Kat der sulter sig?

[QUOTE=pivnu;866477]Det var ikke mig, der skrev det om holdninger og overbevisninger. Jeg påpeger blot, at der aldrig er en god grund til at lade en kat sulte i 2-3 dage, og at ingen vil anbefale at gøre sådan.

Enig i betragtningen.[/QUOTE]

Jamen hvis jeg så har rettet den om holdninger og meninger mod dig må du meget undskylde, det med at holde styr på citaterne og afsender er tydeligvis ikke mine stærke side. Igen, selvom jeg egentlig hører til internet generationen har jeg ærlig talt ikke forstand på noget af det.

Der er jo så nogen der vil anbefale det, ikke direkte, men princippet i at tag alternativ foder fra dem få at få dem til at spise det andet er blevet anbefalet af flere der har med katte at gøre. Og som jeg også har nævnt her et sted blev jeg overrasket over at hun slet intet spiste, da jeg aldrig har oplevet en kat med den reaktion, og regnet derfor med at hun ville spise bare noget af det. Havde jeg vidste at hun ville strejke 100 % havde jeg naturligvis ikke taget det væk til at starte med. Og det var igen derfor jeg spurgte herinde, i håb om at nogen ville vide om katte rent faktisk gjorde det, eller om jeg bare ikke havde set hende spise.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;866478]Nestea, som jeg skrev til dig tidligere, har jeg stadig til gode at høre andre end tørfoderfabrikanter og dyrlæger der sælger produkterne, anbefale tørfoder til kattene.
Du skriver at det er fakta mange anbefaler det - og ja, ovenstående gør - og vil sikkert vedblive med at gøre det.

Derimod har jeg hørt mange upartiske mennesker med forstand på ernæring, anbefale og argumentere hvorfor man ikke udelukkende bør fodre med tørfoder.

Men grundlæggende skal du naturligvis følge din egen overbevisning - og som jeg også skrev tidligere, så start med at blande tørfoder i vådfoderet - så plejer det at komme lidt efter lidt, at de lære at synes om det der knaser.[/QUOTE]

Dem jeg har snakket med om det har selv haft katte længe, har altid fodret med tørfoder, og har haft intet ondt at sige om det. Jeg vil gerne indrømme at de hverken er dyrlæger eller har nogen som helst uddannelse indenfor katte, men det var jo netop det det handlede om. Samtidig, som jeg også nævnt før, er der en i familien som er pensioneret dyrlæge, og har derfor intet at tjene på det, og anbefalede også tørfoder. Med det sagt, siger jeg ikke at de har ret, jeg forklarer bare grunden til min første overbevisning mht tørfoder.

Dertil vil jeg gerne, igen, påpege at jeg aldrig har haft et mål der hed udelukkende tørfoder, og har heller aldrig fodret udelukkende tørfoder, det har altid været varieret, hvilket var grundetlaget til mit problem her.

Når jeg har fået styr på dåsemaden, og skiftet til noget fast er jeg også meget interesseret i at prøve det med at blande tørt i (;

Vil også gerne lige sige, at jeg har forstået budskabet, og også har tænkt mig at prøve det af med det vådfoder der, har bare samtidig stadig en stor interesse for, hvordan de her ting hænger sammen, og hvordan landet egentlig ligger mht tør vs våd. (:

[QUOTE=Battlestar;866495]Enig… det er faktisk KUN dem der tjener på foderet der vil anbefale det :slight_smile: … sjovt nok dyrlægerne og producenterne … tørkost er nem mad - men ikke ubetinget korrekt mad når det står alene.

Du spørger flere gange hvordan de kan tage på af vådfoder… det kan de hvis det er sammensat korrekt og de får nok af det! og vigtigst - de tager på på den rigtige måde

Du har helt ret i at underlødigt vådfoder (alm whiskas og kitekat) bare ryger ud i den anden ende - jf det du skrev om en fulde kattebakke… MEN - hvis de får et rigtig godt vådfoder, så kan du være sikker på 4 ting:

  1. de holder op med at være konstant sultne fordi de for det første får det de skal bruge af animalske proteiner
  2. de får væske nok så deres nyrer kommer i bedre form/stand… gennemgang af væske er altid en god ting
  3. de tager på på den rigtige måde (muskelvægt) fordi de ikke bliver pumpet med sukker/øvrige kulhydrater som de gør med det dårlige foder
  4. din kattebakke bliver MEGET mindre fuld af bæ og får flere men mindre tissetåre … det er en GOD!!! ting :slight_smile:

Tørkost er godt som mellemmåltider eller godbidder… men det har alt for lidt væske i :slight_smile: de kan sagtens overleve på det og være i fin stand - men det er ikke optimalt

Jeg kan læse du gerne vil gøre det rigtig godt for missen og at det heller ikke behøver være det billigste - prøv sheba, FP21, bozita, cosma (stinker fælt) eller lign - og se hvad din mis er til… det er rigtig rigtig gode vådfodere… og alternativt LUX hvis det skal være lidt billigere men ligeså godt :)[/QUOTE]

Kan det at de før, hos den tidligere ejer, levede af tørfoder så have noget med deres vægt at gøre? De er ikke undervægtige, med vejer ikke så meget som jeg gerne vil have, vil jo gerne at de tager omkring 1 kg på hver i sær, men er det så pga tørkost?

Jeg vil prøve at undersøge det, og se hvad kræsenpinden vil have - Tak for et overskueligt og ligetil svar (:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;866498]Måske man lige kan tilføje, at de ubetingede største sygdomme hos katte er nyre- og urinvejsrelaterede.
Disse problemer har ikke altid været der, men er sjovt nok blusset op efter tørfoderet kom til.
Behandlingen hos dyrlægen, når katten bliver indlagt, er at blive lagt i drop og dermed “skyllet igennem”.
Dette er fakta.

Jeg ved ikke med dig, Nestea, men for mig er det indlysende, at denne gennemskylning lige så vel kan foretages i hjemmet via vådfoder :slight_smile:
Ikke at jeg er dyrlæge og kan bevise det, men logikken siger mig …[/QUOTE]

Jamen det giver jo også god mening, uden tvivl. Og, er egentlig også lidt ked af at denne tråd er endt hvor den er, da det i princippet bare var sådan noget som det her der skulle til for at “overbevise” mig! Jeg er glad for at der er folk herinde som man kan snakke med om sager som denne, men samtidig elsker jeg mine katte for meget til at gå væk fra hvad jeg har troet var det rigtige fordi nogen siger det. Så længe der er en logik i det, og jeg kan se hvor det vil gavne dem er der absolut ingen problemer!

Ville også lige sige (ikke fordi det har noget med dig at gøre) men synes også det er trist at dem man burde skulle kunne stole på mht ens dyrs velfærd, dyrlægerne, er dem man er nødt til at være mest på vagt overfor grundet deres behov for at tjene penge. Savner måske lidt nogle lettilgængelig “rigtige mennesker " (altså ikke sider på internettet eller forums” som netop kunne sige disse ting uden at der skal lægge penge bag. Selvfølgelig er der bøger, men man skal alligevel over i det “tunge” læsestof for at få et ordenligt billede. Oh well, det kommer vel med samfundet (:

[QUOTE=Temple Bar;866514]Det er jo den behandling, jeg har givet Galliano i nu 3 år herhjemme - og dermed undgået de blærebetændelser, han havde en gang om måneden i 7 måneder med det resultat, at dyrlægen tog blodprøver for at se, om hans nyrer snart havde taget skade (i en alder af knap 2 år). Siden han har fået vådfoder hver dag, har der ikke været noget - overhovedet.

Derudover kan jeg kun anbefale den bog, JKJ også nævner længere oppe og i og med, at Nestea øjensynlig er engelsk født, burde sproget ikke være noget problem. Forfatteren er uddannet dyrlæge, har arbejdet for Hills i mange år og har derfor i høj grad sin baggrundsviden i orden til at kunne skrive, som hun gør.[/QUOTE]

Sproget er ingen problem nej (; Håber dog ikke at det er tydeligt i mit dansk at jeg ikke er dansker! (; Jeg prøver at se på det med bogen.

Er glad for at høre, at det har vist forbedringer for din kat, det var egentlig også det jeg gerne ville høre. Så må jeg jo satse på at jeg får lov at nyde samme resultat hos mine!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;866422]Vores katte ELSKER Lidl’s pose-vådmad. (Coshida) Det er ikke specielt lødigt (nok på linje med kitekat) men det er bidder i sovs og spørger du dem, så er det MUMS! Det forsvinder som dug for solen.
De spiser Aldi’s LUX, den gule og orange variant (det er bidder i gele, den røde og blå (og grønne, men den fås kun i Tyskland) er pate-typen, det rører de ikke. - men de vil hellere ha’ det fra Lidl.

Dyrlæger vil gerne sælge tørfoder, det tjener de nemlig godt på.

Vores 5 katte får tilsammen 1 kilo vådmad om dagen, (fordelt over 3 måltider) + der står altid tørfoder fremme. Ingen af dem er hverken for sultne eller for tykke :slight_smile:

Den ene af dem spiser egentlig ikke vådmad, andet end hun slikker sovsen af og så spiser hun Gourmet Gold mousse’rne. Så det får hun som supplement til det tørfoder der er hendes hovedernæring. hun kommer fra et sted hvor de kun fodrer med tørfoder. Men jeg har da fået hende lært at man også kan spise mad der IKKE kanser, nu…[/QUOTE]

Er alle LUX’s vådmad varienter gele? For mine katte gider nemlig ikke hvis det er i gele, men elsker det hvis det er i sovs! Jo, de spiser det skam, men det får ikke den varmeste velkomst.

Det sære ved at mange af jer nævner det med at knase er, at de aldrig havde fået dåsemad før de kom her, og Baby egentlig levet af det hun kunne snuppe fra køkkenbordet da der kun blev serveret tørt, så kan vel heller heller ikke være det hun brokker sig over … Hmm, lidt sær er hun da (;

Du kan købe alle de nævnte typer vådkost (altså undtagen Lux) på nettet. Fra www.Zooplus.de eller zooplus.co.uk - det varierer lidt hvilken en af dem der er den billigste, det kommer blandt andet an på kursen på hhv. Euro og Pund.

Zooplus har også en dansk side, men den er generelt set for dyr i forhold.

Det er også et godt sted at købe sådan noget som kattesand - både fordi det som regel er billigere, OG fordi det bli’r bragt til døren :slight_smile:

Nå crosspost… Lux er enten pate (rød og blå) eller bidder i gele (gul og orange) MEN det er en rimelig tynd gele, ikke som Whiskas-gele. I øvrigt kan du, hvis du har en mikroovn, lune det en lille smule. Så flyder gellen ud og bli’r til sovs :slight_smile:

Vores kan generelt IKKE li’ bidder i gele - det skal osse helst være sovs, men lige netop Lux’ gele glider ned :slight_smile: Pateerne gider de så ikke overhovedet. Men det er jo forskelligt fra kat til kat :slight_smile:

Jeg har i øvrigt haft en kat der i hele sit liv aldrig så meget som SNUSTE til et stykke tørfoder. Men chips, flæskesvær og sådan noget - der KNASEDE - var han fuldkommen tosset med, så det var ikke selve det at det var tørt, jeg tror bare aldrig det gik op for ham at det var mad. Og han havde også en pose af det “foretrukne” tørfoder med hjemmefra. Som han så aldrig rørte her :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;866396]Egentlig er det jo logisk at katte burde foretrække vådfoder. Katte i naturen får jo ikke mad, der er bagt, fået fjernet al fugt - som de så skal drikke for at tilsætte igen. Katte er oprindeligt ørkendyr, så det er slet ikke naturligt at drikke for dem. De får normalt deres væske fra det bytte de spiser.
Tørfoder er bare så dejligt NEMT - for os :wink: Det kan stå fremme uden at blive dårligt, det kan indkøbes i store sække, du kan slæbe mere “næring” med dig, fordi det naturlige vandindhold i dåsemaden vejer til og fylder… men kattenes tarmsystem og nyrer er ikke lavet til tørkost.
De fleste dyrlæger der følger lidt med anbefaler vist nu 50% vådfoder og 50% tørkost. Bruger du foder af god kvalitet, er det nok ligemeget næringsmæssigt om du vælger vådt eller tørt; men man ved at salte og mineraler er voldsomt koncentrerede i kattens nyrer og blære lige efter et måltid med tørfoder. Og at den høje koncentration øger risikoen for krystaller og sten i blæren. Måske sparer du faktisk en dyrlægeregning på blæresten og nyrevrøvl senere i kattens liv, hvis den foretrækker vådfoder. Og de lever altså fint på det. Måske endda bedre.
Min siameser nægtede at indtage tørfoder til hun var et år, dvs hun er vokset op på vådmad. Hun er den flotteste af mine katte, den der er i bedst kondition.
Idag har jeg simpelthen bare altid både tørfoder og vådmad stående, så de selv kan bestemme. Jeg tror de spiser ca. halvt af hvert, og de spiser mange gange pr dag. Vådfoder hælder jeg op 2 gange dagligt, tørkost, når skålen er tom. Jeg bruger kvalitetsvådfoder, der er næsten rent kød, men selvfølgelig tilsat de mineraler og vitaminer en kat bør ha’.

Noget andet: hvis din kat faktisk ikke har spist i 2-3 døgn, så skal hun spise nu. Katte nedbryder deres egen krop når de faster, de er ikke indrettet som os… så hun skal ha’ hvad hun kan lide nu, bare hun spiser… du risikerer hun udvikler fedtlever, det kan være ret farligt.

Ang. knogler. Du må ganske rigtigt ikke give varmebehandlede, tilberedte knogler, de splintrer. Men de rå knogler er noget andet. Tænk på en kat i det fri, der fanger en fugl - der ryger knoglerne jo også med indenbords :slight_smile: Faktisk er kalken i knoglerne vigtig for katte. :)[/QUOTE]

Hun fik også mad kort efter jeg oprettede tråden herinde, da jeg ikke turde stole på hvorvidt hun havde fået sneget noget ind eller ej … helt kold er jeg heller ikke (: Og vil altså godt lige sige at det ikke helt har været så længe, for længe kan vi godt blive enige om, men den har ligget på omkring 1 døgn uden at dåsemaden har stået fremme (2 til 3 dage da jeg gav hende mad om aftenen, og tale dagen med)

Tak for forklaringen vedr. rådt. Hun fik kylling idag (dog uden ben) og så ud til at være meget tilfreds, så det er helt klart noget der skal gentages … Må bare lige sørge for min anden halvdel står for det, da mig og kød ikke har et specielt godt forhold, så har lidt svært ved at give dem det!

Men, nu hvor du nævner det de hiver med ind udefra, kan det så ikke også være farligt grundet sygdomme osv? Jeg har i hvert fald altid taget det fra dem, da jeg har været bange for at de skulle blive syge af det :S

Jeg takker (:

[QUOTE=DK Lindvig;866390]Jeg skrev at jeg ikke ville lade 2 eller 3 dage gå uden at mine katte spiste (pga. mig og mine holdninger/ønsker om et andet foder), og den udtalelse står jeg 100% indenfor.
Katte kan nemlig være ualmindelige stædige.

OG at nogle katte bare foretrækker vådkost frem for tørkost.

Det er dig der bringer ord som at sulte sine katte på banen i dit svar til mig.
Men lad nu det ligge, for det er jo ikke det egentlige “problem”.
Hvis du kan finde en god og lødig vådkost som både du og hende er tilfredse med, så er det vel fint.
I øvrigt synes jeg der er kommet mange, og gode ting ved vådkost frem i denne tråd.[/QUOTE]

Jeg svarede på den måde jeg gjorde pga din formulering, og et underlæggende beskyldning som jeg ikke brød mig om. Og er da egentlig også lidt intereseret i hvad du mener at du mener med “mig og mine holdninger”, da det er da de eneste jeg kan gå udfra, siden det trods alt er mig der fodre dem? Evt tænke over din formulering og brug af caps når du snakker om andre og deres dyr (: …

Vil dog gerne være enig med dig i, at der er kommet rigtig meget om dåsemad, som helt sikkert har givet mig grund til at prøve det af.

Bare lige en indskudt bemærkning. Rema1000 har ofte ferske kyllingeinderfileter til lige omkring 30 kr for en bakke med 8. Og i modsætning til deres kyllingebrystfileter er de ikke pumpet med saltvand.
Vores katte er tossede med dem - er nødt til at skære dem ud, for at de ikke skal sluge dem hele… :slight_smile:

Det er noget du må lære at se hen over… din kat er en ægte kødæder, og skal have kød for at have det godt - så enkelt er det. :slight_smile:
Der er indtil flere vegetarer herinde - ingen af den af den der vanvittige slags, som vil forsøge at lade en ægte carnivor leve vegetabilsk… Kan de overkomme at give deres katte råt, så kan du med garanti også, kæresten er jo ikke altid lige til stede :wink:

Men, nu hvor du nævner det de hiver med ind udefra, kan det så ikke også være farligt grundet sygdomme osv? Jeg har i hvert fald altid taget det fra dem, da jeg har været bange for at de skulle blive syge af det :S

Selvfangede dyr kan have orm - det er en af de største “farer”. Orm kan man komme af med ved hjælp af en ormemiddel - hvis altså katten får orm…
Meget sjældent kan selvfangede mus, men især rotter, indeholde gift… har ens kat spist sådan et dyr og viser den tegn op udtalt sløvhed, så skal der handles hurtigt!
Der er sikkert andre sygdomme… men det er ikke så almindeligt at katte ligefrem bliver syge af at jage og spise deres normale byttedyr - det ville da også være helt hul i hovedet :slight_smile:

Jeg tror, at “dig og dine holdninger” kommer af følgende citat fra dit allerførste indlæg i denne tråd:

Jeg besluttede mig for at være hård, og skære alt hvad der hed godbidder, dåsemad og alt andet fra, så der kun lå tørfoder fremme, i et forsøg på at få hende til at spise det (de er forøvrigt også begge i den lave ende mht vægten selvom de aldrig har manglet mad, ikke undervægtige, bare små). Nu er der gået 2 eller 3 dage, og hun har stadig ikke rørt det.

og hvis du ikke vil have, at det skal tolkes som, at din kat har at rette sig ind efter, hvad der passer dig at fodre den, så skulle du måske overveje dine formuleringer til en anden gang? :slight_smile:

Mht. den pensionerede dyrlæge i din familie, som du ikke mener har penge i klemme, så er det selvfølgelig rigtig nok - men har du overvejet, at h*n sandsynligvis aldrig har lært om katteernæring fra andre end tørfoderproducenter? Det er kun dyrlæger, der har særlig interesse i katteernæring og dermed bruger ekstra tid på det udover de gratis kurser, tørfoderproducenterne afholder, som har en upartisk holdning til det.

Men både Royal Canin og Hills er “sjovt nok” kommet med vådfoderprodukter i de senere år. Personligt fodrer jeg så kun med dem, hvis jeg får dem forærende/vinder dem, for de er fyldt med sukker, som er totalt unyttigt for mine katte.

Og en sidste ting: De mennesker, der bruger uendeligt meget tid på diverse fora på at forklare og forklare - og endnu engang forklare - nye som gamle brugere om de ting, de har spørgsmål om, er skam ganske “rigtige” og “virkelige” i modsætning til, hvad du lader til at tro. Mange af os har - i modsætning til “almindelige” katteejere brugt en masse tid og energi på at sætte os ind i sygdomme og ernæring og har praktisk erfaring med, hvad der fungerer. Der er mange, der lever fint på tørfoder, men hvis man nu lever bedre ved at få større mængder af våt/råt, er det jo helt klart værd at tage med.

Jeg handler alt mit tørfoder ved zooplus.de, og vådfoder køber jeg i Aldi - primært i Tysklank, men Aldi i Danmark har også Lux.

Den med om indholdet i en dåse er sundt eller ej… det er ikke dåsens skyld om det er, men pga. det, man kommer i den.
Dåsemad konserveres alene ved at komme lufttæt ned i en dåse. Mens tørfoder fyldes med konserveringsmidler, for at fedtet ikke skal harske i løbet af det 1,5 år(!!!) som en pose tørfoder ofte vil kunne holde sig fra produktionsdatoen.
Begge ting er stærkt forarbejdet, og begge ting kan svinge i kvalitet.
Hvis du ikke er vild med kød, kan jeg godt se, hvis vådfoder så heller ikke er det store hit, og det lugter ikke altid lige godt i menneskenæser, men nu er det jo rovdyr vi har :slight_smile:

Ift. hvad katte kan “tåle” af forskellige fodermidler, så vil der altid være eksempler på katte, der bedre tåler det ene end det andet. Der vil altid være katte, der bedre tåler tørfoder med korn end uden, som bedre tåler vådfoder eller tørfoder osv., uanset hvad vi mener der er bedre eller bedst for dem. Jeg tror på, at hvad katten er eller har været vant til, har indflydelse på dette.
Hos en kat, der er varieret spisende og ikke specielt sart i nogle retninger, vil man ofte se, at den kan komme til at kaste op, når den overspiser af tørfoder, fordi det svulmer op, når det kommer ned i maven, og hvis det svulmer mere op, end der er plads til, så er der jo kun een vej ud. Men selvfølgelig kan vådfoder også komme op igen. Katte har som rovdyr nogle meget veludviklede brækreflekser, så at det kan ske af og til er der intet unormalt i.

[QUOTE=Nestea;867099]Jeg svarede på den måde jeg gjorde pga din formulering, og et underlæggende beskyldning som jeg ikke brød mig om. Og er da egentlig også lidt intereseret i hvad du mener at du mener med “mig og mine holdninger”, da det er da de eneste jeg kan gå udfra, siden det trods alt er mig der fodre dem? Evt tænke over din formulering og brug af caps når du snakker om andre og deres dyr (: …

[QUOTE=Temple Bar;867131]Jeg tror, at “dig og dine holdninger” kommer af følgende citat fra dit allerførste indlæg i denne tråd:

Jeg besluttede mig for at være hård, og skære alt hvad der hed godbidder, dåsemad og alt andet fra, så der kun lå tørfoder fremme, i et forsøg på at få hende til at spise det (de er forøvrigt også begge i den lave ende mht vægten selvom de aldrig har manglet mad, ikke undervægtige, bare små). Nu er der gået 2 eller 3 dage, og hun har stadig ikke rørt det.

og hvis du ikke vil have, at det skal tolkes som, at din kat har at rette sig ind efter, hvad der passer dig at fodre den, så skulle du måske overveje dine formuleringer til en anden gang? :slight_smile:
[/QUOTE]

Vil dog gerne være enig med dig i, at der er kommet rigtig meget om dåsemad, som helt sikkert har givet mig grund til at prøve det af.[/QUOTE]

Mette Temple Bar forklarer ganske godt hvorfor jeg reagerede :ok:

Jeg er udemærket godt klar over, at det skrevne sprog kan opfattes forskelligt. Jeg er også godt klar over, at jeg ikke skal pege fingre ad andre. Derfor - lige præcis derfor - skrev jeg, at jeg ikke ville lade 2 eller 3 dage gå uden at mine katte spiste og satte meget bevidst “pga. mig og mine holdninger osv.” i parantes.

Hvordan du opfatter det, kan jeg jo ikke være herre over.
Nu har jeg forklaret mig, og så håber jeg den ged er barberet :slight_smile:

Nestea… :slight_smile:

Du skriver at misserne bedst kan lide sovs - det er også det eneste mine gider (ud over ren kød) og at du ikke er så glad for dåser. Prøv at se på Bozita på Zooplus.de eller Zooplus.uk siden. Dette kan fås med sovs og er i tetra pak. Mine katte ELSKER kanin og laks varianterne… Det er et godt og billigt vådfoder og du kan bestille det, så det kommer direkte hjem til dig :slight_smile: Generelt hælder jeg altid vådfoder over i en plastik beholder inden jeg sætter det i køleskab. Det har jeg det selv bedst med :slight_smile:

[QUOTE=Nestea;867084]Tørfoder er noget nyt?? Jeg troede at dåsemad var noget nyt :S Men jeg er så heller ikke gammel nok til at kunne huske andet end tørfoder, så ved slet ikke hvordan “kattemads historien” ser ud. Havde bare altid troede at tørfodret kom først, og dåsemad kom senere hen i takt med vores behov for at gøre vores dyr til en del af familien og forkæle dem.
.[/QUOTE]

grin jeg nærmer mig hastigt de 60 år og i min barndom gik jeg flere gange ugentligt ned til den lokale slagter og hentede “kødaffald” som vores kat fik som suplering til dåserne, og ingen af mine barndoms katte havde nogensinde problemer med urinveje, tænder og overvægt, som i dag er de hyppigste grunde til dyrlægebesøg.

Og ja de sidste mange år har primær foderet herhjemme været vådt og råt, men de har da en skål tørkost hvis de føler behov for knasemad, men det er heldigvis ikke noget stort behov.

[QUOTE=Nestea;867084]Tørfoder er noget nyt?? Jeg troede at dåsemad var noget nyt :S Men jeg er så heller ikke gammel nok til at kunne huske andet end tørfoder, så ved slet ikke hvordan “kattemads historien” ser ud. Havde bare altid troede at tørfodret kom først, og dåsemad kom senere hen i takt med vores behov for at gøre vores dyr til en del af familien og forkæle dem.

Jeg forstår hvad du siger mht evolution osv. Var måske også lidt for hurtig med at få skrevet hvad der lige kom til hovedet der grundet en mindre irritiration! Jeg tænker mere, at jeg havde en rednings kat som intet fejlet sundhedsmæssigt, men kastede op hvis hun spiste dåsemad eller andet lignende. Tørfoder kunne hun sagtens spise, og spiste det også gerne, men alt vådt vendte lige tilbage igen. Det samme gjaldt min hellig birma hjemme i England, og hun levede sundt og havde fantastisk pels, vægt og alt det der hører til. Hun levede til hun blev 15, og levede udelukkende af tørfødder (og isterninger og frosne ærter når de engang imellem faldt på gulvet uden at nogen så det).

Så noget må der vel være med hvordan reagere på den mad de får, selvfølgelig er alle katte individuelle, men har da mødt flere hvor dåsemad bare ikke vil blive nede?

Forøvrigt, kommer jeg lige til at tænke på, at jeg også har haft svært ved at tro at noget der kommer fra en dåse kan være sundt! Tørfoder ser jo både bedre ud og er ikke i en metal dåse? Tror blandt andet også det er derfor jeg har stolet (måske lidt for meget) på tørfoder frem for dåsemad.[/QUOTE]

Fuldfoder tørkost som vi kender det er vist opfundet i 1950’erne.
Jeg ved ikke om det er forskellen mellem forskellige lande, men jeg er vokset op med at folk gav deres hunde og katte dåsemad (og rester…). senere blev det så almindeligt med fuldfodertørkost og da jeg fik kat midt i 1990’erne var kvalitetstørkost det helt store nummer. På det tidspunkt var diskussionen mest omkring kvalitetstørkost kontra billig dåsemad fra supermarkedet. Og dér vinder (kvalitets)tørfoderet, fordi næringsindholdet er bedre.
Vi mente dengang alle som du gør - at tørfoderet var bedst. Men flere og flere løb ind i nyreproblemer… og jeg ved ikke, jeg begyndte at tænke. Hvor naturligt var det at vandet var vredet ud af maden? Ville jeg selv trives fysisk på det? Osv. Samtidig kunne jeg se at mine katte elskede deres dåsemad, som jeg altid har givet et par gange om dagen. Jeg har en baggrund i plejesektoren (den menneskelige) og jeg så hver dag, hvad for lidt væske kunne betyde for folks helbred. Og jeg kom frem til at mine katte simpelthen måtte have bedre af at deres mad ikke var mishandlet sådan (men jeg bruger stadig tørfoder - jeg lader det bare ikke være det eneste). Dåsemad fås i god kvalitet, med et næringsindhold fuldt på højde med tørfoderet.
Dåsemad behøver heller ikke være frastødende. Prøv at købe felina porta f. eks. Strimler af kylling, der lugter af kylling. :wink: Jeg giver dig ret i, at visse mærker lugter som om indholdet er harsk men det er langt fra dem alle. Bozita er også godt. Det er i pakket i papkartoner - hvis du ikke kan lide metaldåser :slight_smile:

Jeg har også haft katte der kastede mad op. Det var faktisk mest når de fik noget de var rigtig glade for eller var blevet for sultne. De kom simpelthen til at spise mere end maven kunne rumme, og så kommer det jo op igen. Det er en af mine grunde til altid at have foder fremme. Det gør dem mindre tilbøjelige til at hugge det i sig. (Så har jeg haft en foderallergiker, der bl.a. kastede op, når han fik mad han var allergisk for. Men det er en anden sag)

[QUOTE=Nestea;867097]Hun fik også mad kort efter jeg oprettede tråden herinde, da jeg ikke turde stole på hvorvidt hun havde fået sneget noget ind eller ej … helt kold er jeg heller ikke (: Og vil altså godt lige sige at det ikke helt har været så længe, for længe kan vi godt blive enige om, men den har ligget på omkring 1 døgn uden at dåsemaden har stået fremme (2 til 3 dage da jeg gav hende mad om aftenen, og tale dagen med)

Tak for forklaringen vedr. rådt. Hun fik kylling idag (dog uden ben) og så ud til at være meget tilfreds, så det er helt klart noget der skal gentages … Må bare lige sørge for min anden halvdel står for det, da mig og kød ikke har et specielt godt forhold, så har lidt svært ved at give dem det!

Men, nu hvor du nævner det de hiver med ind udefra, kan det så ikke også være farligt grundet sygdomme osv? Jeg har i hvert fald altid taget det fra dem, da jeg har været bange for at de skulle blive syge af det :S[/QUOTE]

Åh det var godt :slight_smile: Jeg kender dig jo ikke, og rigtig mange ved faktisk ikke at faste er farligere for en kat end for f.eks. os mennesker.

Ang. råt kød og sygdomme, så kan katte godt få f.eks. salmonellainfektioner. De kan også blive meget syge af det. Men det er sjældent, meget sjældent. Deres mavesyre er meget skrappere end vores, de er beregnet til at håndtere det. Men jeg kan sagtens følge dig. Mine kræ gider ikke råt kød - rovdyr eller ej :wink: så det er ikke så aktuelt. Men jeg tænkte også på maveinfektioner, da jeg prøvede at give dem det. Men logikken siger jo at de er beregnet til den kost. Men er man bekymret, kan man jo lige hælde kogende vand over kødstykket. Bakterier sidder på overfladen af kødet.