Den slags mennesker findes desværre også på denne side af dammen - og bare fordi man kan betyder det ikke at man skal
Ja, der står også Østlandene? Men jeg kender da også en dansk “opdrætter” der har gang i et eller andet med at blande alt hvad blandes kan suk
Det var den “opdrætter” jeg tænkte på
Whaaaat? Det er da så dumt at det næsten burde forbydes ![]()
Nå, men for lige at runde af så er der fordele ved at køre (i nogles øjne!) lidt stramt med hvad man tillader at blive registreret. Det gør nemlig at myndighederne ikke fatter den store interesse. Fødevarestyrelsen herhjemme har været langt mere interesseret i hundene end kattene fordi vi ikke har de store helbredsproblemer at henvise til sammenlignet med hunde - det KAN godt betale sig at vi selv trækker en streg i sandet og “behersker os”, så der ikke er nogen, der behøver blande sig ovenfra og træffe den slags beslutninger for os!
VH
Susanne
Hvad er det da for racer som der er ved at blive blandet godt og grundigt sammen… er det den der Ragamuffin?
Var det bare så uskyldigt… Vi snakker om Sphynx, Bambino, Munchkin, Dwelf og hvad de ellers kaldes allesammen. Sphynx + Munchkin = Bambino. Giver man dem American Curl ører eller Scottish Fold ører hedder de Dwelf elle lignende. Jeg kan ikke finde den danske “opdrætters” hjemmeside elleer fb-gruppe - de ser ud til være taget ned.
Dette er vist ikke den oprindelige opdrætters side… hun fik startet flere… Redirecting...
[QUOTE=dkkorat;1296411]Var det bare så uskyldigt… Vi snakker om Sphynx, Bambino, Munchkin, Dwelf og hvad de ellers kaldes allesammen. Sphynx + Munchkin = Bambino. Giver man dem American Curl ører eller Scottish Fold ører hedder de Dwelf elle lignende. Jeg kan ikke finde den danske “opdrætters” hjemmeside elleer fb-gruppe - de ser ud til være taget ned.
Dette er vist ikke den oprindelige opdrætters side… hun fik startet flere… Facebook
Jeg havde godt lagt mærke til at hun var blevet lidt stille på Facebook. Hun plejede at være meget aktiv og desværre var der mange som bare synes at hendes katte var åh så søde med de små ben ![]()
Det giver også rigtig god mening - mit spørgsmål bundede dog primært i, at Manx katten så vidt jeg er orienteret er en gammel race, og vel derfor ikke umiddelbart tilhører kategorien designerkatte; derfor var jeg nysgerrig på, om der rent faktisk er genetiske “bivirkninger” knyttet til dem, eller nogen af de andre…?
Robinson’s Genetics for Cat Breeders & Veterinarians 4th ed. (1999) nævner mange problemer ved Manx opdræt.
For det første dør homozygoter i fosterstatiet. Det betyder mindre kuldstørrelse, når man parrer Manx med Manx (i sagens natur heterozygoter).
For det andet kan Manx katte have defekter i rygraden og andre steder. Det er jo et gen, som ødelægger knogledannelsen i halen, og det gen påvirker også andre dele af skelettet. Robinson advarer om, at opdrættere skal være instillet på at få killinger og unge katte aflivet, hvis de viser defekter.
Der ville være stærke argumenter imod at godkende Manx, hvis beslutningen skulle tages i dag. Racen eksisterer kun, fordi mennesker i mange år har selekteret imod naturens orden.
vh
Andreas
[QUOTE=dkkorat;1296411]Var det bare så uskyldigt… Vi snakker om Sphynx, Bambino, Munchkin, Dwelf og hvad de ellers kaldes allesammen. Sphynx + Munchkin = Bambino. Giver man dem American Curl ører eller Scottish Fold ører hedder de Dwelf elle lignende. Jeg kan ikke finde den danske “opdrætters” hjemmeside elleer fb-gruppe - de ser ud til være taget ned.
Dette er vist ikke den oprindelige opdrætters side… hun fik startet flere… Facebook
Øv altså ![]()
Så fandt jeg nogle billeder af Tina Bays katte Tina B - fra Sønderjylland - profil på KatteGalleri.dk
Interessant - gik faktisk og bildte mig ind, at det først var først var i de senere år den form for avl var stukket af, og at det i højere grad var naturligt opståede genmutationer, der havde skabt dem…
[QUOTE=Andreas;1296420]Det er jo et gen, som ødelægger knogledannelsen i halen, og det gen påvirker også andre dele af skelettet.
[/QUOTE]
Gør det samme sig gældende for de andre haleløse/korthalede katteracer?
[QUOTE=DorteH;1296427]Interessant - gik faktisk og bildte mig ind, at det først var først var i de senere år den form for avl var stukket af, og at det i højere grad var naturligt opståede genmutationer, der havde skabt dem…
[/quote]
Manx er naturligt opstået på Isle of Man, den er god nok (ligesom noget krøllet pels opstår i et lokalområde); og så har man besluttet at det skal være en race på et tidspunkt.
FIFe har faktisk flyttet sig lidt i forhold til Manx. Oprindeligt stod der i standarden at ryggen ikke kunne blive for kort! Det er selvfølgelig ikke nogen rimelig betingelse, hvordan skulle en kat kunne svare til stndarden? Så det blev for en del år siden ændret til kompakt og kort, men i balance med kroppen.
Gør det samme sig gældende for de andre haleløse/korthalede katteracer?
Ikke for hverken japansk bobtail eller kurillerne. Men der kan jo opstå nye mutationer hen ad vejen med knap så uskyldige egenskaber, og de vil ikke kunne godkendes i FIFe.
(Bonusinfo: De krøllede ører på american curl medfører IKKE de prolemer, som man ser hos Scottish Fold!)
VH
Susanne
[QUOTE=DorteH;1296427]Interessant - gik faktisk og bildte mig ind, at det først var først var i de senere år den form for avl var stukket af, og at det i højere grad var naturligt opståede genmutationer, der havde skabt dem…
Gør det samme sig gældende for de andre haleløse/korthalede katteracer?[/QUOTE]
Nu har Susanne svarer på spørgsmålet, så det vil jeg ikke rode i.
Men for mig er det pga manxens problemer meget vigtigt, at der er en kurilean vi har og ikke en manx!
Ja, man kan stille spørgsmål ved den manglende hale, men der er ikke død eller andre deformiteter ved den.
Jeg har måske før været lidt skarp, når publikum har spurgt om Louis var en manx ![]()
:høhø:
Jeg har også nogle gange lidt svært ved at finde en grimasse, der kan passe. Jeg forstår godt når folk kigger på europeerne og spørger om det er en huskat - det er et OK spørgsmål
Men jeg er knap så begejstret når de oprigtigt spørger om det er en bengal
:surrender1:
VH
Susanne
[/QUOTE]
Alle mutationerne er jo naturligt opståede, for manx’ens vedkommende gør det sig gældende at mutationen er opstået på en ø med begrænset genmateriale, og der derfor ikke har kunnet være naturlig selektion mod de negative ting ved mutationen. Mennesket har så taget de katte der var der og gjort til en race på et tidspunkt.
Stumphale mutationen er i øvrigt meget muligt opstået flere gange rundt om, men kun på øer uden stor tilførsel af genmateriale er mutationen blevet hyppig
F.eks. Reersø i Danmark.
De andre mutationer er så opstået på et tidspunkt hvor der har eksisteret racekatte, og som derfor har lavet menneskelig selektion for at mutationen ikke forsvandt igen ![]()
De andre gener som giver japansk bobtail, kurilean bobtail etc. påvirker også knogledannelsen i halen, men så vidt vides ikke andre dele i kroppen. Formodentligt derfor bobtail-racerne er væsentligt mere populære nu her, hvor manx/cymric næsten ikke findes som race mere.
Reersø-kattene er ikke opstået naturligt på Reersø - de er importeret fra Man
I første omgang via et skibsforlis og i senere år ved direkte import (kroejeren tog til Man og hentede en del katte hjem, da de var ved at uddø på Reersø) ![]()
OK - det giver også mere mening, for jeg skulle lige til at undre mig, i og med at Reersø jo sådan set ikke er en ø, så hvorfor de skulle ha’ været særligt disponerede for genetisk mutation kunne jeg ikke lige greje… :høhø:
Men mit andet spørgsmål slipper I ikke for: Hvis kurilean bobtail ikke ser ud til at have samme problemer som Manx, hvorfor ville de så ikke kunne godkendes - er det “bare” fordi man i dag helt afviser avl på det grundlag?
[QUOTE=DorteH;1296446]…
Men mit andet spørgsmål slipper I ikke for: Hvis kurilean bobtail ikke ser ud til at have samme problemer som Manx, hvorfor ville de så ikke kunne godkendes - er det “bare” fordi man i dag helt afviser avl på det grundlag?[/QUOTE]
Man må ikke beskylde FIFes regler for at være logiske og konsekvente. De er et kludetæppe, der styres af stemninger. Godkendelser er en vedvarende kattepolitisk kamp om, hvor i sandet stregen skal trækkes. Lige nu står der i avls- og registreringsreglerne:
3.6.3 Katte der lider af medfødte abnormaliteter FIFe vil ikke støtte eller opfordre til avl på katte som lider af medfødte abnormaliteter, …
Hvis du i en anden race kom med en bobtail, så ville man ikke tøve med at kalde det for en medfødt - og meget alvorlig - halefejl.
vh
Andreas
[QUOTE=DorteH;1296446]OK - det giver også mere mening, for jeg skulle lige til at undre mig, i og med at Reersø jo sådan set ikke er en ø, så hvorfor de skulle ha’ været særligt disponerede for genetisk mutation kunne jeg ikke lige greje… :høhø:
[/QUOTE]
Reersø har skam været en ø engang
Det store areal, hvor der græsser køer, er indvundet land ![]()