Kat bræger

Igennem de seneste 3-4 måneder er Gucci begyndt at BRÆGE. Han har altid være en hygge snakker men nu, hvor han er begyndt at bræge, kan jeg ikke se noget “hyggeligt” i det mere. Jeg er flyttet for nogle uger siden og har netop snakket med både under- og overbo. Og de kan høre ham. Han har endda vækket min underbo nogle gange. Vi har det meget lydt her, så jeg var næsten klar over, at de ville kunne høre ham.

Jeg prøver at ignorere ham, når han begynder, men jeg bliver SÅ flov, at jeg ender med at kalde på ham. Balloo kan sagtens være lige ved siden af ham - eller jeg selv, for den sag skyld - så det er ikke fordi han mangler selskab. Foder, grus og generelle vaner er, som de altid har været. Og det begyndte længe inden jeg begyndte at pakke indfor flytningen, så jeg tror heller ikke det kan være stress over flytningen, der er problemet.

Jeg vil helst undgå, at andre i opgangen bliver frustrerede over ham - specielt nu, hvor jeg har indsendt forslag til beboermøde om at ændre husdyrregler fra én til 2 indekatte…

Jeg har Feliway spray men syntes ikke jeg ser nogen ændring i opførsel. Jeg vil få fat i dem til væggen istedet for. Jeg har Bach’s Remedy, men ved ikke om det måske kan være en løsning. Han var til sundhedstjek med blodprøvetagning for ca 2 måneder siden, og der var intet at komme efter. Så… Ja… Er der nogle, der har nogle tips til hvad jeg kan gøre?

:S

Hvor gammel er Gucci?

Gucci er 10, har været kastreret siden har var 6 måneder og sover i soveværelset, hvis han vil. Har adgang til alt. Han er og har altid været indekat. Balloo er hans bror.

Jeg oplevede noget lignende med Ditte da hun blev omkring den alder. Jeg havde en mistanke om, at hun måske ikke hørte helt så godt som hun gjorde engang og derfor ikke selv kunne høre hvor højt hun råbte?

Ja, det kan selvfølgelig være Ann… Åhh, jeg orker ikke at min lille dreng skal til at være gammel allerede. Og slet ikke i så mange år som han forhåbentlig stadig har tilbage :frowning:

Det lyder som en plausibel forklaring :slight_smile: Har heller ikke noget andet bud :slight_smile:

Katte med nedsat hørelse larmer ofte mere, for de kan ikke høre sig selv.

Tak for jeres bud…

Er det noget dr dyr kan/skal fastslå? Begge kræ var jo derude med overnatning i forbindelse med at de fik opereret tænder ud og der brægede han også helt vanvittigt. Men åbenbart ikke som noget dyrlægen har fundet “bekymrende”. Da jeg havde dem til sundhedstjek ugen inden, glemte jeg selvfølgelig at spørge til det (troede/håbede det måske bare var en overgang). Men nu hvor mine medbeboere hører det, syntes jeg da godt nok pludselig, det er blevet et problem :confused: Hvis det er alderdomstegn, findes det vel intet at gøre?

På den anden side var Ditte siameser - og de har jo som bekendt ikke noget problem med at råbe højt, uanset hørelsen. Det var bare min personlige teori. Ændringen opstod omkring 10-11 års alderen.
Hun blev 12 år. Men jeg tror Dittes voldsomme aldring på kort tid havde at gøre med at hun gav op. Hun mistede sin elskede søster da de var 11, og hun kom aldrig rigtig på ret køl igen. Havde Donna levet - hvem ved.

Kunne det være lidt hormonkuller ? var begge testikler på plads da han blev snippet ?

Åhh Camilla, det “tror” jeg - men jeg kan faktisk ikke vide det med sikkerhed. De kommer jo fra internat, så det er begrænset hvor meget historik jeg har på dem, fra inden jeg købte dem.

For lige at svare mit eget dumme spørgsmål! Nej Marianne, hvis det er alderdom, kan du ikke gøre noget ved den dårlige hørelse!

Er du lige flyttet? Hvis ja… Er det startet efter du er flyttet? Jeg tænker lidt, at hvis der er mere lydt, så kan HAN måske også høre lyde omkring sig han ikke er vant til - fra de andre lejligeheder, som han måske reagerer på? Hvis det er dét, kan det være at tiden hjælper, når han vænner sig til de nye ting?

Edit - ja det er du. (Læs lige ordentligt, Ann! :wink: )

Knirke er døv…og har formentlig været det fra hun blev født…og HUN kan bræge…specielt hvis hun ikke lige kan se mig. :surrender1:

Når jeg så banker med foden i gulvet…så drejer hun hovedet efter vibrationerne…og så mjaver hun bare almindeligt…men det er højt. Der er rigtig meget luft i lungerne på den lille 3-kgs-kat.

Hver morgen kl 5.45 bliver jeg vækket ved at hun skriger EEUUUUUUUUU lige i hovedet på mig, vi deler hovedpude:tihi:…det er såååå hyggeligt, eller noget :rock:

Haha Ann :slight_smile:

Ja, jeg flyttede for 1½ uge siden og han er begyndt at bræge for ca 3-4 måneder siden. Lejligheden er jo næsten samme indretning som den gamle, så møbler står “næsten” som er vant til. Det er klart at de skal have tid til at vænne sig til det nye.

Hvis det er alderdomstegn, vil der så være andet “samtidig”? Jeg ved jo godt, at der kan opstå andre ting også. Men kommer det som en følgesymptom? På ALLE andre områder uden undtagelse, er han som han plejer. Leg, kæle, mad, bakke vaner osv.

Haha Berit - ja det lyder hyggeligt - eller noget :slight_smile: Det er godt at vide, at hun bruger andre sanser for at orientere sig. Åhh, det er svært, for umiddelbart VIRKER det som om Gucci reagerer på selv de mindste lyde. På begge ører.

Altså det underlige her er, at Gucci kan stå næsten lige ved siden af mig - og SE på mig - og stadig bræge. Og ja, han gør det jo så også om natten, når han holder ulvetime. Eller mens han sidder i vinduet og kigger på misse tv… Han snakker ind imellem også sin normale hygge snak og jeg bliver så lettet - men det vender tilbage til brægelydene igen.

Åhh, det er svært, for umiddelbart VIRKER det som om Gucci reagerer på selv de mindste lyde. På begge ører.

Altså det underlige her er, at Gucci kan stå næsten lige ved siden af mig - og SE på mig - og stadig bræge. Og ja, han gør det jo så også om natten, når han holder ulvetime. Eller mens han sidder i vinduet og kigger på misse tv… Han snakker ind imellem også sin normale hygge snak og jeg bliver så lettet - men det vender tilbage til brægelydene igen.

Hm. Med det du fortæller nu… han er ikke ved at få blå øjne eller udvikle maske, vel? :wink:
Jeg ved ikke hvorfor de præcis gør det, men jeg kender adfærden fra både Whiskey (især!) og Tullen. Faktisk præcis som du beskriver den. Men som siam-ejet forventer jeg jo noget i den retning. Det er normalt. Men jeg ER glad for at her er så vældig godt lydisoleret. Og det er en af de ting der kan bekymre mig, hvis vi skal flytte på et tidspunkt.
Det der er interessant er at det er en ændring hos din kattemand :gruble:

Haha, jo - jeg VIDSTE der var noget underligt ved min lille sorte missemand. Nu ved jeg hvad det er: han er maske mis :tihi:

Ja, jeg syntes også det er underligt. Han har ALTID snakket som jeg ved ikke hvad - men SNAKKET. Som i “hvor har vi det hyggeligt og vi fører en samtale” miaven. Jeg syntes jo bare at 10 år er for ung for en kat at få gammel mands symptomer, når han er RASK på alle andre punkter. Hvis det giver mening!

Både over- og underboer er heldigvis flinke mennesker og har lovet at komme til mig, hvis det bliver helt vanvittigt. Vil jo hellere de siger det til mig, istedet for at gå til boligforeningen med en klage. Men det lader jo ikke til at jeg kan gøre noget ved det?! Måske skal jeg lade dem sove i stuen begge to, hvis det bliver værre. Men det vil JEG føle lige så meget som en straf, som de vil. Vi har jo altid sovet sammen :hjerte:

Jeg tror jeg skal prøve at “tage tid på det”. Er det fx begrænset inde for en kortere periode om natten eller er det spredt over hele natten. Det har jeg ikke gjort tidligere i og med det jo er NAT! Det er belastende at høre på om dagen også, men når det er lyst, er det bare “anderledes”. Her larmer børnene ovenpå også. Trafikken høres kraftigere. Der er folk i opgangen osv. Men om natten er det jo bare så STILLE! Ja og så lige med et indslag af “Gucci’sk” til at underholde os alle med…

Ældre katte kan nogle gange begynde at snakke med sig selv, og hvis hørelsen så samtidig er blevet svækket med alderen, kan han ikke selv høre, hvor højt han snakker.
Men jeg synes lige, du skal få ham checket hos dyrlægen.

Vores dyrlæge har noget, han kalder “seniorcheck”, hvor katten bliver undersøgt for de ting, de erfaringsmæssigt kan trækkes med, når de bliver gamle. Så kan man tit fange det i tide til at sætte ind mod det.
Prøv at høre, om din dyrlæge også laver sådan et seniorcheck

NP, han fik et seniortjek med blodprøve tagning i midten af juni. Der var intet at komme efter. Men det tyder på I alle har ret - at han “bare” er ved at være en ældre herre. I nat brægede han kun 2 gange, så det var en god nat :slight_smile: