Kan racer smides ud af forbund?

[QUOTE=Andreas;1296448]Hvis du i en anden race kom med en bobtail, så ville man ikke tøve med at kalde det for en medfødt - og meget alvorlig - halefejl.
[/QUOTE]
Andreas, det er lidt for firkantet :slight_smile: Man vil kigge længe og grundigt på det og kalde det en anomalitet. Hvis man hen ad vejen vil kunne dokumentere at der ikke er noget, der handicapper eller på nogen måde generer katten, så vil man kunne arbejde hen mod godkendelse. Vi har helt klart besluttet at vi ikke godkender flere hårløse racer (i min verden en rigtig fin beslutning), men der er ikke noget til hinder for at endnu en haleløs variant vil kunne godkendes såfremt den lever op til sundhedskravene.
VH
Susanne

Susanne, jeg mener det faktisk bogstaveligt.

Jeg har set fine skovkatte få standset deres fertile udstillingskarriere ( og i praksis også deres avlskarriere ) på grund af en krumning i yderste haleknogle eller stivhed i leddet mellem de to yderste knogler. Det er en bagatel, som kun opdages, fordi en omhyggelig dommer mærker halen igennem. Derefter har dommeren ofte udtrykt, at hun også synes, at reglerne er urimelige på dette punkt. Sådanne halefejl er jo netop “ikke er noget, der handicapper eller på nogen måde generer katten” (for nu at bruge dine ord). Begrundelsen bag denne regel er helbred og velfærd. Her har FIFe trukket stregen i sandet langt inde mellem de sunde katte.

Og så er det, at jeg forestiller mig, at nogen udstillede et afkom efter to skovkatte med en ordentlig bobtail. Jeg tror, at dommeren ville skrive “meget alvorlig halefejl”.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1296462]Susanne, jeg mener det faktisk bogstaveligt.

Jeg har set fine skovkatte få standset deres fertile udstillingskarriere ( og i praksis også deres avlskarriere ) på grund af en krumning i yderste haleknogle eller stivhed i leddet mellem de to yderste knogler. Det er en bagatel, som kun opdages, fordi en omhyggelig dommer mærker halen igennem. Derefter har dommeren ofte udtrykt, at hun også synes, at reglerne er urimelige på dette punkt. Sådanne halefejl er jo netop “ikke er noget, der handicapper eller på nogen måde generer katten” (for nu at bruge dine ord). Begrundelsen bag denne regel er helbred og velfærd. Her har FIFe trukket stregen i sandet langt inde mellem de sunde katte.

Og så er det, at jeg forestiller mig, at nogen udstillede et afkom efter to skovkatte med en ordentlig bobtail. Jeg tror, at dommeren ville skrive “meget alvorlig halefejl”.

vh

Andreas[/QUOTE]

Du kan ikke helt sammenligne den fejl… en bobtail skal have kort hale (derved det haleløse som er det Susanne siger der kan godkendes flere af skulle en komme som var relevant at godkende) og så har de 20-30 af det ene fejl somme alle langhalede kat ved et uheld kan få (ved flere er det fordi man ved et uheld træder på halen eller den får den i klemme, ved enkelte er det medfødt).

Bobtailens knæk på halen er ikke blot en enkelt der er der (var der kun en knæk på en bobtail hale ville det faktisk være en stor fejl)
Ved de orientaler jeg har haft i hænderne har jeg aldrig mærket flere end 2, ved en sad knækket helt ved hale roden så halen konsekvent sad langs kroppen, men fejlen er jo ikke nødvendigvis medfødt

[QUOTE=Andreas;1296462]Susanne, jeg mener det faktisk bogstaveligt.

vh

Andreas[/QUOTE]

Nu er gode avlskatte jo ikke pr. automatik lig med gode udstillingskatte - så hvis en opdrætter/udstiller tolker, at en dommers udsagn om en minimal halefejl betyder, at katten er aldeles uegnet til avl, så er det vel opdrætteren der har et problem, og ikke organisationen …?!

Der er også en social dimension i opdræt. Mange opdrættere vil finde det ubehageligt, hvis det siges om dem, at de avler på halefejl.

Organisationen har et problem: Man har trukket en streg i sandet mellem sunde og syge katte. Det er fint og prisværdigt. Men den streg går voldsomt i zig-zag. Det er et problem.

Det er også det problem, som giver anledning til Lykkes oprindelige spørgsmål: Hvis man ville gøre reglerne mere stringente, kunne det så medføre, at racer blev smidt ud?

vh

Andreas

Når jeg kigger på Felis Danicas hjemmeside så står der følgende:
3.6.3 Katte der lider af medfødte abnormaliteter FIFe vil ikke støtte eller opfordre til avl på katte som lider af medfødte abnormaliteter, f.eks.:

[ul]
[li]Hårløse katte (undtaget de nuværende godkendte racer: Sphynx, Don Sphynx og Peterbald)[/li][li]Katte med deformiteter i fødderne eller forbenene, f.eks. polydactylisme eller oligodactylisme (for mange eller for få tæer)[/li][li]Katte som har andre medfødte diskvalificerende fejl (se tabellen over diskvalificerende og generelle fejl) *[/li][/ul]
Sådanne katte er:

[ul]
[li]Ikke tilladte i avlen[/li][li]Kan ikke sælges som avlskatte, en opdrætter som ønsker at sælge en sådan kat skal via deres nationale FIFe medlem sørge for at der sætte avlsforbud på kattens stamtavle. (I Danmark skal opdrætteren sætte kryds i feltet “avlsforbud” på parrings- & stamtavlerekvisitionen o.a.)[/li][li]Kan ikke promoveres eller annonceres[/li][/ul]

• 7.2

Enhver haledeformitet, f.eks. et knæk eller en knude

X
         Undtaget kastrater og Bobtail-racer

Så er det diskussionen kan starte om, hvor vidt en halefejl er medfødt eller ej (om det skyldes at der er blevet trådt på halen, et bid eller at den er kommet i klemme i en dør) :cool2:

[QUOTE=DK Lindvig;1296474]Når jeg kigger på Felis Danicas hjemmeside så står der følgende:
3.6.3 Katte der lider af medfødte abnormaliteter

FIFe vil ikke støtte eller opfordre til avl på katte som lider af medfødte abnormaliteter, f.eks.:

[ul]
[li]Hårløse katte (undtaget de nuværende godkendte racer: Sphynx, Don Sphynx og Peterbald)[/li][li]Katte med deformiteter i fødderne eller forbenene, f.eks. polydactylisme eller oligodactylisme (for mange eller for få tæer)[/li][li]Katte som har andre medfødte diskvalificerende fejl (se tabellen over diskvalificerende og generelle fejl) *[/li][/ul]
Sådanne katte er:

[ul]
[li]Ikke tilladte i avlen[/li][li]Kan ikke sælges som avlskatte, en opdrætter som ønsker at sælge en sådan kat skal via deres nationale FIFe medlem sørge for at der sætte avlsforbud på kattens stamtavle. (I Danmark skal opdrætteren sætte kryds i feltet “avlsforbud” på parrings- & stamtavlerekvisitionen o.a.)[/li][li]Kan ikke promoveres eller annonceres[/li][/ul]

• 7.2

Enhver haledeformitet, f.eks. et knæk eller en knude

X
Undtaget kastrater og Bobtail-racer

Så er det diskussionen kan starte om, hvor vidt en halefejl er medfødt eller ej (om det skyldes at der er blevet trådt på halen, et bid eller at den er kommet i klemme i en dør) :cool2:[/QUOTE]

Nej, det skal vi sådan set ikke diskutere - for et haleknæk er jo netop ikke en diskvalificerende fejl - men bare en fejl, der medfører at der ikke kan gives certifikat på fertile katte

[QUOTE=Andreas;1296470]Der er også en social dimension i opdræt. Mange opdrættere vil finde det ubehageligt, hvis det siges om dem, at de avler på halefejl.

[/QUOTE]

Men det er jo så synd for dem, at de ikke har lært at skelne mellem avls- og udstillingskatte … og jeg synes i øvrigt at zig-zag-stregen heldigvis er blevet rettet pænt meget ud de seneste par år, hvor man netop har været inde i udstillingsreglerne og rette til i hvilke fejl, der er diskvalificende (og dermed udelukker kattene fra avl, hvis de samtidig er medfødte), og hvilke der kun berettiger til at der enten ikke kan give EX eller cert.

Jamen, der er da heller ingen ende på, hvor meget jeg lærer af denne tråd… :høhø::thumbup:

Jeg mente ikke, at vi skulle diskutere :høhø: Jeg mente, at et haleknæk kan give grund til spekulation hos ejeren, om det er medfødt eller ej; fordi sådanne katte ikke er tilladt i avl.
OG som Andreas skriver: Der er også en social dimension i opdræt. Mange opdrættere vil finde det ubehageligt, hvis det siges om dem, at de avler på halefejl.

Som opdrætter er man jo også selv med til at bestemme hvad man vil avle på og hvad man ikke vil avle på. Og det er jo ofte sådan at lige meget hvad man gør
så skal man nok høre for det :uha: så man skal måske engang imellem bare være stærk nok til at lave et selvstændigt opdræt sådan som man selv mener det er korrekt.

Og som andre siger, en halefejl er ikke en diskvalifikations fejl - så i følge FIFe’s regler må man godt avle på en sådan. Som opdrætter må man så se om det er værd at gøre det. Personligt mener jeg at man skal se på helheden af racen og de linier man arbejder med. Hvis halefejl er et stort problem i racen så bør man nok begrænse avl på det så meget som muligt. Hvis det er et lille problem i racen så burde det ikke betyde så meget hvis man ind imellem vælger at avle på en sådan fejl sålænge katten IØVRIGT har god kvalitet og noget der er vigtigt at bringe videre. Det er blot vigtigt at man selektere hen ad vejen - og så mener jeg det er vigtigt at man er åben overfor dem der evt. vil købe avlskatte fra linien - i.e. fortæller at der er en halefejl. Så er det jo altid op til de andre opdrættere om DE vil avle på det.
Min egen erfaring er, at mange opdrættere synes det er frygteligt at en opdrætter bruger en kat med en halefejl i avl - men de er ydest villige til at købe afkommet :tihi: når bare det er spændende nok.

Og så for at gå tilbage til det tråden handler om - hvis et forbund begyndte at smide racer ud ville de nok på længere sigt få et problem med medlemmerne. Så det tror jeg ingen af dem vil gøre - og det er jo derfor forbund BØR tænke sig MEGET godt om INDEN de godkender en race. Nogen gange går det for hurtigt, nogen gange gøres det blot fordi man kan se at det er en populær race/farve - i.e. der er penge i det.