Kat hopper på køkkenbord / komfur

Jeg synes ikke, at du er en forfærdelig katteejer, netop fordi du prøver, at holde den væk fra et varmt komfur :thumbup:- - men som katteejer må man bøje sig fotrkattens natur, og affinde sig med, at de hopper op alle vejne og tilgengæld sikre sig med en gryde vand, på de områder komfuret er for varmt :)Time out virker ikke,:thumbdown:-- katten har jo ikke gjort noget galt, !
Mine katte hopper op overalt, og de bliver forvist til soveværelset når vi spiser, ikke fordi jeg tror, at det hjælper som opdragelse , men fordi, jeg ikke gider ha’ flere katte på bordet når vi spis:Der.

PS: Oline åbner ofte døren alligevel, og er utrolig stolt over, at ha’ befriet alle!:tihi:
:tihi::tihi:

Cats og Conni

Jeg mener ikke det er naturligt at katten skal have lov til at hoppe op på bordet når man står og laver mad. Det er mine øjne fuldstændig misforstået.

[QUOTE=Sim-Sim;997660] …

Man kan ikke straffe en kat med timeout…den fatter ikke begrebet.

Katte elsker at gå i højder…i de 40 år jeg har haft katte, er de altid hoppet op på køkkenbordet.
Jeg sætter dem ned på gulvet når jeg laver mad…tørrer køkkenbordet af for kattehår…og når jeg er færdig med at bruge komfuret, stiller jeg en stor sauterpande på de 2 af kogepladerne…

Jeg er hverken død af diverse bakterier, jeg har en normal køkkenhygiejne…og katte har aldrig brændt fødderne på et varmt komfur.[/QUOTE]

Den kan sagtens forstå begrebet, som jeg skriver har jeg brugt det på nogle ting i mit hjem og der virker det. De forstår jo også udmærket at de bliver smidt ud af soveværelset hvis ikke de opfører sig ordentlig når det er sovetid. Princippet er det samme.

For øvrigt mener jeg det er en gang vrøvl at katten skal have lov til at hoppe op på bordet bare fordi det ligger i dens natur. Skal små børn så også have lov til at smide rundt med maden fordi “det ligger i deres natur”? Mine katte skal hjertens gerne have lov til at hoppe op på bordet, men jeg vil ikke have de gør det når jeg er i rummet, og det ved de godt! Derudover kan man indrette sig så de kan komme i højden andre steder, ligesåvel som de godt kan lære at der er visse steder i vindueskarmene hvor man heller ikke befinder sig. Så er de altså heller ikke dummere.

Jeg mener ikke det er naturligt at katten skal have lov til at hoppe op på bordet når man står og laver mad. Det er mine øjne fuldstændig misforstået.

[QUOTE=Sim-Sim;997660] …

Man kan ikke straffe en kat med timeout…den fatter ikke begrebet.

Katte elsker at gå i højder…i de 40 år jeg har haft katte, er de altid hoppet op på køkkenbordet.
Jeg sætter dem ned på gulvet når jeg laver mad…tørrer køkkenbordet af for kattehår…og når jeg er færdig med at bruge komfuret, stiller jeg en stor sauterpande på de 2 af kogepladerne…

Jeg er hverken død af diverse bakterier, jeg har en normal køkkenhygiejne…og katte har aldrig brændt fødderne på et varmt komfur.[/QUOTE]

Den kan sagtens forstå begrebet, som jeg skriver har jeg brugt det på nogle ting i mit hjem og der virker det. De forstår jo også udmærket at de bliver smidt ud af soveværelset hvis ikke de opfører sig ordentlig når det er sovetid. Princippet er det samme.

For øvrigt mener jeg det er en gang vrøvl at katten skal have lov til at hoppe op på bordet bare fordi det ligger i dens natur. Skal små børn så også have lov til at smide rundt med maden fordi “det ligger i deres natur”? Mine katte skal hjertens gerne have lov til at hoppe op på bordet, men jeg vil ikke have de gør det når jeg er i rummet, og det ved de godt! Derudover kan man indrette sig så de kan komme i højden andre steder, ligesåvel som de godt kan lære at der er visse steder i vindueskarmene hvor man heller ikke befinder sig. Så er de altså heller ikke dummere.

[QUOTE=Vipstøsen;997759]

For øvrigt mener jeg det er en gang vrøvl at katten skal have lov til at hoppe op på bordet bare fordi det ligger i dens natur. Skal små børn så også have lov til at smide rundt med maden fordi “det ligger i deres natur”? Mine katte skal hjertens gerne have lov til at hoppe op på bordet, men jeg vil ikke have de gør det når jeg er i rummet, og det ved de godt! [/QUOTE]

Mine katte hopper ikke op på køkkenbordet, når jeg laver mad…:surrender1:

Jeg mener det er liiidt anderledes med små børn der kaster med maden, som du skriver. De forstår jo et sprog, formoder jeg, så dem kan man jo tale med.

Jeg kan ikke lade være med at grine af din sidste sætning…nææææ, de er ikke dumme, de katte. :smiley:

[QUOTE=Vipstøsen;997759]Jeg mener ikke det er naturligt at katten skal have lov til at hoppe op på bordet når man står og laver mad. Det er mine øjne fuldstændig misforstået.

Den kan sagtens forstå begrebet, som jeg skriver har jeg brugt det på nogle ting i mit hjem og der virker det. De forstår jo også udmærket at de bliver smidt ud af soveværelset hvis ikke de opfører sig ordentlig når det er sovetid. Princippet er det samme.

For øvrigt mener jeg det er en gang vrøvl at katten skal have lov til at hoppe op på bordet bare fordi det ligger i dens natur. Skal små børn så også have lov til at smide rundt med maden fordi “det ligger i deres natur”? Mine katte skal hjertens gerne have lov til at hoppe op på bordet, men jeg vil ikke have de gør det når jeg er i rummet, og det ved de godt! Derudover kan man indrette sig så de kan komme i højden andre steder, ligesåvel som de godt kan lære at der er visse steder i vindueskarmene hvor man heller ikke befinder sig. Så er de altså heller ikke dummere.[/QUOTE]

TAK Vipstøsen… Det beskriver MEGET godt, hvordan jeg har det… Kattene har jo både vindueskarme, klatretræer, hylder, vintrineskabe og alt muligt andet, de kan komme op i højden på. Jeg vil bare ikke risikere, at de kommer til skade - og det kan jo ske meget hurtigt, hvis man lige kigger væk i 5 sekunder, mens man laver mad. Derfor vil jeg virkelig gerne have, at de forstår, at man hopper ikke op på bordet (mens jeg er der!).

[QUOTE=Sim-Sim;997766]…

Jeg mener det er liiidt anderledes med små børn der kaster med maden, som du skriver. De forstår jo et sprog, formoder jeg, så dem kan man jo tale med.

Jeg kan ikke lade være med at grine af din sidste sætning…nææææ, de er ikke dumme, de katte. :D[/QUOTE]

Men katte kan altså også godt forstå at der er visse ting man ikke gør. Det første hold plejekillinger kunne fx. godt administrere at være i vindueskarmen som vores spisebord går op til, MENS vi sad og spiste… altså forudsat at vi ikke forlod bordet mens der var mad på det. Det tog ikke mere end 3 dage at lære dem det :slight_smile:

… og nej, dumme er de slet ikke :wink:

Næ, sådan får jeg det da ikke til at lyde! Læs hvad det er, jeg citerede fra dit indlæg. Det er selvfølgelig dét, jeg har kommenteret på.

[QUOTE=Annika;997670] Jeg syntes også, at det er synd, at katten skal afholdes fra fællesskabet, når man er i gang med at lave mad - som jo trods alt min. er 1 time dagligt. Jeg vil da intet hellere end at mine katte skal trives og have det godt, uden at risikere, at de kommer til skade. Og DERFOR prøver jeg at lære katten, at den ikke må hoppe op på komfuret - så den ikke skal “straffes” ved at være i et lukket rum, mens vi laver mad.
[/QUOTE]

Hvis man giver sin kat lækker mad i dens egen skål, mens man laver mad, så hopper den næppe op i gryderetten.

Jeg har to katte, og laver mad (næsten) hver dag, og jeg forstår ikke, at madlavning skulle være så stort et problem for kattes sikkerhed. Og hvis det opleves som et problem, retfærdiggør det ikke at udsætte dem for straf eller overgreb. Så må man i stedet tage nogle forholdsregler, der sikrer, at kattene ikke kommer til skade – det er ganske som når man har småbørn, der skal beskyttes mod farer i hjemmet.

Men hvis man har en kat, der virkelig er meget aktiv og adræt, som det lyder til at din kat er, og som insisterer på at hoppe op i gryderne, så er det jo godt, at der er en dør til køkkenet. Hvordan du forhindrer katten i at åbne døren, er der kommet svar på (vende håndtaget). Låsning af dør med krog eller nøgle er også en mulighed.

[QUOTE
dobbeltpost :-S

… og undskylder at jeg ikke kan finde ud af at quote flere gange i samme indlæg.

[QUOTE=Vipstøsen;997759]Jeg mener ikke det er naturligt at katten skal have lov til at hoppe op på bordet når man står og laver mad. Det er mine øjne fuldstændig misforstået.

.[/QUOTE]

Jeg kan ikke greje meningen med, at du har citeret mig til den kommentar? :-S. Jeg har slet ikke ytret min mening om, hvorvidt katte ”skal have lov til” at hoppe på bordet eller ej. Og uanset hvilken mening man har om katte på bordene, så er det urimeligt at straffe katten for naturlig adfærd. Det er synd for katten, og gavner intet.

[QUOTE=Vipstøsen;997759]Jeg mener ikke det er naturligt at katten skal have lov til at hoppe op på bordet når man står og laver mad. Det er mine øjne fuldstændig misforstået.

.[/QUOTE]

Jeg kan ikke greje meningen med, at du har citeret mig til den kommentar? :-S. Jeg har slet ikke ytret min mening om, hvorvidt katte ”skal have lov til” at hoppe på bordet eller ej. Og uanset hvilken mening man har om katte på bordene, så er det urimeligt at straffe katten for naturlig adfærd. Det er synd for katten, og gavner intet.

Ej,jeg kan altså virkelig ikke finde ud af at poste, rette eller slette :-/ Sorry.
(nu kommer den her vel også to gange)

Man kan jo sagtens påvirke dens adfærd ved at fortælle den hvad den må og ikke må. Det gør dens mor jo også. Der er så nogle katte, som er mere modtagelige for opdragelse end andre…

Min husmis er sød, høflig og velopdragen. Hendes selvtillid er så ikke verdens største, men hun accepterer nemt hvad vi andre ikke vil finde os i… Der er en større genidig respekt.

Min plejemis derimod… Jeg vil ikke have ham i køkkenet, da han heller ikke kan lade køkkenbordet være. Han bliver promte smidt ud eller får sprøjtet vanddråber i hovedet, når han kommer derud. Der er en krog på døren, da han ellers selv kan åbne den. Kampen kører nu på snart 7 måned, men der er kommet fremskridt. Han er blevet dygtig til at sidde ved dørtrinnet og vente, men “glemmer” reglen, når der bliver hældt mad op til ham eller når han føler sig overset…

Han må være alle andre steder end køkkenet, så jeg synes ikke det er urimeligt.

Jeg tror den eneste vej frem er gentagelse og gentagelse. Jeg ved ikke om time-out er svaret, men nu er han jo også i lømmelalderen. Mit bedste råd er at blive ved med at smide ham ud og verfe ham ned af køkkenbordet.
Du kan eventuelt lade ham få et sted han sidde og følge med i din madlavning?

Faktisk er det ret sjældent at mine hopper op på bordet mens jeg laver mad. Det kommer lidt an på hvad det er. Hvis nu f. eks. vi skal ha’ kylling, så er det da sikkert at der står en lille brun kat på bordet og er ved at DØ af sult. Så får han et stykke af det, (vingespidserne f. eks) nede på gulvet, og så er problemet som regel løst og alle er glade.

Nu har vi et induktionskomfur som heldigvis ikke er varmt ret længe, men selvfølgelig kan de da risikere at brænde sig. Jeg kan nu ikke huske at nogen af dem nogensinde er hoppet direkte op på kogepladerne, de hopper altid op på bordet ved siden af og går derover. Det største problem i dén sammenhæng er faktisk at Ib altid jokker lige der hvor man tænder dem. Og selvom de slukker automatisk efter et øjeblik, så har jeg alligevel dårlige nerver over at han MÅSKE skulle få tændt det hele en dag hvor der står en gryde efterladt. Så jeg har som regel et skærebræt til at ligge over “knapperne”.

Men være der, det må han egentlig godt. Bare han ikke futter os af :slight_smile:

[QUOTE=velfa;997976]Jeg tror den eneste vej frem er gentagelse og gentagelse. Jeg ved ikke om time-out er svaret, men nu er han jo også i lømmelalderen. Mit bedste råd er at blive ved med at smide ham ud og verfe ham ned af køkkenbordet.
Du kan eventuelt lade ham få et sted han sidde og følge med i din madlavning?[/QUOTE]

Det sidste er nok slet ikke nogen dårlig idé. Hvis du finder et sted, hvor han godt må være, så beløn ham, når han faktisk sætter sig der. Måske en høj taburet eller i vindueskarmen (afhængigt af køkkenets indretning, naturligvis). Og bliv ved med at fjerne ham derfra, hvor han ikke må være.

Uden at jeg er særlig godt inde i adfærdstræning, så er det dog mit klare indtryk gennem egen erfaring, at det er nemmere at lære misserne noget, de godt må og bliver belønnet for.

[QUOTE=galath;998006]Det sidste er nok slet ikke nogen dårlig idé. Hvis du finder et sted, hvor han godt må være, så beløn ham, når han faktisk sætter sig der. Måske en høj taburet eller i vindueskarmen (afhængigt af køkkenets indretning, naturligvis). Og bliv ved med at fjerne ham derfra, hvor han ikke må være.

Uden at jeg er særlig godt inde i adfærdstræning, så er det dog mit klare indtryk gennem egen erfaring, at det er nemmere at lære misserne noget, de godt må og bliver belønnet for.[/QUOTE]

Jeg vil give dig ret i at man garanteret kommer langt med positiv forstærkning frem for negativ forstærkning.

jeg synes det er super at du prøver at træne dine katte Annika, og det kan altså sagtens lade sig gøre. Vores hankat har en dårlig vane med at fælde os når vi går i køkkenet, især hvis det har med hans mad at gøre, men min kæreste (der går hjemme pga dårlig ryg, og derfor har ekstra tis til kattetræning) har lært ham at sidde pænt, og det lykkedes (næsten) hver gang :smiley:
Desuden har han lært at når vi spiser må han godt ligge på en stol ved siden af bordet (han møvede sig ellers op på skødet), så der ligger han og snorker mens vi spiser.
Desuden er han ved at lære at tandbørstning faktisk ikke er så slemt endda (med godbidder hehe)

Jeg har heller ikke kattene på køkkenbord, spisebord eller sofabord når jeg kigger. Sådan vil vi gerne ahve det, hvad de gør når jeg ikke er der, kan jeg jo af gode grunde ikke sige hehe.

Men du kan jo starte ud som man gør men det meste træning, lær ham en enkelt ting (vi lærte kattene at sitte på kommando), og udvid derefter repetoiret. Mange har jo også gode erfaringer med klikkertræning. Ud over opdragelse er det med til at aktivere kattene, de får en absolutte opmærksomhed i en periode (selvom vi måske skal kæmpe lidt for at få deres) og det knytter bånd, så det er en win-win at træne ens katte.

Jeg har 7 katte inde i mit hus (med adgang til indhegnet have)
Af de 7 katte, er der 2 der har en tendens til at hoppe på køkkenbordet.
Felina har jeg skrevet om tidligere. Hun er en killing på 6 mdr. og jeg tilskriver hendes adfærd killingenysgerrighed.

Laika er en kastreret hunkat på 7 år. Hun hopper også op på køkkenbordet, hvis hun kan se sit snit til det.
Kan hun dufte mad, så hopper hun op, og hun kan gøre det 8 gange, mens jeg står ved bordet. Hver gang viftes hun ned med et NEJ.
Tro mig, hun er blevet returneret til gulvet 1625 gange, men stadig er hendes instinkt større end hendes evne til at lære, at man IKKE må være på bordet.

Ja, jeg kan lukke Laika ind i et andet rum … det ved jeg godt. Det er ikke dét der er pointen.
Pointen er, at for nogle katte, så er instinktet MEGET stort (og nej, Laika sulter bestemt ikke) :høhø:

[QUOTE=velfa;997976]…

Du kan eventuelt lade ham få et sted han sidde og følge med i din madlavning?[/QUOTE]

[QUOTE=galath;998006]Det sidste er nok slet ikke nogen dårlig idé. Hvis du finder et sted, hvor han godt må være, så beløn ham, når han faktisk sætter sig der. Måske en høj taburet eller i vindueskarmen (afhængigt af køkkenets indretning, naturligvis). Og bliv ved med at fjerne ham derfra, hvor han ikke må være.

Uden at jeg er særlig godt inde i adfærdstræning, så er det dog mit klare indtryk gennem egen erfaring, at det er nemmere at lære misserne noget, de godt må og bliver belønnet for.[/QUOTE]

Lige præcis, så kan de sidde og følge med i hvad der sker. Bastian elsker at sidde i den vindueskarm der er for enden af det køkkenbord hvor vi laver mad, og følge med i hvad der sker. Dernede må de gerne sidde og kigge, og det kan de nu godt administrere.

Den positive forstærkning virker altid bedre end den negative, men det er min oplevelse af situationen herhjemme at der har været de få beskrevne tilfælde hvor en 5 mins timeout har været nødvendigt.