Kat der sulter sig?

Ja, det ved jeg da heller ikke :smiley: Er bare van til tørfoder så det har været det jeg stoler på.
Tilgengæld kan man så diskutere hvorvidt hun er klog eller ej, når hun sulter sig selv og risikere at blive syg når hun bare kunne overgive sig og lytte til sin moar!! Nej, selvfølgelig er hun da klog, og et langt stykke hen af vejen stoler jeg da også hendes instinkter, men synes at lige diskussionen om tørfoder vs. vådfoder er enormt forvirrende da begge sider holder lige godt fast i deres holdninger.

Jeg overgiver mig, og babsen får hvad hun vil have, og så må jeg se … Er dog stadig i tvivl om hvordan de skal kunne tage på ved at spise vådfoder?

Jeg prøver med at “snyde” hende, og ser hvor jeg kommer med det. Er også bare bekymret for pels, og det der hører til? Er der nogen undersøgelser for hvilken virkning vådfoder har for sådan noget fnidder pels?

Anyways, jeg må endnu en gang se mig slået, og give hende vådfoder og stole på, at i ved mere end mig (;

Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg: “luksus-problem”:slight_smile: Altså at katten kun ville æde vådfoder, ikke at den sulter sig.

Jeg har selv været stor tilhænger af tørkost fordi det er nemt og fordi det var det min dyrlæge anbefalede til min ene kat. Efter jeg har læst mange tråde vedr. foder herinde er jeg blevet totalt omvendt og nu vil jeg gerne have at mine to katte skal gå mere og mere over til at spise vådt med lidt tørkost som suplement. Mit problem er, at min hankat er helt ufattelig kræsen og i starten nægtede at indtage vådfoder.

Jeg har igennem et par måneder nu sat forskellige menuer foran ham: Animonda Carny, Bozita, Feline Porta 21, kattemad fra Rema1000 og LUX fra Aldi. Nu elsker han den gule og orange LUX samt Feline Porta 21 - de andre not so much. Heldigvis har jeg en hunkat der spiser hvad som helst der bliver serveret., så jeg får ikke dåser i overskud.

Prøv at læse nogle af de mange tråde vedr. foder så kommer du måske også til at se herlighederne ved en våd kost:D Og vær glad for at din kat træffer et godt valg:)

Jeg ville så aldrig lade hverken 2 eller 3 dage gå, hvor min kat ikke spiste pga. MIG og mine holdninger / ønsker om at den skulle spise noget andet :rock:

Katten har da så tydelig vist, at den ikke bryder sig om tørkost - og sådan er det bare for nogle katte :slight_smile:

I øvrigt er jeg enig med de andre. Lux er en okay og billigt vådkost.

De fleste jeg har oplevet, der taler for fodring med tørfoder er tørfoderproducenter og dyrlægerne, der selv forhandler produkterne :wink:

Vådfoder er ganske almindeligt fuldfoder - det giver en større mæthedsfølelse for katten, men de kan sagtens leve på 100% vådfoder - og ganske godt, hvis du vælger det rigtige :slight_smile:

[QUOTE=Nestea;866294]
Jeg prøver med at “snyde” hende, og ser hvor jeg kommer med det. Er også bare bekymret for pels, og det der hører til? Er der nogen undersøgelser for hvilken virkning vådfoder har for sådan noget fnidder pels?[/QUOTE]

Fnidret pels har intet at gøre med om det er tørt eller vådt, men har noget at gøre med kvalitetet i foderet.

Mine katte har fantastisk pels og de får en god blanding af tørt og vådt - står det til de fleste af dem er det primært vådt, men jeg inisterer på de dog også formår at spise tørt.

Foder med højt kornindhold og for lavt fedtindhold giver kedelig pels.
Foder med højt proteinindhold og rimeligt fedtindhold giver glansfuld og levende pels.

Nu vil jeg godt lige sige at det intet har at gøre med “MIG og mine holdninger/ønsker om at den skulle spise noget andet” i den forstand, men i stedet MIT ønske om at HUN skal have det godt og være sund. At mange siger at tørfoder er bedst kan ikke diskuteres, og at det at fratage katten godbidder og andet i forsøg på at få til at spise “sundere” er en godkendt og brugt metode hos mange med katte kan heller ikke diskuteres. Hvorvidt tørfoder så er sundest, og hvorvidt det at tag det fra den er den bedste metode kan derimod godt diskuteres, og det er jeg såmænd også villig til at gøre. Det er blandt andet derfor jeg skriver herinde.
Desuden er det også svært at få et ordenligt billede af hvorvidt hun spiser tørfoder samt, hvis hun gør, hvor meget, hvis hun alligevel får lov til at spise det andet. Så ja, den har vist at den ikke gider at spise det, efter jeg har taget det andet væk.

Du er i din fulde ret til at være uenig i mine metoder samt hvad jeg har ment var rigtigt, men jeg vil ikke have siddende på mig at jeg sulter min kat pga mine egene holdninger og ønsker vedr. foder. Det har udelukkende været et forsøg på 1 at få en bedre forståelse for hvad hun egentlig spiser og 2 finde ud af, om det er fordi der er noget bedre, eller om det er kræsenhed.

Jeg har selvfølgelig holdt øje med hende, og havde hun givet udtryk for sult havde jeg selvfølgelig givet hende noget, men i det hun virket tilpas og glad har jeg ladt den stå lidt længere.

Du har ret til dine meninger, men vil sætte pris på at du lod vær med at dømme når du hverken kender katten eller mennesket bag.

Mht. Lux vil jeg da give det et forsøg, og håbe på at det løser problemerne.

Undskyld, mente ikke at de havde fnidret pels, men mere at deres pels var noget fnidder, som i at det er noget helvede at have med at gre nu til sommer hvor de fælder som havde de et ønsker om at blive skaldet. Derfor vil jeg jo gerne sørge for at deres pels er i bedste form så vi slipper for fedtede eller tørt eller ellers problematisk pels så det ikke volder flere problemer end det allerede gør (;

Nu siger du også selv at du insistere på at de også får tørt, hvilket i princippet det jeg selv har forsøgt. Jeg prøver jo ikke til at få dem til at spise udelukkende tørt, bare at Baby acceptere tørfoder som en del af kosten. Er der en specifik grund til, at du insistere på at de også får tørt?

Har også selv oplevet at de der taler for er dem der selv sælger, men da min tantes far også talte for (værende pensioneret dyrlæge) håbede jeg lidt på at han ville kunne give mig et realistisk billede. Det kan jeg så åbenbart så se herfra at det mener i ikke, og så må jeg jo ændre taktik.

Måske er jeg også lidt for pyller mor efter min barndom kat døde af opkastning (dette skyldes godt nok at hun blev dement og aldrig stoppede med at spise hvorefter dyrlægen måtte give op) men det efterlader alligevel et billede man ikke har lyst til at se igen!

Jeg må satse på det våde og se om hun bliver lidt mere medgørelig derefter, altså mht mad.

Har du prøvet med lidt råt kød til dem?
Her elsker de råt og et råt kyllingelår er godt for både krop og bisser:)
I morgen tidlig står den på rå fisk her (hornfisk :tihi:)

Jeg forstår såmænd godt din tankegang om tørkost vs vådfoder, for jeg har selv tænkt det en del gange. :slight_smile: Erfaring har dog vist mig at især godt vådfoder (de mærker jeg nævner længere oppe) sagtens kan få en slank mis til at tage lidt på. Det har jeg selv brugt til min europé avlspige, der har det med at tabe sig i løbetiderne, som de jo normalt gør, og klart mest er fan af vådkost og råt :slight_smile:

Men hvilke mærker i tørkost har du prøvet? Hos min kræsenpind er RC exigent (til kræsen katte) rimeligt meget et hit. Det er dog ikke noget specielt godt foder, for meget kulhydrat og for lidt protein til min smag, men når nu pigebarnet er glad for det… :slight_smile:

Nu er det ikke for at undervuredere de mennesker der skriver herinde, men er du blevet omvendt udelukkende af andre udtalelser? Så vidt jeg ved, og hvad jeg har oplevet, er fodring og pasning af dyr ligeså individuelt som mennesket selv. Det samme gælder med opdragelse af børn, forskellige mennesker gør det på forskellige måder, men derfor er der ikke kun 1 rigtig måde at gøre det på. Med det sagt siger jeg ikke at det der bliver sagt herinde er rigtigt eller forkert, det vil jeg lade den enkelte om at finde ud af, det samme som jeg nu selv vil prøve mig frem.

Men har du set nogen ændring hos dine katte? Virker de rent faktisk sundere, gladere, og alt det der hører til, af at du har skiftet, eller er det egentlig det samme? Har bare lidt svært ved at tro på, at hvis vådfoder er så fantastisk, og tørfoder egentlig ikke gøre det helt store for dem, hvorfor der så er så mange der stadig fodre deres katte med tørfoder? Noget må du jo gøre godt for? Ellers også kan det bare være at det er smag og behag og begge egentlig virker fint?

Jeg synes bare at jeg får et overvældende antal stærke beskeder herfra som bakker vådfoder op fremfor tørfoder, men når bevisene er lagt på bordet er det tilsyneladende lige godt om man bruger det ene eller det andet. Vil rigtig gerne kunne se/høre nogen der taler om forandring, for jeg synes generelt ikke, at den mad vi giver vores katte er så fantastisk igen, og at kunne finde den perfekte løsning ville jo være fantastisk.

Nu så jeg ingen svare på dit spørgsmål om sovs, så here goes. Kom en lille smule kogende vand i en gele variant og rør rundt = sovs. Patéer kan du gøre det samme med, bortset fra du kan mose patéen ud i vandet så det bliver en grødagtig masse. Jeg har selv en mis der kun gider sovs/grød og tippet med vandet klarer det for hende. Og som alle andre siger; Skal du bruge billig dåsemad så hold dig til LUX, de fleste andre er noget øv selv kattene spiser dem med glæde.

Har været omkring en del, blandt andet de mærker fra Hills, Best Friend, Dyrlægens, Royal Canin mm. som var beregnet til kræsne katte, men hun virker komplet uinteresseret. Undre mig lidt over hvor forskellene ligger mht godbidder og så til tørfoder, for der må jo være noget i godbidderne som hun kan lide der ikke er tilstede i tørfodret. Selvfølgelig skal hun ikke leve af godbidder, men hvis jeg nu vidste hvad det var kunne jeg måske improvisere lidt (;

Jamen hvis hun kan tage på/holde vægten med det, burde jeg også godt kunne få det til at lykkes!

[QUOTE=Nestea;866350]Nu er det ikke for at undervuredere de mennesker der skriver herinde, men er du blevet omvendt udelukkende af andre udtalelser? Så vidt jeg ved, og hvad jeg har oplevet, er fodring og pasning af dyr ligeså individuelt som mennesket selv. Det samme gælder med opdragelse af børn, forskellige mennesker gør det på forskellige måder, men derfor er der ikke kun 1 rigtig måde at gøre det på. Med det sagt siger jeg ikke at det der bliver sagt herinde er rigtigt eller forkert, det vil jeg lade den enkelte om at finde ud af, det samme som jeg nu selv vil prøve mig frem.

Men har du set nogen ændring hos dine katte? Virker de rent faktisk sundere, gladere, og alt det der hører til, af at du har skiftet, eller er det egentlig det samme? Har bare lidt svært ved at tro på, at hvis vådfoder er så fantastisk, og tørfoder egentlig ikke gøre det helt store for dem, hvorfor der så er så mange der stadig fodre deres katte med tørfoder? Noget må du jo gøre godt for? Ellers også kan det bare være at det er smag og behag og begge egentlig virker fint?

Jeg synes bare at jeg får et overvældende antal stærke beskeder herfra som bakker vådfoder op fremfor tørfoder, men når bevisene er lagt på bordet er det tilsyneladende lige godt om man bruger det ene eller det andet. Vil rigtig gerne kunne se/høre nogen der taler om forandring, for jeg synes generelt ikke, at den mad vi giver vores katte er så fantastisk igen, og at kunne finde den perfekte løsning ville jo være fantastisk.[/QUOTE]

Oh, kan du ikke enten citere den du svarer, eller skrive navnet på personen (du citerer ved at trykke "svar med citat, står ved den blå cirkel i bunden til højre af indlægget). Jeg tror det her er rettet til mig, så nu svarer jeg :slight_smile:

Som jeg skrev, så har min erfaring vist mig det. Jeg startede for mange år siden ud med at fodre med tørkost, og typisk det fra supermarkedet, for det var jo det jeg havde lært gennem min barndom. I årenes løb med forskellige problemer og sygdomme hos kattene, et biologi studie hvor jeg bla. lærte om fysiologi, og en generelt øget viden om katte, fra både egne erfaring og ved at lytte til andres erfaringer, samt læse videnskabelige studier, har så flyttet mig enormt langt fra det udgangspunkt.
Nu her ville jeg helst råfodre og vådfodre mine katte, da jeg tror på at det er det sundeste alternativ jeg kan give dem. Dog er jeg tilstrækkeligt doven til at det bliver tørkost som basis, med vådkost en 2-3 gange om dagen, og råt tilbudt en gang eller tre om ugen (alt efter hvad der nu står på menuen).
Det trives mine katte klart bedre på, end de gjorde på kun tørkost. Jeg ved at mange herinde har samme erfaring. Yderligt så har både en bruger herinde og en dyrlæge igang med et phD studie, som jeg var til fordrag om bla. det emne med, erfaret at blærebetændelse (især klinisk) virkelig kan afhjælpes ved næsten kun at fodre med vådkost. :slight_smile: Brugeren herinde kan selv berette, men dyrlægen, som jeg var til fordrag med havde en kat der måndentligt måtte i behandling for blærebetændelse, og ofte var virkelig syg af det (især ved hankatte/hankastrater med et smallere urinrør kan det stoppe til ved blærebetændelse, hvilket katten altså dør af pga. ophobning af urin i blære, med risiko for at den sprænges, og også pga. forgiftningen ved at affaldsstoffer ophobes, begge dele kan medføre chok). Hun var jo dyrlæge(studerende) så katten var selvfølgelig i alskens behandling, men først da hun begyndte kun at fodre med vådfoder hjalp det faktisk :slight_smile:

Fantastisk, det må jeg prøve, mange tak!
Har nu aldrig sagt det skulle være billigt, selvom det selvfølgelig ikke skader når man også har andre munde der skal fodres. (; Har bare ikke førhen kunne se pointen i at skulle ud og købe “mærkevare” dåsemad når det var mening deres kost hovedesagligt skulle bestå af det andet. Nu er situationen jo en anden, og så er jeg da villig til at gå lidt længere for at finde noget ordenligt vådfoder, gider bare ikke give penge for noget som i sidste ende er noget … ja (:

Fantastisk, det må jeg prøve, mange tak!
Har nu aldrig sagt det skulle være billigt, selvom det selvfølgelig ikke skader når man også har andre munde der skal fodres. (; Har bare ikke førhen kunne se pointen i at skulle ud og købe “mærkevare” dåsemad når det var mening deres kost hovedesagligt skulle bestå af det andet. Nu er situationen jo en anden, og så er jeg da villig til at gå lidt længere for at finde noget ordenligt vådfoder, gider bare ikke give penge for noget som i sidste ende er noget … ja (:

Så længe du køber noget ordenligt vådmad og du giver hende nok af det, så burde hun ikke tabe sig af kun at få vådt.

[QUOTE=Nestea;866361]Fantastisk, det må jeg prøve, mange tak!
Har nu aldrig sagt det skulle være billigt, selvom det selvfølgelig ikke skader når man også har andre munde der skal fodres. (; Har bare ikke førhen kunne se pointen i at skulle ud og købe “mærkevare” dåsemad når det var mening deres kost hovedesagligt skulle bestå af det andet. Nu er situationen jo en anden, og så er jeg da villig til at gå lidt længere for at finde noget ordenligt vådfoder, gider bare ikke give penge for noget som i sidste ende er noget … ja (:[/QUOTE]

Prøv at kigge på billederne af det vådfoder i de mærker jeg nævner, man kan faktisk se at det er rigtig kødstykker, og ikke en eller andet ugenkendeligt sammenpresset firkantet stykke :slight_smile:

[QUOTE=Eife;866357]Oh, kan du ikke enten citere den du svarer, eller skrive navnet på personen (du citerer ved at trykke "svar med citat, står ved den blå cirkel i bunden til højre af indlægget). Jeg tror det her er rettet til mig, så nu svarer jeg :slight_smile:

Som jeg skrev, så har min erfaring vist mig det. Jeg startede for mange år siden ud med at fodre med tørkost, og typisk det fra supermarkedet, for det var jo det jeg havde lært gennem min barndom. I årenes løb med forskellige problemer og sygdomme hos kattene, et biologi studie hvor jeg bla. lærte om fysiologi, og en generelt øget viden om katte, fra både egne erfaring og ved at lytte til andres erfaringer, samt læse videnskabelige studier, har så flyttet mig enormt langt fra det udgangspunkt.
Nu her ville jeg helst råfodre og vådfodre mine katte, da jeg tror på at det er det sundeste alternativ jeg kan give dem. Dog er jeg tilstrækkeligt doven til at det bliver tørkost som basis, med vådkost en 2-3 gange om dagen, og råt tilbudt en gang eller tre om ugen (alt efter hvad der nu står på menuen).
Det trives mine katte klart bedre på, end de gjorde på kun tørkost. Jeg ved at mange herinde har samme erfaring. Yderligt så har både en bruger herinde og en dyrlæge igang med et phD studie, som jeg var til fordrag om bla. det emne med, erfaret at blærebetændelse (især klinisk) virkelig kan afhjælpes ved næsten kun at fodre med vådkost. :slight_smile: Brugeren herinde kan selv berette, men dyrlægen, som jeg var til fordrag med havde en kat der måndentligt måtte i behandling for blærebetændelse, og ofte var virkelig syg af det (især ved hankatte/hankastrater med et smallere urinrør kan det stoppe til ved blærebetændelse, hvilket katten altså dør af pga. ophobning af urin i blære, med risiko for at den sprænges, og også pga. forgiftningen ved at affaldsstoffer ophobes, begge dele kan medføre chok). Hun var jo dyrlæge(studerende) så katten var selvfølgelig i alskens behandling, men først da hun begyndte kun at fodre med vådfoder hjalp det faktisk :)[/QUOTE]

Det må du undskylde, jeg synes egentlig selv den hev citaterne med før, men den er åbenbart glippet for mig. Så god er jeg alligevel ikke til alt det teknologiske til trods for at jeg egentlig hører til generationen der burde have styr på det (;

Jamen hvis det er tilfældet, burde jeg jo have intet at frygte. Har endnu ikke forstået det med at råfodre, men dåsemaden er jeg måske ikke helt så bange for længere (; Jeg tror bare at når man snakker med en fra dyrhandlen eller dyrlægen, lyder det jo meget pænere når de snakker om tørfoder, og det ser pænere ud. Samtidig, som du også selv siger, er man blevet opdraget med noget noget andet, men er da villig til at gå over til vådfoder, og så må jeg selv se forskellen! Tjah, jeg kender jo i hvert fald også en vis frk mis som nok heller ikke bliver fornærmet hvis jeg ændre retning (;

[QUOTE=Coon Danica;866346]Har du prøvet med lidt råt kød til dem?
Her elsker de råt og et råt kyllingelår er godt for både krop og bisser:)
I morgen tidlig står den på rå fisk her (hornfisk :tihi:)[/QUOTE]

Nej, og den må jeg tag på mig som min egen fejl, der det er udelukkende grundet min egen frygt for råt kød og ikke dem.
Jeg har slet ikke forstand på sådan noget når det kommer til råt. Jeg ved ikke hvad de må få og ikke få!
Ikke for at spørge dumt, men er der ikke noget med at man ikke må give dem kylling med ben pga knoglerne … eller er det kun hunde?

Er generelt lidt forsigtig hvad der angår kød, spiser ikke selv særlig meget, men det er nu af andre grunde, men hvad må man give katte? Går ikke ud fra at du kan gå ned og købe råt kød i kvickly og smide det på deres tallerken?

Vil rigtig gerne give dem råtkød, da jeg i princippet mener at det er vel det de i egentlig skulle leve af, men med det kød vi vi køber er der jo næsten flere unaturlige stoffer end kattemad, og når det serveres råt kan det vel være farligt?

Giver dem gerne ukrydret tilberedt kød, men er lidt usikker når det kommer til råt. Vil rigtig gerne have råd eller guidelines til råfodring (:

[QUOTE=Nestea;866381]Nej, og den må jeg tag på mig som min egen fejl, der det er udelukkende grundet min egen frygt for råt kød og ikke dem.
Jeg har slet ikke forstand på sådan noget når det kommer til råt. Jeg ved ikke hvad de må få og ikke få!
Ikke for at spørge dumt, men er der ikke noget med at man ikke må give dem kylling med ben pga knoglerne … eller er det kun hunde?

Er generelt lidt forsigtig hvad der angår kød, spiser ikke selv særlig meget, men det er nu af andre grunde, men hvad må man give katte? Går ikke ud fra at du kan gå ned og købe råt kød i kvickly og smide det på deres tallerken?

Vil rigtig gerne give dem råtkød, da jeg i princippet mener at det er vel det de i egentlig skulle leve af, men med det kød vi vi køber er der jo næsten flere unaturlige stoffer end kattemad, og når det serveres råt kan det vel være farligt?

Giver dem gerne ukrydret tilberedt kød, men er lidt usikker når det kommer til råt. Vil rigtig gerne have råd eller guidelines til råfodring (:[/QUOTE]

Kyllingeknogler må de ikke få i tilberedt tilstand, rå må de gerne :slight_smile:
Svinekød må de kun få råt når det er dansk. Oksekød må de også godt få råt, jeg har dog lidt erfaring med at nogle af mine ikke kan tåle det, og kaster det op igen :slight_smile: Selvfølgelig skal man også lige være varsom med f.eks. hakket kød, det har jo en rigtig stor overflade, så her vokser bakterier ofte.

Men jo, man kan såmænd bare gå ned i Kvickly og købe en pose frosen kyllingelår og give dem sådan et. Eller evt. noget af kyllingefiletten eller fisken til aftensmaden. At det har været frosset først er især vigtigt med fisk pga evt. parasitter (ligesom med sushi) :slight_smile:

Vær dog lige opmærksom på evt. saltlage i f.eks. kyllingefiletterne, salt i store mængder har katte slet ikke godt af :slight_smile:

[QUOTE=Nestea;866374]Det må du undskylde, jeg synes egentlig selv den hev citaterne med før, men den er åbenbart glippet for mig. Så god er jeg alligevel ikke til alt det teknologiske til trods for at jeg egentlig hører til generationen der burde have styr på det (;

Jamen hvis det er tilfældet, burde jeg jo have intet at frygte. Har endnu ikke forstået det med at råfodre, men dåsemaden er jeg måske ikke helt så bange for længere (; Jeg tror bare at når man snakker med en fra dyrhandlen eller dyrlægen, lyder det jo meget pænere når de snakker om tørfoder, og det ser pænere ud. Samtidig, som du også selv siger, er man blevet opdraget med noget noget andet, men er da villig til at gå over til vådfoder, og så må jeg selv se forskellen! Tjah, jeg kender jo i hvert fald også en vis frk mis som nok heller ikke bliver fornærmet hvis jeg ændre retning (;[/QUOTE]

Heh, det kan jo glippe :slight_smile:
Ja, dyrlægerne snakker altid om tørkost bare. Men det er virkelig heller ikke meget tid i et dyrlæge studie, der bruges på ernæring :slight_smile: Og ja, i starten når man ikke selv ved bedre, så gør man jo det man er vokset op med, og som dyrlægerne siger, hvorfor skulle man gøre andet… :slight_smile: