Kan racer smides ud af forbund?

Gennem lidt googling kom jeg ind i en gammel tråd her på KG, hvor der bl.a. bliver diskuteret forbudte katteracer i FIFé. Det fik mig til at tænke på, om det er muligt at smide katteracer ud af de forskellige forbund?

Fx er der jo bl.a. manx/cymric, sphynx, kurilean bobtail, bengaler og peterbalds, som i dag ikke ville kunne godkendes i FIFé. Men kunne man smide racerne ud, hvis det var det, der var stemning for? Eller hvis man fx ‘så sig sur’ på briten, kunne den så smides ud?

Jeg ved ikke så meget om de andre forbund, så jeg ved ikke, om der er racer i dem, som ikke ville kunne godkendes i dag. Men det ville også være interessant at høre om dem.

Når først en race er godkendt i et forbund, kan jeg ikke forestille mig, den kan “ikke godkendes” og dermed kasseres af samme forbund :S

Det er i hvert fald aldrig nogensinde sket :slight_smile:

Det ville være utrygt om det kunne ske og ville vel forhindre mange i at opdrætte, for hvor langt tid er “min race lovlig”.
Men for tankeeksperimentets skyld…

Hvis man nu kunne forestille sig at lige netop denne specielle ting hos “race A” blev fundet at være genetisk forbundet med xx-sygdom og xx-sygdom blev fundet til at være den årsag til overdødelighed i “race A” eller smitte til mennesker. Eks. kogalskab der smitter til mennesker som så får Creutzfeldt-Jakobs og som er uhelbredeligt. Eks 2. toxoplasmose i en mutant version blev hyper smitsom.

Ja jeg ved godt det er et tænkt eksempler, men lad os nu sige at det skete, ville det så ikke være i alles interesser at man kunne udstede forbud mod at opdrætte “race A”.

Tak GCCF ikke godkendelsen tilbage på Scottish Fold?

[/QUOTE][QUOTE=Eva K;1296298]Det er i hvert fald aldrig nogensinde sket :slight_smile:

Og sorry, det er også FIFe jeg mente her, da jeg heller ikke kender detaljerne i de andre forbund godt nok.

Google siger jo:

The Governing Council of the Cat Fancy (GCCF) recognised and registered the breed in 1966, and a breeding programme to increase the numbers of cats of the breed quickly ensued. However, the GCCF retracted the registration of the breed in 1971, due to the incidence of tail and limb deformities in a significant enough number of cats of the breed for the GCCF to conclude that the genetic mutation causing the ear fold was undesirable and risky.

Og det undrer jo heller ikke nogen - det der undrer er de mennesker der bliver ved at opdrætte på fold genet!

Normalt nej, racer bliver ikke “smidt ud” efter at være godkendt (med eksemplet fra GCCF som et godt eksempel på at man kan blive klogere og derfor må tilrette for kattenes skyld) I FIFe skal der bl.a. sundhedsoplysninger på den bestand med, som man forsøger at få godkendt, inden man når ret langt. Det er selvfølgelig for at forhindre at man senere må trække i land igen.
Og det er selvfølgelig med det forbehold at myndighederne ikke kommer i tanker om at indføre nogle love om visse racer. I Belgien er der i øjeblikket noget bøvl omkring bengaler, som så vidt jeg ganske kort fik fat i ikke længere må udstilles pga. indblandingen af en vild art. Det er med lidt forbehold fordi jeg ikke har nået at grave dybt nok i det, til gengæld vil den slags myndighederne finder på selvfølgelig altid være gældende for alle, uanset forbund.
VH
Susanne

GCCF har andre sære ideer, men jeg har stor respekt for, at de nægtede at blive ved med at registrere racen.

Jeg er også glad for, at hver FIFe eller GCCF vil acceptere nye hybrider, for de er lidt for populære. Af etisk grunde burde Bengaleren ikke være godkendt.

Heldigvis har TICA lukket hullet for “nye” designer racer, hvor man kombinerer flere af de genetiske mutationer til at lave noget nyt og “spektakulært”.Nu skal hullet bare lukkes for hybriderne!

Det skulle den nemlig ikke, men det er for sent nu (synes de feste sikkert!) - i det mindste godt FIFe har lukket døren hermetisk i for mere af den slags.
Så sent som igår talte jeg med en dame, der havde haft en F3. Det var der ikke kommet noget godt ud af; den var simpelthen ikke egnet til kæledyr.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1296314]Det skulle den nemlig ikke, men det er for sent nu (synes de feste sikkert!) - i det mindste godt FIFe har lukket døren hermetisk i for mere af den slags.
Så sent som igår talte jeg med en dame, der havde haft en F3. Det var der ikke kommet noget godt ud af; den var simpelthen ikke egnet til kæledyr.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg bliver ked af det, men ikke overrasket, når man støder på en opdrætter i USA, som stolt viser sine F1-2 frem og hendes nye Asiatiske Leopardkat avlshan. :ked:

[QUOTE=Susanne W;1296310] I Belgien er der i øjeblikket noget bøvl omkring bengaler, som så vidt jeg ganske kort fik fat i ikke længere må udstilles pga. indblandingen af en vild art. Det er med lidt forbehold fordi jeg ikke har nået at grave dybt nok i det, til gengæld vil den slags myndighederne finder på selvfølgelig altid være gældende for alle, uanset forbund.
[/QUOTE]

Det er “kun” i Wallonien, det gælder. Der var en TICA udstilling i sidste sæson, der blev flyttet til en anden del af Belgien som konsekvens af det. Tilsvarende har Østrig regler mod f.eks. Sphynx (og det er mig bekendt ikke kun til udstilling, det er også for østrigere at eje dem). Sidste års Annual måtte skaffe dispensation for at udefrakommende Sphynx overhovedet måtte være i udstillingshallen. Jeg har også hørt om problemer i visse tyske delstater, hvor kredsdyrlægen er voldsomt emsig på udstillingerne. Jeg kan ikke huske detaljerne, men mener bestemt, at det er gået ud over ret almindelige racer.

Så der er meget af den slags rundt i verden…

Spændende indlæg! Vidste ikke, at der faktisk var blevet smidt en ellers godkendt race ud af et forbund.

Jeg er helt enig i, at det ville være usikkert for opdrættere, hvis racer ‘bare lige’ kunne smides ud. Men derfor synes jeg stadig det er interessant, om muligheden overhovedet er der.

Nu er vildkattehybrider nævnt nogle gange, så tager lige dem som eksempel. Hvis fx FIFé fandt på at ville tage endnu større afstand fra hybrider og aktivt ville gøre noget for at undgå dem, så kunne en del af det jo være at forbyde bengalen.

FIFe har aktivt besluttet at til om med F4 ikke er velkomne. Så har gamle opdræt stadig mulighed for at avle videre med det d nu engang for længst har anskaffet sig :slight_smile: Jeg har svært ved at forestille mig at man ville stramme det yderligere.
VH
Susanne

[QUOTE=Lykke;1296337]Spændende indlæg! Vidste ikke, at der faktisk var blevet smidt en ellers godkendt race ud af et forbund.

Jeg er helt enig i, at det ville være usikkert for opdrættere, hvis racer ‘bare lige’ kunne smides ud. Men derfor synes jeg stadig det er interessant, om muligheden overhovedet er der.

Nu er vildkattehybrider nævnt nogle gange, så tager lige dem som eksempel. Hvis fx FIFé fandt på at ville tage endnu større afstand fra hybrider og aktivt ville gøre noget for at undgå dem, så kunne en del af det jo være at forbyde bengalen.[/QUOTE]

Jeg tror kun, at SF var i gang med at blive godkendt. Opdrætterne var ikke interesserede i at deltage i et større forskningsprojekt omkring deforme knogler og brusk i ledene.

Mon ikke det her handler om hvide katte - som der i hvert fald har været tanker om ikke at tillade brugt i avl (hørende eller ej), samt forbyde at stille på shows.
Hvor langt man er kommet med tankerne, ved jeg ikke…

Nej, jeg er ret sikker på, at det bl.a. var tonkinesere, der var målet. Hvad de har gjort kredsdyrlægen, ved jeg ikke.

[QUOTE=Ann K;1296366]Mon ikke det her handler om hvide katte - som der i hvert fald har været tanker om ikke at tillade brugt i avl (hørende eller ej), samt forbyde at stille på shows.
Hvor langt man er kommet med tankerne, ved jeg ikke…[/QUOTE]
Tyskland har været meget emsige om alt med dyr…
tag f.eks tamrotter - dumboører, rex pels og hårløs har været direkte ulovligt! :S hvad er det for noget at lave direkte love i mod? Ikke desto mindre har det være der - og husker faktisk ikke om dumboører stadig er… :S
de er tossede de tyskere…

[QUOTE=Lykke;1296294]
Fx er der jo bl.a. manx/cymric, sphynx, kurilean bobtail, bengaler og peterbalds, som i dag ikke ville kunne godkendes i FIFé. [/QUOTE]

Just out of curiosity: Hvad er begrundelseserne for at de ovenstående - altså ud over bengalen - ikke ville kunne godkendes i dag…?

Resten har forskellige genetiske defekter - hårløshed eller stumphale. Og det godkendes ikke længere i FIFé (jeg ved ikke med de andre forbund).

Man accepterer etisk mindre og mindre, der adskiller sig fra normalen. Blandt andet fordi man er blevet opmærksom på at flere af disse mutationer har negative bivirkninger i en eller anden grad, eller at det ikke kan afvises at de har. :slight_smile: Nok også som et modsvar til de ekstremer de har gang i i både østlandene og USA hvor der fremavles mange vildkatte-hybrider og “racer” med alverdens strukturelle mutationer såvel som pelsmutationer blandet sammen.