Kan man lære en siameser at respektere grænser?

Det kan være, at det ikke er alle siamesere, der har lidt svært ved at forstå og respektere grænser - jeg synes ikke, jeg oplevede det med de fire siamesere, som jeg har passet i længere perioder. Men min egen Fris har det svært ved at forstå, hvornår han overskrider mine og de andre to kattes grænser :mad:.

Jeg har prøvet at sige “Nej” til ham med fast stemme, at få hans opmærksomhed på noget andet, at sprøjte ham med (lidt) vand, men intet hjælper: 3 sekunder efter er han i gang igen med det, jeg vil have ham til at stoppe med :rulleøjne:.

Han kan også godt have svært ved at forstå de to andres grænser. Ra kan godt lide Fris, men alligevel formår Fris nogle gange at gå over grænsen. Koh-i synes også, han er sk***irriterende nogle gange.

What to do? Hvad gør I andre med siamesere? Forstå mig ret: Fris er dejlig 95% af tiden, men de resterende 5% er han en pestilens :mad:

Han er siameser på godt og ondt :slight_smile: Det lyder MEGET bekendt :slight_smile: De er bare hamrende vedholdende og stædige, og har de fået en ide, så kan du hoppe på tungen… No big deal :slight_smile: Jeg er helt sikker på de ser grænser som en ledetråd og ikke noget stationært :tihi:
Det kan være snot frustrerende at vare siam ejer, men som du selv skriver, så er det helt fantastisk de 95% af tiden :slight_smile: Jeg vil nok alligevel strække den til 98% :wink:

Hvis du vil vinde en kamp, skal du eje en engels tålmodighed, være konsekvent og klar til at det ikke lykkes ret godt alligevel :wink:

De fatter hat sådan nogle spidsnæser :tihi: - Men jeg vil da TRO, at de godt kan opdragesm jeg har dog ikke haft held.

Jeg vil sige, at Knud, som jo også er en orientalsk race (vil jeg tro?) er MEGET meget værre end Fluxxemanden.

Men held og lykke med opdragelsen :rock:

[QUOTE=HelleC74;1157980]De fatter hat sådan nogle spidsnæser :tihi: - Men jeg vil da TRO, at de godt kan opdragesm jeg har dog ikke haft held.

Jeg vil sige, at Knud, som jo også er en orientalsk race (vil jeg tro?) er MEGET meget værre end Fluxxemanden.

Men held og lykke med opdragelsen :rock:[/QUOTE]

:yikes:

Tja, det håber jeg også, for de to andre kan godt blive trætte af ham, når han har sine pestilensøjeblikke :(. Hvad med din Siff, hvordan har hun det med de to aber?

Tja, det håber jeg også, for de to andre kan godt blive trætte af ham, når han har sine pestilensøjeblikke :(. Hvad med din Siff, hvordan har hun det med de to aber?[/QUOTE]
Siff hader de åndsvage drenge, og hun sætter dem ind imellem gevaldigt på plads. Siff er i det hele taget ikke glad for andre dyr, kun den kat hun voksede op sammen med, men som desværre er død nu.
Hun tolererer dem dog, og det fungerer helt fint i hverdagen, hun er nemlig vores prinsesse, og det ved hun.

Opdragelse - glem det. :wink:

Jeg er endda ved at opgive mit ENESTE no-go mht. hvor misserne må være - nemlig køkkenbordet. U-AN-SET hvor MANGE gange man siger ‘NEJ, NED’ - så hopper de op igen efter halvandet sekund. :høhø: De er TOTALT ligeglade. :smiley:

Siatalere er ikke nogle synderligt autoritetstro katte. :wink: Nok også derfor, jeg holder så meget af de små lømler. :slight_smile:

Men øh…har du overvejet at få en siataler mere, så Fris har en tumleven? Bare så de to andre kunne få lidt fred en gang imellem? :?

Det hjalp jo hjemme ved Helle. :wink:

[QUOTE=Diana F;1157993]Opdragelse - glem det. :wink:

Jeg er endda ved at opgive mit ENESTE no-go mht. hvor misserne må være - nemlig køkkenbordet. U-AN-SET hvor MANGE gange man siger ‘NEJ, NED’ - så hopper de op igen efter halvandet sekund. :høhø: De er TOTALT ligeglade. :smiley:

Siatalere er ikke nogle synderligt autoritetstro katte. :wink: Nok også derfor, jeg holder så meget af de små lømler. :slight_smile:

Men øh…har du overvejet at få en siataler mere, så Fris har en tumleven? Bare så de to andre kunne få lidt fred en gang imellem? :?

Det hjalp jo hjemme ved Helle. ;)[/QUOTE]

Tak Diana! Tja, det er sådan lidt sjovt med det der. Til tider synes jeg, det er p*sseirriterende, han ikke stopper, andre gange synes jeg, han er hylende morsom.

Men nej, så meget som jeg elsker min lille Fris, skal jeg ikke have en ekstra siameser - jeg må erkende, at mit hjerte er til somali :hjerte:, og jeg skal ikke have to brægehoveder i huset, for så ender jeg i spændetrøje :surrender1:. Til gengæld overvejer jeg en ekstra somali :), men det er kun i overvejelsesfasen.

Altså nu lige det der med brægeriet - mine gør det mest, når man vil have OPMÆRKSOMHED. :slight_smile: De er altså nogle små attention-whores i ny og næ. :wink:

Men - jeg tror altså muuuuligvis også, at Fris’ brægeri ville kunne aftage en smule, hvis han havde en tumleven - netop fordi det ofte er betinget af ‘kedsomhed’. Så skynd dig at få en lille somali-killing, så Fris har noget at lege med. :tihi:

Jeg er i hvert fald ret sikker på, at hvis mine tre katte ikke havde hinanden, ville de være ENDNU mere larmende og opmærksomhedssøgende hos deres menneske, end de er nu. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1158005]Altså nu lige det der med brægeriet - mine gør det mest, når man vil have OPMÆRKSOMHED. :slight_smile: De er altså nogle små attention-whores i ny og næ. :wink:

Men - jeg tror altså muuuuligvis også, at Fris’ brægeri ville kunne aftage en smule, hvis han havde en tumleven - netop fordi det ofte er betinget af ‘kedsomhed’. Så skynd dig at få en lille somali-killing, så Fris har noget at lege med. :tihi:

Jeg er i hvert fald ret sikker på, at hvis mine tre katte ikke havde hinanden, ville de være ENDNU mere larmende og opmærksomhedssøgende hos deres menneske, end de er nu. :)[/QUOTE]

Jeg har lidt øje på Marianns Preston eller Olympia - de er begge dog ca. et år gamle. Jeg hælder mest til drengen, fordi jeg synes, hankatte er mere umiddelbare end hunkatte, men jeg skulle i så fald møde dem først for at se, hvem det skulle være. Jeg er desværre en af de mærkværdigheder, der elsker killinger - på afstand. Jeg vil helst have voksne katte :ups:

Ra og Fris tumler meget sammen, men det er åbenbart ikke nok for den unge mand :tihi:.

Er godt klar over, at råberiet er for at få opmærksomhed - jeg synes bare det kan være belastende (sorry - kan ikke gøre for det), for det går igennem vægge, døre og alt andet :S

Jeg kom til at tænke på, at Julia kaldte Fris for “retardokat”, mens han boede hos hende - jeg tror godt, jeg har forstået hvorfor… :tihi:

Ved du hvad, jeg tror godt vi siatalerejere kan sætte os lidt ind i, hvordan du har det. :wink:
Der er ind i mellem dage, hvor k*ften simpelthen ikke står stille på Bailey! Der er jeg virkelig også ved at få et føl på tværs. :tihi:

Og Alban har en ‘fantastisk’ evne til at blive totaaaaalt klæbeånd, spænde ben og råwe mrauw mrauw mraaaaaUUUUUW, når man har ALLERmest travlt og er ved at komme for sent på arbejde. :smiley:

Du ved, at have siatalere er 90% :klapper: :hjerte: :inlove: :wehuu: :lol: og 10% :argh:

:wink:

[QUOTE=Diana F;1158014]Ved du hvad, jeg tror godt vi siatalerejere kan sætte os lidt ind i, hvordan du har det. :wink:
Der er ind i mellem dage, hvor k*ften simpelthen ikke står stille på Bailey! Der er jeg virkelig også ved at få et føl på tværs. :tihi:

Og Alban har en ‘fantastisk’ evne til at blive totaaaaalt klæbeånd, spænde ben og råwe mrauw mrauw mraaaaaUUUUUW, når man har ALLERmest travlt og er ved at komme for sent på arbejde. :smiley:

Du ved, at have siatalere er 90% :klapper: :hjerte: :inlove: :wehuu: :lol: og 10% :argh:

;)[/QUOTE]
Jep, lige nøjagtigt!

De bliver også bedre med alderen synes jeg - men aldrig som alle andre ! Men det værste prøven grænser af damper lidt af efter nogle år.

Godt at høre! Jeg håber også, at det kan hjælpe lidt, hvis der kommer en ekstra kat at lege med, og hvis vi kan få indhegnet det lille frimærke af en have, jeg har - så kan han forhåbentligt godt futte noget af der :smiley:

Det værste er, at jeg får helt vildt dårlig samvittighed, når jeg synes, han er m*girriterende, så det er godt, at I, der elsker racen, også kan synes det.

Ja da :slight_smile: Det er som en border collie at arbejde med en siam - ih hvor jeg savner Eddie :hjerte:
Men med modtryk når man ikke varige resultater naturligvis. Det gælder alle dyr inklusiv mennesket :slight_smile:

Jamen er det ikke bare definitionen på racen - en del af racebeskrivelsen? :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1158031]Jamen er det ikke bare definitionen på racen - en del af racebeskrivelsen? :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det har du ret i, jeg var dog så dum at tro, at Fris ville være som de siamesere, jeg har kendt før :). Det er han bare ikke - han er bare Fris: 95% :inlove:, og 5% :shake:

Desværre har de 5% det med at falde, når de er mindst velkomne (såsom om natten eller når jeg ligger med migræne). Nøøj jeg kan sige jer, han er upopulær, når han render rundt og bræger eller er ved at splitte hele biksen ad, mens jeg ligger med et migræneanfald :eksplosion:

Arthur er MEGET billigt til salg i de her dage. Han bliver snart 4 år. Men det er alligevel lykkedes mig at opdrage på ham. Måske ved at være stædig og tilbyde alternativer til balladen. F.eks give vådfoder mens jeg laver mad, og acceptere at de er på køkkenbordet på andre tidspunkter.
I øjeblikket kæmper jeg en kamp med min ene ilder som også er for idiotisk retarderet til at forstå grænser hos andre dyr. Jeg bliver VED med at skælde ud, og på et tidspunkt skal det nok trænge ind. Jeg er bare, altså, jeg nægter at tabe til et lille dyr på 2 kg. Jeg ER mere stædig. Basta!

[QUOTE=Barky;1158045]Arthur er MEGET billigt til salg i de her dage. Han bliver snart 4 år. Men det er alligevel lykkedes mig at opdrage på ham. Måske ved at være stædig og tilbyde alternativer til balladen. F.eks give vådfoder mens jeg laver mad, og acceptere at de er på køkkenbordet på andre tidspunkter.
I øjeblikket kæmper jeg en kamp med min ene ilder som også er for idiotisk retarderet til at forstå grænser hos andre dyr. Jeg bliver VED med at skælde ud, og på et tidspunkt skal det nok trænge ind. Jeg er bare, altså, jeg nægter at tabe til et lille dyr på 2 kg. Jeg ER mere stædig. Basta![/QUOTE]

Tja, du kender jo selv Fris :hjerte:. Jamen jeg bliver også ved med at skælde ham ud, når han er for meget over for de andre to - det, synes jeg, skylder jeg dem. Så må vi håbe, han lærer det

[QUOTE=Bastet;1158044]Det har du ret i, jeg var dog så dum at tro, at Fris ville være som de siamesere, jeg har kendt før :). Det er han bare ikke - han er bare Fris: 95% :inlove:, og 5% :shake:

Desværre har de 5% det med at falde, når de er mindst velkomne (såsom om natten eller når jeg ligger med migræne). Nøøj jeg kan sige jer, han er upopulær, når han render rundt og bræger eller er ved at splitte hele biksen ad, mens jeg ligger med et migræneanfald :eksplosion:[/QUOTE]

Fluxxedyret var markant mere irriterende inden vi fik Knud. De to hænger nu sammen som siamesiske tvillinger, og jeg skal love for, at Knud kører Fluxx træt. Der ER bare ikke noget så godt sammen, som to siatalere.
Dog har de rottet sig sammen, og har valgt at forgude min mand. F.eks i går aftes, Jakob var til træning, jeg lå og så TV, og Knud og Fluxx lå ovre i nullerputten, og værdigede mig ikke et blik.
Hjem kommer Jakob, sætter sig på sengen, og VUPTI, klistrer to hankatte sig HELT op ad ham, snakker og krøller hale og nusser.

Jeg føler mig gevaldigt overset.

Jeg kan godt forstå dig i det der med, at voksne katte er mere cool, jeg er heller ikke super meget til killinger, de er skide irriterende, bider i tæer og alt muligt :tihi: Det er dog noget helt specielt, at have været forelsket i en mis, siden den var 1 dag gammel.

[QUOTE=Susanne W;1158031]Jamen er det ikke bare definitionen på racen - en del af racebeskrivelsen? :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

:lol:
Kan jer, der ‘er noget’ inden for katteverdenen ikke få det tilføjet i racebeskrivelsen??