Jeg læser nogle gange både her og andre steder, at folk bliver forargede, når andre har fritløbende hankatte. For så længe de hankatte render fertile rundt, bliver der jo lavet killinger. Fint nok. Men jeg synes, der mangler lidt effektivitets-beregninger i den kritik
Et regneeksempel: I et område er der 20 fertile hankatte og 20 fertile hunkatte, alle fritløbende. En hunkat for mindst et kuld om året, så på et år er der mindst 20 kuld killinger.
Nu kommer ejerne af de 19 hankatte til fornuft og kastrerer deres dyr. Den sidste hankat ejes af et fjols, der hverken har forstand eller penge til at kastrere. Den fertile hankat får travlt, men når hvad han skal - det år er der mindst 20 kuld killinger.
Det passer ikke - hankatte-ejere er store stærke mænd, der foretrækker at deres hankatte er rigtige fertile hanner. Men hunkattene derimod - de bliver kastreret. Bortset selvfølgelig fra en, der ejes af samme fjols som den tidligere nævnte fertile hankat. Det år kommer der mindst et kuld killinger.
Så hvad er ideen i at hidse sig op over fertile hankatte, som “bidrager til overproduktionen af killinger”. Der kommer jo altid en hankat til. Skulle man måske ikke hellere fokusere på at få nogle hunkatte lukket?
Og her ved jeg godt, at der er mange andre rigtigt gode grunde til at kastrere en hankat. Men det er bare rigtig tit det her argument, jeg hører og læser
Taina - Det vi tænker på er at alle ejerne af kattene skal kastrere deres dyr - men også at fertile ejede hankatte kan lave killinger på hunkatte uden ejere, hvor mormis killingerne så kan være i en træls situation ifht mad osv. Det vil killingerne fra en ejet hunkat typisk ikke være.
Men derudover så promter jeg nu folk uanset køn, og skelner ikke der… Beskriver bare ulemperne ved fertile katte i detaljer
Jamen - helt enig Der er jo mange fordele ved at kastrere, både for ejer og andet godtfolk - siger hende der fik sin klapvogn overtisset af genboens fertile kræ Det er bare netop argumentet om at hankatten er med til at producere killinger, jeg ofte hører eller læser
Det kan jeg sagtens se - men jeg tænker at der altid vil være mindst en fertil hankat tilbage, til at ordne hunkattene uden ejere. Det kan godt være, det bare er mig, der oplever det sådan, og det er helt sikkert heller ikke mest i dette her oplyste forum, men mange steder virker det sådan lidt som om, det er ok at have en fertil hunkat, men hankatteejerne skal bare se at få fikset deres. Hvilket jo er en virkelig ineffektiv strategi, tænker jeg
(Og hvis så i det mindste alle de ejede hunkatte er fiksede, så ville der være så meget mere overskud til at tage sig af de killinger, som de ejerløse hunkatte får ;-))
Kan godt følge dig, og som fodervært for en del genudsatte katte har jeg gennem årene først og fremmest satset på at få indfanget og genudsat vildtlevende hunkatte, for de har som nævnt ingen til at hjælpe sig.
Men når det er sagt, så skal man også tænke på, at hunkatte ikke strejfer i nær samme grad som (fertile) hankatte, og gør de det, er det ofte for at finde et madsted, hvor de slår sig ned.
Det er efterhånden meget sjældent, at jeg ser en voksen fertil hunkat dukke op her. Dem jeg ser, er fertile strejfende hankatte, der lige snupper en bid mad i forbifarten, før de drager af sted igen enten i deres videre jagt på “damer” eller hjem til sofaen for at sove ud.
PS: Killing/ungkatte af begge køn, der er jaget på porten hjemmefra (eller dumpet i nærheden) er en anden snak.
det handler jo ikke om kun at få neutraliseret enten han eller hunkatte! Det handler om at få neutraliseret begge køn!
Begge køn “lige gode om det” imho, for ingen af dem kan gøre det uden den anden, så lad os da få dem snippet!
Mest lige så meget for deres egen skyld! De har ingen “behov” for at være så præget af hormoner hele tiden…
[QUOTE=PiaB;1163729]det handler jo ikke om kun at få neutraliseret enten han eller hunkatte! Det handler om at få neutraliseret begge køn!
Begge køn “lige gode om det” imho, for ingen af dem kan gøre det uden den anden, så lad os da få dem snippet!
Mest lige så meget for deres egen skyld! De har ingen “behov” for at være så præget af hormoner hele tiden…[/QUOTE]
Ja, præcis. Og iøvrigt er det ikke til kattes fordel at der har været så mange generationer af vildkatte i DK at vores menneskekultur har vænnet os til problemadfærd såsom strint og ufungerende kranier bla.
Nå men det vist en anden diskussion, eller måske ikke…[/QUOTE]
Ja, for Hanne er i hvert fald et af de mennesker der skal have storros for st tage hånd om kattene. Også de katte som slet ikke er hendes, men tilløbere uden ejer/med en ejer, der ikke tsger ansvar
Det kan jo ikke nægtes, at en del mænd får ondt bare ved tanken om at kastrere hankatte - muligvis af ømhed over deres egne kronjuveler.
Men så har de ofte en kone, man kan appellere til ved at snakke lidt om hankattestrint i møblerne… :høhø:
hvis der mangler mere forklaring: Jeg prøvede at finde links til hvordan katte i gamle dage også var omkring mennesker og at deres byttedyr var større engang også.
Altså, men problemet er jo mængden af katte. Og har det har det været i lang tid. Og mennesker slæber vores (katte)problemer med os rundt verden til der hvor vi slår os ned, og lige det synes jeg bare er så ‘ondt i maven pinligt’. Jeg kan slet udtrykke hvor pinligt jeg synes det er.
Helt klart begge SKAL neutraliseres ingen tvivl og det jeg siger jeg af erfaring her fra Valsgård vi har været over rendt af fertile katte. Den stank vi har oplevet på døre og andre steder fordi de strinter så helt klart. Kan ikke se man skal være lige glad har set så rigelig syge og afmagret katte i det helvede vi har været igennem .
Man skal også tænke på deres værdighed og syntes ikke det liv de lever her ser særlig værdigt ud.
[QUOTE=Sheer;1163841]- hvis der mangler mere forklaring: Jeg prøvede at finde links til hvordan katte i gamle dage også var omkring mennesker og at deres byttedyr var større engang også.
Hvor langt tilbage er “i gamle dage”?
Jeg tror for øvrigt ikke, at selve byttedyrene var større, men antallet af dem var. Selve landbruget var også helt anderledes end i dag,
Altså, men problemet er jo mængden af katte. Og har det har det været i lang tid. Og mennesker slæber vores (katte)problemer med os rundt verden til der hvor vi slår os ned, og lige det synes jeg bare er så ‘ondt i maven pinligt’. Jeg kan slet udtrykke hvor pinligt jeg synes det er.[/QUOTE]
Hvad mener du med det, og hvad er pinligt? Prøv at komme med et eksempel.