Kan man gøre en kat bange for biler?

Hold da op! Jeg er helt chokeret…
Det indlæg I alle refererer til, var skrevet i en god mening - jeg bruger på ingen måde beskidte ord eller kræver noget af nogle - tværdigmod! Som jeg også skriver er jeg glad for interessen i mit indlæg. Men jeg bad jo ikke om hjælp, for at blive sammenlignet med en dyremishadler og blive sat på plads i forhold til, at det er dårlig skik at “gøre katte gange for biler”. Min motivation for at skrive indlægget er, at jeg ofte tænker: “kunne jeg have gjort noget for at min ELSKEDE kat ikke var blevet kørt over :’(” - og jeg nu står i den situation, at jeg har en indekat der frygtelig gerne vil ud.
Jeg er bare bange for, at de der skulle sidde derude med “gode” erfaringer ikke tør udtale sig, når alle andre kan blive enige om at udekatte ikke er naturligt osv - vi kender jo desværre alle risikoen ved at have udekatte:’(
Jeg er ked af at jeg har trådt nogle over tæerne. Det var BESTEMT ikke min mening :frowning:

Når nogen skriver:

[…] Men vil meget gerne forbeholde denne tråd til indlæg der svare på en af de to spørgsmål.[…]

  • og ikke én, men to gange, så provokerer det mig altså til at svare. :smiley:

Tråde tager ofte en drejning, og som flere allerede har sagt, kan man ikke som trådstarter styre retningen.
Man kan højest med sine egne svar prøve på at få tråden drejet tilbage på det, som man selv opfatter som det væsentlige. :wink:

[QUOTE=Ditte;599413]Hold da op! Jeg er helt chokeret…
Det indlæg I alle refererer til, var skrevet i en god mening - jeg bruger på ingen måde beskidte ord eller kræver noget af nogle - tværdigmod! Som jeg også skriver er jeg glad for interessen i mit indlæg. Men jeg bad jo ikke om hjælp, for at blive sammenlignet med en dyremishadler og blive sat på plads i forhold til, at det er dårlig skik at “gøre katte gange for biler”. Min motivation for at skrive indlægget er, at jeg ofte tænker: “kunne jeg have gjort noget for at min ELSKEDE kat ikke var blevet kørt over :’(” - og jeg nu står i den situation, at jeg har en indekat der frygtelig gerne vil ud.
Jeg er bare bange for, at de der skulle sidde derude med “gode” erfaringer ikke tør udtale sig, når alle andre kan blive enige om at udekatte ikke er naturligt osv - vi kender jo desværre alle risikoen ved at have udekatte:’(
Jeg er ked af at jeg har trådt nogle over tæerne. Det var BESTEMT ikke min mening :([/QUOTE]

Tak Ditte :slight_smile:
Jeg tror nu ikke der er nogen som sammenligner dig med en dyremishandler. Jeg tror bare ikke dit spørgsmål kan besvares …Jeg tror alle katte er bange og har respekt for biler, men hvis en kat har en gal hund/ræv eller hankat i rumpen, så stopper den altså ikke op og kikker sig for, inden den farer over en trafikeret vej …Trafikken tager jo desværre mange mange katte hver dag, så det er sjældent at fritløbende katte bliver så gamle som sikrede katte - Sørgeligt men sandt :-/

Jeg har taget til mig, at det er et debatforum og man derfor ikke kan styre tråden… Jeg vil derfor fremover prøve at få tråden drejet tilbage på emnet på en “blidere” måde (jf. FinnFrode :wink: )

“Jeg har heller ikke for vane at mishandle mine dyr, så nej - ingen personlige erfaringer… Kun dem som kendskab til og viden om indlæring giver…” - Ann K

Dette fik mig til at føle mig som en dyremishandler - hvilket jeg på INGEN måde er :frowning:

Du skal vide, at jeg aldrig har opfattet dig som dyremishandler. :slight_smile:
Der er forskellige holdninge til friløbere herinde, og selv om vi er uenige på det område, er der nogle Kattegale imellem friløbs-tilhængerne, hvis meninger jeg værdsætter på mange andre områder. Man behøves jo ikke være enige om alt.

[QUOTE=Ditte;599424]“Jeg har heller ikke for vane at mishandle mine dyr, så nej - ingen personlige erfaringer… Kun dem som kendskab til og viden om indlæring giver…” - Ann K

Dette fik mig til at føle mig som en dyremishandler - hvilket jeg på INGEN måde er :([/QUOTE]
Ved du, det tror jeg altså heller ikke var min navnesøsters mening, du har vel formodentlig ikke gjort noget endnu :slight_smile:
Jeg læser det sådan, at hvis hun gav råd, der kunne skræmme dine katte, ville det være råd, der var skadelige for katten, fysisk eller psykisk. Og hvis du/andre efterfølgende fulgte dem, ville det tangere dyremishandling.
Derfor har hun i sagens natur heller ingen erfaringer med at bruge disse metoder.

Og for en ordens skyld - nej heller ingen råd herfra, jeg har og har altid haft indekatte.

[QUOTE=conninissen;598968]Desværre tror jeg først, at en kat bliver bange for biler, når den er blevet påkørt , - - - og desværre mange gange for sent!:S

Cats og Conni[/QUOTE]

Ikke nødvendigvis…Da jeg var barn havde vi den skønneste sort/hvide husmis, Mille, som blev min første katteven :hjerte: Hun blev påkørt og brækkede et ben, men blev opereret og kom sig 100%. Hun blev senere påkørt igen og dræbt på stedet, så nej, jeg tror slet ikke på, at en kat kan lære at biler er farlige. Jeg tror simpelthen ikke, at Mille anede, hvad der ramte hende første gang - og sådan er det vel oftest? Katten når ikke at observere bilen før det er for sent :vræle: Og derfor kan de heller ikke lære at biler er farlige!

Katte er jo styret af både jagt og flugtinsinkter, specielt ude i det fri…og jagter de først et spændende objekt, eller selv bliver jagtet, så er det som regel ulykkerne sker. De løber jo bare derud af uden hensyntagen om det kommer biler, hunde eller andet.

Der er også mange katte der falder ned fra altaner og fra åbne vinduer på TRODS af de har gået på gesimsen 1000 gange og har siddet i vinduet lige så mange gange. Men flyver der pludselig en fugl eller insekt forbi, så glemmer de altså tid og sted i deres iver på at jage, og så falder de altså pludselig ned selv om man aldrig havde troet det ville ske. Så af den grund sikre jeg også vinduer, altan mm.

Og det er jo som sådan bare dét vi prøver at beskrive - har nu heller aldrig tænkt eller troet du var dyremishandler eller noget:)

[QUOTE=Ann R;599451]
Derfor har hun i sagens natur heller ingen erfaringer med at bruge disse metoder.[/QUOTE]

Og lad mig tilføje…
Hvis jeg havde haft mulighed for at lære min kat at omgås biler på en fornuftig måde, var Tamlin blevet ældre end 1½ år!

Jeg ikke så meget som antydede at du var dyremishandler… Men jeg nøjedes med at besvare dine spørgsmål uden at pynte på svaret eller komme med andre tilføjelser… Helt sådan som du selv havde bedt om at man gjorde…

Jeg synes det er lidt underligt, at man som bruger ikke kan bede folk om at holde sig til tråd-emnet. Har man andet på hjerte, så kan man da selv starte en tråd! I øvrigt ved jeg, at Admin gentagne gange har bedt brugerne om - i andre tråde - om at holde sig til emnet, så nu forstår jeg så ingenting - Alice - kan du uddybe det for mig?

Vi vil ikke have at brugerne irettesætter hinanden - der er forskel på om en bruger retter på medlemmer eller om en admin gør det. Tråde udvikler sig og det skal de have lov til, så længe det ikke går for vidt eller f.eks. bliver en personhetz eller lignende. Mener man at en tråd er kørt af sporet, så kan man bruge rapporteringssystemet.

Jeg forstår godt, at I ikke vil have at brugerne irettesætter hinanden, men det er ikke det, som jeg spørger til - det er udviklingen er tråden. Jeg kan komme på flere tråde, som har handlet om noget helt andet end det, som diskussionen handlede om hvorefter Admin har været inde og bede debattørerne om at holde sig til sagens kerne, så hvorfor ikke nu??

I øvrigt - vi må ikke irettesætte hinanden - det forstår jeg og anerkender, men hvorfor sætter I så ikke en stopper for når folk begynder at antyde at man er dyremishandler fordi man vælger at holde kat ved “frit løb”. For mig er der altså RIGTIG langt fra at lade sine katte løbe frit til dyremishandling, og jeg synes det er en grov mistolkning og fornærmelse. Vi holder kat på forskellig vis og har hver vores holdninger til det - og fred være med det.

[QUOTE=Bamselette;600245]
I øvrigt - vi må ikke irettesætte hinanden - det forstår jeg og anerkender, men hvorfor sætter I så ikke en stopper for når folk begynder at antyde at man er dyremishandler fordi man vælger at holde kat ved “frit løb”. For mig er der altså RIGTIG langt fra at lade sine katte løbe frit til dyremishandling, og jeg synes det er en grov mistolkning og fornærmelse. Vi holder kat på forskellig vis og har hver vores holdninger til det - og fred være med det.[/QUOTE]

Hey… halløj…
Er det mine indlæg du får tolket på den måde???
Hvis det er, så vil jeg MEGET gerne have pindet ud i allermindste detalje, hvor i alverden jeg sætter lighedstegn mellem fritløb og dyremishandling???

Bamselette - Der er der da ingen der antyder? Det Ann K ytrer, og jeg er enig med hende i, i øvrigt, er at det ville være grænsende til dyremishandling at bruge de metoder på en kat, som vil gøre dem bange for biler… For det er altså ikke gode metoder…
Mht tråden kører af sporet, så synes jeg den har holdt sig meget inden for emnet, trådstarter har bare ikke lige fået præcis de svar hun ønskede fra start, fordi de ikke rigtig kan gives :slight_smile: Det er jo ikke fordi tråden pludselig handler om fodring af kat eller fjernelse af flåter etc. :slight_smile: Den handler stadig om katte og biler og de farer der er derved :slight_smile:

Jeg kan så mindes utallige tråde, hvor trådstarter har bedt om at man holder sig til emnet, men at der netop skrives af admin (og andre brugere), at det er naturligt en tråd udvikler sig.
Skulle alle tråde holde sig streng til emnet, ville her sgu være for kedeligt!

[QUOTE=Bamselette;600245]
I øvrigt - vi må ikke irettesætte hinanden - det forstår jeg og anerkender, men hvorfor sætter I så ikke en stopper for når folk begynder at antyde at man er dyremishandler fordi man vælger at holde kat ved “frit løb”. For mig er der altså RIGTIG langt fra at lade sine katte løbe frit til dyremishandling, og jeg synes det er en grov mistolkning og fornærmelse. Vi holder kat på forskellig vis og har hver vores holdninger til det - og fred være med det.[/QUOTE]

Det har jeg absolut ikke læst, at nogen har antydet!!!
Det, der er blevet (mere end) antydet er, at det vil være dyremishandling, hvis man forsøger at gøre sin kat bange for biler. Fordi dette kun kan gøres ved at gøre katten skade (formoder jeg).

Men når det så er sagt, griber admins vist kun ind, hvis et indlæg bliver anmeldt.
Føler man sig stødt på egne eller andres vegne, rapporterer man altså indlægget. Det kan du jo gøre og så vil admin forholde sig til det givne indlæg.

[QUOTE=Ann K;600248]Hey… halløj…
Er det mine indlæg du får tolket på den måde???
Hvis det er, så vil jeg MEGET gerne have pindet ud i allermindste detalje, hvor i alverden jeg sætter lighedstegn mellem fritløb og dyremishandling???[/QUOTE]

Det kan godt være, at jeg har tolket denne sætning forkert: "Jeg har heller ikke for vane at mishandle mine dyr, så nej - ingen personlige erfaringer… Kun dem som kendskab til og viden om indlæring giver… "

Jeg mener ikke, at trådstarter beder om metoder som vil mishandle katten og ja, jeg tolkede derfor din sætning som om du antog, at trådstarter ville mishandle sine katte ved at lade dem løbe frit - men jeg er da ked af, hvis jeg har taget fejl?

Tråden kom vel ikke væk fra sagens kerne? Ikke før denne debat gik i gang, i hvert fald. Og så tror jeg ikke, admin griber ind, med mindre tråden bliver rapporteret.

Ok - men det modsatte er så også konstateret.

Ja - det FORMODER du - og også nogle af de andre. At dytte - som én foreslår - mener jeg bestemt ikke er dyremishandling. Jeg aner ikke, hvordan man ville skulle gøre en kat bange for en bil (mange er det allerede), men det virker meget forudindtaget at trådstarter ønsker råd, der skulle være dyremishandling - og det synes jeg ikke er okay at antage overfor et stakkels menneske, som bare beder om et godt råd.

Bamselette- Grunden til at jeg ikke tidligere har skrevet i denne tråd er at jeg godt ved hvordan man kan gøre en kat bange for biler vha indlæring, men det er bare ikke metoder jeg kan stå inde for eller gøre andet end at fraråde at man bruger, så derfor har jeg ikke skrevet noget om hvordan…