Kat der sulter sig?

[QUOTE=Ann K;867110]Det er noget du må lære at se hen over… din kat er en ægte kødæder, og skal have kød for at have det godt - så enkelt er det. :slight_smile:
Der er indtil flere vegetarer herinde - ingen af den af den der vanvittige slags, som vil forsøge at lade en ægte carnivor leve vegetabilsk… Kan de overkomme at give deres katte råt, så kan du med garanti også, kæresten er jo ikke altid lige til stede :wink:

Selvfangede dyr kan have orm - det er en af de største “farer”. Orm kan man komme af med ved hjælp af en ormemiddel - hvis altså katten får orm…
Meget sjældent kan selvfangede mus, men især rotter, indeholde gift… har ens kat spist sådan et dyr og viser den tegn op udtalt sløvhed, så skal der handles hurtigt!
Der er sikkert andre sygdomme… men det er ikke så almindeligt at katte ligefrem bliver syge af at jage og spise deres normale byttedyr - det ville da også være helt hul i hovedet :)[/QUOTE]

Jeg er nu ikke vegetar, har bare en ufoklarlig angst for råt kød, men selvfølgelig skal dette ikke gå udover mine katte. Grundet til at de ikke har fået det før har været at jeg ikke vidste nok om det. Som jeg også gav jeg dem også kylling igår, siger bare at skal det være noget med knogler eller andre ting i den dur får kæresten altså lov.

Min frygt ligger også ligeså meget i mændem af gift som folk lægger ud grundet snegle eller andre pestilenser, som andre dyr også risiker at få fat i. Vil jo helst at det ikke endte i mine kattes maver! (:

[QUOTE=Temple Bar;867131]…

Men både Royal Canin og Hills er “sjovt nok” kommet med vådfoderprodukter i de senere år. Personligt fodrer jeg så kun med dem, hvis jeg får dem forærende/vinder dem, for de er fyldt med sukker, som er totalt unyttigt for mine katte.

[/QUOTE]

Royal Canin ved jeg ikke 100% med, men Hills har da haft vådmad helt fra starten, da edt kom til Danmark.

:slight_smile:

Jeg har 4 katte , 1 burmeser og 3 Singapura, - - - og jeg har det lidt sådan, at jeg jævnligt bliver " udnyttet" af kattene.
Burmeser Oline har altid været lidt for tynd, og Singapura Face of an Angel, der jo er en lillebitte kat, måtte også gerne tage 200 g på,- – men de har altid tørkost til at stå, og spiser,- – - de får normalt vådkost omkring min middags.spisetid , for at få fredfor plageriet, hvilket altid lykkes, - - men jeg gør næsten altid det, at jeg køber frosne kyllingehjerter, eller -lever ( hades) + kyllingelår.
Det er faktisk ikke meget ulejlighed med at tilberede det, - - kattene elsker rå optøede hjerter, som jeg derefter koger resten af i lidt letsalte vand. Kogetiden er underordnet. Så klipper jeg hjerterne i mundrette bidder og fryser dem ned i noget af kogevandet! Kyllingelårerne kommer i en kogepose m. lidt vand og får en tur i ovnen! Det er lidt mere fedtet, at få kødet fra benene, - - - men luk munden på kattene med lidt af “det lækre!” medens du arbejder,

Faktisk har jeg det sådan, at så længe mine katte er sunde og raske og har en god pels, gider jeg ikke bekymre mig om deres spisevaner, - - - de får tilbudet, og gider de ikke,- så OK :):thumbup:

Cats og Conni

[QUOTE=Ann R;867231]Fuldfoder tørkost som vi kender det er vist opfundet i 1950’erne.
Jeg ved ikke om det er forskellen mellem forskellige lande, men jeg er vokset op med at folk gav deres hunde og katte dåsemad (og rester…). senere blev det så almindeligt med fuldfodertørkost og da jeg fik kat midt i 1990’erne var kvalitetstørkost det helt store nummer. På det tidspunkt var diskussionen mest omkring kvalitetstørkost kontra billig dåsemad fra supermarkedet. Og dér vinder (kvalitets)tørfoderet, fordi næringsindholdet er bedre.
Vi mente dengang alle som du gør - at tørfoderet var bedst. Men flere og flere løb ind i nyreproblemer… og jeg ved ikke, jeg begyndte at tænke. Hvor naturligt var det at vandet var vredet ud af maden? Ville jeg selv trives fysisk på det? Osv. Samtidig kunne jeg se at mine katte elskede deres dåsemad, som jeg altid har givet et par gange om dagen. Jeg har en baggrund i plejesektoren (den menneskelige) og jeg så hver dag, hvad for lidt væske kunne betyde for folks helbred. Og jeg kom frem til at mine katte simpelthen måtte have bedre af at deres mad ikke var mishandlet sådan (men jeg bruger stadig tørfoder - jeg lader det bare ikke være det eneste). Dåsemad fås i god kvalitet, med et næringsindhold fuldt på højde med tørfoderet.
Dåsemad behøver heller ikke være frastødende. Prøv at købe felina porta f. eks. Strimler af kylling, der lugter af kylling. :wink: Jeg giver dig ret i, at visse mærker lugter som om indholdet er harsk men det er langt fra dem alle. Bozita er også godt. Det er i pakket i papkartoner - hvis du ikke kan lide metaldåser :slight_smile:

Jeg har også haft katte der kastede mad op. Det var faktisk mest når de fik noget de var rigtig glade for eller var blevet for sultne. De kom simpelthen til at spise mere end maven kunne rumme, og så kommer det jo op igen. Det er en af mine grunde til altid at have foder fremme. Det gør dem mindre tilbøjelige til at hugge det i sig. (Så har jeg haft en foderallergiker, der bl.a. kastede op, når han fik mad han var allergisk for. Men det er en anden sag)

Åh det var godt :slight_smile: Jeg kender dig jo ikke, og rigtig mange ved faktisk ikke at faste er farligere for en kat end for f.eks. os mennesker.

Ang. råt kød og sygdomme, så kan katte godt få f.eks. salmonellainfektioner. De kan også blive meget syge af det. Men det er sjældent, meget sjældent. Deres mavesyre er meget skrappere end vores, de er beregnet til at håndtere det. Men jeg kan sagtens følge dig. Mine kræ gider ikke råt kød - rovdyr eller ej :wink: så det er ikke så aktuelt. Men jeg tænkte også på maveinfektioner, da jeg prøvede at give dem det. Men logikken siger jo at de er beregnet til den kost. Men er man bekymret, kan man jo lige hælde kogende vand over kødstykket. Bakterier sidder på overfladen af kødet.[/QUOTE]

Ja, jeg er jo så født i England i 90’erne, så det giver meget god mening mht tidslinjen og folks opfattelse af kattemad.
Det ser ud til, at der findes mange gode vådfoder varienter, så det handler vidst bare om at komme derud og får kigget omkring og finde ud af hvad der dur (; Mit problem med dåser kom først efter jeg havde været gravid, og simpelthen ikke kunne komme i nærheden af en dåse! Både smagen og lugten fik alt mit tidligere mad pænt ud på bordet igen :S Men hvis jeg derimod spiste samme mad (majs, fisk mm.) som ikke havde været i dåse havde jeg ingen problemer, og gik derfor udfra at der måtte være noget i dåserne som ikke helt fungeret. Nu er der jo selvfølgelig forskel på menneskemad og kattemad på dåse, men da jeg jo ikke kan spise kattemad og finde ud af det, overfører jeg jo bare mine oplevelser til mine katte, da jeg generelt har den holdning at jeg ikke vil give mine katte noget jeg ikke selv ville spise (sådan nogenlunde, selvfølgelig spiser jeg hverken tørfoder eller dåsemad, men hvis du forstår).

Har også altid haft mad stående fremme så de kunne spise når de havde lyst, men jeg har nu heller ikke altid haft de nemmeste katte så måske har jeg bare været heldig og fået dem som ikke spiste dåsemad (;

Mht råt må jeg vel også bare prøve mig frem. Det med at hælde kogende vand udover giver jo også god mening, men tror stadig jeg må undersøge det noget mere da jeg ingen forstand har på kød!

[QUOTE=Marianne;867186]Nestea… :slight_smile:

Du skriver at misserne bedst kan lide sovs - det er også det eneste mine gider (ud over ren kød) og at du ikke er så glad for dåser. Prøv at se på Bozita på Zooplus.de eller Zooplus.uk siden. Dette kan fås med sovs og er i tetra pak. Mine katte ELSKER kanin og laks varianterne… Det er et godt og billigt vådfoder og du kan bestille det, så det kommer direkte hjem til dig :slight_smile: Generelt hælder jeg altid vådfoder over i en plastik beholder inden jeg sætter det i køleskab. Det har jeg det selv bedst med :)[/QUOTE]

Jeg må lige ind og se på det - mange tak (:

[QUOTE=Temple Bar;867131]Jeg tror, at “dig og dine holdninger” kommer af følgende citat fra dit allerførste indlæg i denne tråd:

og hvis du ikke vil have, at det skal tolkes som, at din kat har at rette sig ind efter, hvad der passer dig at fodre den, så skulle du måske overveje dine formuleringer til en anden gang? :slight_smile:

Mht. den pensionerede dyrlæge i din familie, som du ikke mener har penge i klemme, så er det selvfølgelig rigtig nok - men har du overvejet, at h*n sandsynligvis aldrig har lært om katteernæring fra andre end tørfoderproducenter? Det er kun dyrlæger, der har særlig interesse i katteernæring og dermed bruger ekstra tid på det udover de gratis kurser, tørfoderproducenterne afholder, som har en upartisk holdning til det.

Men både Royal Canin og Hills er “sjovt nok” kommet med vådfoderprodukter i de senere år. Personligt fodrer jeg så kun med dem, hvis jeg får dem forærende/vinder dem, for de er fyldt med sukker, som er totalt unyttigt for mine katte.

Og en sidste ting: De mennesker, der bruger uendeligt meget tid på diverse fora på at forklare og forklare - og endnu engang forklare - nye som gamle brugere om de ting, de har spørgsmål om, er skam ganske “rigtige” og “virkelige” i modsætning til, hvad du lader til at tro. Mange af os har - i modsætning til “almindelige” katteejere brugt en masse tid og energi på at sætte os ind i sygdomme og ernæring og har praktisk erfaring med, hvad der fungerer. Der er mange, der lever fint på tørfoder, men hvis man nu lever bedre ved at få større mængder af våt/råt, er det jo helt klart værd at tage med.[/QUOTE]

Nu hedder forumet jo altså “kattegale” så går vel ikke ud fra at det er her folk skriver uden at have en eller anden form for kærlighed til deres dyr, og derfor også sætter dem foran sig selv? Og det er ikke hvad der passer mig at fodre dem, men hvad jeg har ment har været rigtig med den viden jeg nu har haft vedr. kattefoder. Men ja, åbenbart ikke noget alle forstår herinde. (:

Det kan sagtens være, men hvis jeg skal stille spørgsmål ved alt folk siger, oven i købet de folk det er meningen man skal stole på, kommer jeg jo ingen vejne. Han har givet mig de bedte råd han kunne udfra den viden han havde som pensioneret dyrlæge,og det har jeg besluttet at følge som jeg nu kunne, i håb om at jeg gjorde det der var bedst for kattene.

Jeg tvivler ikke på, at de mennekser der er her inde er “rigtige” mennesker i den forstand, jeg udtrykker blot et ønske om, at gerne vil kunne snakke med et menneske ansigt til ansigt, som man nu gjorde før verden blev afhængig af internet og tlf. Selvom menneskerne herinde sikkert alle sammen er søde og rare, og har brugt masser af tid på deres katte, kender jeg dem jo ikke. Det er ikke muligt at have en samtale med dem, der opstår misforståelser grundet at det hele er skrevet, og der er svært at skelne mellem hvem der ved noget, og hvem der tror det ved noget. Verden ville da også blive et mærkværdigt sted hvis folk stolede blindt på hvad de læste på wikipedia. Som sagt, er jeg da glad for at der findes steder som denne hvor man kan udveksle erfaring mm. men selvom det er over internettet at de fleste kommunikere nu, kan jeg stadig muligheden for at snakke med mennesker mens jeg ser på dem, hører hvad de siger, og kan danne mig et billede ud fra det. Man kan jo sige hvad man vil, når man vil, hvordan man vil på internettet uden at det vil komme tilbage til dig, og derfor ikke behøver at stå til ansvar for det. Samme mulighed findes ikke hvis man går over til en god “gammeldags” samtale.

Hæ… der er vist noget du har misforstået ang kommunikation på et forum som dette…
Da der ikke slettes noget som helst, så er ens skriblerier utroligt forpligtende! Man bør ikke skrive så meget som et ord, hvis ikke man kan stå inde for det - også om 10 år! :slight_smile:
Jeg kan finde mine egne skriblerier helt tilbage til ca 1999… og kan sagtens idag sidde og slå mig selv for panden - for jeg har fået ny viden og dermed også nogle lidt anderledes holdninger… Men jeg kan til enhver tid vedkende mig selv mine gamle og i nogle tilfælde idag forældede og forkerte udtalelser. For jeg vidste jo ikke bedre dengang :slight_smile:

Ang det der med “et rigtigt menneske at kommunikere med”… Tjo - men hvis nu ikke de rigtige mennesker i min omgangskreds ved noget om det jeg gerne vil vide noget om, så må jeg jo ty til et sted, hvor jeg har erfaring for at kunne få svar…
Og lige mht katte, så er Kattegale et ganske godt bud på at kunne finde et kvalificeret bud på et svar på næsten hvad som helst vedrørende katte :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;867375]Hæ… der er vist noget du har misforstået ang kommunikation på et forum som dette…
Da der ikke slettes noget som helst, så er ens skriblerier utroligt forpligtende! Man bør ikke skrive så meget som et ord, hvis ikke man kan stå inde for det - også om 10 år! :slight_smile:
Jeg kan finde mine egne skriblerier helt tilbage til ca 1999… og kan sagtens idag sidde og slå mig selv for panden - for jeg har fået ny viden og dermed også nogle lidt anderledes holdninger… Men jeg kan til enhver tid vedkende mig selv mine gamle og i nogle tilfælde idag forældede og forkerte udtalelser. For jeg vidste jo ikke bedre dengang :slight_smile:

Ang det der med “et rigtigt menneske at kommunikere med”… Tjo - men hvis nu ikke de rigtige mennesker i min omgangskreds ved noget om det jeg gerne vil vide noget om, så må jeg jo ty til et sted, hvor jeg har erfaring for at kunne få svar…
Og lige mht katte, så er Kattegale et ganske godt bud på at kunne finde et kvalificeret bud på et svar på næsten hvad som helst vedrørende katte :)[/QUOTE]

Jeg kan skam sagtens stå inde for hvert eneste ord jeg har sagt. At jeg så lærer noget nyt hen ad vejen og derfor ændrer min opfattelse af tingene er noget helt andet. Jeg har, men den viden jeg nu har, gjort hvad jeg har ment var bedst for mine katte, og fulgt de råd jeg har fået hen ad vejen. Nu kan jeg med glæde sige at jeg har fået endnu mere at vide omkring det, og vil derfor hellere end gerne prøve noget nyt af og se om det fungere bedre. Det samme gælder også hvad jeg siger til andre, og alle de svar jeg har givet står jeg også stadig ved. Derfor kan jeg stadig stå ved alt hvad jeg har sagt, og lever generelt også livet sådan. Hvis du mener jeg har sagt noget jeg ikke skulle have sagt, jamen så må du undskylde, men jeg skriver og svarer ærligt, ligegyldigt om det er et forum eller andre steder (:

Som jeg også har sagt før, siger jeg heller ikke et ondt ord om forummet her, og for de der har erfaring med det, og som kan bruge det sådan som du siger er det også fantastisk. Jeg er ny, kender ikke menneskerne, kender ikke gennemsnittet, og vil derfor gerne vide hvem jeg har med at gøre, før jeg ændrer mit billede pga. noget de siger. Det var heller ikke et “diss” mod forummet, blot en betragtning af vores verden, og et ønske om, at tingene var anderledes. Jeg er sikker på at folk også fik svar på deres spørgsmål før internettet blev opfundet (;

Det er jeg heller ikke tvivl om - Det var jo derfor jeg skrev herinde og spurgte (: Siger bare, endnu en gang, at jeg ikke bare sluger alt hvad folk siger uden at se kritisk på det først, så jeg er sikker på at jeg gør det der er bedst for mine katte. Vegetare kan jo også give dig uendelige grunde til hvorfor vegetarisk kost skulle være sundere end almindeligt, men det er ikke ens betydende med at det er bedst for alle, og hvis man vælger at gøre det, skal man jo vide noget om det så man får de rigtige vitaminer osv, ikke? Samme gælder her, jeg vil gerne vide alle fakta, skabe et overblik, og vide hvor jeg får mine informationer fra, sådan at jeg kan tag et informeret valg (:

[QUOTE=Ann K;867375]Hæ… der er vist noget du har misforstået ang kommunikation på et forum som dette…
Da der ikke slettes noget som helst, så er ens skriblerier utroligt forpligtende! Man bør ikke skrive så meget som et ord, hvis ikke man kan stå inde for det - også om 10 år! :slight_smile:
Jeg kan finde mine egne skriblerier helt tilbage til ca 1999… og kan sagtens idag sidde og slå mig selv for panden - for jeg har fået ny viden og dermed også nogle lidt anderledes holdninger… Men jeg kan til enhver tid vedkende mig selv mine gamle og i nogle tilfælde idag forældede og forkerte udtalelser. For jeg vidste jo ikke bedre dengang :slight_smile: [/QUOTE]

Åh ja. Jeg kan ikke helt spore katteudgydelser længere tilbage end 2001 ved at søge på mig selv (det var dengang jeg skulle ha’ to nye killinger og trængte til en opdatering om hvad det nu lige var man gjorde med sådan nogen, godt nok efter at ha’ haft kat i mere end 15 år på det tidspunkt, men…)

Og dengang kan jeg sagtens huske hvordan holdningen var at det eneste ordentlige mad man kunne give sin kat var … tørfoder :slight_smile: Og her stod jeg med to katte på 17 og 18 år (kattene altså) som hele deres liv var blevet fodret op på Whiskas og Brugsens “Boller i sovs” dåsemad. tørkost fik de kun som godbidder (kan faktisk ikke huske mærket men det har nok været Whiskas…)

Så jeg bestemte mig dengang til at vende det døve øre til alle de velmenende råd. Altså, jeg prøvede da at vænne de nye killinger til tørkost, der var det så jeg fik ham, der aldrig rørte det… men hovedforderet her har gennem alle årene (25+) været forskellig dåsemad af mere eller mindre lødig karakter alt efter hvad budgettet tillod.

I dag har jeg råd til at fodre med de dyrere mærker, men fakta er at det, de allerhelst vil ha’ og som forsvinder på sekunder (well… næsten) er Coshida posemad fra Aldi, REALs TIP- posemad (fra tyskland), ALDI’s LUX posermad (som desværre pt også kun fås i Tyskland) og den lilla variant af Sheba, de der 6-kantede alubakker.

Andet mad bli’r da spist, bevares… men slet slet ikke med samme hast og tilsyneladende tilfredshed som de tre mærker. Som allesammen, undtagen Aldi-maden, indeholder sukker :frowning: Det passer mig ikke at fodre dem med sukkerholdig mad. Sukker er en ting katte ikke har spor brug for… men … det er bare det de elsker.

Så for mig er dilemmaet: Fodre dem med sukkerfri mad, som ikke bli’r spist op, eller … fodre dem med det mad de elsker og spiser?

Da jeg gerne vil ha’ dem til at spise vådmad har jeg valgt at gi’ dem det de helst vil ha’. De får ok tørfoder ved siden af (I øjeblikket ca 50/50 RC Indoor og Sanabelle Dental) men for de fire af de fem er hovedmaden vådmad. Og jeg arbejder på den femte L

[QUOTE=TrekkieGrrrl;867707]Åh ja. Jeg kan ikke helt spore katteudgydelser længere tilbage end 2001 ved at søge på mig selv (det var dengang jeg skulle ha’ to nye killinger og trængte til en opdatering om hvad det nu lige var man gjorde med sådan nogen, godt nok efter at ha’ haft kat i mere end 15 år på det tidspunkt, men…)
[/QUOTE]

Og det kan jeg godt huske… du havde en signatur der hed “Stavning eller kaos” :smiley: huha, tiden går… :pose:
Nå, det var et sidespring…

[QUOTE=Ann K;867375]
[…]

Og lige mht katte, så er Kattegale et ganske godt bud på at kunne finde et kvalificeret bud på et svar på næsten hvad som helst vedrørende katte :)[/QUOTE]

Der er så mange virkelig erfarne avlere og andre slags kattemennesker herinde, så det er ikke bare et “katte-Wiki”. Det må du endelig ikke tro. Derudover vil jeg give dig fuldstændig ret i at man (jeg selv inkl) ofte vælger de ting ud af de råd/anvisninger man får hvis man spørger efter dem, som man tror mest på/giver mest mening i ens eget hoved.

For at vende tilbage til et af dine spørgsmål om foder - hvorfor er vådkost så meget bedre end tørkosten?
Det er blevet nævnt mange gange, det er bedre for nyrerne!!! Men hvorfor er det så bedre for nyrerne. Når kattene spiser sker der jo diverse kemiske reaktioner og det ender med at urinen i blæren har en given pH-værdi. Det er noget møg hvis pH ender ud i at være for sur eller basisk
[ul]
[li]for sur pH → udfældning af opløste salte → dannelse af oxalatsten i urinen, som kan skade katten ved fastsætning i urinrøret, eller worst case stoppe urinrøret helt til[/li][li]for basisk pH -->udfælding af salte → dannelse af struvitsten i urinen, som kan efterfølges af skader som beskrevet i “for sur pH”[/li][/ul]Vejen frem til at undgå begge er vand, vand, og vand, da vand “fortynder” således at pH bliver neutral også fælder de nævnte salte ikke ud og der dannes heller ikke krystalsten i kattens blære.

[QUOTE=Ann R;867725]Og det kan jeg godt huske… du havde en signatur der hed “Stavning eller kaos” :smiley: huha, tiden går… :pose:
Nå, det var et sidespring…[/QUOTE]

Åh ja… Den sig burde jeg egentlig ta’ op igen! Vi så jo i din kameratråd hvor meget forskel et lille komma kan gøre for forståelsen (jeg havde forresten læst sætningen som dig, altså som om der VAR et komma ;))

Sidespring er et forums krydderi :wink:

[QUOTE=Ann R;867725]Og det kan jeg godt huske… du havde en signatur der hed “Stavning eller kaos” :smiley: huha, tiden går… :pose:
Nå, det var et sidespring…[/QUOTE]

Åh ja… Den sig burde jeg egentlig ta’ op igen! Vi så jo i din kameratråd hvor meget forskel et lille komma kan gøre for forståelsen (jeg havde forresten læst sætningen som dig, altså som om der VAR et komma ;))

Sidespring er et forums krydderi :wink:

det er en ting du har 110% tilfælles med os alle sammen herinde :slight_smile: vi har alle gjort hvad der var bedst med den viden vi havde… og kors hvor har de fleste af os begået grimme fejl…

jeg har selv været på p-pille holdet og fritløber holdet - begge dele noget der kan koste kattene seriøse skader, uheld og ulykker… nogle er som du på upraktisk fodring, nogle på fejlejtig opfattelse af pelspleje ect ect…

men vi gør altid det vi tror er det bedste… og korrigerer når vi bliver klogere :slight_smile:

faktisk vil jeg næsten påstå at det er det der definerer os som rigtige kattegale - vores vilje til at korrigere til det der er bedst for kattene selv om det kan være en stor omvæltning i vaner og tilværelse :slight_smile:

Nu kan jeg med glæde sige at jeg har fået endnu mere at vide omkring det, og vil derfor hellere end gerne prøve noget nyt af og se om det fungere bedre.

Så lan ingen vist forlange det bedre :slight_smile:

Det samme gælder også hvad jeg siger til andre, og alle de svar jeg har givet står jeg også stadig ved. Derfor kan jeg stadig stå ved alt hvad jeg har sagt, og lever generelt også livet sådan. Hvis du mener jeg har sagt noget jeg ikke skulle have sagt, jamen så må du undskylde, men jeg skriver og svarer ærligt, ligegyldigt om det er et forum eller andre steder (:

du har ikke sagt noget forkert :slight_smile: … for principielt kan man ikke sige noget herinde der er forkert med mindre det er imod retningslinierne :slight_smile: … meeeeeen man kan jo altid jokke i spinaten ved at sige noget uklogt og holde fast i det :slight_smile:

den fejl har du ikke begået!! :ok:… og du har taget eventuelle skarpe bemærkninger med godt humør :ok: god ting… og det er en af nøglerne til at få god respons herinde…

fordi der er SÅ mange afsindigt dygtige folk herinde - så er tolerancen for bull-shit også meget lav… og ind i mellem kommer der nye medlemmer der hårdnakket påstår ting der er meget meget forkerte hvilket fremkalder en meget kontant respons… det er de færreste der kan håndtere det - men vi har lidt den politik, at når man ikke vil lytte (det var vel derfor man kom herinde??) … så må man føle…

du har sagt : “gode råd - dem vil jeg prøve” og det er det absolut bedste respons du kan give - både for din kats skyld, men også i forum regi - for vi har stor respekt for nye der lytter, læser lærer og GØR noget…

Derfor at “stå ved” det man har skrevet handler meget om hvordan man fremstiller sig selv… du har givet indtryk af at være villig til at lære og lytte… :ok: super…

men mange nye giver indtryk af at være komplette idioter når de hårdnakket holder fast i at deres hunkat skal være fertil, skal fodres med whiskas eller leverpostejmadder fra ungens frokost, have badet øjne i kamille-te, have killinger fordi det er nuttet og i øvrigt skal løbe frit så den bliver ramt af en bil mens killingerne er nyfødte… og at de i øvrigt vil vente et par dage med at køre til dyrlæge for de skal lige tjekke om de har penge nok og så står de med en død kat dagen efter

det er topmålet af dumhed og når vi snakker om at stå ved - så er det den slags vi har i tankerne…

Som jeg også har sagt før, siger jeg heller ikke et ondt ord om forummet her, og for de der har erfaring med det, og som kan bruge det sådan som du siger er det også fantastisk. Jeg er ny, kender ikke menneskerne, kender ikke gennemsnittet, og vil derfor gerne vide hvem jeg har med at gøre, før jeg ændrer mit billede pga. noget de siger. Det var heller ikke et “diss” mod forummet, blot en betragtning af vores verden, og et ønske om, at tingene var anderledes. Jeg er sikker på at folk også fik svar på deres spørgsmål før internettet blev opfundet (;

både ja og nej… nogle spørgsmål kunne besvares ved at læse bøger, men langt de fleste spørgsmål herinde skal besvares udfra erfaring mere end boglig viden… og vi har 200 opdrættere og 300 erfarne kælekatteejere på i løbet af en dag herinde - så det er svært at sammenligne… det afgørende er den hastighed du kan få svar… det er forskellen mellem før og efter internettet…

hvis du har et spørgsmål der er kritisk for din kat har du svar omkring 10 min efter på en sløv dag herinde… alternativt 2 min…

om udvalget er repræsentativt for befolkningen i almindelighed ?? nej… det er vi ikke… på ingen måde :slight_smile: dels fordi vi er 99% kvinder herinde… Søren, Johnny, Andreas og FinnFrode er vores mandlige (og højtelskede) medlemmer som er aktive på linie med pigerne… og så vores demografi i øvrigt…

men demografien til trods - vi kan det der er vigtigst… vi ved forbandet meget om katte :slight_smile:

Det er jeg heller ikke tvivl om - Det var jo derfor jeg skrev herinde og spurgte (: Siger bare, endnu en gang, at jeg ikke bare sluger alt hvad folk siger uden at se kritisk på det først, så jeg er sikker på at jeg gør det der er bedst for mine katte. snip

Samme gælder her, jeg vil gerne vide alle fakta, skabe et overblik, og vide hvor jeg får mine informationer fra, sådan at jeg kan tag et informeret valg (:

hvilket er utrolig klogt… for ja - du kender ikke forummet hvis du ikke har været med på sidelinien i et stykke tid :slight_smile: naturligvis skal man ikke tage alt for pålydende hvis man ikke kender kilden til informationen…

men i KGs tilfælde har du som før nævnt 200 opdrættere der har mellem 5 og 25 års erfaring… samt kælekatte fok der har op til 40 års erfaring med kattehold :slight_smile:

en ting er at folk herinde på nogle punkter har modstridende syn på hvordan de selv vil gøre ting i enkeltsituationer - men vedr kattenes generelle velfærd og trivsel - der har vi en fælles konsensus 500 mennesker imellem om hvad der skal til og hvad vi vil anbefale… og den kommer af erfaring, studier, viden og vidensdeling… så den kan du roligt tage for gode varer og stole trygt på…

og så iøvrigt aldrig tøve med at tage misling til dyrlægen hvis du er i tvivl!! :slight_smile: forummet må aldrig bruges som substitut til en tur til dyrlægen …