min energi på.
Jeg kunne heller ikke drømme om at holde live i en kat, som jeg ikke var sikker på, ville have en god mulighed for at godt katteliv. Det med hvad der er et godt katteliv, er der jo så i sig selv mange holdninger til. Mange mener jo ikke, at en kat kan have et godt liv uden tænder, det mener jeg så sagtens den kan.

Men jeg synes så på den anden side af “fornuften”, at man er sk*de forpligtet til at give sine katte de absolut bedste vilkår, og vil man absolut bo med katte på et frimærke (øhm, som jeg jo også selv gør uden dårlig samvittighed), så afskærer man altså også kattene fra nogle ting; som f.eks. at have adgang til at spise naturlige ting for en kat. Mine katte skal ikke leve af energikiks (tørfoder), ligesom jeg heller ikke selv lever af vitaminpiller og proteindrik. De skal have noget, som giver dem de mest korrekte ernæringsmæssige forhold, både konsistensmæssigt og indholdsmæssigt, og derfor lever de heller ikke af TÆNKs anbefalinger.
Og jeg er da klart mere lemfældig med hvad jeg skader min egen krop med, end hvad jeg giver mine katte, for jeg kan ligesom selv mærke konsekvenserne af mine valg, men mine katte har pokkers svært ved at fortælle mig, at de altså måske har startende blærebetændelse eller lidt ondt i maven eller, eller…

Jeg synes heller ikke helt den gælder, den der med “hvornår ville du selv gå til lægen”. Nu betaler man jo rent faktisk for at gå til dyrlægen, og hvis folk har lyst til det for at føle sig sikre, så er det da op til dem. Desuden kan f.eks. urinvejsproblemer være et spørgsmål om timer i nogle tilfælde. Ligesom at spisevægring heller ikke må ses an i dagevis, fordi katten så meget hurtigere bliver enormt syg af det (fedtlever). Og alle katteejere skal da lige lære den der med, at en enkelt dags opkast, kan man lige prøve at faste sig ud af, og det vil tage de fleste tilfælde.
Folk der opsøger dyrlæge til deres dyr, for at få opmærksomhed, det er forhåbentlig kun noget, der rammer de aller færreste mennesker.

Jeg går til dyrlæge med mine katte, hvis jeg synes, der er en grund til det. Jeg venter ikke, hvis jeg har en god idé om, at det uanset hvad alligevel ikke vil kunne undgås. Det er da i så fald kun for at få tid hos den dyrlæge, jeg mener er den mest kompetente til problemet (især frem for at vælge en vagt, hvis det ikke er strengt nødvendigt).
Nu har jeg det seneste… mere end 1,5 år ikke haft nogen særlige problemer med mine katte, ud over de skavanker, som jeg ved de lever helt fint med.
Men det var da ret overvældende, at da jeg tog de 3 plejemisser til mig i 2010, så havde de alle 3 forskellige dårligdomme (FORL, mellemgulvsbrok og hoste), hvoraf den ene kat bliver aflivet, og dertil må en af mine egne (som er i familie med plejemisserne) igennem både en stor mundhuleoperation i samme periode, er tydelig foderallergiker og falder tilmed ned fra et skab sommeren 2011 og brækker hoften :stuck_out_tongue:
Det var pisse barskt og dyrt som studerende dengang, jeg tog nogle solide sats med at passe mit studie. Og fordi jeg var så uheldig, blev jeg faktisk også lidt paranoid over, om jeg gjorde det godt nok. Det er heldigvis gået over siden, da jeg i dag har en god selvtillid omkring, at jeg nu trods alt kender mine katte så godt, og jeg har fået etableret så god en vidensbase i min erfaring, som jeg kan ty til.

Nå, men sidste år fik jeg mine katte tjekket af kiropraktor og tanddyrlæge, rent rutinemæssigt, og det viser sig at to af kattene havde skævheder (Amira med den brækkede hofte bl.a.) og en har FORL.
Hvorfor skal man dog gå og vente på at sådan nogle ting bliver synlige for mig som katteejer, når jeg kan befri mine katte for den slags problemer ved at betale - efter min mening - relativt beskedne beløb for at få det tjekket?
Med en HCM-race, hvor jeg ved, at der ikke er scannet for HCM i nærmeste familie, så er mine katte altså også blevet scannet for det. For mig er det et lille smut ind på KVL, og jeg fik en afklaring på, at en kendt mislyd ikke var noget problem, så jeg ikke behøver at spekulere over, at dyrlægen nævner dette ved hvert tjek, og jeg ved, at katten sagtens kan tåle at komme i narkose.
Jeg er så nok også af den type person, der helt klart helst vil vide. I hvert fald langt hellere end at nægte at få noget tjekket, fordi at “så længe det ikke er diagnosticeret, så findes det ikke”, som jeg har oplevet hos nogle katteejere.

Jeg vejer så hverken foder eller fæces eller forfølger mine katte med stopure. Men jeg skeler da til, om de nu alle sammen kommer forbi madskålen. Og de har også både vandfontæne og kradsetræer og transporttasker af de “rigtige mærker”.
Men jeg har så også andre områder/hobbyer, hvor jeg gerne vil have de - efter min mening - “rigtige ting”.
(jeg er altså heller ikke studerende længere :høhø:)
Hvornår går man “for meget” op i sine kæledyr indenfor de forskellige kategorier af at “gå op i”? Det er da mine egne penge. Af samme grund holder jeg ikke hest, for så ville jeg have for mange andre drømme, jeg ikke ville kunne få opfyldt, da heste trods alt er noget dyrere :wink:
Jeg tror nok, at mit største problem faktisk kan være, at jeg meget nemt vender ryggen til folk, der efter min mening har lemfældig udskiftning af deres kæledyr eller som skilder sig af med dem pga. “tid”, børn etc. Det er den absolut dyreste pris på det “omgangsmæssige” plan. Jeg har nok ikke så meget forståelse overfor, hvis folk ikke vil betale for deres dyr, mens jeg fuldt respekterer, at man kan nå et punkt, hvor man ikke længere kan (så længe dyret ikke lider). Så længe der ikke er tale om, at man holder så mange dyr, at man må kunne sige sig selv, at man ikke har råd til det - til skade for dyrene.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1027404]Altså jeg er jo enig med dig langt hen ad vejen :slight_smile: …men de fleste diskussioner
tager jo udgangspunkt i, hvordan vi hver især selv ser verden - det er der da ikke
noget finurligt i. Det er jo også sådan vi bliver klogere på hinanden - og faktisk
også os selv.

Så længe man respektere andres anderledeshed, så er alt vel ok? Og på den
vis er Elses første indlæg jo stadig på sin plads - det er da helt i orden at skubbe
lidt til en flok kattetosser og få dem til at reflektere lidt over deres måde at holde
kat på. Der er jo heller ingen, der siger, at det skal opfattes som en kritik af andres
måde at være katteejer på, men måske som en opfordring til egentlig selvreflektion.[/QUOTE]

I det omfang det handler om at reflektere over og blive klogere på sig selv, så er jeg helt
enig med dig. Det er bare ikke - synes jeg - en reel afspejling af, hvad der er lagt op til, og hvad
en del indlæg handler om.

Jeg er lige nødt til at fremhæve denne her, for den siger så godt det jeg selv prøvede at formulere i går aftes.

Og så lagde jeg lige mærke til ordet fanatiker tidligere i tråden.

Det nogen kalder fanatisme, kalder andre passion og andre igen engagement. Vi er alle individualister, unikummer i vores egen ret og beskæftiger os med vores dyr i den grad det passer til vores personlighed.

Der hvor det går galt, er når vi ikke accepterer andres tilgang til det at have kat - og her taler jeg stadig om veltilpassede dyr der har det godt, men hvor intensiteten af forholdet menneske/dyr måske er anderledes end det man selv føler er rigtigt.

Undskyld, men jeg har altså en værre tegneseriefantasi. Jeg kan SE dig sidde dér og tage billeder af gerningsstedet fra flere vinkler - efter at have sørget for rette lysforhold osv… :smiley:

:pose:[/QUOTE]

:tihi: Ville ikk ane hvem der dog skulle se de billeder… Det er jo ikke lige nogen man hiver frem til familiesammenkomsterne og viser frem… Og dog… :gruble: Når man nu har været tvunget til at se på feriebilleder i årenes løb, kan de vel også se på lidt bimmelim og bummelum… :høhø:

Jeg melder mig gerne som tossen, der har taget et bummelum-billede. Mere end 25 cm afleveret af prinsessen på én gang - det er da utroligt. :høhø:

Ja, den glemmer jeg ikke sådan lige…hver gang jeg ser en bummelum som ser pænt stor ud her…så tænker jeg på dig og Snehvide :tihi:

Der er helt sikker nogle, der synes jeg går liiiiiige rigeligt op i det at have katte.
Vores hus er hen ad vejen blevet indrettet meget kattevenligt. Da jeg fornylig skiftede bil, valgte jeg en van, fordi jeg vil have plads til transportkasser, og alverdens katteudstyr, som nu engang skal bruges og transporteres, når man både er opdrætter, udstiller (og har 11 katte)
Sidst vi var på ferie var i 2006. Savner jeg dét? Ja det gør jeg egentlig, men jeg har valgt at have katte og har som skrevet 11 stk., så det forpligter :slight_smile:
For mig betyder det, at jeg ikke vil overlade SÅ mange katte i en andens varetægt. Jeg føler det er FOR stort et ansvar, når der er så mange katte.
Jo, for en weekend vil det være ok, men jeg rejser ikke 1-2-3 uger væk fra mine katte.

Jeg har haft katte i over 25 år, og det giver selvfølgelig en vis erfaring. Dermed har jeg et mere afslappet forhold til det at have kat. Jeg nærstuderer dem ikke, men kæler med dem alle OG har dem alle i hænderne, hver eneste dag. Jeg kender dem så godt, at jeg nærmest pr. instinkt registrerer, hvis en af dem har en anderledes adfærd, og reagerer iht. situationen.

Jeg forstår godt, hvis en uerfaren katteejer, en person med tendens til bekymring eller én der står i en situation, de aldrig har prøvet før kan “panikke” lidt.
Også selvom denne “panikken” (som nok nærmere er en voldsom bekymring) ligger meget langt fra, hvordan jeg selv ville reagere i lignende situationer.
Selv har jeg en evne til at holde hovedet koldt i situationer, hvor katte bliver syge eller har en anderledes adfærd. Helt automatisk tænker jeg:
“Ro på, undersøg situationen, få overblik og handle der ud fra”.

Else trækker nogle forskellige punkter frem, som jeg lige smider mine kommentarer ind på:

  • Når ejeren grundigt studerer indholdsfortegnelsen på kattemad for om der er sukker, korn etc. i - men køber junkfood og e-nummer-mad til sig selv.
    Jeg nærstuderer ikke indholdsfortegnelsen, men holder mig på mange måder ajour med, hvad forskellige typer foder indeholder, og træffer herefter mit eget valg, med hensynet til kattene i mente.

  • Når kattene som en selvfølge skal have det dyreste kattemad, selvom det betyder, at ejeren må klare sig med datovarer fra Lidl.
    Sådan vil det aldrig blive her. Så bliver det et kompromis, hvor vægtskålen er tungest i mit favør.

  • Når ejeren nøje overvåger, hvad der kommer i bakken, hvor mange gram, der spises, og hvor længe der soves
    Det er for meget af det gode, hvis katten ellers er i normal trivsel … men igen, det har noget med erfaring at gøre. Der er mange måder at registrere sin kats trivsel og helbred på, uden at stå med næse og lup i kattebakken/foderskålen.

Når ejeren anskaffer vandpumper og andet for at sikre, at katten drikker nok
Ingen vandpumpe eller lignende her.
Til gengæld masser af vandskåle rundt omkring, og de har lov til at drikke af vandet i det udendørs fiskebassin :uha:

Når svaret til en ejer, der klager over en kat, der ødelægger hjemmet med strint, tapetkrads o.l. er: Du skal være glad - det er bare tegn på en sund kat.
Det er IMO uønskede adfærd, som jeg slet ikke vil acceptere. Mit hjem skal ikke stinke af kattepis ej heller være flået af kattekløer.
Det er IMO et adfærdsproblem, som i mange tilfælde kan løses med de rette midler/indstillinger og viden.

Når ejere ser det som et adelsmærke, at de kan udholde enhver gene fra dyret, - og endda glæde sig over det.
Nej, se ovenstående :slight_smile:

Når man kalder sig slave - og rent faktisk er det, fordi man efterlever ovenstående.
For min skyld kan andre kalde sig, hvad de vil.
Jeg anser ikke mig selv som slave, men som én, der gør en masse for mine katte, fordi jeg kan lide det og fordi jeg elsker mine katte.

Jeg tror ikke man som sådan kan gå for meget op i katte. Men man kan hurtigt blive for bekymret, hvis man som jeg gjorde, da jeg fik mine killinger. Jeg googlede ALT vedr. katte fordi jeg aldrig har haft killinger før - har altid “overtaget” voksne katte fra andre. Der er ligeså mange forskellige meninger om at holde kat, som der er katte :). Efter jeg stoppede med det og bruger min sunde fornuft, er alt blevet meget nemmere. Dermed ikke sagt at jeg har lukket af for at høre andres meninger og erfaringer :slight_smile:

Det er ligesom, hvis man har ondt i maven og googler for at finde et svar. Pludselig kan man føle, at man er MEGET syg :cool2:
For lidt og for meget, du ved.

Lige nøjagtig…:slight_smile: